Diplomová práce byla řešena ve dvou zvolených školních jídelnách ve městě České Budějovice a Kaplice. Cílem diplomové práce bylo zhodnotit a porovnat pestrost stravování především podle Nutričních doporučení Ministerstva zdravotnictví ČR (2015) a zhodnocení plnění spotřebního koše, který se řídí dle platné vyhlášky č. 210/2017 Sb., kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování. Na tuto problematiku navazovalo hodnocení četnosti zařazování sezónních potravin nebo pokrmů. Výzkum prokázal u obou školních jídelen nedostatečné zastoupení zeleninových a zavářkových polévek, bezmasých hlavních pokrmů a čerstvé zeleniny. Naopak velice pozitivně můžeme hodnotit frekvenci zařazování ryb, luštěnin, luštěninových polévek a tepelně upravené zeleniny. Spotřební koš ne vždy, ale ve většině případů korespondoval s hodnocením pestrosti. U obou škol byl problém s nízkým plněním volných cukrů a luštěnin. U druhé školy to byl navíc trvalý nedostatek mléka a občas nízké plnění komodity ryby. Třetí část této práce - zařazování sezónních potravin nebo pokrmů obě školy velmi dobře splnily. Jak z výše uvedeného textu vyplývá, stále se mohou jídelníčky školních jídelen zlepšovat. Zařazování zdravých a zároveň chutných jídel sice není vždy jednoduché, ale strava dětí je klíčovým faktorem, která je ovlivňuje v dětství i v dospělosti, ať už z pohledu zdravotního nebo i z pohledu získávání stravovacích návyků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis was solved in two selected school canteens in the towns of České Budějovice and Kaplice. The aim of the diploma thesis was to evaluate and compare the diversity of meals, especially according to the Nutritional Recommendations of the Ministry of Health of the Czech Republic (2015) and the evaluation of the consumer basket, which is governed by valid Decree No. 210/2017 Coll., Amending Decree No. 107/2005 Coll. , on school meals. This issue was followed by an evaluation of the frequency of inclusion of seasonal foods or meals. Research has shown that both school canteens have insufficient representation of vegetable and cereal soups, meatless main dishes and fresh vegetables. On the contrary, we can evaluate very positively the frequency of classification of fish, legumes, legume soups and heat-treated vegetables. The consumer basket did not always, but in most cases corresponded to the evaluation of diversity. In both schools there was a problem with low filling of sugars and legumes. In addition, at the second school, there was a persistent shortage of milk and sometimes low levels of fish commodity. The third part of this work - the inclusion of seasonal foods or meals was done very well by both schools. As can be seen from the above, school canteen menus can still improve. The classification of healthy and tasty meals is not always easy, but children's diets are a key factor that affects them in childhood and adulthood, both from a health perspective and from the point of view of acquiring eating habits.
Klíčová slova
výživa dětí, spotřební koš, pestrost stravování, školní jídelny
Klíčová slova v angličtině
children's nutrition, consumer basket, diet variety, school canteens
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce byla řešena ve dvou zvolených školních jídelnách ve městě České Budějovice a Kaplice. Cílem diplomové práce bylo zhodnotit a porovnat pestrost stravování především podle Nutričních doporučení Ministerstva zdravotnictví ČR (2015) a zhodnocení plnění spotřebního koše, který se řídí dle platné vyhlášky č. 210/2017 Sb., kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování. Na tuto problematiku navazovalo hodnocení četnosti zařazování sezónních potravin nebo pokrmů. Výzkum prokázal u obou školních jídelen nedostatečné zastoupení zeleninových a zavářkových polévek, bezmasých hlavních pokrmů a čerstvé zeleniny. Naopak velice pozitivně můžeme hodnotit frekvenci zařazování ryb, luštěnin, luštěninových polévek a tepelně upravené zeleniny. Spotřební koš ne vždy, ale ve většině případů korespondoval s hodnocením pestrosti. U obou škol byl problém s nízkým plněním volných cukrů a luštěnin. U druhé školy to byl navíc trvalý nedostatek mléka a občas nízké plnění komodity ryby. Třetí část této práce - zařazování sezónních potravin nebo pokrmů obě školy velmi dobře splnily. Jak z výše uvedeného textu vyplývá, stále se mohou jídelníčky školních jídelen zlepšovat. Zařazování zdravých a zároveň chutných jídel sice není vždy jednoduché, ale strava dětí je klíčovým faktorem, která je ovlivňuje v dětství i v dospělosti, ať už z pohledu zdravotního nebo i z pohledu získávání stravovacích návyků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis was solved in two selected school canteens in the towns of České Budějovice and Kaplice. The aim of the diploma thesis was to evaluate and compare the diversity of meals, especially according to the Nutritional Recommendations of the Ministry of Health of the Czech Republic (2015) and the evaluation of the consumer basket, which is governed by valid Decree No. 210/2017 Coll., Amending Decree No. 107/2005 Coll. , on school meals. This issue was followed by an evaluation of the frequency of inclusion of seasonal foods or meals. Research has shown that both school canteens have insufficient representation of vegetable and cereal soups, meatless main dishes and fresh vegetables. On the contrary, we can evaluate very positively the frequency of classification of fish, legumes, legume soups and heat-treated vegetables. The consumer basket did not always, but in most cases corresponded to the evaluation of diversity. In both schools there was a problem with low filling of sugars and legumes. In addition, at the second school, there was a persistent shortage of milk and sometimes low levels of fish commodity. The third part of this work - the inclusion of seasonal foods or meals was done very well by both schools. As can be seen from the above, school canteen menus can still improve. The classification of healthy and tasty meals is not always easy, but children's diets are a key factor that affects them in childhood and adulthood, both from a health perspective and from the point of view of acquiring eating habits.
Klíčová slova
výživa dětí, spotřební koš, pestrost stravování, školní jídelny
Klíčová slova v angličtině
children's nutrition, consumer basket, diet variety, school canteens
Zásady pro vypracování
Strava děti na základních školách by měla být pestrá, nutričně a energeticky vyvážená. Z tohoto hlediska hraje významnou roli školní jídelna. Děti v této věkové kategorii již konzumují stravu dospělých a jedním z dalších úkolů školních jídelen je korigovat jejich nevhodné stravovací návyky a směřovat je k zásadám racionální výživy. Vzhledem k tomu, že školní jídelny zajišťují třetinu denní nutriční potřeby dětí, je úroveň stravování školáků v těchto zařízeních velmi důležitá.
Cílem diplomové práce je posoudit pestrost stravování dětí ve školních jídelnách na vybraných základních školách a úroveň plnění spotřebního koše.
Na základě literárního přehledu shrňte poznatky o zásadách racionální výživy dětí školního věku a s ohledem na jejich tělesný a psychický vývoj.
Sledování proveďte na vybraných základních školách a posuďte v průběhu školního roku čtyři měsíční plnění spotřebního koše a pestrost jídelního lístku tak, aby byly postihnuty případně rozdíly mezi jednotlivými ročními období. Zhodnoťte, zda skladba jídelníčku odpovídá moderním zásadám racionální výživy dětí.
V závěru diplomové práce shrňte zjištěné výsledky a navrhněte případná doporučení k nápravě nedostatků ve výživě dětí této věkové kategorie.
Zásady pro vypracování
Strava děti na základních školách by měla být pestrá, nutričně a energeticky vyvážená. Z tohoto hlediska hraje významnou roli školní jídelna. Děti v této věkové kategorii již konzumují stravu dospělých a jedním z dalších úkolů školních jídelen je korigovat jejich nevhodné stravovací návyky a směřovat je k zásadám racionální výživy. Vzhledem k tomu, že školní jídelny zajišťují třetinu denní nutriční potřeby dětí, je úroveň stravování školáků v těchto zařízeních velmi důležitá.
Cílem diplomové práce je posoudit pestrost stravování dětí ve školních jídelnách na vybraných základních školách a úroveň plnění spotřebního koše.
Na základě literárního přehledu shrňte poznatky o zásadách racionální výživy dětí školního věku a s ohledem na jejich tělesný a psychický vývoj.
Sledování proveďte na vybraných základních školách a posuďte v průběhu školního roku čtyři měsíční plnění spotřebního koše a pestrost jídelního lístku tak, aby byly postihnuty případně rozdíly mezi jednotlivými ročními období. Zhodnoťte, zda skladba jídelníčku odpovídá moderním zásadám racionální výživy dětí.
V závěru diplomové práce shrňte zjištěné výsledky a navrhněte případná doporučení k nápravě nedostatků ve výživě dětí této věkové kategorie.
Seznam doporučené literatury
Časopis společnosti pro výživu: Výživa a potraviny. Výživaservis s.r.o., Praha
DACH: Referenční hodnoty pro příjem živin v ČR, 2. vydání. Výživaservis s.r.o., Praha 2018, 269 s.
Vyhláška č. 210/2017 Sb., kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů
Odbor OVZ MZ ČR: Nutriční doporučení MZ ČR ke spotřebnímu koši. Doporučení pro sestavování jídelních lístků ve školních jídelnách. Metodický návod. MZ ČR Praha, 1/2015, 31 s.
Nevoral, J. a kol.: Výživa v dětském věku. Jinočany, Nakladatelství H & H 2003, 434 s
Kejvalová, L.: Výživa dětí od A do Z. Praha, Vyšehrad 2005, 157 s
Arndt, M.: Vaříme pro děti. Praha, Grada Publishing 2009, 245 s.
Hodge, A (2019): Challenges in child and adolescent nutrition. Public Health Nutrition, 22(1): 1 - 2 DOI: 10.1017/S1368980018003646
Seznam doporučené literatury
Časopis společnosti pro výživu: Výživa a potraviny. Výživaservis s.r.o., Praha
DACH: Referenční hodnoty pro příjem živin v ČR, 2. vydání. Výživaservis s.r.o., Praha 2018, 269 s.
Vyhláška č. 210/2017 Sb., kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů
Odbor OVZ MZ ČR: Nutriční doporučení MZ ČR ke spotřebnímu koši. Doporučení pro sestavování jídelních lístků ve školních jídelnách. Metodický návod. MZ ČR Praha, 1/2015, 31 s.
Nevoral, J. a kol.: Výživa v dětském věku. Jinočany, Nakladatelství H & H 2003, 434 s
Kejvalová, L.: Výživa dětí od A do Z. Praha, Vyšehrad 2005, 157 s
Arndt, M.: Vaříme pro děti. Praha, Grada Publishing 2009, 245 s.
Hodge, A (2019): Challenges in child and adolescent nutrition. Public Health Nutrition, 22(1): 1 - 2 DOI: 10.1017/S1368980018003646