Tato diplomová práce zkoumá fenomén fake news a zaměřuje se na pedagogické aspekty výuky o něm. Zpočátku představuje základní prvky, na nichž je tento jev založen. Práce se zabývá vznikem zpráv a jejich předáváním příjemcům, po němž následuje zkoumání pojmu fake news. Dále práce poskytuje historický přehled fake news s jejich rozdělením do jednotlivých období a zároveň se zabývá vlivem technologického pokroku na šíření informací. Následně se věnuje kognitivním a sociálním podjatostem a zdůrazňuje jejich vliv na náchylnost jednotlivců k fake news. Následně jsou představeny různé gramotnosti (informační, mediální a digitální), které mohou pomoci v boji proti fake news, přiblíženy jsou rovněž iniciativy agentur či orgánů mezinárodních organizací, jako je UNESCO a Evropská komise; i národní strategie uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu. Dále diplomová práce zkoumá existující metodiky, které se zabývají pedagogickými aspekty výuky o fake news. Na základě teoretické části práce jsou vytvořeny výukové jednotky, které pokrývají relevantní témata související s fake news. Tyto jednotky zahrnují aktivity, jako je hraní rolí, kritická analýza textů a zkoumání kognitivních podjatostí a historického kontextu fake news. Většina těchto výukových jednotek prošla praktickým testováním, aby byla zajištěna jejich účinnost.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines the phenomenon of fake news and focuses on the pedagogical aspects of teaching about it. Initially, it presents the fundamental elements that underpin the phenomenon. The thesis explores the formation of news and its transmission to recipients, followed by an exploration of the concept of fake news. Furthermore, the thesis provides a historical overview of fake news, divides it into distinct periods, while also considering the impact of technological advancements on information dissemination. The discussion then delves into cognitive and social biases, highlighting their influence on individuals' susceptibility to fake news. The thesis subsequently introduces various literacies (information, media a digital) that can aid in combatting fake news, also presents initiatives of international agencies such as UNESCO and the European Commission, as well as the national strategy outlined in the Education Framework Programme. Additionally, the thesis examines existing methodologies that address the pedagogical aspects of teaching about fake news. Building on the theoretical part, the thesis develops teaching units that cover relevant topics related to fake news. These units encompass activities such as role-playing, critical analysis of texts, exploration of cognitive biases and the historical context of fake news. Most of these teaching units have undergone practical testing to ensure their effectiveness.
Fake news, history of fake news, cognitive bias, media literacy, media education, educational materials
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce zkoumá fenomén fake news a zaměřuje se na pedagogické aspekty výuky o něm. Zpočátku představuje základní prvky, na nichž je tento jev založen. Práce se zabývá vznikem zpráv a jejich předáváním příjemcům, po němž následuje zkoumání pojmu fake news. Dále práce poskytuje historický přehled fake news s jejich rozdělením do jednotlivých období a zároveň se zabývá vlivem technologického pokroku na šíření informací. Následně se věnuje kognitivním a sociálním podjatostem a zdůrazňuje jejich vliv na náchylnost jednotlivců k fake news. Následně jsou představeny různé gramotnosti (informační, mediální a digitální), které mohou pomoci v boji proti fake news, přiblíženy jsou rovněž iniciativy agentur či orgánů mezinárodních organizací, jako je UNESCO a Evropská komise; i národní strategie uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu. Dále diplomová práce zkoumá existující metodiky, které se zabývají pedagogickými aspekty výuky o fake news. Na základě teoretické části práce jsou vytvořeny výukové jednotky, které pokrývají relevantní témata související s fake news. Tyto jednotky zahrnují aktivity, jako je hraní rolí, kritická analýza textů a zkoumání kognitivních podjatostí a historického kontextu fake news. Většina těchto výukových jednotek prošla praktickým testováním, aby byla zajištěna jejich účinnost.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines the phenomenon of fake news and focuses on the pedagogical aspects of teaching about it. Initially, it presents the fundamental elements that underpin the phenomenon. The thesis explores the formation of news and its transmission to recipients, followed by an exploration of the concept of fake news. Furthermore, the thesis provides a historical overview of fake news, divides it into distinct periods, while also considering the impact of technological advancements on information dissemination. The discussion then delves into cognitive and social biases, highlighting their influence on individuals' susceptibility to fake news. The thesis subsequently introduces various literacies (information, media a digital) that can aid in combatting fake news, also presents initiatives of international agencies such as UNESCO and the European Commission, as well as the national strategy outlined in the Education Framework Programme. Additionally, the thesis examines existing methodologies that address the pedagogical aspects of teaching about fake news. Building on the theoretical part, the thesis develops teaching units that cover relevant topics related to fake news. These units encompass activities such as role-playing, critical analysis of texts, exploration of cognitive biases and the historical context of fake news. Most of these teaching units have undergone practical testing to ensure their effectiveness.
Fake news, history of fake news, cognitive bias, media literacy, media education, educational materials
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zaměřovat na problematiku fake news a začlenění tohoto fenoménu do výuky na základních školách. V teoretické části autorka stručně představí charakteristiku dezinformací a jejich výskyt v průběhu historie. Dále přiblíží koncepce vysvětlující a analyzující, proč lidé věří fake news, způsob, jakým dospívající přijímají informace, a nakonec představí mediálně výchovné strategie, kterými lze přispět k větší informovanosti recipientů. V praktické části se autorka zaměří na přípravu metodiky fake news pro druhý stupeň základní školy.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zaměřovat na problematiku fake news a začlenění tohoto fenoménu do výuky na základních školách. V teoretické části autorka stručně představí charakteristiku dezinformací a jejich výskyt v průběhu historie. Dále přiblíží koncepce vysvětlující a analyzující, proč lidé věří fake news, způsob, jakým dospívající přijímají informace, a nakonec představí mediálně výchovné strategie, kterými lze přispět k větší informovanosti recipientů. V praktické části se autorka zaměří na přípravu metodiky fake news pro druhý stupeň základní školy.
Seznam doporučené literatury
CLAYTON, Katherine, Spencer BLAIR, Jonathan A. BUSAM, et al. Real Solutions for Fake News? Measuring the Effectiveness of General Warnings and Fact-Check Tags in Reducing Belief in False Stories on Social Media. Political Behavior. 2020, 42(4), 1073-1095. ISSN 0190-9320.\\
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.\\
HAARMANN, Moritz Peter. Digital Resistance: An empowering handbook for teachers on how to support their students to recognise fake news and false information found in the online environment. Štrasburk: Council of Europe, 2020. ISBN 978-92-871-8715-4.\\
MORAVEC, Patricia L., Randall K. MINAS a Alan R. DENNIS. Fake News on Social Media: People believe what they want to believe when it makes no sense at all. MIS Quarterly. 2019, 43(4), 1343-1360.\\
Seznam doporučené literatury
CLAYTON, Katherine, Spencer BLAIR, Jonathan A. BUSAM, et al. Real Solutions for Fake News? Measuring the Effectiveness of General Warnings and Fact-Check Tags in Reducing Belief in False Stories on Social Media. Political Behavior. 2020, 42(4), 1073-1095. ISSN 0190-9320.\\
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.\\
HAARMANN, Moritz Peter. Digital Resistance: An empowering handbook for teachers on how to support their students to recognise fake news and false information found in the online environment. Štrasburk: Council of Europe, 2020. ISBN 978-92-871-8715-4.\\
MORAVEC, Patricia L., Randall K. MINAS a Alan R. DENNIS. Fake News on Social Media: People believe what they want to believe when it makes no sense at all. MIS Quarterly. 2019, 43(4), 1343-1360.\\