Bakalářská práce se zabývá využitím loutek v předškolním vzdělávání na podporu utváření pozitivních modelů chování u dětí. Teoretická část je zaměřena na vývoj loutkového divadla, dále na historii, druhy a funkce loutek a následně i na loutky z pohledu dítěte. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaké má loutkové divadlo a samotná loutka vliv na budování morálních hodnot a v neposlední řadě na socializaci dítěte mateřské školy. Zvolen byl design kvalitativního výzkumu za použití metody fenomenologického zkoumání a akčního výzkumu.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis pursues the use of puppets during preschool education to support the development of positive models of child behavior. The theoretical part is focused on the development of puppet theater, furthermore on the history, types and functions of puppets and subsequently on puppets from the perspective of the child. The aim of the research was to find out what effects the puppet theater and the puppet itself has on building moral values and on the socialization of a kindergarten child. The design of qualitative research was chosen with use of the method of phenomenological research and action research.
Klíčová slova
loutkové divadlo; loutka; předškolní vzdělávání; morální hodnoty
Klíčová slova v angličtině
puppet theatre; puppet; preschool education; moral values
Rozsah průvodní práce
61 s. (80 459); 3 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím loutek v předškolním vzdělávání na podporu utváření pozitivních modelů chování u dětí. Teoretická část je zaměřena na vývoj loutkového divadla, dále na historii, druhy a funkce loutek a následně i na loutky z pohledu dítěte. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaké má loutkové divadlo a samotná loutka vliv na budování morálních hodnot a v neposlední řadě na socializaci dítěte mateřské školy. Zvolen byl design kvalitativního výzkumu za použití metody fenomenologického zkoumání a akčního výzkumu.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis pursues the use of puppets during preschool education to support the development of positive models of child behavior. The theoretical part is focused on the development of puppet theater, furthermore on the history, types and functions of puppets and subsequently on puppets from the perspective of the child. The aim of the research was to find out what effects the puppet theater and the puppet itself has on building moral values and on the socialization of a kindergarten child. The design of qualitative research was chosen with use of the method of phenomenological research and action research.
Klíčová slova
loutkové divadlo; loutka; předškolní vzdělávání; morální hodnoty
Klíčová slova v angličtině
puppet theatre; puppet; preschool education; moral values
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude představit loutkové divadlo jako důležitý a nenahraditelný prvek, který se významně podílí na výchově a vzdělávání dětí předškolního věku a utváření osobnosti dítěte, jeho postojů a budoucích modelů chování. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jaký vliv má loutkové divadlo na rozvoj osobnosti, budování etických a morálních hodnot, socializaci dítěte a klima ve třídě mateřské školy.
Teoretická část se bude věnovat loutkovému divadlu a jeho historii, funkci loutkového představení, loutkám, divadlu jako výchovnému prostředku a pohádkám, na kterých je loutkové divadlo často postaveno. Předmětem teoretické části bude také předškolní vzdělávání a jeho výchovné cíle.
Praktická část bude prezentovat výsledky rozhovorů s dětmi a s předškolními pedagogy. Půjde o kvalitativní šetření, které bude zpracováno metodou fenomenologického zkoumání a akčního výzkumu.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude představit loutkové divadlo jako důležitý a nenahraditelný prvek, který se významně podílí na výchově a vzdělávání dětí předškolního věku a utváření osobnosti dítěte, jeho postojů a budoucích modelů chování. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jaký vliv má loutkové divadlo na rozvoj osobnosti, budování etických a morálních hodnot, socializaci dítěte a klima ve třídě mateřské školy.
Teoretická část se bude věnovat loutkovému divadlu a jeho historii, funkci loutkového představení, loutkám, divadlu jako výchovnému prostředku a pohádkám, na kterých je loutkové divadlo často postaveno. Předmětem teoretické části bude také předškolní vzdělávání a jeho výchovné cíle.
Praktická část bude prezentovat výsledky rozhovorů s dětmi a s předškolními pedagogy. Půjde o kvalitativní šetření, které bude zpracováno metodou fenomenologického zkoumání a akčního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, Jan. Herectví s loutkou. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997. s. [1a]. ISBN 80-7068-069-5.
MACHKOVÁ, Eva a Akademie múzických umění v Praze. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: NAMU, 2018. s. [1a]. ISBN 978-80-7331-487-3.
MACHKOVÁ, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. s. [1a]. ISBN 978-80-262-0374-2.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, Katedra výchovné dramatiky, 2004. s. [1a]. ISBN 80-7331-013-9.
McCORMICK, John. and PRATASIK, Bennie. Popular Puppet Theatre in Europe. Cambridge University Press, 2005. s. [1a]. ISBN 978-05-216-1615-7.
RICHTER, Luděk. Divadlo pro děti. Dobré divadlo dětem, 2015
SPEAIGHT, George. The History of the English Puppet Theatr. Carbondale, Southern Illinois University Press, 1990. s. [1a]. ISBN 978-08-093-1606-9.
SVOBODOVÁ, Eva a ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. s. [1a]. ISBN 978-80-262-0020-8.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. s. [1a]. ISBN 978-80-7331-408-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. s. [1a]. ISBN 978-80-247-1865-1.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, Jan. Herectví s loutkou. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997. s. [1a]. ISBN 80-7068-069-5.
MACHKOVÁ, Eva a Akademie múzických umění v Praze. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Praha: NAMU, 2018. s. [1a]. ISBN 978-80-7331-487-3.
MACHKOVÁ, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. s. [1a]. ISBN 978-80-262-0374-2.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, Katedra výchovné dramatiky, 2004. s. [1a]. ISBN 80-7331-013-9.
McCORMICK, John. and PRATASIK, Bennie. Popular Puppet Theatre in Europe. Cambridge University Press, 2005. s. [1a]. ISBN 978-05-216-1615-7.
RICHTER, Luděk. Divadlo pro děti. Dobré divadlo dětem, 2015
SPEAIGHT, George. The History of the English Puppet Theatr. Carbondale, Southern Illinois University Press, 1990. s. [1a]. ISBN 978-08-093-1606-9.
SVOBODOVÁ, Eva a ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. s. [1a]. ISBN 978-80-262-0020-8.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. s. [1a]. ISBN 978-80-7331-408-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. s. [1a]. ISBN 978-80-247-1865-1.