Tato diplomová práce se zabývá vlivem distanční výuky, která byla zavedena v návaznosti na uzavření škol v době nouzového stavu, na edukační proces, a to z pohledu žáků, jejich rodičů a učitelů. Sdělují, s jakými problémy se během distanční výuky setkali a kde vidí její mezery. Výzkumné šetření je zaměřeno na období uzavření škol na jaře 2020 a na podzim 2020. Práce se dále věnuje kompenzacím, které byly žákům v souvislosti s distanční výukou nabídnuty.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines the impact of distance learning, which was introduced in connection with the closure of schools during the state of emergency, on the educational process from the perspective of pupils, their parents and teachers. They report on the problems they have encountered during distance learning and where they see gaps. The research investigation focuses on the school closure period in spring 2020 and autumn 2020. The thesis also looks at the compensation offered to pupils in relation to distance learning.
Klíčová slova
Distanční výuka, online výuka, dítě na základní škole, kompenzace
Klíčová slova v angličtině
Distance learning, online learning, elementary school child, compensation
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vlivem distanční výuky, která byla zavedena v návaznosti na uzavření škol v době nouzového stavu, na edukační proces, a to z pohledu žáků, jejich rodičů a učitelů. Sdělují, s jakými problémy se během distanční výuky setkali a kde vidí její mezery. Výzkumné šetření je zaměřeno na období uzavření škol na jaře 2020 a na podzim 2020. Práce se dále věnuje kompenzacím, které byly žákům v souvislosti s distanční výukou nabídnuty.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines the impact of distance learning, which was introduced in connection with the closure of schools during the state of emergency, on the educational process from the perspective of pupils, their parents and teachers. They report on the problems they have encountered during distance learning and where they see gaps. The research investigation focuses on the school closure period in spring 2020 and autumn 2020. The thesis also looks at the compensation offered to pupils in relation to distance learning.
Klíčová slova
Distanční výuka, online výuka, dítě na základní škole, kompenzace
Klíčová slova v angličtině
Distance learning, online learning, elementary school child, compensation
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaký vliv měla distanční výuka, která byla zavedena v návaznosti na uzavření škol v době nouzového stavu, na edukační proces, a to z pohledu žáků, jejich rodičů a učitelů. Výzkumné šetření, které je součástí diplomové práce, je zaměřeno na období zavření škol na jaře 2020 a na podzim 2020. Pro výzkumné šetření byl vybrán kvalitativní design a v rámci něj výzkumné metody obsahová analýza a polostrukturovaný rozhovor. Výběrový soubor bude tvořit pět žáků základních škol, pět rodičů a pět učitelů působících na ZŠ.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaký vliv měla distanční výuka, která byla zavedena v návaznosti na uzavření škol v době nouzového stavu, na edukační proces, a to z pohledu žáků, jejich rodičů a učitelů. Výzkumné šetření, které je součástí diplomové práce, je zaměřeno na období zavření škol na jaře 2020 a na podzim 2020. Pro výzkumné šetření byl vybrán kvalitativní design a v rámci něj výzkumné metody obsahová analýza a polostrukturovaný rozhovor. Výběrový soubor bude tvořit pět žáků základních škol, pět rodičů a pět učitelů působících na ZŠ.
Seznam doporučené literatury
Černý, M., Chytková, D., Mazáčová, P., & Šimková G. (2015). Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow.
ČŠI (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Tematická zpráva, Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf.
MŠMT, (202). Doporučené postupy pro školy v období vzdělávání na dálku. Dostupné z https://www.msmt.cz/doporucene-postupy-pro-skoly-v-obdobi-vzdelavani-na-dalku.
MŠMT, (2020). Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Dostupné z https://www.msmt.cz/file/53906_1_1/.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Rokos, L. &, Vančura, M. Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií - pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, [S.l.], v. 30, n. 2, p. 122-155, dec. 2020.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Zlámalová, H. (2006). Distanční vzdělávání a eLearning. Praha: UJAK.
Seznam doporučené literatury
Černý, M., Chytková, D., Mazáčová, P., & Šimková G. (2015). Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow.
ČŠI (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Tematická zpráva, Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf.
MŠMT, (202). Doporučené postupy pro školy v období vzdělávání na dálku. Dostupné z https://www.msmt.cz/doporucene-postupy-pro-skoly-v-obdobi-vzdelavani-na-dalku.
MŠMT, (2020). Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Dostupné z https://www.msmt.cz/file/53906_1_1/.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Rokos, L. &, Vančura, M. Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií - pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, [S.l.], v. 30, n. 2, p. 122-155, dec. 2020.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Zlámalová, H. (2006). Distanční vzdělávání a eLearning. Praha: UJAK.