Bakalářská práce je zaměřena na komunikační bariéry mezi pedagogy v mateřských školách a rodiči dětí. Cílem práce je zjistit, jaké překážky brání ve vytvoření partnerského vztahu mezi učiteli a rodiči a jaká úskalí ovlivňují relevantní předávání informací o dětech a dění v mateřské škole. Teoretická část se věnuje pojmu komunikace v obecné rovině, její charakteristice, dělení, aktérům komunikace, zásadám efektivní komunikace, způsobům komunikace v mateřské škole a zabývá se možnými příčinami neúspěšné komunikace ze strany pedagoga a ze strany rodiče. Praktická část zkoumá prostřednictvím kvantitativního výzkumného šetření nejčastější metody komunikace mezi pedagogem a rodičem, zjišťuje, jaké jsou bariéry v komunikaci a hledá možné řešení pro předcházení a odstranění nalezených bariér. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že největší bariérou v komunikaci je nedostatek času, který brání předávání informací mezi oběma aktéry. Nejčastější a nejvíce oblíbenou formou komunikace je pro pedagogy i rodiče osobní setkání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on communication barriers between kindergarten teachers and parents of children. The aim of the thesis is to find out what barriers prevent the establishment of a partnership relationship between teachers and parents and what pitfalls affect the relevant transfer of information about children and events in kindergarten. The theoretical part is devoted to the concept of communication in general, its characteristics, division, actors of communication, principles of effective communication, methods of communication in kindergarten and deals with possible causes of unsuccessful communication on the part of the teacher and on the part of the parent. The practical part explores through a quantitative research investigation the most common methods of communication between educator and parent, identifies the barriers to communication and looks for possible solutions to prevent and remove the barriers found. The results of the questionnaire survey show that the biggest barrier in communication is the lack of time, which hinders the transfer of information between the two actors. The most frequent and most popular form of communication for teachers and parents is face-to-face meetings.
Klíčová slova
komunikace, bariéry, pedagog v mateřské škole, rodič
Bakalářská práce je zaměřena na komunikační bariéry mezi pedagogy v mateřských školách a rodiči dětí. Cílem práce je zjistit, jaké překážky brání ve vytvoření partnerského vztahu mezi učiteli a rodiči a jaká úskalí ovlivňují relevantní předávání informací o dětech a dění v mateřské škole. Teoretická část se věnuje pojmu komunikace v obecné rovině, její charakteristice, dělení, aktérům komunikace, zásadám efektivní komunikace, způsobům komunikace v mateřské škole a zabývá se možnými příčinami neúspěšné komunikace ze strany pedagoga a ze strany rodiče. Praktická část zkoumá prostřednictvím kvantitativního výzkumného šetření nejčastější metody komunikace mezi pedagogem a rodičem, zjišťuje, jaké jsou bariéry v komunikaci a hledá možné řešení pro předcházení a odstranění nalezených bariér. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že největší bariérou v komunikaci je nedostatek času, který brání předávání informací mezi oběma aktéry. Nejčastější a nejvíce oblíbenou formou komunikace je pro pedagogy i rodiče osobní setkání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on communication barriers between kindergarten teachers and parents of children. The aim of the thesis is to find out what barriers prevent the establishment of a partnership relationship between teachers and parents and what pitfalls affect the relevant transfer of information about children and events in kindergarten. The theoretical part is devoted to the concept of communication in general, its characteristics, division, actors of communication, principles of effective communication, methods of communication in kindergarten and deals with possible causes of unsuccessful communication on the part of the teacher and on the part of the parent. The practical part explores through a quantitative research investigation the most common methods of communication between educator and parent, identifies the barriers to communication and looks for possible solutions to prevent and remove the barriers found. The results of the questionnaire survey show that the biggest barrier in communication is the lack of time, which hinders the transfer of information between the two actors. The most frequent and most popular form of communication for teachers and parents is face-to-face meetings.
Klíčová slova
komunikace, bariéry, pedagog v mateřské škole, rodič
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou bariéry v komunikaci mezi pedagogem a rodičem v mateřské škole, jež ovlivňují vzájemný vztah a brání relevantnímu předávání informací o dětech a dění v mateřské škole. Dále bude cílem hledat řešení pro předcházení a odstranění nalezených bariér. Dílčím cílem je zjistit nejčastější formy komunikace mezi rodiči a mateřskou školou.
V teoretické části budou obsaženy kapitoly zabývající se obecnou charakteristikou komunikace a jejími druhy, způsoby komunikace v mateřské škole, možnými příčinami neúspěšné komunikace ze strany pedagoga a ze strany rodiče, dále zásadami efektivní komunikace pedagoga směrem k rodiči. Pro výzkumné šetření vycházející z cíle BP prezentované v praktické části bude využito dotazníku pro učitele a rodiče. Půjde o kvantitativní šetření.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou bariéry v komunikaci mezi pedagogem a rodičem v mateřské škole, jež ovlivňují vzájemný vztah a brání relevantnímu předávání informací o dětech a dění v mateřské škole. Dále bude cílem hledat řešení pro předcházení a odstranění nalezených bariér. Dílčím cílem je zjistit nejčastější formy komunikace mezi rodiči a mateřskou školou.
V teoretické části budou obsaženy kapitoly zabývající se obecnou charakteristikou komunikace a jejími druhy, způsoby komunikace v mateřské škole, možnými příčinami neúspěšné komunikace ze strany pedagoga a ze strany rodiče, dále zásadami efektivní komunikace pedagoga směrem k rodiči. Pro výzkumné šetření vycházející z cíle BP prezentované v praktické části bude využito dotazníku pro učitele a rodiče. Půjde o kvantitativní šetření.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič. Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Feřtek, T. (2011). Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha: Yinachi.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Horká, H., & Syslová Z. (2011). Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Lážová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči. Výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Lindner, U. (2019). Pozor, rodiče ve školce! Praha: Portál.
Mertin, V., & Gillnerová, I. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál
Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada.
Ozmen, F., Akuzum, C., Zincirli, M., & Selcuk, G. (2016). The communication barriers between teachers and parents in primary schools. Eurasian Journal of Educational Research. 66(27-46). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/622797.
Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita.
Ročník XV, č. 1, s. 14,15.
Štech, S., & Viktorová, I. (2010). Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Z. Kolláriková & B. Pupala, Předškolní a primární pedagogika (s. 57-93). Praha: Portál.
Těthalová, M. (2018). Maminko, na slovíčko! Informatorium 3-8. Praha: Portál, 2008.
Vymětal, J. (2007). Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič. Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Feřtek, T. (2011). Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha: Yinachi.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Horká, H., & Syslová Z. (2011). Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Lážová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči. Výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Lindner, U. (2019). Pozor, rodiče ve školce! Praha: Portál.
Mertin, V., & Gillnerová, I. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál
Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada.
Ozmen, F., Akuzum, C., Zincirli, M., & Selcuk, G. (2016). The communication barriers between teachers and parents in primary schools. Eurasian Journal of Educational Research. 66(27-46). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/622797.
Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita.
Ročník XV, č. 1, s. 14,15.
Štech, S., & Viktorová, I. (2010). Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Z. Kolláriková & B. Pupala, Předškolní a primární pedagogika (s. 57-93). Praha: Portál.
Těthalová, M. (2018). Maminko, na slovíčko! Informatorium 3-8. Praha: Portál, 2008.
Vymětal, J. (2007). Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada.