Bakalářská práce se zabývá tématem poruch autistického spektra, resp. tématem, jak speciální pedagogové a pedagogičtí pracovníci běžných mateřských škol a škol či tříd zřízených podle § 16 odstavce 9 přistupují k tvorbě vizuální opory u dětí s poruchami autistického spektra v předškolním věku. V teoretické části bakalářské práce se jednotlivé kapitoly zabývají charakteristikou poruch autistického spektra, problematikou komunikačních schopností u dětí s poruchou autistického spektra a tématem využití alternativních a augmentativních forem komunikace. Praktická část je věnována ozřejmění přístupu pedagogických pracovníků k problematice tvorby a užití vizuální opory u této cílové skupiny. Výzkumný záměr je zjišťován pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 100 pedagogických pracovníků po celé České republice. Z výsledků je patrné, že převážná většina, tedy 97 %, respondentů při své práci vizuální podporu využívá. Z dotazníkového šetření se ukázalo, že nejvíce využívanou formou vizuální opory jsou piktogramy a nejčastějšími programy pro tvorbu vizuální opory jsou programy MS Office. Jako největší zásadu při tvorbě vizuální opory uvedli respondenti potřebu postupovat dle individuálních potřeb daného dítěte, přičemž vizuální oporu používají zejména v oblasti komunikace a denního režimu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of autism spectrum disorders, or more precisely with. the topic of how special education teachers and teaching staff of ordinary kindergartens and schools or classes established according to article 9 paragraph 16, approach the creation of visual support for children with autism spectrum disorders in preschool age. In the theoretical part of the bachelor thesis, the individual chapters deal with the characteristics of autism spectrum disorders, the issie of communication skills in children with autism spectrum disorders and the use of alternative and augmentative forms of communication. The practical part is devoted to clarifying the approach of pedagogical staff of the issue of creating and using visual support for this target group. The research plan is determined by means of a questionnaire survey, which was attended by 100 teaching staff throughout the Czech Republic. The results show that the vast majority, i.e. 97 %, of respondents use visual support in their work. The questionnaire survey showed that the most used form of visual support are pictograms and the most common programs for creating visual support are MS Office programs. As the biggest principle in creating visual support, the respondents mentioned the need to proceed according to the individual needs of the child, while they use visual support mainly in the area of communication and daily routine.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, komunikace, předškolní věk, vizuální opora
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, communication, preschool age, visual support
Rozsah průvodní práce
68 s. (106 291 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem poruch autistického spektra, resp. tématem, jak speciální pedagogové a pedagogičtí pracovníci běžných mateřských škol a škol či tříd zřízených podle § 16 odstavce 9 přistupují k tvorbě vizuální opory u dětí s poruchami autistického spektra v předškolním věku. V teoretické části bakalářské práce se jednotlivé kapitoly zabývají charakteristikou poruch autistického spektra, problematikou komunikačních schopností u dětí s poruchou autistického spektra a tématem využití alternativních a augmentativních forem komunikace. Praktická část je věnována ozřejmění přístupu pedagogických pracovníků k problematice tvorby a užití vizuální opory u této cílové skupiny. Výzkumný záměr je zjišťován pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 100 pedagogických pracovníků po celé České republice. Z výsledků je patrné, že převážná většina, tedy 97 %, respondentů při své práci vizuální podporu využívá. Z dotazníkového šetření se ukázalo, že nejvíce využívanou formou vizuální opory jsou piktogramy a nejčastějšími programy pro tvorbu vizuální opory jsou programy MS Office. Jako největší zásadu při tvorbě vizuální opory uvedli respondenti potřebu postupovat dle individuálních potřeb daného dítěte, přičemž vizuální oporu používají zejména v oblasti komunikace a denního režimu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of autism spectrum disorders, or more precisely with. the topic of how special education teachers and teaching staff of ordinary kindergartens and schools or classes established according to article 9 paragraph 16, approach the creation of visual support for children with autism spectrum disorders in preschool age. In the theoretical part of the bachelor thesis, the individual chapters deal with the characteristics of autism spectrum disorders, the issie of communication skills in children with autism spectrum disorders and the use of alternative and augmentative forms of communication. The practical part is devoted to clarifying the approach of pedagogical staff of the issue of creating and using visual support for this target group. The research plan is determined by means of a questionnaire survey, which was attended by 100 teaching staff throughout the Czech Republic. The results show that the vast majority, i.e. 97 %, of respondents use visual support in their work. The questionnaire survey showed that the most used form of visual support are pictograms and the most common programs for creating visual support are MS Office programs. As the biggest principle in creating visual support, the respondents mentioned the need to proceed according to the individual needs of the child, while they use visual support mainly in the area of communication and daily routine.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, komunikace, předškolní věk, vizuální opora
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, communication, preschool age, visual support
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce zpracovává téma problematiky komunikace u dětí s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) v předškolním věku a téma potřeby užití vizuální opory u této cílové skupiny.\\
Teoretická část BP se soustředí na:\\
1. Vymezení a objasnění problematiky PAS, zejména s důrazem na oblast komunikace \\
2. Vymezení a objasnění způsobů užití vizuální opory u dětí s PAS v předškolním věku pro usnadnění komunikace\\
3. Představení nejčastěji používaných komunikačních systémů v českém školství\\
4. Přestavení současných možností tvorby vizuální opory u vybrané cílové skupiny\\
Praktická část BP se soustředí na objasnění situace, jak pedagogičtí pracovníci přistupují k tvorbě vizuální opory, konkrétně k tvorbě obrázků, u dětí s PAS v předškolním věku.\\
Cílem praktické části je tedy ozřejmit, jak pedagogičtí pracovníci přistupují k tvorbě obrázků užívaných u dětí s poruchou autistického spektra v předškolním věku pro usnadnění komunikace. Dílčím cílem je představit, jaké programy nebo technologie při tvorbě obrázků pedagogičtí pracovníci používají.\\
Pro naplnění výzkumného cíle bude použit kvantitativní výzkum v podobě dotazníkového šetření.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce zpracovává téma problematiky komunikace u dětí s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) v předškolním věku a téma potřeby užití vizuální opory u této cílové skupiny.\\
Teoretická část BP se soustředí na:\\
1. Vymezení a objasnění problematiky PAS, zejména s důrazem na oblast komunikace \\
2. Vymezení a objasnění způsobů užití vizuální opory u dětí s PAS v předškolním věku pro usnadnění komunikace\\
3. Představení nejčastěji používaných komunikačních systémů v českém školství\\
4. Přestavení současných možností tvorby vizuální opory u vybrané cílové skupiny\\
Praktická část BP se soustředí na objasnění situace, jak pedagogičtí pracovníci přistupují k tvorbě vizuální opory, konkrétně k tvorbě obrázků, u dětí s PAS v předškolním věku.\\
Cílem praktické části je tedy ozřejmit, jak pedagogičtí pracovníci přistupují k tvorbě obrázků užívaných u dětí s poruchou autistického spektra v předškolním věku pro usnadnění komunikace. Dílčím cílem je představit, jaké programy nebo technologie při tvorbě obrázků pedagogičtí pracovníci používají.\\
Pro naplnění výzkumného cíle bude použit kvantitativní výzkum v podobě dotazníkového šetření.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.\\
BENDOVÁ, Petra a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN isbn978-80-244-3705-7.\\
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738536.\\
BONDY, Andy a Lori FROST. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 9788024720531.\\
JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3204-9.\\
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2.\\
KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. Praha: IPPP ČR, 2006. ISBN 80-86856-14-3. \\
LAUDOVÁ, Lucie. Augmentativní a alternativní komunikace. In: ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 8071785466.\\
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.\\
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN isbn978-80-262-0716-0.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.\\
BENDOVÁ, Petra a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN isbn978-80-244-3705-7.\\
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738536.\\
BONDY, Andy a Lori FROST. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 9788024720531.\\
JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3204-9.\\
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2.\\
KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. Praha: IPPP ČR, 2006. ISBN 80-86856-14-3. \\
LAUDOVÁ, Lucie. Augmentativní a alternativní komunikace. In: ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 8071785466.\\
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.\\
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN isbn978-80-262-0716-0.