Diplomová práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti u vysokoškolských studentů v České republice. Jejím obsahem je přehled programů a strategií nadnárodních a vládních organizací zabývajících se finanční gramotností populace, dále analýza dotazníkového šetření. Pomocí poznatků z rešerší zahraničních odborných článků a výzkumů byly vybrány čtyři faktory, u kterých se na základě stanovených hypotéz testoval jejich vliv na finanční gramotnost vysokoškolských studentů. Mezi zmíněné faktory byl zahrnut vliv pohlaví, vliv věku, vliv studovaného oboru a vliv studovaného ročníku studia.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with the issue of financial literacy among university students in the Czech Republic. Its content is an overview of the programs and strategies of multinational and government organizations dealing with the financial literacy of the population, as well as an analysis of a questionnaire survey. Four factors were selected using findings from searches of foreign professional articles and research, and their influence on the financial literacy of university students was tested on the basis of established hypotheses. The mentioned factors included the effect of gender, the effect of age, the effect of the studied field and the effect of the studied year of study.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, pohlaví, věk, studovaný obor, studovaný ročník studia, vysokoškolští studenti, peněžní gramotnost, cenová gramotnost, rozpočtová gramotnost
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, gender, age, field of study, studied year of study, university students, money literacy, price literacy, budget literacy
Rozsah průvodní práce
88 s. (151 457 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti u vysokoškolských studentů v České republice. Jejím obsahem je přehled programů a strategií nadnárodních a vládních organizací zabývajících se finanční gramotností populace, dále analýza dotazníkového šetření. Pomocí poznatků z rešerší zahraničních odborných článků a výzkumů byly vybrány čtyři faktory, u kterých se na základě stanovených hypotéz testoval jejich vliv na finanční gramotnost vysokoškolských studentů. Mezi zmíněné faktory byl zahrnut vliv pohlaví, vliv věku, vliv studovaného oboru a vliv studovaného ročníku studia.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with the issue of financial literacy among university students in the Czech Republic. Its content is an overview of the programs and strategies of multinational and government organizations dealing with the financial literacy of the population, as well as an analysis of a questionnaire survey. Four factors were selected using findings from searches of foreign professional articles and research, and their influence on the financial literacy of university students was tested on the basis of established hypotheses. The mentioned factors included the effect of gender, the effect of age, the effect of the studied field and the effect of the studied year of study.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, pohlaví, věk, studovaný obor, studovaný ročník studia, vysokoškolští studenti, peněžní gramotnost, cenová gramotnost, rozpočtová gramotnost
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, gender, age, field of study, studied year of study, university students, money literacy, price literacy, budget literacy
Zásady pro vypracování
Cíl:
Uvést přehled programů a strategií nadnárodních a vládních organizací za účelem zlepšení finanční gramotnosti. Identifikovat klíčové determinanty finanční gramotnosti u vybrané skupiny obyvatel v České republice.
Osnova:
Úvod a vymezení pojmů, složky, význam, dopady
Instituce podporující finanční gramotnost
Měření úrovně finanční gramotnosti
Faktory ovlivňující finanční gramotnost
Identifikace klíčových determinantů finanční gramotnosti u vybrané skupiny obyvatel
Zásady pro vypracování
Cíl:
Uvést přehled programů a strategií nadnárodních a vládních organizací za účelem zlepšení finanční gramotnosti. Identifikovat klíčové determinanty finanční gramotnosti u vybrané skupiny obyvatel v České republice.
Osnova:
Úvod a vymezení pojmů, složky, význam, dopady
Instituce podporující finanční gramotnost
Měření úrovně finanční gramotnosti
Faktory ovlivňující finanční gramotnost
Identifikace klíčových determinantů finanční gramotnosti u vybrané skupiny obyvatel
Seznam doporučené literatury
Balabán, Z. (2011). Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti (2. aktualiz. vydání). Praha: Cofet
Brabec, J., Čejka, J., Herout, V., Šula, S., Cibulka, M., Novák, M., & Václavíková, M. (2016). Finanční gramotnost srozumitelně a bez překážek (4. vydání). ABC finančního vzdělávání
Dombrovská, M., Landová, H. & Tichá L. (2004). Informační gramotnost – teorie a praxe v ČR. Národní knihovna. Dostupné z: http://full.nkp.cz/NKKR/pdf/0401/0401007.pdf
Jorgensen, B., & Savla, J. (2010). Financial Literacy of Young Adults: The Importance of Parental Socialization. Family Relations, 59(4), 465-478. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/40864565
Ministerstvo financí. (2020, 25. červen). Měření finanční gramotnosti 2020. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/mereni-urovne-financni-gramotnosti/2020/mereni-financni-gramotnosti-2020-3302
Balabán, Z. (2011). Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti (2. aktualiz. vydání). Praha: Cofet
Brabec, J., Čejka, J., Herout, V., Šula, S., Cibulka, M., Novák, M., & Václavíková, M. (2016). Finanční gramotnost srozumitelně a bez překážek (4. vydání). ABC finančního vzdělávání
Dombrovská, M., Landová, H. & Tichá L. (2004). Informační gramotnost – teorie a praxe v ČR. Národní knihovna. Dostupné z: http://full.nkp.cz/NKKR/pdf/0401/0401007.pdf
Jorgensen, B., & Savla, J. (2010). Financial Literacy of Young Adults: The Importance of Parental Socialization. Family Relations, 59(4), 465-478. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/40864565
Ministerstvo financí. (2020, 25. červen). Měření finanční gramotnosti 2020. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/mereni-urovne-financni-gramotnosti/2020/mereni-financni-gramotnosti-2020-3302