Bakalářská práce je zaměřena na téma poruch autistického spektra a trávení volného času, respektive na letní tábor, jako možnost trávení volného času. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku poruch autistického spektra, historický vývoj a základní klasifikaci poruch autistického spektra dle Mezinárodní klasifikace nemocí MKN-10. Dále na charakteristiku volného času, historický vývoj volného času, funkci a možnosti trávení volného času. V poslední teoretické kapitole jsou popsány letní tábory. Praktická část je zaměřena na dva výzkumné cíle. Prvním cílem je identifikace přístupů organizací připravující letní tábory pro děti s poruchou autistického spektra. Výzkumný cíl je zjišťován pomocí ankety, kterou vyplnilo 103 organizací připravující letní tábory nejen pro děti s poruchou autistického spektra. Druhým cílem praktické části je představení vybraného letního tábora z pohledu několika aktérů, a to z pohledu vedení organizace, samotnými pracovníky připravující letní tábory pro děti s poruchou autistického spektra a z pohledu rodičů dětí s PAS. Tento cíl byl naplněn pomocí polostrukturovaných rozhovorů s aktéry tábora, a to konkrétně s vedoucími organizace, dvěma pracovnicemi organizace a matkou dítěte s poruchou autistického spektra, které se účastnilo letního tábora.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the theme of autism spectrum disorder (ASD) and spending leisure, specifically the summer camp as the possibility of spending free time for a person diagnosed with ASD. The theoretical part is focused on characteristics of autism spectrum disorder, historical development and basic classification of ASD according to International Classification of Diseases ICD-10. Following are characteristics of leisure, historical development of leisure and function and possibilities of spending free time. In the last theoretical chapter are described summer camps. The practical part is focused on two research objectives. The first research objective is identificacion of the approach of organizations preparing summer camps for children with autism spectrum disorder. Research goal is detected by survey which filled out 103 organizations that prepare summer camps for children with ASD. The second research objective of the practical part is presentation of chosen summer camp from the perspective of several actors. From the point of view of the organization management, the workers who prepare the summer camps for children with ASD and parents of children with ASD. This research goal was fulfilled per semi-structured interviews with the actors of the summer camp, specifically with the leaders of the organization, two workers of the organization and a mother of a child with an ASD.
Klíčová slova
volný čas, autismus, letní tábor
Klíčová slova v angličtině
Leisure, autism, summer camp
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na téma poruch autistického spektra a trávení volného času, respektive na letní tábor, jako možnost trávení volného času. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku poruch autistického spektra, historický vývoj a základní klasifikaci poruch autistického spektra dle Mezinárodní klasifikace nemocí MKN-10. Dále na charakteristiku volného času, historický vývoj volného času, funkci a možnosti trávení volného času. V poslední teoretické kapitole jsou popsány letní tábory. Praktická část je zaměřena na dva výzkumné cíle. Prvním cílem je identifikace přístupů organizací připravující letní tábory pro děti s poruchou autistického spektra. Výzkumný cíl je zjišťován pomocí ankety, kterou vyplnilo 103 organizací připravující letní tábory nejen pro děti s poruchou autistického spektra. Druhým cílem praktické části je představení vybraného letního tábora z pohledu několika aktérů, a to z pohledu vedení organizace, samotnými pracovníky připravující letní tábory pro děti s poruchou autistického spektra a z pohledu rodičů dětí s PAS. Tento cíl byl naplněn pomocí polostrukturovaných rozhovorů s aktéry tábora, a to konkrétně s vedoucími organizace, dvěma pracovnicemi organizace a matkou dítěte s poruchou autistického spektra, které se účastnilo letního tábora.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the theme of autism spectrum disorder (ASD) and spending leisure, specifically the summer camp as the possibility of spending free time for a person diagnosed with ASD. The theoretical part is focused on characteristics of autism spectrum disorder, historical development and basic classification of ASD according to International Classification of Diseases ICD-10. Following are characteristics of leisure, historical development of leisure and function and possibilities of spending free time. In the last theoretical chapter are described summer camps. The practical part is focused on two research objectives. The first research objective is identificacion of the approach of organizations preparing summer camps for children with autism spectrum disorder. Research goal is detected by survey which filled out 103 organizations that prepare summer camps for children with ASD. The second research objective of the practical part is presentation of chosen summer camp from the perspective of several actors. From the point of view of the organization management, the workers who prepare the summer camps for children with ASD and parents of children with ASD. This research goal was fulfilled per semi-structured interviews with the actors of the summer camp, specifically with the leaders of the organization, two workers of the organization and a mother of a child with an ASD.
Klíčová slova
volný čas, autismus, letní tábor
Klíčová slova v angličtině
Leisure, autism, summer camp
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce (dále jen BP) se zaměřuje na problematiku trávení volného času u dětí s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) s důrazem na konkrétní způsob trávení volného času v podobě letních táborů. Teoretická část BP se primárně soustředí na objasnění problematiky PAS, na vymezení volného času a na objasnění problematiky trávení volného času u dětí s PAS. Součástí teoretické části BP je i terminologie spojená s tématem letních táborů a vymezení specifik letních táborů pro děti s PAS.\\
V empirické části je práce soustředěna na oblast letních táborů pro děti s PAS, přičemž cíl empirické části BP je dvojí. Prvním cílem je identifikace přístupu organizací podporující děti s PAS k tvorbě letních táborů. Druhým cílem je představení vybraného letního tábora pro děti s PAS a objasnění postojů k letnímu táboru ze strany jednotlivých aktérů.\\
Pro naplnění výzkumného cíle bude využit smíšený typ výzkumu. První cíl bude naplněn prostřednictvím kvantitativního výzkumu (ankety), jehož respondenti budou zástupci organizací a další pracovníci organizace, kteří se podílejí na tvorbě letních táborů pro děti s PAS. Druhý cíl BP bude naplněn prostřednictvím kvalitativního výzkumu, a to konkrétně prostřednictvím případové studie. V tomto směru budou informanti pocházet z řad pracovníků, kteří pořádají letní tábory pro děti s PAS, ale též z řad rodičů a dětí s PAS.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce (dále jen BP) se zaměřuje na problematiku trávení volného času u dětí s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) s důrazem na konkrétní způsob trávení volného času v podobě letních táborů. Teoretická část BP se primárně soustředí na objasnění problematiky PAS, na vymezení volného času a na objasnění problematiky trávení volného času u dětí s PAS. Součástí teoretické části BP je i terminologie spojená s tématem letních táborů a vymezení specifik letních táborů pro děti s PAS.\\
V empirické části je práce soustředěna na oblast letních táborů pro děti s PAS, přičemž cíl empirické části BP je dvojí. Prvním cílem je identifikace přístupu organizací podporující děti s PAS k tvorbě letních táborů. Druhým cílem je představení vybraného letního tábora pro děti s PAS a objasnění postojů k letnímu táboru ze strany jednotlivých aktérů.\\
Pro naplnění výzkumného cíle bude využit smíšený typ výzkumu. První cíl bude naplněn prostřednictvím kvantitativního výzkumu (ankety), jehož respondenti budou zástupci organizací a další pracovníci organizace, kteří se podílejí na tvorbě letních táborů pro děti s PAS. Druhý cíl BP bude naplněn prostřednictvím kvalitativního výzkumu, a to konkrétně prostřednictvím případové studie. V tomto směru budou informanti pocházet z řad pracovníků, kteří pořádají letní tábory pro děti s PAS, ale též z řad rodičů a dětí s PAS.
Seznam doporučené literatury
BURDA, Jan a ŠLOSAROVÁ, Vladimíra. Tábory a další zotavovací akce. Praha: NIDM, 2008. s. 5. ISBN 978-80-86784-59-5. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:1e2f5f00-9aa1-11e3-8b69-005056825209\\
ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Pedagogická fakulta. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. s. 5. ISBN 978-80-244-3309-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:d646df50-87ec-11e7-94b3-005056825209\\
HRDLIČKA, Michal a KOMÁREK, Vladimír. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. s. 5. ISBN 80-7178-813-9. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:12df2930-d461-11e6-b3b6-005056825209\\
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. s. 335. ISBN 978-80-7315-198-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:e092d3a0-3124-11e4-8c14-5ef3fc9bb22f \\
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. s. [1a]. ISBN 80-7367-091-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:d1ac38c0-7592-11e8-be68-5ef3fc9bb22f\\
VOSMIK, Miroslav a BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. s. [4]. ISBN 978-80-7367-687-2. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:72f233a0-50d1-11e4-b90d-5ef3fc9bb22f
Seznam doporučené literatury
BURDA, Jan a ŠLOSAROVÁ, Vladimíra. Tábory a další zotavovací akce. Praha: NIDM, 2008. s. 5. ISBN 978-80-86784-59-5. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:1e2f5f00-9aa1-11e3-8b69-005056825209\\
ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Pedagogická fakulta. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. s. 5. ISBN 978-80-244-3309-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:d646df50-87ec-11e7-94b3-005056825209\\
HRDLIČKA, Michal a KOMÁREK, Vladimír. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. s. 5. ISBN 80-7178-813-9. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:12df2930-d461-11e6-b3b6-005056825209\\
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. s. 335. ISBN 978-80-7315-198-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:e092d3a0-3124-11e4-8c14-5ef3fc9bb22f \\
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. s. [1a]. ISBN 80-7367-091-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:d1ac38c0-7592-11e8-be68-5ef3fc9bb22f\\
VOSMIK, Miroslav a BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. s. [4]. ISBN 978-80-7367-687-2. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:72f233a0-50d1-11e4-b90d-5ef3fc9bb22f