Tématem mé diplomové práce je ''Využití výukových programů na PC ve výuce českého jazyka na málotřídních školách“.
Úvodem této práce jsem popsala vývoj málotřídní školy. Její historii až po současnost, nynější stav a chápání obyvatelstvem. Posléze popisuji výukové programy, které se v dnešních školách používají. Nedílnou součástí je i jejich hodnocení samotnou veřejností a využívání výukových programů v českém jazyce a jejich uplatnění ve výuce.
Kvalitativní výzkum jsem použila při výzkumné sondě, v které jsem zjišťovala využívání výukových programů na málotřídních školách v okolí Českých Budějovic. Zajímal mne postoj učitelů k využívání programů a jak vnímají pozitiva a negativa, která do výuky přinášejí výukové programy.
Celá práce tedy spočívá ve zmapování využívání výukových programů na PC ve výuce českého jazyka na málotřídních školách.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is about ''Usage of educational PC software in teaching czech language on small-class schools“.
First of all, I would like to describe the developement of small-class schools. From their beginnings to their present state a meaning to the society. Then I describe the educational PC software which are used by czech small-class schools. An important part is also their approval by contemporary society a the usage of this software in teaching czech language.
I used qualitative research with surveailance probe, in which I measured the usage of educational PC software in the small-class schools in the area around České Budějovice. In my interest was also approach of the teachers and what they consider positives and negatives of including this software into teaching czech language.
The whole work then consists of mapping the usage of educational PC software in teaching czech language on small-class schools.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé diplomové práce je ''Využití výukových programů na PC ve výuce českého jazyka na málotřídních školách“.
Úvodem této práce jsem popsala vývoj málotřídní školy. Její historii až po současnost, nynější stav a chápání obyvatelstvem. Posléze popisuji výukové programy, které se v dnešních školách používají. Nedílnou součástí je i jejich hodnocení samotnou veřejností a využívání výukových programů v českém jazyce a jejich uplatnění ve výuce.
Kvalitativní výzkum jsem použila při výzkumné sondě, v které jsem zjišťovala využívání výukových programů na málotřídních školách v okolí Českých Budějovic. Zajímal mne postoj učitelů k využívání programů a jak vnímají pozitiva a negativa, která do výuky přinášejí výukové programy.
Celá práce tedy spočívá ve zmapování využívání výukových programů na PC ve výuce českého jazyka na málotřídních školách.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is about ''Usage of educational PC software in teaching czech language on small-class schools“.
First of all, I would like to describe the developement of small-class schools. From their beginnings to their present state a meaning to the society. Then I describe the educational PC software which are used by czech small-class schools. An important part is also their approval by contemporary society a the usage of this software in teaching czech language.
I used qualitative research with surveailance probe, in which I measured the usage of educational PC software in the small-class schools in the area around České Budějovice. In my interest was also approach of the teachers and what they consider positives and negatives of including this software into teaching czech language.
The whole work then consists of mapping the usage of educational PC software in teaching czech language on small-class schools.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapování využívání výukových programů na PC ve výuce českého jazyka na málotřídních školách. Práce by měla také ukázat, které výukové programy učitelé a žáci nejvíce preferují a proč. Jakým způsobem se děti učí na PC. V čem vidí učitelé a děti přínos, a co je naopak záporem výuky.\\
Základem práce bude v teoretické části vysvětlit základní pojmy k danému tématu a v praktické části pak studentka zmapuje situaci na málotřídních školách v okolí Českých Budějovic. Ke sběru dat budou použity tyto metody - dotazníku, pozorování či rozhovory.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapování využívání výukových programů na PC ve výuce českého jazyka na málotřídních školách. Práce by měla také ukázat, které výukové programy učitelé a žáci nejvíce preferují a proč. Jakým způsobem se děti učí na PC. V čem vidí učitelé a děti přínos, a co je naopak záporem výuky.\\
Základem práce bude v teoretické části vysvětlit základní pojmy k danému tématu a v praktické části pak studentka zmapuje situaci na málotřídních školách v okolí Českých Budějovic. Ke sběru dat budou použity tyto metody - dotazníku, pozorování či rozhovory.
Seznam doporučené literatury
ČERNOCHOVÁ, M. kol. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998.\\
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. - NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.\\
LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha : Avicenum, 1983. s. 112. ISBN 80-201-0098-7.\\
MAREŠ, J. et al. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1998, ISBN 80-7178-252-1.\\
MECHLOVÁ, E. - HORÁK, F. Skupinové vyučování na základní a střední škole. Praha: SPN, 1986.\\
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha : SPN, 1975.\\
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-584-9.\\
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha : Portál, 1997, ISBN 80-7178-124-X.\\
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999, ISBN 80-85866-33-1.\\
SOLFRONK, J. Organizační formy vyučování. Praha : UK, 1992, ISBN 80-7066-334-013.\\
SPILKOVÁ, V. Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na základní škole. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996.\\
TUPÝ, K. K didaktickým problémům málotřídních škol, Praha : SPN, 1978.
Seznam doporučené literatury
ČERNOCHOVÁ, M. kol. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998.\\
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. - NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.\\
LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha : Avicenum, 1983. s. 112. ISBN 80-201-0098-7.\\
MAREŠ, J. et al. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1998, ISBN 80-7178-252-1.\\
MECHLOVÁ, E. - HORÁK, F. Skupinové vyučování na základní a střední škole. Praha: SPN, 1986.\\
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha : SPN, 1975.\\
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-584-9.\\
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha : Portál, 1997, ISBN 80-7178-124-X.\\
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999, ISBN 80-85866-33-1.\\
SOLFRONK, J. Organizační formy vyučování. Praha : UK, 1992, ISBN 80-7066-334-013.\\
SPILKOVÁ, V. Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na základní škole. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996.\\
TUPÝ, K. K didaktickým problémům málotřídních škol, Praha : SPN, 1978.