Tato diplomová práce se zabývá interakcí mezi předměty matematika a zeměpis ve výuce na základní škole. Teoretická část se zaměřuje na představení dokumentu Rámcový
vzdělávací program a ukotvuje předměty matematiku a zeměpis. Následně popisuje
využití těchto dvou předmětů v rámci mezipředmětových vztahů. Druhá část teorie
zpracovává metody výuky na základní škole, mezi nimi i integrovanou výuku. Praktická část je tvořena šesti různými aktivitami do hodin matematiky či zeměpisu. Každá z těchto příprav obsahuje metodický list, popis aktivity, zhodnocení a osobní zkušenosti
s aktivitou. Součásti čtyř aktivit jsou pracovní listy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the interaction between the subjects of mathematics and geography in primary school education. The theoretical part focuses on the presentation of the document Framework Educational Program and anchors the subjects of mathematics and geography. It then describes the use of these two subjects in interdisciplinary relationships. The second part of the theory deals with teaching methods in primary school, including integrated teaching. The practical part consists of six different activities for mathematics or geography lessons. Each of these preparations
contains a methodological sheet, a description of the activity, an evaluation and personal experience with the activity. The four activities include worksheets.
Klíčová slova
mezipředmětové vazby, integrovaná výuka, matematika, geografie, pracovní list
Tato diplomová práce se zabývá interakcí mezi předměty matematika a zeměpis ve výuce na základní škole. Teoretická část se zaměřuje na představení dokumentu Rámcový
vzdělávací program a ukotvuje předměty matematiku a zeměpis. Následně popisuje
využití těchto dvou předmětů v rámci mezipředmětových vztahů. Druhá část teorie
zpracovává metody výuky na základní škole, mezi nimi i integrovanou výuku. Praktická část je tvořena šesti různými aktivitami do hodin matematiky či zeměpisu. Každá z těchto příprav obsahuje metodický list, popis aktivity, zhodnocení a osobní zkušenosti
s aktivitou. Součásti čtyř aktivit jsou pracovní listy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the interaction between the subjects of mathematics and geography in primary school education. The theoretical part focuses on the presentation of the document Framework Educational Program and anchors the subjects of mathematics and geography. It then describes the use of these two subjects in interdisciplinary relationships. The second part of the theory deals with teaching methods in primary school, including integrated teaching. The practical part consists of six different activities for mathematics or geography lessons. Each of these preparations
contains a methodological sheet, a description of the activity, an evaluation and personal experience with the activity. The four activities include worksheets.
Klíčová slova
mezipředmětové vazby, integrovaná výuka, matematika, geografie, pracovní list
Množství změn, které současnou českou školu provází, je odpovědí na globální společenské změny jak vzdělávat žáky. Nové trendy ve vzdělávání jsou spojené s požadavkem získávání klíčových kompetencí jako základu pro celoživotní učení s proměnou vzdělávacího obsahu, jako prostředku k získávání klíčových kompetencí a jako prostředku rozvoje osobnosti dítěte, nikoli pouze jako cíle. V této souvislosti mluvíme také o integrované výuce vzhledem k transformaci vzdělávacího obsahu.
Teoretická část práce bude věnována vymezení pojmů integrovaná výuka matematiky a zeměpisu na 2. st. základní školy, budou představeny aspekty jako jsou individualizace, flexibilita, samostatnost studia, podpory studia a otevřenost prostředí. V kontextu uvedených teoretických východisek bude představen vzdělávací obsah vytipovaných témat a aktivit a bude zdůvodněn jeho výběr a podoba plánovaného kurikula pro integrovanou výuku. Studentka prostuduje RVP ZV pro 2. Stupeň ZŠ vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a Člověk a příroda, vybere a zdůvodní výběr obsahu, očekávaných výstupů a kurikula pro integrovanou výuku. V praktické části práce popíše konstrukci obsahu vzdělávání, popíše jednotlivé aktivity v připravených pracovních listech jak z pohledu celku, tak jednotlivých částí, využije různé platformy, media, programy či multimediální zařízení. Autorka diplomové práce připraví soubor pracovních listů, popíše pomůcky pro realizaci výuky, uvede metodické komentáře pro přenositelnost navržené integrované výuky. Součástí práce bude popis z realizované výuky.
Zásady pro vypracování
Množství změn, které současnou českou školu provází, je odpovědí na globální společenské změny jak vzdělávat žáky. Nové trendy ve vzdělávání jsou spojené s požadavkem získávání klíčových kompetencí jako základu pro celoživotní učení s proměnou vzdělávacího obsahu, jako prostředku k získávání klíčových kompetencí a jako prostředku rozvoje osobnosti dítěte, nikoli pouze jako cíle. V této souvislosti mluvíme také o integrované výuce vzhledem k transformaci vzdělávacího obsahu.
Teoretická část práce bude věnována vymezení pojmů integrovaná výuka matematiky a zeměpisu na 2. st. základní školy, budou představeny aspekty jako jsou individualizace, flexibilita, samostatnost studia, podpory studia a otevřenost prostředí. V kontextu uvedených teoretických východisek bude představen vzdělávací obsah vytipovaných témat a aktivit a bude zdůvodněn jeho výběr a podoba plánovaného kurikula pro integrovanou výuku. Studentka prostuduje RVP ZV pro 2. Stupeň ZŠ vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a Člověk a příroda, vybere a zdůvodní výběr obsahu, očekávaných výstupů a kurikula pro integrovanou výuku. V praktické části práce popíše konstrukci obsahu vzdělávání, popíše jednotlivé aktivity v připravených pracovních listech jak z pohledu celku, tak jednotlivých částí, využije různé platformy, media, programy či multimediální zařízení. Autorka diplomové práce připraví soubor pracovních listů, popíše pomůcky pro realizaci výuky, uvede metodické komentáře pro přenositelnost navržené integrované výuky. Součástí práce bude popis z realizované výuky.
Seznam doporučené literatury
Besselaar, P, & Heimeriks, G. (2001). Disciplinary, Multidisciplinary, Interdisciplinary:Concepts and Indicators. In M. Davis & C.S. Wilson (eds), Proceedings 8th International Conferenceon Scientometrics and Informetrics - ISSI. Sydney: UNSW 2001. 705-716 \\
Choi, B. C. K., & Pak, A. W. P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives, and evidence of effectiveness [Online]. Clinical Investment In Medicine, 29(6), 351-364. Retrieved from http://uvsalud.univalle.edu.co/pdf/politica_formativa/documentos_de_estudio_referencia/multidisciplinarity_interdisicplinarity_transdisciplinarity.pdf \\
Kovaliková, S. (1995) Integrovaná tematická výuka, . Kroměříž : Spirála \\
Kratochvílová, J. (2009). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita. \\
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus. \\
Rakoušová, A. (2008). Integrace obsahu vyučování. Praha: Grada. \\
Vondrová, N., Rendl, V. et al. (2015). Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Karolinum. \\
LUKL, D. (2018): Zeměpis, pro 6. ročník, učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV, 1.díl. Brno, Nová škola. ISBN: 978-80-7600-096-4. \\
ČERNÝ, P., MENTLÍK, P., KNOPP, J., ROUSOVÁ, M. (2013): Zeměpis 6 - nová generace, učebnice. Plzeň, Fraus. ISBN: 978-80-7238-881-3. \\
BOČANOVÁ, T., KUBŮ, E., ZNAMENÁČEK, K. (2017): Hravý zeměpis 6 - učebnice pro 6. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Taktik International. ISBN: 978-80-7563-112-1. \\
DEMEK, J., HORNÍK, S. (2019): Zeměpis pro základní školy 6 - Planeta Země, učebnice. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. ISBN: 978-80-7235-626-3. \\
RVP ZV \\
Učebnice pro ZŠ \\
Seznam doporučené literatury
Besselaar, P, & Heimeriks, G. (2001). Disciplinary, Multidisciplinary, Interdisciplinary:Concepts and Indicators. In M. Davis & C.S. Wilson (eds), Proceedings 8th International Conferenceon Scientometrics and Informetrics - ISSI. Sydney: UNSW 2001. 705-716 \\
Choi, B. C. K., & Pak, A. W. P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives, and evidence of effectiveness [Online]. Clinical Investment In Medicine, 29(6), 351-364. Retrieved from http://uvsalud.univalle.edu.co/pdf/politica_formativa/documentos_de_estudio_referencia/multidisciplinarity_interdisicplinarity_transdisciplinarity.pdf \\
Kovaliková, S. (1995) Integrovaná tematická výuka, . Kroměříž : Spirála \\
Kratochvílová, J. (2009). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita. \\
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus. \\
Rakoušová, A. (2008). Integrace obsahu vyučování. Praha: Grada. \\
Vondrová, N., Rendl, V. et al. (2015). Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Karolinum. \\
LUKL, D. (2018): Zeměpis, pro 6. ročník, učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV, 1.díl. Brno, Nová škola. ISBN: 978-80-7600-096-4. \\
ČERNÝ, P., MENTLÍK, P., KNOPP, J., ROUSOVÁ, M. (2013): Zeměpis 6 - nová generace, učebnice. Plzeň, Fraus. ISBN: 978-80-7238-881-3. \\
BOČANOVÁ, T., KUBŮ, E., ZNAMENÁČEK, K. (2017): Hravý zeměpis 6 - učebnice pro 6. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Taktik International. ISBN: 978-80-7563-112-1. \\
DEMEK, J., HORNÍK, S. (2019): Zeměpis pro základní školy 6 - Planeta Země, učebnice. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. ISBN: 978-80-7235-626-3. \\
RVP ZV \\
Učebnice pro ZŠ \\