Informace o kvalifikační práci Adaptace didaktických materiálů vybraných vzdělávacích obsahů pro vzdělávací oblast Člověk a příroda pro žáky se zrakovým postižením v základním vzdělávání
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Adaptace didaktických materiálů vybraných vzdělávacích obsahů pro vzdělávací oblast Člověk a příroda pro žáky se zrakovým postižením v základním vzdělávání
Hlavní téma v angličtině
Adaptation of didactic materials of selected educational contents for the educational area Man and Nature for visually impaired pupils in basic education
Název dle studenta
Adaptace didaktických materiálů vybraných vzdělávacích obsahů pro vzdělávací oblast Člověk a příroda pro žáky se zrakovým postižením v základním vzdělávání
Název dle studenta v angličtině
Adaptation of didactic materials of selected educational contents for the educational area Man and Nature for visually impaired pupils in basic education
Cílem této bakalářské práce bylo teoreticky zpracovat specifika dítěte a žáka se zrakovým postižením, a tato teoretická východiska následně vztáhnout k výuce žáků se zrakovým postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Na základě těchto teoretických východisek pak bylo dílčím cílem vytvořit adaptované didaktické materiály a pomůcky vybraných vzdělávacích obsahů této oblasti, využít je ve vzdělávacím procesu a zhodnotit je. Vybranými vzdělávacími obsahy se staly Obecná biologie a genetika a Biologie hub probírané v hodinách přírodopisu 6. třídy základní školy a vytvořené adaptované didaktické materiály a pomůcky byly využity při výuce na základní škole hlavního vzdělávacího proudu pro žákyni s těžkým zrakovým postižením s IV. stupněm podpůrných opatření a asistentem pedagoga.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor theses was to compile theoretical data about specifics of children and pupils with visual impairment and consequently relate it to the educational process of pupils with visual impairment in sciences at primary school. On the basis of that the partial aim was to creat adapted didactic material for teaching sciences, to use it in practice and to evaluate the results. The adapted didactic material was focused on subcellular and cellular biology and on mycology and was used during the lessons of biology in the sixth grade of primary school with inclusion of a girl with severe visual impairment.
Klíčová slova
Zrakové postižení, tyflografika, vzdělávací oblast Člověk a příroda
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, tactile graphics, biology
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce bylo teoreticky zpracovat specifika dítěte a žáka se zrakovým postižením, a tato teoretická východiska následně vztáhnout k výuce žáků se zrakovým postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Na základě těchto teoretických východisek pak bylo dílčím cílem vytvořit adaptované didaktické materiály a pomůcky vybraných vzdělávacích obsahů této oblasti, využít je ve vzdělávacím procesu a zhodnotit je. Vybranými vzdělávacími obsahy se staly Obecná biologie a genetika a Biologie hub probírané v hodinách přírodopisu 6. třídy základní školy a vytvořené adaptované didaktické materiály a pomůcky byly využity při výuce na základní škole hlavního vzdělávacího proudu pro žákyni s těžkým zrakovým postižením s IV. stupněm podpůrných opatření a asistentem pedagoga.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor theses was to compile theoretical data about specifics of children and pupils with visual impairment and consequently relate it to the educational process of pupils with visual impairment in sciences at primary school. On the basis of that the partial aim was to creat adapted didactic material for teaching sciences, to use it in practice and to evaluate the results. The adapted didactic material was focused on subcellular and cellular biology and on mycology and was used during the lessons of biology in the sixth grade of primary school with inclusion of a girl with severe visual impairment.
Klíčová slova
Zrakové postižení, tyflografika, vzdělávací oblast Člověk a příroda
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, tactile graphics, biology
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. Cílem bakalářské práce je vymezené téma zpracovat v rovině teoretické a na tomto podkladě vytvořit adaptované didaktické materiály, příp. pomůcky zaměřené na vybrané vzdělávací obsahy předmětové oblasti Člověk a příroda. Dílčím cílem bakalářské práce je praktické použití vytvořených, adaptovaných materiálů a pomůcek v edukačním procesu a jejich následná evaluace. V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie, která bude úvodní fází tvorby i evaluace. Využitými technikami pro realizaci této etapy budou především analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Záměrnou volbou bude pro realizaci cílů zvolen žák se zrakovým postižením. Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů základních škol, které vzdělávají žáky se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. Cílem bakalářské práce je vymezené téma zpracovat v rovině teoretické a na tomto podkladě vytvořit adaptované didaktické materiály, příp. pomůcky zaměřené na vybrané vzdělávací obsahy předmětové oblasti Člověk a příroda. Dílčím cílem bakalářské práce je praktické použití vytvořených, adaptovaných materiálů a pomůcek v edukačním procesu a jejich následná evaluace. V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie, která bude úvodní fází tvorby i evaluace. Využitými technikami pro realizaci této etapy budou především analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Záměrnou volbou bude pro realizaci cílů zvolen žák se zrakovým postižením. Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů základních škol, které vzdělávají žáky se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu.
Seznam doporučené literatury
BARA, F. 2018. The Effect of Tactile Illustrations on Comprehension of Storybooks by
Three Children with Visual Impairments: An Exploratory Study. Journal of
Visual Impairment [online]. 112 (6), 759-765 [cit. 2019-05-04].
ISSN 0145482X.\\
BASLEROVÁ, P., 2012. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1.
vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 128 s.
ISBN 978-80-244-3307-3.\\
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým
postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s.
ISBN 978-80- 244-2742-3.\\
HEISSIGEROVÁ, J. et al., 2018. Oftalmologie. Praha: Maxdorf. 380 s.
ISBN 978-80-7345-580-4.\\
JANKOVÁ, J., MORAVCOVÁ, D. 2017. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Pasparta, 116 s. ISBN 978-80-88163-61-9.\\
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.\\
KIMPLOVÁ, T. KOLAŘÍKOVÁ, M. 2014. Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: Souhrn nejen psychologické problematiky. Praha: Triton, 157 s. ISBN 978-80-7387-831-3.\\
KOCHOVÁ, K. SCHAEFEROVÁ, M. 2015. Dítě s postižením zraku: Rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
MAJEROVÁ, H., 2016. Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 186 s. ISBN 978-80-244-5052-0.\\
POŽÁR, L., 2000. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava. 341 s.
ISBN 80-88774-74-8.\\
RÖDEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova Univerzita, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1.
Seznam doporučené literatury
BARA, F. 2018. The Effect of Tactile Illustrations on Comprehension of Storybooks by
Three Children with Visual Impairments: An Exploratory Study. Journal of
Visual Impairment [online]. 112 (6), 759-765 [cit. 2019-05-04].
ISSN 0145482X.\\
BASLEROVÁ, P., 2012. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1.
vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 128 s.
ISBN 978-80-244-3307-3.\\
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým
postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s.
ISBN 978-80- 244-2742-3.\\
HEISSIGEROVÁ, J. et al., 2018. Oftalmologie. Praha: Maxdorf. 380 s.
ISBN 978-80-7345-580-4.\\
JANKOVÁ, J., MORAVCOVÁ, D. 2017. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Pasparta, 116 s. ISBN 978-80-88163-61-9.\\
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.\\
KIMPLOVÁ, T. KOLAŘÍKOVÁ, M. 2014. Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: Souhrn nejen psychologické problematiky. Praha: Triton, 157 s. ISBN 978-80-7387-831-3.\\
KOCHOVÁ, K. SCHAEFEROVÁ, M. 2015. Dítě s postižením zraku: Rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
MAJEROVÁ, H., 2016. Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 186 s. ISBN 978-80-244-5052-0.\\
POŽÁR, L., 2000. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava. 341 s.
ISBN 80-88774-74-8.\\
RÖDEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova Univerzita, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1.