Bakalářská práce je zaměřena na děti předškolního věku, které mají zrakové postižení souběžně s řečovými vadami. Hlavním cílem bakalářské práce je zpracování aktuálního poznání vymezeného problému a následné vypracování vzdělávacího obsahu předmětu speciálně pedagogické péče. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, kterými jsou teoretická a praktická část. Teoretická část se věnuje osobám se zrakovým postižením, klasifikaci zrakového postižení a vadám, které vedou ke vzniku zrakového postižení u dětí. Zabývá se specifiky vývoje u dětí se zrakovým postižením a následně se více zaměřuje na řeč a její vývoj. V neposlední řadě se zaměřuje na logopedickou intervenci a vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Praktická část bakalářské práce byla vypracována na základě pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Na tomto podkladě vznikl vzdělávací obsah speciálně pedagogické péče (návrh školního vzdělávacího programu) s názvem "Logopedická péče u dětí se zrakovým postižením". Součástí empirické části je také "Návrh aktivit pro realizaci vzdělávacího obsahu předmětu speciálně pedagogické péče: Logopedická péče", který mohou využít studenti, učitelé MŠ, ale i rodiče dětí se zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on preschool children suffering from visual impairment along with speech defects. The main goal of this bachelor's thesis is to present the current knowledge of the defined problem as well as to provide the subsequent elaboration of the educational content of the subject special education care. The bachelor's thesis is divided into two parts: the theoretical and practical part. The theoretical part deals with people with visual impairment, classification of visual impairment and defects that lead to visual impairment in children. Furthermore, it addresses the specifics of development of visually impaired children and subsequently focuses more on speech and its development. Last but not least, the theoretical part is also focused on speech therapy intervention and education of visually impaired students. The practical part of the bachelor's thesis was developed based on the observation and semi-structured interview. On this basis, the educational content of special education care (school education programme draft) entitled "Speech Therapy Care for Visually Impaired Children" was created. Part of the empirical part also represents "Proposal of Activities for the Implementation of the Educational Content of the Subject Special Education Care: Speech Therapy", which can be used by students, kindergarten teachers, but also parents of visually impaired children.
Klíčová slova
zrakové postižení, logopedická intervence, řečové vady, Návrh aktivit
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, speech therapy intervention, speech defect, Proposal of activities
Rozsah průvodní práce
80 s., 8 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na děti předškolního věku, které mají zrakové postižení souběžně s řečovými vadami. Hlavním cílem bakalářské práce je zpracování aktuálního poznání vymezeného problému a následné vypracování vzdělávacího obsahu předmětu speciálně pedagogické péče. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, kterými jsou teoretická a praktická část. Teoretická část se věnuje osobám se zrakovým postižením, klasifikaci zrakového postižení a vadám, které vedou ke vzniku zrakového postižení u dětí. Zabývá se specifiky vývoje u dětí se zrakovým postižením a následně se více zaměřuje na řeč a její vývoj. V neposlední řadě se zaměřuje na logopedickou intervenci a vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Praktická část bakalářské práce byla vypracována na základě pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Na tomto podkladě vznikl vzdělávací obsah speciálně pedagogické péče (návrh školního vzdělávacího programu) s názvem "Logopedická péče u dětí se zrakovým postižením". Součástí empirické části je také "Návrh aktivit pro realizaci vzdělávacího obsahu předmětu speciálně pedagogické péče: Logopedická péče", který mohou využít studenti, učitelé MŠ, ale i rodiče dětí se zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on preschool children suffering from visual impairment along with speech defects. The main goal of this bachelor's thesis is to present the current knowledge of the defined problem as well as to provide the subsequent elaboration of the educational content of the subject special education care. The bachelor's thesis is divided into two parts: the theoretical and practical part. The theoretical part deals with people with visual impairment, classification of visual impairment and defects that lead to visual impairment in children. Furthermore, it addresses the specifics of development of visually impaired children and subsequently focuses more on speech and its development. Last but not least, the theoretical part is also focused on speech therapy intervention and education of visually impaired students. The practical part of the bachelor's thesis was developed based on the observation and semi-structured interview. On this basis, the educational content of special education care (school education programme draft) entitled "Speech Therapy Care for Visually Impaired Children" was created. Part of the empirical part also represents "Proposal of Activities for the Implementation of the Educational Content of the Subject Special Education Care: Speech Therapy", which can be used by students, kindergarten teachers, but also parents of visually impaired children.
Klíčová slova
zrakové postižení, logopedická intervence, řečové vady, Návrh aktivit
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, speech therapy intervention, speech defect, Proposal of activities
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. Cílem bakalářského projektu je zpracovat aktuální poznání vymezeného problému a na tomto teoretickém podkladě zpracovat vzdělávací obsah předmětu speciálně pedagogické péče (návrh ŠVP) s názvem Logopedická péče pro děti se zrakovým postižením v předškolním vzdělávání. V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, polostrukturované rozhovory a zúčastněné pozorování. Způsob výběru výzkumného vzorku v souladu se zvolenou strategií bude záměrný. Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu při edukaci dětí se zrakovým postižením předškolního věku.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. Cílem bakalářského projektu je zpracovat aktuální poznání vymezeného problému a na tomto teoretickém podkladě zpracovat vzdělávací obsah předmětu speciálně pedagogické péče (návrh ŠVP) s názvem Logopedická péče pro děti se zrakovým postižením v předškolním vzdělávání. V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, polostrukturované rozhovory a zúčastněné pozorování. Způsob výběru výzkumného vzorku v souladu se zvolenou strategií bude záměrný. Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu při edukaci dětí se zrakovým postižením předškolního věku.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P. 2014 Inkluzivní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-492-2.\\
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.\\
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2.\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. 2015. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0782-5.\\
KUTÁLKOVÁ, D., 1999. Dyslalie: metodika reedukace. Praha: Septima. ISBN 80-7216-100-8. \\
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.\\
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, et al. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80- 7315-063-8. \\
LECHTA, V., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9. \\
LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. 192 s. ISBN 80-7178-572-5.\\
NEUBAUER, K., 2018. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.\\
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., 2007. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P. 2014 Inkluzivní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-492-2.\\
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.\\
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2.\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. 2015. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0782-5.\\
KUTÁLKOVÁ, D., 1999. Dyslalie: metodika reedukace. Praha: Septima. ISBN 80-7216-100-8. \\
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.\\
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, et al. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80- 7315-063-8. \\
LECHTA, V., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9. \\
LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. 192 s. ISBN 80-7178-572-5.\\
NEUBAUER, K., 2018. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.\\
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., 2007. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.