Cílem diplomové práce je zorientovat se v subdeprivačních jevech v dnešních zařízeních péče o dítě (dětské domovy, pěstounská péče).
Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů týkajících se psychické deprivace, na vymezení psychických potřeb dítěte a projevů psychické deprivace. Dále se zabývá problematikou dětských domovů, různými druhy náhradní rodinné péče a otázkou nechtěných dětí.
Praktická část je zaměřena na cíl práce. Srovnávány jsou zde tři skupiny dětí (děti vyrůstající ve funkční rodině, děti z dětských domovů a děti z pěstounské péče). Jsou zde popsána zjištění, která byla získána použitím vybraných testů a pozorování. V závěru jsou výsledky zhodnoceny.
Anotace v angličtině
The aim of my dissertation is to provide a look into the subdeprivation phenomena in contemporary child care institutions (children’s homes, foster care).
The theoretical part is focused on defining of basic concepts related to psychological deprivation, defining of psychological needs of children and psychological deprivation displays. Further, it deals with children’s homes issues, with some kinds of foster family care and with the unwanted children matter.
The practical part focuses on the aim of the work. There are compared three children groups (children growing up in a functional family, children from children’s homes and children from foster care). There are described the findings that were gained from selected tests and observations. In the end the outcomes were evaluated.
psychological deprivation, subdeprivation, children's homes, foster care, functional family, unwanted children
Rozsah průvodní práce
51 s., 3 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zorientovat se v subdeprivačních jevech v dnešních zařízeních péče o dítě (dětské domovy, pěstounská péče).
Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů týkajících se psychické deprivace, na vymezení psychických potřeb dítěte a projevů psychické deprivace. Dále se zabývá problematikou dětských domovů, různými druhy náhradní rodinné péče a otázkou nechtěných dětí.
Praktická část je zaměřena na cíl práce. Srovnávány jsou zde tři skupiny dětí (děti vyrůstající ve funkční rodině, děti z dětských domovů a děti z pěstounské péče). Jsou zde popsána zjištění, která byla získána použitím vybraných testů a pozorování. V závěru jsou výsledky zhodnoceny.
Anotace v angličtině
The aim of my dissertation is to provide a look into the subdeprivation phenomena in contemporary child care institutions (children’s homes, foster care).
The theoretical part is focused on defining of basic concepts related to psychological deprivation, defining of psychological needs of children and psychological deprivation displays. Further, it deals with children’s homes issues, with some kinds of foster family care and with the unwanted children matter.
The practical part focuses on the aim of the work. There are compared three children groups (children growing up in a functional family, children from children’s homes and children from foster care). There are described the findings that were gained from selected tests and observations. In the end the outcomes were evaluated.
psychological deprivation, subdeprivation, children's homes, foster care, functional family, unwanted children
Zásady pro vypracování
Cílem je přispět k poznání syndromu označovaného jako psychická deprivace a subdeprivace. Syndrom významně ovlivňuje mj. školní vývoj a má své specifické projevy pedagogicko psychologické. Autorka vyjde zejména z výsledků dosažených týmem prof. Matějčka (např. Dytrych, Matějček a Schuller, 1975; Matějček, 1981).\\
Za subjekty autorka může zvolit děti vyrůstající v nefunkčních rodinách nebo dětských domovech, zvláštních zařízeních pěstounské péče či jiných zařízeních ústavní péče a srovná je s dětmi vyrůstajícími ve funkčních rodinách. Obě skupiny dětí budou vyrovnány podle věku, pohlaví a inteligence.\\
Závislou proměnnou bude skór maladaptivních projevů navržený týmem prof. Matějčka, viz výše. Autorka může připojit další proměnné dle vlastní invence, časových možností, dostupnosti testů apod.\\
Nezávislou proměnnou bude environmentální vliv (rodina, případné intervence do nefunkčních rodin, ústavní péče), pohlaví (dívky zpravidla vykazují vyšší míru odolnosti vůči nepříznivým vlivům prostředí než chlapci).\\
Výsledky autorka doloží tabulkově a jednoduchými výpočty.\\
Diplomová práce je součástí širšího empirického projektu a bude porovnána s nálezy ostatních podobně orientovaných DP.
Zásady pro vypracování
Cílem je přispět k poznání syndromu označovaného jako psychická deprivace a subdeprivace. Syndrom významně ovlivňuje mj. školní vývoj a má své specifické projevy pedagogicko psychologické. Autorka vyjde zejména z výsledků dosažených týmem prof. Matějčka (např. Dytrych, Matějček a Schuller, 1975; Matějček, 1981).\\
Za subjekty autorka může zvolit děti vyrůstající v nefunkčních rodinách nebo dětských domovech, zvláštních zařízeních pěstounské péče či jiných zařízeních ústavní péče a srovná je s dětmi vyrůstajícími ve funkčních rodinách. Obě skupiny dětí budou vyrovnány podle věku, pohlaví a inteligence.\\
Závislou proměnnou bude skór maladaptivních projevů navržený týmem prof. Matějčka, viz výše. Autorka může připojit další proměnné dle vlastní invence, časových možností, dostupnosti testů apod.\\
Nezávislou proměnnou bude environmentální vliv (rodina, případné intervence do nefunkčních rodin, ústavní péče), pohlaví (dívky zpravidla vykazují vyšší míru odolnosti vůči nepříznivým vlivům prostředí než chlapci).\\
Výsledky autorka doloží tabulkově a jednoduchými výpočty.\\
Diplomová práce je součástí širšího empirického projektu a bude porovnána s nálezy ostatních podobně orientovaných DP.
Seznam doporučené literatury
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, Grada.\\
Dytrych, Z., Matějček, Z., Schuller, V. (1975). Nechtěné děti. Praha, VÚPs.\\
Matějček, Z. (1981). Děti v rodinách alkoholiků. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 14 (4), 303-319.\\
Matějček, Z. (1998). Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace. Čsl. Psychologie, 40 (5), 369-375.\\
Shapiro, L. (1998). Emoční inteligence dítěte a její vývoj. Praha, Portál.\\
Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha, Portál.
Seznam doporučené literatury
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, Grada.\\
Dytrych, Z., Matějček, Z., Schuller, V. (1975). Nechtěné děti. Praha, VÚPs.\\
Matějček, Z. (1981). Děti v rodinách alkoholiků. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 14 (4), 303-319.\\
Matějček, Z. (1998). Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace. Čsl. Psychologie, 40 (5), 369-375.\\
Shapiro, L. (1998). Emoční inteligence dítěte a její vývoj. Praha, Portál.\\
Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha, Portál.