Informace o kvalifikační práci Uplatňovaní supervize ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy
a ve školských zařízeních preventivně výchovné péče
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Uplatňování supervize ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školských zařízeních preventivně výchovné péče
Hlavní téma v angličtině
Application of Supervision in School Facilities for the Performance of Institutional Education or Protective Education and in School Facilities for Preventive Educational Care
Název dle studenta
Uplatňovaní supervize ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy
a ve školských zařízeních preventivně výchovné péče
Název dle studenta v angličtině
Application of supervision in school facilities for the performance of institutional education or protective education
and in school facilities of preventive educational care
Supervize se považuje za standardní součást odborného růstu pracovníků v oblasti pomáhajících profesí, tedy u těch, kteří jsou při práci v bezprostředním kontaktu s lidmi, jejich problémy a emocemi. Supervize umožňuje těmto pracovníkům uvažovat nad kvalitou jimi odvedené práce, zvyšovat jejich schopnost reflexe a sebereflexe. Cílem supervize v konkrétních zařízeních, ale i obecně, je rozvoj profesionálních
a osobnostních kompetencí jednotlivých pracovníků a týmů.
Pro školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školských zařízeních preventivně výchovné péče existuje metodický pokyn k poskytování supervize. Jednotlivá zařízení mají také definovány způsoby podpory osobního
a profesního rozvoje pracovníků. Supervize ve školských zařízeních je poskytována pedagogickým pracovníkům jako součást pracovní činnosti mimo přímou pedagogickou činnost. Zařízení dělíme na dvě skupiny dle toho, kam spadají, buďto pod MŠMT nebo pod kraj. Ta zařízení, která spadají pod kraj, nemusí svým zaměstnancům supervizi poskytovat. Cílem supervize je zkvalitnění multidisciplinární péče o ohrožené nezletilé děti, případně osoby do 19 let věku, umístěné ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nezletilé děti, případně zletilé osoby do ukončení středního vzdělávání, kterým je poskytována preventivně výchovná péče. Prostředky, které zařízení dostávají na svoji činnost, jsou normativně přiděleny, jejich objem však nemusí být dostatečný natolik, aby mohly být využity i na finanční zajištění kvalitních supervizí ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení preventivně výchovné péče. Výzkumný soubor představovali zaměstnanci zmíněných zařízení po celé České republice. Cíle bylo dosaženo využitím kvantitativního výzkumu, metodou dotazníku za využití Likertovy škály. Z výzkumu vyplynulo, že nejčastější podoba supervize v těchto zařízeních je externí supervize ve formě skupinové a individuální. Dále bylo zjištěno, že pracovníci těchto zařízení jsou většinově se supervizí a její podobou u nich v zařízení spokojeni.
Data potřebná ke zpracování hypotéz byla analyzována v programu IBM SPSS Statistics při stanovené hladině významnosti = 95 %. Díky zpracování hypotéz ve výzkumu následně vyplynulo, že nemůžeme v případě tohoto výzkumu prokázat,
že školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení preventivně výchovné péče, která spadají pod MŠMT, mají pozitivněji hodnocenou supervizi od pracovníků než zařízení, která nespadají pod MŠMT, tedy byla tato hypotéza zamítnuta a byla přijata nulová hypotéza. V další hypotéze nebylo výrazně prokázáno, že na hodnocení přínosu supervize má vliv pracovní pozice pracovníka. V případě poslední hypotézy opět nebylo prokázáno, že by délka ovlivňovala hodnocení přínosu supervize.
Výsledky této diplomové práce mohou být inspirací pro školská zařízení jako námět pro případnou změnu nebo jako pozitivní zpětná vazba na supervizi realizovanou u nich v zařízení. Mohou je také využít i supervizoři a další pracovníci, kteří se podílejí na zavádění supervizí do školství. V neposlední řadě poslouží jako informační materiál pro studenty a další odbornou veřejnost, která se o tuto problematiku zajímá.
Anotace v angličtině
Supervision is considered a standard part of the professional growth of workers in the field of helping professions i.e., those who are in direct contact with people, their problems, and emotions at work. Supervision allows these workers to think about the quality of their work, increase their ability to reflect and self-reflect. The goal of supervision in specific facilities, but also in general, is the development of professionals and personal competencies of individual employees and teams.
There is a methodological instruction for the provision of supervision for school facilities for the performance of institutional education or protective education and in school facilities for preventive educational care. Individual devices also have defined ways of personal support and professional development of workers. Supervision in school facilities is provided to pedagogical staff as part of work activities outside direct pedagogical activities. We divide the facilities into two groups according to where they fall, either under the Ministry of Education or under the region. Those facilities that fall under the region do not have to provide supervision to their employees. The aim of supervision is to improve the quality of multidisciplinary care for vulnerable minors, or persons under 19 years of age, placed in school facilities for institutional or protective education, minors, or adults until the end of secondary education, which is provided preventive educational care. The funds that facilities receive for their activities are normatively allocated, but their volume may not be sufficient to be used to financially ensure quality supervision in school facilities for institutional education or protective education and school facilities for preventive education. The research group consisted of employees of the mentioned facilities throughout the Czech Republic. The goal was achieved by using quantitative research, the method of a questionnaire using the Likert scale. The research showed that the most common form of supervision in these facilities is external supervision in the form of group and individual. Furthermore, it was found that the employees of these facilities are mostly satisfied with the supervision and its appearance in the facility.
The data needed to process the hypotheses were analyzed in IBM SPSS Statistics at a specified level of significance = 95%. Thanks to the elaboration of hypotheses in the research, it subsequently turned out that we cannot prove in the case of this research, that school facilities for institutional or protective education and school facilities for preventive educational care, which fall under the MŠMT, have a more positively evaluated supervision from employees than facilities that do not fall under the MŠMT, so this hypothesis was rejected, and the null hypothesis was accepted. In the next hypothesis, it was not significantly proven that the evaluation of the benefits of supervision is influenced by the employee's job position. In the case of the last hypothesis, again, it has not been proven that length affects the evaluation of the benefit of supervision.
The results of this diploma thesis can be an inspiration for school facilities as a topic for a possible change or as a positive feedback on the supervision implemented in them in the facility. They can also be used by supervisors and other staff involved in implementing supervision in education. Finally, it will serve as an information material for students and other professional public who are interested in this issue.
supervision; school facilities; institutional education; protective education; preventive educational care
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Supervize se považuje za standardní součást odborného růstu pracovníků v oblasti pomáhajících profesí, tedy u těch, kteří jsou při práci v bezprostředním kontaktu s lidmi, jejich problémy a emocemi. Supervize umožňuje těmto pracovníkům uvažovat nad kvalitou jimi odvedené práce, zvyšovat jejich schopnost reflexe a sebereflexe. Cílem supervize v konkrétních zařízeních, ale i obecně, je rozvoj profesionálních
a osobnostních kompetencí jednotlivých pracovníků a týmů.
Pro školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školských zařízeních preventivně výchovné péče existuje metodický pokyn k poskytování supervize. Jednotlivá zařízení mají také definovány způsoby podpory osobního
a profesního rozvoje pracovníků. Supervize ve školských zařízeních je poskytována pedagogickým pracovníkům jako součást pracovní činnosti mimo přímou pedagogickou činnost. Zařízení dělíme na dvě skupiny dle toho, kam spadají, buďto pod MŠMT nebo pod kraj. Ta zařízení, která spadají pod kraj, nemusí svým zaměstnancům supervizi poskytovat. Cílem supervize je zkvalitnění multidisciplinární péče o ohrožené nezletilé děti, případně osoby do 19 let věku, umístěné ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nezletilé děti, případně zletilé osoby do ukončení středního vzdělávání, kterým je poskytována preventivně výchovná péče. Prostředky, které zařízení dostávají na svoji činnost, jsou normativně přiděleny, jejich objem však nemusí být dostatečný natolik, aby mohly být využity i na finanční zajištění kvalitních supervizí ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení preventivně výchovné péče. Výzkumný soubor představovali zaměstnanci zmíněných zařízení po celé České republice. Cíle bylo dosaženo využitím kvantitativního výzkumu, metodou dotazníku za využití Likertovy škály. Z výzkumu vyplynulo, že nejčastější podoba supervize v těchto zařízeních je externí supervize ve formě skupinové a individuální. Dále bylo zjištěno, že pracovníci těchto zařízení jsou většinově se supervizí a její podobou u nich v zařízení spokojeni.
Data potřebná ke zpracování hypotéz byla analyzována v programu IBM SPSS Statistics při stanovené hladině významnosti = 95 %. Díky zpracování hypotéz ve výzkumu následně vyplynulo, že nemůžeme v případě tohoto výzkumu prokázat,
že školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení preventivně výchovné péče, která spadají pod MŠMT, mají pozitivněji hodnocenou supervizi od pracovníků než zařízení, která nespadají pod MŠMT, tedy byla tato hypotéza zamítnuta a byla přijata nulová hypotéza. V další hypotéze nebylo výrazně prokázáno, že na hodnocení přínosu supervize má vliv pracovní pozice pracovníka. V případě poslední hypotézy opět nebylo prokázáno, že by délka ovlivňovala hodnocení přínosu supervize.
Výsledky této diplomové práce mohou být inspirací pro školská zařízení jako námět pro případnou změnu nebo jako pozitivní zpětná vazba na supervizi realizovanou u nich v zařízení. Mohou je také využít i supervizoři a další pracovníci, kteří se podílejí na zavádění supervizí do školství. V neposlední řadě poslouží jako informační materiál pro studenty a další odbornou veřejnost, která se o tuto problematiku zajímá.
Anotace v angličtině
Supervision is considered a standard part of the professional growth of workers in the field of helping professions i.e., those who are in direct contact with people, their problems, and emotions at work. Supervision allows these workers to think about the quality of their work, increase their ability to reflect and self-reflect. The goal of supervision in specific facilities, but also in general, is the development of professionals and personal competencies of individual employees and teams.
There is a methodological instruction for the provision of supervision for school facilities for the performance of institutional education or protective education and in school facilities for preventive educational care. Individual devices also have defined ways of personal support and professional development of workers. Supervision in school facilities is provided to pedagogical staff as part of work activities outside direct pedagogical activities. We divide the facilities into two groups according to where they fall, either under the Ministry of Education or under the region. Those facilities that fall under the region do not have to provide supervision to their employees. The aim of supervision is to improve the quality of multidisciplinary care for vulnerable minors, or persons under 19 years of age, placed in school facilities for institutional or protective education, minors, or adults until the end of secondary education, which is provided preventive educational care. The funds that facilities receive for their activities are normatively allocated, but their volume may not be sufficient to be used to financially ensure quality supervision in school facilities for institutional education or protective education and school facilities for preventive education. The research group consisted of employees of the mentioned facilities throughout the Czech Republic. The goal was achieved by using quantitative research, the method of a questionnaire using the Likert scale. The research showed that the most common form of supervision in these facilities is external supervision in the form of group and individual. Furthermore, it was found that the employees of these facilities are mostly satisfied with the supervision and its appearance in the facility.
The data needed to process the hypotheses were analyzed in IBM SPSS Statistics at a specified level of significance = 95%. Thanks to the elaboration of hypotheses in the research, it subsequently turned out that we cannot prove in the case of this research, that school facilities for institutional or protective education and school facilities for preventive educational care, which fall under the MŠMT, have a more positively evaluated supervision from employees than facilities that do not fall under the MŠMT, so this hypothesis was rejected, and the null hypothesis was accepted. In the next hypothesis, it was not significantly proven that the evaluation of the benefits of supervision is influenced by the employee's job position. In the case of the last hypothesis, again, it has not been proven that length affects the evaluation of the benefit of supervision.
The results of this diploma thesis can be an inspiration for school facilities as a topic for a possible change or as a positive feedback on the supervision implemented in them in the facility. They can also be used by supervisors and other staff involved in implementing supervision in education. Finally, it will serve as an information material for students and other professional public who are interested in this issue.
supervision; school facilities; institutional education; protective education; preventive educational care
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Supervize se považuje za standardní součást odborného růstu pracovníků v oblasti pomáhajících profesí, tedy u těch, kteří jsou při práci v bezprostředním kontaktu s lidmi, jejich problémy a emocemi. Supervize umožňuje těmto pracovníkům uvažovat nad kvalitou jimi odvedené práce, zvyšovat jejich schopnost reflexe a sebereflexe. Cílem supervize v konkrétních zařízeních, ale i obecně je rozvoj profesionálních a osobnostních kompetencí jednotlivých pracovníků a týmů.
Pro školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školská zařízení preventivně výchovné péče existuje metodický pokyn k poskytování supervize. Jednotlivá zařízení mají také definovány způsoby podpory osobního a profesního rozvoje pracovníků. Supervize ve školských zařízeních je poskytována pedagogickým pracovníkům jako součást pracovní činnosti mimo přímou pedagogickou činnost. Cílem supervize je zkvalitnění multidisciplinární péče o ohrožené nezletilé děti, případně osoby do 19ti let věku, umístěné ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nezletilé děti, případně zletilé osoby do ukončení středního vzdělávání, kterým je poskytována preventivně výchovná péče. Vzhledem vázání finančních prostředků a jejich nedostatečnému objemu je finanční zajištění supervize ve školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení preventivně výchovné péče předpokládáno z prostředků přidělených normativně na činnost těchto zařízení.
Cíle práce:
Zjistit, v jaké formě a podobě školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení preventivně výchovné péče supervizi realizují.
Zjistit jak pracovníci těchto školských zařízení hodnotí supervizi realizovanou v konkrétním zařízení.
Hypotézy:
H1: Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení preventivně výchovné péče realizují supervizní setkání v souladu s metodickým pokynem.
H2: Supervize je osobním přínosem pro jednotlivé pracovníky.
H3: Supervize zlepšuje pracovní vztahy mezi pracovníky školských zařízení.
Metodika:
V rámci diplomové práce bude realizován kvantitativní typ výzkumu, bude použita metoda dotazování, technika dotazník. Výsledky dotazníkového šetření budou vyhodnoceny statistickým programem např. STATISTICA.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor bude tvořen respondenty ze školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školských zařízeních preventivně výchovné péče kteří se účastní supervizí a vedoucími pracovníky těchto zařízení.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky této diplomové práce mohou být inspirací pro školská zařízení jako námět pro případnou změnu nebo jako pozitivní zpětná vazba na supervizi realizovanou u nich v zařízení. Mohou je také využít i supervizoři a další pracovníci, kteří se podílejí na zavádění supervizí do školství. V neposlední řadě poslouží jako informační materiál pro studenty a další odbornou veřejnost, která se o tuto problematiku zajímá.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Supervize se považuje za standardní součást odborného růstu pracovníků v oblasti pomáhajících profesí, tedy u těch, kteří jsou při práci v bezprostředním kontaktu s lidmi, jejich problémy a emocemi. Supervize umožňuje těmto pracovníkům uvažovat nad kvalitou jimi odvedené práce, zvyšovat jejich schopnost reflexe a sebereflexe. Cílem supervize v konkrétních zařízeních, ale i obecně je rozvoj profesionálních a osobnostních kompetencí jednotlivých pracovníků a týmů.
Pro školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školská zařízení preventivně výchovné péče existuje metodický pokyn k poskytování supervize. Jednotlivá zařízení mají také definovány způsoby podpory osobního a profesního rozvoje pracovníků. Supervize ve školských zařízeních je poskytována pedagogickým pracovníkům jako součást pracovní činnosti mimo přímou pedagogickou činnost. Cílem supervize je zkvalitnění multidisciplinární péče o ohrožené nezletilé děti, případně osoby do 19ti let věku, umístěné ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nezletilé děti, případně zletilé osoby do ukončení středního vzdělávání, kterým je poskytována preventivně výchovná péče. Vzhledem vázání finančních prostředků a jejich nedostatečnému objemu je finanční zajištění supervize ve školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení preventivně výchovné péče předpokládáno z prostředků přidělených normativně na činnost těchto zařízení.
Cíle práce:
Zjistit, v jaké formě a podobě školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení preventivně výchovné péče supervizi realizují.
Zjistit jak pracovníci těchto školských zařízení hodnotí supervizi realizovanou v konkrétním zařízení.
Hypotézy:
H1: Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení preventivně výchovné péče realizují supervizní setkání v souladu s metodickým pokynem.
H2: Supervize je osobním přínosem pro jednotlivé pracovníky.
H3: Supervize zlepšuje pracovní vztahy mezi pracovníky školských zařízení.
Metodika:
V rámci diplomové práce bude realizován kvantitativní typ výzkumu, bude použita metoda dotazování, technika dotazník. Výsledky dotazníkového šetření budou vyhodnoceny statistickým programem např. STATISTICA.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor bude tvořen respondenty ze školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školských zařízeních preventivně výchovné péče kteří se účastní supervizí a vedoucími pracovníky těchto zařízení.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky této diplomové práce mohou být inspirací pro školská zařízení jako námět pro případnou změnu nebo jako pozitivní zpětná vazba na supervizi realizovanou u nich v zařízení. Mohou je také využít i supervizoři a další pracovníci, kteří se podílejí na zavádění supervizí do školství. V neposlední řadě poslouží jako informační materiál pro studenty a další odbornou veřejnost, která se o tuto problematiku zajímá.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M., 2016. Týmová supervize. Praha: Portál. 328 s. ISBN 978-80-262-0940-9.
GEISSLEROVÁ, E., 2012. Mít přehled: průvodce informačními a poradenskými službami pro mládež v ČR. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. 77 s. ISBN 978-80-87449-02-8.
HAWKINS, P., SHOHET, R., 2016. Supervize v pomáhajících profesích. 2. vydání. Praha: Portál. 202 s. ISBN 978-80-262-0987-4.
HINES, G., BARERSTOCK, A., 2014. A guide to parenting a young adult, Piatkus. 60 s. ISBN 978-0349404462.
Metodický pokyn, kterým se stanoví standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školských zařízeních pro preventivně výchovnou péči. 2015.
ŠPIRUDOVÁ, L., 2015. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada. 58 s. ISBN 978-80-247-5711-7.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M., 2016. Týmová supervize. Praha: Portál. 328 s. ISBN 978-80-262-0940-9.
GEISSLEROVÁ, E., 2012. Mít přehled: průvodce informačními a poradenskými službami pro mládež v ČR. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. 77 s. ISBN 978-80-87449-02-8.
HAWKINS, P., SHOHET, R., 2016. Supervize v pomáhajících profesích. 2. vydání. Praha: Portál. 202 s. ISBN 978-80-262-0987-4.
HINES, G., BARERSTOCK, A., 2014. A guide to parenting a young adult, Piatkus. 60 s. ISBN 978-0349404462.
Metodický pokyn, kterým se stanoví standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školských zařízeních pro preventivně výchovnou péči. 2015.
ŠPIRUDOVÁ, L., 2015. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada. 58 s. ISBN 978-80-247-5711-7.