Jako cíl diplomové práce bylo stanoveno: "Identifikovat jaké limity vnímají supervizoři při skupinových supervizních setkáních sociálních pracovníků v sociálních službách." Hlavní výzkumná otázka zněla: "Jaké jsou limity supervize u sociálních pracovníků z pohledu supervizorů?"
Byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru.
Pro dosažení cíle byla hlavní výzkumná otázka rozčleněna do oblastí: identifikace (6 dílčích výzkumných otázek), formální náležitosti supervize (2 dílčí výzkumné otázky), supervize (4 dílčí výzkumné otázky) a přínosy limitů supervize (2 dílčí výzkumné otázky).
Výzkumný soubor byl tvořen supervizory sdruženými pod Českým institutem pro supervizi (ČIS). S přihlédnutím ke stanovené strategie bylo uskutečněno 12 rozhovorů (metoda sněhové koule) z nichž již vyplynulo, že došlo k vysycení vzorku. Pro zapojení bylo požadováno, aby zapojené informantky a informanti poskytovali supervizní služby v oblasti sociální práce a měli alespoň rok praxe.
Rozhovory byly zaznamenávány na diktafon, ze kterého došlo k doslovenému přepisu. Takto přepsané rozhovory jsem následně zakódovala (zpracována metodou trsů).
V rámci první oblasti, tj. identifikace, byly identifikovány trsy: humanitní směr vzdělání, supervizní výcvik, psychoterapeutický výcvik a příprava na limity.
V rámci druhé oblasti, tj. formální náležitosti supervize, lze specifikovat následující trsy: kontraktování, formální limity, obsahové limity, supervizor pod supervizí.
V oblasti supervize, která byla označena jako třetí oblast, uvádím následující zjištěné trsy: sebereflexe, pojmenování limitů a etické aspekty.
Poslední, čtvrtá oblast, tj. přínosy supervize, přinesla následující trsy: osobní rozvoj, rekontraktace, emoční inteligence.
Výsledky práce mohou být využity v rámci přípravy supervizorů, popřípadě pro rozvoj již kvalifikovaných supervizorů v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was: "To identify what limits perceive supervisors at group supervision meetings of social workers in social services." The main research question was: "What are the limits of supervision of social workers from the perspective of supervisors?"
A qualitative research strategy, a method of questioning and a semi-structured interview technique were chosen.
To achieve the goal, the main research question was divided into areas: identification (6 partial research questions), formal requirements of supervision (2 partial research questions), supervision (4 partial research questions) and benefits of supervision limits (2 partial research questions).
The research group consisted of supervisors associated under the Czech Institute for Supervision (ČIS). Taking into account the set strategy, 6 interviews (snowball method) were conducted, which already showed that the sample had been saturated. In order to be involved, the involved informants were required to provide supervisory services in the field of social work and to have at least one year of experience.
The interviews were recorded on a dictaphone, from which a verbatim transcript was made. I subsequently coded the transcripts transcribed in this way (processed by the cluster method).
Within the first area, i.e., identification, there were identified these clusters: the humanities direction of education, supervision training, psychotherapeutic training and preparation for limits.
Within the second area, i.e., the formal requirements of supervision, the following clusters can be specified: contracting, formal limits, content limits, supervisor under supervision.
In the area of supervision, which was identified as the third area, I present the following identified clusters: self-reflection, naming limits and ethical aspects.
The last, fourth area, i.e., the benefits of supervision, brought the following clusters: personal development, re-contracting, emotional intelligence.
The results of the thesis can be used in the training of supervisors, or for the development of already qualified supervisors in practice.
Klíčová slova
Supervize, limity, přínosy, supervizoři, pracovníci v sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
Supervision, limits, benefits, supervisors, social workers
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Jako cíl diplomové práce bylo stanoveno: "Identifikovat jaké limity vnímají supervizoři při skupinových supervizních setkáních sociálních pracovníků v sociálních službách." Hlavní výzkumná otázka zněla: "Jaké jsou limity supervize u sociálních pracovníků z pohledu supervizorů?"
Byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru.
Pro dosažení cíle byla hlavní výzkumná otázka rozčleněna do oblastí: identifikace (6 dílčích výzkumných otázek), formální náležitosti supervize (2 dílčí výzkumné otázky), supervize (4 dílčí výzkumné otázky) a přínosy limitů supervize (2 dílčí výzkumné otázky).
Výzkumný soubor byl tvořen supervizory sdruženými pod Českým institutem pro supervizi (ČIS). S přihlédnutím ke stanovené strategie bylo uskutečněno 12 rozhovorů (metoda sněhové koule) z nichž již vyplynulo, že došlo k vysycení vzorku. Pro zapojení bylo požadováno, aby zapojené informantky a informanti poskytovali supervizní služby v oblasti sociální práce a měli alespoň rok praxe.
Rozhovory byly zaznamenávány na diktafon, ze kterého došlo k doslovenému přepisu. Takto přepsané rozhovory jsem následně zakódovala (zpracována metodou trsů).
V rámci první oblasti, tj. identifikace, byly identifikovány trsy: humanitní směr vzdělání, supervizní výcvik, psychoterapeutický výcvik a příprava na limity.
V rámci druhé oblasti, tj. formální náležitosti supervize, lze specifikovat následující trsy: kontraktování, formální limity, obsahové limity, supervizor pod supervizí.
V oblasti supervize, která byla označena jako třetí oblast, uvádím následující zjištěné trsy: sebereflexe, pojmenování limitů a etické aspekty.
Poslední, čtvrtá oblast, tj. přínosy supervize, přinesla následující trsy: osobní rozvoj, rekontraktace, emoční inteligence.
Výsledky práce mohou být využity v rámci přípravy supervizorů, popřípadě pro rozvoj již kvalifikovaných supervizorů v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was: "To identify what limits perceive supervisors at group supervision meetings of social workers in social services." The main research question was: "What are the limits of supervision of social workers from the perspective of supervisors?"
A qualitative research strategy, a method of questioning and a semi-structured interview technique were chosen.
To achieve the goal, the main research question was divided into areas: identification (6 partial research questions), formal requirements of supervision (2 partial research questions), supervision (4 partial research questions) and benefits of supervision limits (2 partial research questions).
The research group consisted of supervisors associated under the Czech Institute for Supervision (ČIS). Taking into account the set strategy, 6 interviews (snowball method) were conducted, which already showed that the sample had been saturated. In order to be involved, the involved informants were required to provide supervisory services in the field of social work and to have at least one year of experience.
The interviews were recorded on a dictaphone, from which a verbatim transcript was made. I subsequently coded the transcripts transcribed in this way (processed by the cluster method).
Within the first area, i.e., identification, there were identified these clusters: the humanities direction of education, supervision training, psychotherapeutic training and preparation for limits.
Within the second area, i.e., the formal requirements of supervision, the following clusters can be specified: contracting, formal limits, content limits, supervisor under supervision.
In the area of supervision, which was identified as the third area, I present the following identified clusters: self-reflection, naming limits and ethical aspects.
The last, fourth area, i.e., the benefits of supervision, brought the following clusters: personal development, re-contracting, emotional intelligence.
The results of the thesis can be used in the training of supervisors, or for the development of already qualified supervisors in practice.
Klíčová slova
Supervize, limity, přínosy, supervizoři, pracovníci v sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
Supervision, limits, benefits, supervisors, social workers
Zásady pro vypracování
S pojmem supervize se setkáváme téměř ve všech oborech, kde dochází ke kontaktu s lidmi. V sociální práci má supervize jeden z hlavních cílů a tou je emoční podpora pracovníků s možností kontroly a následným zkvalitněním poskytovaných služeb. Supervize v zařízení sociální služeb má napomáhat zaměstnancům jako proces celoživotního učení k mnohým cílům, ovšem i tyto cíle mají své limity. Tyto limity je dobré identifikovat, neboť můžeme zefektivnit supervizní proces a přípravu samotných supervizorů na něj.
CÍL PRÁCE: Identifikovat jaké limity vnímají supervizoři při skupinových supervizních setkáních sociálních pracovníků v sociálních službách.
VO: Jaké jsou limity supervize u sociálních pracovníku z pohledu supervizorů?
METODA: dotazování.
TECHNIKA: polostrukturovaný rozhovor.
VÝZKUMNÁ STRATEGIE: kvalitativní.
VÝZKUMNÝ SOUBOR: komunikační partneři: supervizoři, kteří poskytují supervize sociálním pracovníkům v sociálních službách, záměrný výběr velikost souboru, do vysycení vzorku.
PŘÍNOS PRO PRAXI: Výsledky výzkumu pomohou zlepšit orientaci supervizora ve specifikované oblasti.
Zásady pro vypracování
S pojmem supervize se setkáváme téměř ve všech oborech, kde dochází ke kontaktu s lidmi. V sociální práci má supervize jeden z hlavních cílů a tou je emoční podpora pracovníků s možností kontroly a následným zkvalitněním poskytovaných služeb. Supervize v zařízení sociální služeb má napomáhat zaměstnancům jako proces celoživotního učení k mnohým cílům, ovšem i tyto cíle mají své limity. Tyto limity je dobré identifikovat, neboť můžeme zefektivnit supervizní proces a přípravu samotných supervizorů na něj.
CÍL PRÁCE: Identifikovat jaké limity vnímají supervizoři při skupinových supervizních setkáních sociálních pracovníků v sociálních službách.
VO: Jaké jsou limity supervize u sociálních pracovníku z pohledu supervizorů?
METODA: dotazování.
TECHNIKA: polostrukturovaný rozhovor.
VÝZKUMNÁ STRATEGIE: kvalitativní.
VÝZKUMNÝ SOUBOR: komunikační partneři: supervizoři, kteří poskytují supervize sociálním pracovníkům v sociálních službách, záměrný výběr velikost souboru, do vysycení vzorku.
PŘÍNOS PRO PRAXI: Výsledky výzkumu pomohou zlepšit orientaci supervizora ve specifikované oblasti.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, B. et al., 2016. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. 328 s. ISBN 978-80-262-0940-9.
BROŽA, J., 2009. Supervize v adiktologické praxi. Praha: Triton. 165 s. ISBN 978-80- 7387-209-0.
BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A., THELENOVÁ, K., 2010. Odborná praxe a supervize. Liberec: Technická univerzita v Liberci. 118 s. ISBN 978-80-7372-687-4.
COOK, M., R. et al., 2018. Supervisee Perception of Power in Clinical Supervision: The Power Dynamics in Supervision Scale. Training and Education in Professional Psychology. 12(3): 188-195. DOI 10.1037/tep0000201.
ČÁMSKÝ, P. et al., 2011. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál. 264 s. ISBN 978-80-262-0027-7.
DVOŘÁČKOVÁ, D., 2010. Formy supervize. Sociální péče. 5(2), 8-11. ISSN 1213- 2330.
GÉRINGOVÁ, J., 2011. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton. 198 s. ISBN 978-80-7387-394-3.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, B. et al., 2016. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. 328 s. ISBN 978-80-262-0940-9.
BROŽA, J., 2009. Supervize v adiktologické praxi. Praha: Triton. 165 s. ISBN 978-80- 7387-209-0.
BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A., THELENOVÁ, K., 2010. Odborná praxe a supervize. Liberec: Technická univerzita v Liberci. 118 s. ISBN 978-80-7372-687-4.
COOK, M., R. et al., 2018. Supervisee Perception of Power in Clinical Supervision: The Power Dynamics in Supervision Scale. Training and Education in Professional Psychology. 12(3): 188-195. DOI 10.1037/tep0000201.
ČÁMSKÝ, P. et al., 2011. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál. 264 s. ISBN 978-80-262-0027-7.
DVOŘÁČKOVÁ, D., 2010. Formy supervize. Sociální péče. 5(2), 8-11. ISSN 1213- 2330.
GÉRINGOVÁ, J., 2011. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton. 198 s. ISBN 978-80-7387-394-3.