V České republice neexistuje komplexní systém, který by připravoval mladé osoby žijící v dětských domovech na samostatný život. Dětské domovy se proto stále častěji zapojují do dobrovolnických programů, přičemž dobrovolníci či patroni, poskytují mladým dospělým určitý vzor chování založený na přátelském vztahu, předávají jim své zkušenosti a jsou jim podporou při vstupu do běžného života.
Cílem diplomové práce je identifikovat roli dobrovolníka při začleňování dítěte odcházejícího z dětského domova do společnosti. Jsou zjišťována specifika spolupráce dětských domovů s dobrovolnickými programy podporujícími sociální začlenění dítěte. K uskutečnění výzkumné části byl využit kvalitativní typ výzkumu a technika polostrukturovaných rozhovorů. Výsledky rozhovorů byly zpracovány formou otevřeného kódování a kategorizace dat.
Z výsledků rozhovorů se sociálními pracovnicemi a dobrovolníky, kteří spolupracují s mladými dospělými z dětských domovů, je patrné, že dobrovolníci jsou významnými aktéry při sociálním začleňování mladých osob opouštějících dětské domovy.
Výsledky výzkumu diplomové práce by mohly být přínosné pro dětské domovy, které zvažují účast v některém z dobrovolnických projektů. Diplomová práce může být využita i jako informační materiál pro veřejnost a oslovit tak potenciální dobrovolníky z řad veřejnosti.
Anotace v angličtině
In the Czech Republic, there is no comprehensive system that would prepare young people living in children's homes for independent living. Therefore, children's homes are increasingly involved in volunteer programs, with volunteers or patrons providing young adults with a certain pattern of behavior based on a friendly relationship, passing on their experiences to them and supporting them in entering everyday life. The aim of the diploma thesis is to identify the role of a volunteer in the integration of a child leaving a children's home into society. The specifics of cooperation of children's homes with volunteer programs supporting the social inclusion of the child are investigated. The qualitative type of research and the technique of semi-structured interviews were used to carry out the research part. The results of the interviews were processed in the form of open coding and data categorization. Based on the results of interviews with social workers and volunteers who work with young adults from children's homes, volunteers are important actors in the social inclusion of young people leaving children's homes. The results of the diploma thesis research could be beneficial for children's homes that are considering participating in one of the volunteer projects. The diploma thesis can also be used as an information material for the public and thus address potential volunteers.
Klíčová slova
dobrovolnictví, dětský domov, odchod z dětského domova, sociální začleňování, dobrovolnické programy
Klíčová slova v angličtině
volunteering, children 's home, leaving children' s home, social inclusion, volunteer programs
Rozsah průvodní práce
92 s
Jazyk
CZ
Anotace
V České republice neexistuje komplexní systém, který by připravoval mladé osoby žijící v dětských domovech na samostatný život. Dětské domovy se proto stále častěji zapojují do dobrovolnických programů, přičemž dobrovolníci či patroni, poskytují mladým dospělým určitý vzor chování založený na přátelském vztahu, předávají jim své zkušenosti a jsou jim podporou při vstupu do běžného života.
Cílem diplomové práce je identifikovat roli dobrovolníka při začleňování dítěte odcházejícího z dětského domova do společnosti. Jsou zjišťována specifika spolupráce dětských domovů s dobrovolnickými programy podporujícími sociální začlenění dítěte. K uskutečnění výzkumné části byl využit kvalitativní typ výzkumu a technika polostrukturovaných rozhovorů. Výsledky rozhovorů byly zpracovány formou otevřeného kódování a kategorizace dat.
Z výsledků rozhovorů se sociálními pracovnicemi a dobrovolníky, kteří spolupracují s mladými dospělými z dětských domovů, je patrné, že dobrovolníci jsou významnými aktéry při sociálním začleňování mladých osob opouštějících dětské domovy.
Výsledky výzkumu diplomové práce by mohly být přínosné pro dětské domovy, které zvažují účast v některém z dobrovolnických projektů. Diplomová práce může být využita i jako informační materiál pro veřejnost a oslovit tak potenciální dobrovolníky z řad veřejnosti.
Anotace v angličtině
In the Czech Republic, there is no comprehensive system that would prepare young people living in children's homes for independent living. Therefore, children's homes are increasingly involved in volunteer programs, with volunteers or patrons providing young adults with a certain pattern of behavior based on a friendly relationship, passing on their experiences to them and supporting them in entering everyday life. The aim of the diploma thesis is to identify the role of a volunteer in the integration of a child leaving a children's home into society. The specifics of cooperation of children's homes with volunteer programs supporting the social inclusion of the child are investigated. The qualitative type of research and the technique of semi-structured interviews were used to carry out the research part. The results of the interviews were processed in the form of open coding and data categorization. Based on the results of interviews with social workers and volunteers who work with young adults from children's homes, volunteers are important actors in the social inclusion of young people leaving children's homes. The results of the diploma thesis research could be beneficial for children's homes that are considering participating in one of the volunteer projects. The diploma thesis can also be used as an information material for the public and thus address potential volunteers.
Klíčová slova
dobrovolnictví, dětský domov, odchod z dětského domova, sociální začleňování, dobrovolnické programy
Klíčová slova v angličtině
volunteering, children 's home, leaving children' s home, social inclusion, volunteer programs
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky
Dobrovolnictví v oblastech sociální práce, podobně jako ve zdravotnictví, pomáhá naplňovat základní potřeby klientů týkající se lidského kontaktu a umožňuje jim účastnit se aktivit, které jsou pro ně kvůli zdravotnímu nebo sociálnímu handicapu bez doprovodu nedostupné. V sociálních službách prospívá dobrovolník klientům posilováním sebevědomí a sebeúcty. Dobrovolnictví je považováno za významný nástroj podpory vytváření inkluzivního prostředí, které je nezbytnou součástí společnosti. Diplomová práce představuje souvislosti dobrovolnictví s ohledem na problematiku sociálního začleňování včetně příležitostí i případných rizik, která s sebou rozvoj těchto fenoménů v současnosti přináší.
2. Cíl práce a výzkumné otázky
Hlavním cílem práce je identifikovat roli dobrovolníka při začleňování dítěte odcházejícího z dětského domova do společnosti. Dílčím cílem je zjistit specifika spolupráce dětských domovů s dobrovolnickými programy a dalšími projekty zaměřenými na podporu sociálního začlenění dítěte odcházejícího z dětského domova.
Výzkumné otázky:
1) Jakým způsobem se dobrovolník podílí na sociálním začleňováním dítěte odcházejícího z dětského domova?
2) Jaký význam má spolupráce s dobrovolníkem pro dítě odcházející z dětského domova?
3) Jaká rizika hrozí při dobrovolnické činnosti s dítětem odcházejícím z dětského domova?
4) Jak se staví dětské domovy k zapojování do projektů zaměřených na podporu integrace dítěte do společnosti?
3. Metodika
K uskutečnění výzkumné části diplomové práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, vybranou metodou bude dotazování. Jako technika bude použit polostrukturovaný rozhovor.
4. Výběrový soubor
Výzkumný soubor budou tvořit sociální pracovníci z dětských domovů, kteří budou vybíráni metodou účelového výběru a dále dobrovolníci, kteří dlouhodobě spolupracují s dítětem odcházejícím z dětského domova.
5. Předpokládaný přínos pro praxi:
Diplomová práce by měla přinést zjištění, jakou úlohu má dobrovolnictví v dětských domovech při sociálním začleňování dětí, které odchází z dětského domova do běžného života. Měla by seznámit veřejnost s rolí dobrovolníka při práci s touto cílovou skupinou. Diplomová práce by mohla posloužit nejen dětským domovům, jako informační materiál, v kterém jsou shrnuty možnosti zapojení do různých projektů zaměřených na sociální začleňování dětí odcházejících z dětských domovů.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky
Dobrovolnictví v oblastech sociální práce, podobně jako ve zdravotnictví, pomáhá naplňovat základní potřeby klientů týkající se lidského kontaktu a umožňuje jim účastnit se aktivit, které jsou pro ně kvůli zdravotnímu nebo sociálnímu handicapu bez doprovodu nedostupné. V sociálních službách prospívá dobrovolník klientům posilováním sebevědomí a sebeúcty. Dobrovolnictví je považováno za významný nástroj podpory vytváření inkluzivního prostředí, které je nezbytnou součástí společnosti. Diplomová práce představuje souvislosti dobrovolnictví s ohledem na problematiku sociálního začleňování včetně příležitostí i případných rizik, která s sebou rozvoj těchto fenoménů v současnosti přináší.
2. Cíl práce a výzkumné otázky
Hlavním cílem práce je identifikovat roli dobrovolníka při začleňování dítěte odcházejícího z dětského domova do společnosti. Dílčím cílem je zjistit specifika spolupráce dětských domovů s dobrovolnickými programy a dalšími projekty zaměřenými na podporu sociálního začlenění dítěte odcházejícího z dětského domova.
Výzkumné otázky:
1) Jakým způsobem se dobrovolník podílí na sociálním začleňováním dítěte odcházejícího z dětského domova?
2) Jaký význam má spolupráce s dobrovolníkem pro dítě odcházející z dětského domova?
3) Jaká rizika hrozí při dobrovolnické činnosti s dítětem odcházejícím z dětského domova?
4) Jak se staví dětské domovy k zapojování do projektů zaměřených na podporu integrace dítěte do společnosti?
3. Metodika
K uskutečnění výzkumné části diplomové práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, vybranou metodou bude dotazování. Jako technika bude použit polostrukturovaný rozhovor.
4. Výběrový soubor
Výzkumný soubor budou tvořit sociální pracovníci z dětských domovů, kteří budou vybíráni metodou účelového výběru a dále dobrovolníci, kteří dlouhodobě spolupracují s dítětem odcházejícím z dětského domova.
5. Předpokládaný přínos pro praxi:
Diplomová práce by měla přinést zjištění, jakou úlohu má dobrovolnictví v dětských domovech při sociálním začleňování dětí, které odchází z dětského domova do běžného života. Měla by seznámit veřejnost s rolí dobrovolníka při práci s touto cílovou skupinou. Diplomová práce by mohla posloužit nejen dětským domovům, jako informační materiál, v kterém jsou shrnuty možnosti zapojení do různých projektů zaměřených na sociální začleňování dětí odcházejících z dětských domovů.
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, L., 2015. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-020-4.
FRIČ, P., POSPÍŠILOVÁ, T., 2010. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Hestia,. ISBN 978-80-9036-968-9.
JEDLIČKA, R. et al., 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
KOPŘIVA, K., 2016. Lidský vztah jako součást profese. 8. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1147-1.
NOVOTNÝ, J. S., 2015. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7464-700-0.
TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O., 2006. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7367-178-6.
VÁVROVÁ, S., HRBÁČKOVÁ, K., HLADÍK, J., 2015. Porozumění procesu autoregulace u dětí a mladistvých v institucionální péči. 2. vydání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 132 p. ISBN 978-80-7454-149-0.
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, L., 2015. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-020-4.
FRIČ, P., POSPÍŠILOVÁ, T., 2010. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Hestia,. ISBN 978-80-9036-968-9.
JEDLIČKA, R. et al., 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
KOPŘIVA, K., 2016. Lidský vztah jako součást profese. 8. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1147-1.
NOVOTNÝ, J. S., 2015. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7464-700-0.
TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O., 2006. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7367-178-6.
VÁVROVÁ, S., HRBÁČKOVÁ, K., HLADÍK, J., 2015. Porozumění procesu autoregulace u dětí a mladistvých v institucionální péči. 2. vydání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 132 p. ISBN 978-80-7454-149-0.