Cílem mé diplomové práce je analýza webových stránek vybraných poskytovatelů pečovatelských služeb v Jihočeském kraji z pohledu osob, které se v současné době zajímají o využití pečovatelské služby pro někoho z rodiny. Vzhledem k charakteru a cíli mé diplomové práce jsem zvolila tři výzkumné otázky. Jak zájemci hodnotí celkový vzhled a přehlednost webových stránek vybraných poskytovatelů pečovatelské služeb? Jak zájemci o službu hodnotí snadnost nalezení a množství informací na webových stránkách vybraných poskytovatelů pečovatelské služby a jaké informace jsou pro ně na webové stránce důležité? Jak se u vybraných poskytovatelů liší ceny za jednotlivé úkony poskytovaných služeb?
Pro dosažení cíle diplomové práce a zodpovězení výzkumných otázek jsem zvolila kombinaci metod kvalitativního a kvantitativního výzkum. U kvalitativní části jsem jako techniku sběru dat jsem zvolila polostrukturovaný rozhovor s připravenými otázkami, které jsem pokládala u všech rozebíraných webových stránek poskytovatelů. U kvantitativního výzkumu jsem jako techniku sběru dat použila techniku dotazníku s uzavřenými škálovacími otázkami. Výzkumné soubory se v mé práci objevují dva. Jedním z nich jsou právě osoby, které se v současné době zajímají o pečovatelskou službu a druhým výzkumným souborem jsou webové stránky poskytovatelů pečovatelské služby. Pro účely výzkumu jsem vybrala pět webových stránek poskytovatelů, kteří se svojí formou organizace vzájemně lišili.
Výsledky výzkumu ukazují, že v případě první výzkumné otázky z pohledu vzhledu webové stránky a její přehlednosti jako důležité faktory písmo, zvolené barvy a fotografie. Přehlednost pak souvisí právě s výše uvedenými faktory společně s množstvím informací a jeho rozmístěním na webové stránce. Z pohledu poskytnutých informací pak dle výzkumu záleží na subjektivním pocitu na množství informací, snadnosti nebo obtížnosti nazelení konkrétních informací a na to, jak hodnotí návštěvník webu informace jako aktuální. V poslední části výzkumu jsem pak srovnávala ceníky poskytovatelů v rámci mého výzkumného souboru a porovnávala stanovené ceny za úkon nebo časový úsek s vyhláškou č. 505/2006 Sb. Ve většině případů byly ceny stanoveny u všech organizací stejně, lišily se pouze v drobnostech. Všechny organizace ale dodržují finanční limit dle zmiňované vyhlášky.
Výsledky práce by pak mohly sloužit ke zpětné vazbě poskytovatelům pečovatelské služby z pohledu nezávislého hodnotitele, který má o službě minimum informací a zároveň se o danou sociální službu zajímá.
Anotace v angličtině
The objective of my diploma thesis is analysing the webpages of chosen care providers in the Region of South Bohemia from the perspective of individuals currently interested in using care services for a family member. With regard to the character and objective of my diploma thesis, I chose three research questions. How do candidates evaluate the design and clarity of the webpages belonging to the chosen care service providers? How do service candidates evaluate the ease of finding and the amount of information on the webpages of chosen care service providers and what information is important to them on the webpage? How do prices for individual acts of provided services differ in chosen providers?
To reach the objective of my diploma thesis and to answer research questions I have chosen to combine the methods of both, qualitative and quantitative research. In the qualitative part, I chose a semi-structured interview with ready questions that I asked for in all analysed provider webpages to be the data collection technique. In the quantitative part, I used the technique of a questionnaire with closed scaling questions to be the data collection technique. There are two research files appearing in my thesis. One of these are people currently interested in care service and the other are webpages of care service providers. For research purposes, I picked five webpages of providers who differed from each other in their organization form.
The results prove that in case of the first research question, from the perspective of webpage design and its clarity, the following aspects are viewed as important, the font, the colours, and photos. Clarity is then linked to the above-mentioned factors together with the amount of information and its placement on the webpage. From the perspective of provided information, according to the research, the subjective feeling, the amount of information, ease or difficulty of finding specific information and how the visitor evaluates the web´s information being current, matter. In the last part of my research, I did a comparison of providers´ price lists within my research file and compared the given prices per task or a time interval to the Decree No. 505/2006 Coll. In majority of cases, the prices were stated equally in all organizations, they only differed in details. All organizations follow a financial limit based on the above-mentioned decree.
The results of my thesis could serve as feedback to care service providers from the perspective of an independent observer who has minimal knowledge of this service, but on the other hand, is interested in given social service.
Klíčová slova
Sociální práce, sociální služby, pečovatelská služba, Registr poskytovatelů sociálních služeb, online prostředí, internet, webové stránky, sociální média, ceník služeb.
Klíčová slova v angličtině
Social work, social services, care-taking service, Care-taking service provider register, on-line environment, the internet, web pages, social media, service price list.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé diplomové práce je analýza webových stránek vybraných poskytovatelů pečovatelských služeb v Jihočeském kraji z pohledu osob, které se v současné době zajímají o využití pečovatelské služby pro někoho z rodiny. Vzhledem k charakteru a cíli mé diplomové práce jsem zvolila tři výzkumné otázky. Jak zájemci hodnotí celkový vzhled a přehlednost webových stránek vybraných poskytovatelů pečovatelské služeb? Jak zájemci o službu hodnotí snadnost nalezení a množství informací na webových stránkách vybraných poskytovatelů pečovatelské služby a jaké informace jsou pro ně na webové stránce důležité? Jak se u vybraných poskytovatelů liší ceny za jednotlivé úkony poskytovaných služeb?
Pro dosažení cíle diplomové práce a zodpovězení výzkumných otázek jsem zvolila kombinaci metod kvalitativního a kvantitativního výzkum. U kvalitativní části jsem jako techniku sběru dat jsem zvolila polostrukturovaný rozhovor s připravenými otázkami, které jsem pokládala u všech rozebíraných webových stránek poskytovatelů. U kvantitativního výzkumu jsem jako techniku sběru dat použila techniku dotazníku s uzavřenými škálovacími otázkami. Výzkumné soubory se v mé práci objevují dva. Jedním z nich jsou právě osoby, které se v současné době zajímají o pečovatelskou službu a druhým výzkumným souborem jsou webové stránky poskytovatelů pečovatelské služby. Pro účely výzkumu jsem vybrala pět webových stránek poskytovatelů, kteří se svojí formou organizace vzájemně lišili.
Výsledky výzkumu ukazují, že v případě první výzkumné otázky z pohledu vzhledu webové stránky a její přehlednosti jako důležité faktory písmo, zvolené barvy a fotografie. Přehlednost pak souvisí právě s výše uvedenými faktory společně s množstvím informací a jeho rozmístěním na webové stránce. Z pohledu poskytnutých informací pak dle výzkumu záleží na subjektivním pocitu na množství informací, snadnosti nebo obtížnosti nazelení konkrétních informací a na to, jak hodnotí návštěvník webu informace jako aktuální. V poslední části výzkumu jsem pak srovnávala ceníky poskytovatelů v rámci mého výzkumného souboru a porovnávala stanovené ceny za úkon nebo časový úsek s vyhláškou č. 505/2006 Sb. Ve většině případů byly ceny stanoveny u všech organizací stejně, lišily se pouze v drobnostech. Všechny organizace ale dodržují finanční limit dle zmiňované vyhlášky.
Výsledky práce by pak mohly sloužit ke zpětné vazbě poskytovatelům pečovatelské služby z pohledu nezávislého hodnotitele, který má o službě minimum informací a zároveň se o danou sociální službu zajímá.
Anotace v angličtině
The objective of my diploma thesis is analysing the webpages of chosen care providers in the Region of South Bohemia from the perspective of individuals currently interested in using care services for a family member. With regard to the character and objective of my diploma thesis, I chose three research questions. How do candidates evaluate the design and clarity of the webpages belonging to the chosen care service providers? How do service candidates evaluate the ease of finding and the amount of information on the webpages of chosen care service providers and what information is important to them on the webpage? How do prices for individual acts of provided services differ in chosen providers?
To reach the objective of my diploma thesis and to answer research questions I have chosen to combine the methods of both, qualitative and quantitative research. In the qualitative part, I chose a semi-structured interview with ready questions that I asked for in all analysed provider webpages to be the data collection technique. In the quantitative part, I used the technique of a questionnaire with closed scaling questions to be the data collection technique. There are two research files appearing in my thesis. One of these are people currently interested in care service and the other are webpages of care service providers. For research purposes, I picked five webpages of providers who differed from each other in their organization form.
The results prove that in case of the first research question, from the perspective of webpage design and its clarity, the following aspects are viewed as important, the font, the colours, and photos. Clarity is then linked to the above-mentioned factors together with the amount of information and its placement on the webpage. From the perspective of provided information, according to the research, the subjective feeling, the amount of information, ease or difficulty of finding specific information and how the visitor evaluates the web´s information being current, matter. In the last part of my research, I did a comparison of providers´ price lists within my research file and compared the given prices per task or a time interval to the Decree No. 505/2006 Coll. In majority of cases, the prices were stated equally in all organizations, they only differed in details. All organizations follow a financial limit based on the above-mentioned decree.
The results of my thesis could serve as feedback to care service providers from the perspective of an independent observer who has minimal knowledge of this service, but on the other hand, is interested in given social service.
Klíčová slova
Sociální práce, sociální služby, pečovatelská služba, Registr poskytovatelů sociálních služeb, online prostředí, internet, webové stránky, sociální média, ceník služeb.
Klíčová slova v angličtině
Social work, social services, care-taking service, Care-taking service provider register, on-line environment, the internet, web pages, social media, service price list.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení, současný stav: Žijeme ve světě, kde největším zdrojem informací je internet. Proto i v případě vyhledávání sociálních služeb slouží internet jako jeden z největších informačních kanálů. Je proto bezpodmínečně nutné, aby každá organizace, která nabízí sociální služby, měla k dispozici webové stránky, které může navštívit potenciální klient. Rozhodla jsem se zaměřit na pečovatelskou službu, která nabízí mnoho činností a zároveň se jedná o službu hrazenou klientem.
Cíl práce: Cílem práce bude analyzovat informace uvedené na webových stránkách poskytovatelů pečovatelských služeb. Předmětem analýzy bude množství a druh informací, které poskytovatelé sociální služby pečovatelská služba uvádí na svých webových stránkách. Informacemi se rozumí popis služby, charakter, podmínky poskytování, poplatek za službu, časová náročnost služby a její celková dostupnost. Vedlejším předmětem zkoumání pak bude celkový vzhled webových stránek a aktualizace informací, které se na webové stránce nachází. Výsledkem zkoumání by pak měl být závěr o tom, zda se potenciální klient dozví kompletní informace o dané službě, případně bude odkázán na kvalifikovaného pracovníka, který mu informace předá.
Metodika: Výzkumným souborem jsou webové stránky poskytovatelů sociálních služeb z oficiálního Registru sociálních služeb, kteří svoji činnost vykonávají na území Jihočeského kraje. Sběr dat bude probíhat analýzou webových stránek poskytovatelů. Výběr bude použit účelový. Při výzkumu bude použita analýza dokumentů a textů.
Přínos pro praxi: Přínosem pro praxi by mohla být zpětná vazba pro poskytovatele sociálních služeb, jejichž webové stránky byly součástí výzkumu.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení, současný stav: Žijeme ve světě, kde největším zdrojem informací je internet. Proto i v případě vyhledávání sociálních služeb slouží internet jako jeden z největších informačních kanálů. Je proto bezpodmínečně nutné, aby každá organizace, která nabízí sociální služby, měla k dispozici webové stránky, které může navštívit potenciální klient. Rozhodla jsem se zaměřit na pečovatelskou službu, která nabízí mnoho činností a zároveň se jedná o službu hrazenou klientem.
Cíl práce: Cílem práce bude analyzovat informace uvedené na webových stránkách poskytovatelů pečovatelských služeb. Předmětem analýzy bude množství a druh informací, které poskytovatelé sociální služby pečovatelská služba uvádí na svých webových stránkách. Informacemi se rozumí popis služby, charakter, podmínky poskytování, poplatek za službu, časová náročnost služby a její celková dostupnost. Vedlejším předmětem zkoumání pak bude celkový vzhled webových stránek a aktualizace informací, které se na webové stránce nachází. Výsledkem zkoumání by pak měl být závěr o tom, zda se potenciální klient dozví kompletní informace o dané službě, případně bude odkázán na kvalifikovaného pracovníka, který mu informace předá.
Metodika: Výzkumným souborem jsou webové stránky poskytovatelů sociálních služeb z oficiálního Registru sociálních služeb, kteří svoji činnost vykonávají na území Jihočeského kraje. Sběr dat bude probíhat analýzou webových stránek poskytovatelů. Výběr bude použit účelový. Při výzkumu bude použita analýza dokumentů a textů.
Přínos pro praxi: Přínosem pro praxi by mohla být zpětná vazba pro poskytovatele sociálních služeb, jejichž webové stránky byly součástí výzkumu.
Seznam doporučené literatury
BARKER, R. L., 2003. The social work dictionary. Washington, DC: NASW Press. 258 s. ISBN 978-0871013552.
ELICHOVÁ, M., 2017. Sociální práce. Praha: Grada. 320 s. ISBN: 978-80-271-0080- 4.
MPSV, 2020. Registr poskytovatelů sociálních služeb [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí. Dostupné z: http://iregistr.mpsv.cz/
Vyhláška č. 505/2006 Sb., 2006. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 164/2006.
Zákon č. 108/2006 Sb. o Sociálních službách, 2006. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 37. ISSN 1211-1244.
Seznam doporučené literatury
BARKER, R. L., 2003. The social work dictionary. Washington, DC: NASW Press. 258 s. ISBN 978-0871013552.
ELICHOVÁ, M., 2017. Sociální práce. Praha: Grada. 320 s. ISBN: 978-80-271-0080- 4.
MPSV, 2020. Registr poskytovatelů sociálních služeb [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí. Dostupné z: http://iregistr.mpsv.cz/
Vyhláška č. 505/2006 Sb., 2006. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 164/2006.
Zákon č. 108/2006 Sb. o Sociálních službách, 2006. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 37. ISSN 1211-1244.