Bakalářská práce se zabývá tématem Sharenting - nadměrné sdílení informací o dětech jejich rodiči.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bakalářské práce je dále zpracována v pěti kapitolách, které se zabývají rizikovým chováním, rodinou, aktuálně nejvyužívanějšími sociálními sítěmi, právním pojetím sharentingu a samotným sharentingem.
V praktické části jsou zmíněné cíle a hypotézy, které byly zpracovány pomocí kvantitativního typu výzkumu, technikou dotazník. Výzkumný soubor zahrnoval celkem 221 respondentů, který byl tvořen rodiči, kteří jsou aktivní na sociálních sítích a mladými lidmi (budoucími rodiči) ve věku od 18 do 26 let. Výběr respondentů byl záměrný, metodou sněhové koule.
Z výsledku této bakalářské práce jsme zjistili, že rodiče znají rizika spojená se sdílením soukromých informací, fotografií, videí na internetu a sociálních sítích. Dále jsme zjistili, že rodiče tyto informace sdílejí z důvodu vytváření virtuálních rodinných alb, sdílením vzpomínek s vzdálenými příbuznými a přáteli. Rodiče se svých dětí nedotazují na schválení sdílení fotografií, videí atp. na sociálních sítích. Při vyhodnocování dotazníků jsme obdrželi různé názory od potencionálních budoucích rodičů, kteří ve většině odpovídali negativně na sdílení informací o dětech na internetu. Výsledky této bakalářské práce mohou být podkladem pro další diskusi o této problematice. Dále mohou být podnětem pro nejrůznější vzdělávací osvětové programy nejen pro rodiče, ale i širokou veřejnost
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of Sharenting - excessive sharing of information about children by their parents.
The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part of the bachelor's thesis is further elaborated in five chapters, which deal with risky behaviour, family, currently the most used social networks, the legal concept of sharenting and sharenting itself.
The practical part is mentioning the goals and hypotheses, which were processed using a quantitative type of research, the questionnaire technique. The research sample included a total of 221 respondents, which consisted of parents who are active on social networks and young people (future parents) aged 18 to 26 years. The selection of respondents was targeted, using the snowball method. From the results of this bachelor's thesis, we found that parents know the risks associated with sharing private information, photos, videos on the Internet and social networks. We also found that parents share this information to create virtual family albums, by sharing memories with distant relatives and friends. Parents do not ask their children for approval to share photos, videos, etc. on social networks. When evaluating the questionnaires, we received different opinions from potential future parents, who mostly answered negatively to the sharing of information about children on the Internet.
The results of this bachelor thesis can be the basis for further discussion on this issue. Furthermore, they can be an incentive for various educational and awareness programs not only for parents but also for the general public.
Klíčová slova
Sharenting; sociální sítě; rodičovství; práva dítěte; digitální stopa
Klíčová slova v angličtině
Sharenting; Social Sites; Parenting; Rights of the Child
Rozsah průvodní práce
63 s. (79 607 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem Sharenting - nadměrné sdílení informací o dětech jejich rodiči.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bakalářské práce je dále zpracována v pěti kapitolách, které se zabývají rizikovým chováním, rodinou, aktuálně nejvyužívanějšími sociálními sítěmi, právním pojetím sharentingu a samotným sharentingem.
V praktické části jsou zmíněné cíle a hypotézy, které byly zpracovány pomocí kvantitativního typu výzkumu, technikou dotazník. Výzkumný soubor zahrnoval celkem 221 respondentů, který byl tvořen rodiči, kteří jsou aktivní na sociálních sítích a mladými lidmi (budoucími rodiči) ve věku od 18 do 26 let. Výběr respondentů byl záměrný, metodou sněhové koule.
Z výsledku této bakalářské práce jsme zjistili, že rodiče znají rizika spojená se sdílením soukromých informací, fotografií, videí na internetu a sociálních sítích. Dále jsme zjistili, že rodiče tyto informace sdílejí z důvodu vytváření virtuálních rodinných alb, sdílením vzpomínek s vzdálenými příbuznými a přáteli. Rodiče se svých dětí nedotazují na schválení sdílení fotografií, videí atp. na sociálních sítích. Při vyhodnocování dotazníků jsme obdrželi různé názory od potencionálních budoucích rodičů, kteří ve většině odpovídali negativně na sdílení informací o dětech na internetu. Výsledky této bakalářské práce mohou být podkladem pro další diskusi o této problematice. Dále mohou být podnětem pro nejrůznější vzdělávací osvětové programy nejen pro rodiče, ale i širokou veřejnost
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of Sharenting - excessive sharing of information about children by their parents.
The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part of the bachelor's thesis is further elaborated in five chapters, which deal with risky behaviour, family, currently the most used social networks, the legal concept of sharenting and sharenting itself.
The practical part is mentioning the goals and hypotheses, which were processed using a quantitative type of research, the questionnaire technique. The research sample included a total of 221 respondents, which consisted of parents who are active on social networks and young people (future parents) aged 18 to 26 years. The selection of respondents was targeted, using the snowball method. From the results of this bachelor's thesis, we found that parents know the risks associated with sharing private information, photos, videos on the Internet and social networks. We also found that parents share this information to create virtual family albums, by sharing memories with distant relatives and friends. Parents do not ask their children for approval to share photos, videos, etc. on social networks. When evaluating the questionnaires, we received different opinions from potential future parents, who mostly answered negatively to the sharing of information about children on the Internet.
The results of this bachelor thesis can be the basis for further discussion on this issue. Furthermore, they can be an incentive for various educational and awareness programs not only for parents but also for the general public.
Klíčová slova
Sharenting; sociální sítě; rodičovství; práva dítěte; digitální stopa
Klíčová slova v angličtině
Sharenting; Social Sites; Parenting; Rights of the Child
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Termín sharenting pochází ze zahraničí, kde je tomuto problému věnována čím dál větší pozornost. Jedná se o nadměrné sdílení informací o dětech jejich rodiči. Rodiče nahrávají na internet obsah, ve kterém figurují jejich vlastní děti. Rodiče dětem také zakládají jejich vlastní profily, zakládají i online deníčky, kde podrobně popisují jejich život, často zveřejňují ultrazvukové snímky, nahá batolata nebo obnažené děti. Je nutno si uvědomit, že se to často děje bez souhlasu dítěte. I v Úmluvě o právech dítěte, se uvádí, že žádné dítě nesmí být vystaveno svévolnému zasahování do jeho soukromého života, rodiny, domova nebo korespondence ani nezákonným útokům na svou čest a pověst. Dítě má právo na zákonnou ochranu proti takovým zásahům nebo útokům. Z tohoto důvodu také, nejen v řadách odborné veřejnosti, probíhá debata o odpovědnosti rodičů za děti a jejich právech na soukromí. Dětští psychologové začínají mluvit o tom, že přílišné sdílení důvěrných informací o dětech může významně ovlivnit jejich dětství a celkově rodinný život.
Cíle bakalářské práce
1. Zjistit, zda si rodiče uvědomují, jaká rizika s sebou nese sdílení informací jejich dětech.
2. Zjistit, co vede rodiče k tomu, aby na sociálních sítích poskytovali ostatním informace o svých dětech.
3. Zjistit, zda rodiče získávají od dětí souhlas se sdílením jejich fotografií, videí na internetu nebo sociálních sítích.
Hypotézy
1. Rodiče s vyšším typem vzděláním si uvědomují rizika, která s sebou nese nadměrné sdílení informací o jejich dětech.
2. Rodiče chtějí zveřejňováním informací o svých dětech zvýšit svůj sociální status.
3. Rodiče si uvědomují, že sdílení informací o jejich dítěti, navždy zanechá svou digitální stopu.
4. Rodiče zveřejňují informace o dítěti na základě jeho souhlasu a respektují případné nesouhlasné stanovisko dítěte.
Metodika
Pro realizaci výzkumné části bakalářské práce bude použit kvantitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika dotazník. K vyhodnocení dotazníků bude použit statistický program Statistika. Výzkumný soubor bude tvořen rodiči, kteří jsou aktivní na sociálních sítích. Výběr respondentů bude záměrný, metodou sněhové koule.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky výzkumu mohou být podkladem pro další diskusi o této problematice. Dále mohou být podnětem pro nejrůznější vzdělávací a osvětové programy pro rodiče, ale i širokou veřejnost.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Termín sharenting pochází ze zahraničí, kde je tomuto problému věnována čím dál větší pozornost. Jedná se o nadměrné sdílení informací o dětech jejich rodiči. Rodiče nahrávají na internet obsah, ve kterém figurují jejich vlastní děti. Rodiče dětem také zakládají jejich vlastní profily, zakládají i online deníčky, kde podrobně popisují jejich život, často zveřejňují ultrazvukové snímky, nahá batolata nebo obnažené děti. Je nutno si uvědomit, že se to často děje bez souhlasu dítěte. I v Úmluvě o právech dítěte, se uvádí, že žádné dítě nesmí být vystaveno svévolnému zasahování do jeho soukromého života, rodiny, domova nebo korespondence ani nezákonným útokům na svou čest a pověst. Dítě má právo na zákonnou ochranu proti takovým zásahům nebo útokům. Z tohoto důvodu také, nejen v řadách odborné veřejnosti, probíhá debata o odpovědnosti rodičů za děti a jejich právech na soukromí. Dětští psychologové začínají mluvit o tom, že přílišné sdílení důvěrných informací o dětech může významně ovlivnit jejich dětství a celkově rodinný život.
Cíle bakalářské práce
1. Zjistit, zda si rodiče uvědomují, jaká rizika s sebou nese sdílení informací jejich dětech.
2. Zjistit, co vede rodiče k tomu, aby na sociálních sítích poskytovali ostatním informace o svých dětech.
3. Zjistit, zda rodiče získávají od dětí souhlas se sdílením jejich fotografií, videí na internetu nebo sociálních sítích.
Hypotézy
1. Rodiče s vyšším typem vzděláním si uvědomují rizika, která s sebou nese nadměrné sdílení informací o jejich dětech.
2. Rodiče chtějí zveřejňováním informací o svých dětech zvýšit svůj sociální status.
3. Rodiče si uvědomují, že sdílení informací o jejich dítěti, navždy zanechá svou digitální stopu.
4. Rodiče zveřejňují informace o dítěti na základě jeho souhlasu a respektují případné nesouhlasné stanovisko dítěte.
Metodika
Pro realizaci výzkumné části bakalářské práce bude použit kvantitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika dotazník. K vyhodnocení dotazníků bude použit statistický program Statistika. Výzkumný soubor bude tvořen rodiči, kteří jsou aktivní na sociálních sítích. Výběr respondentů bude záměrný, metodou sněhové koule.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky výzkumu mohou být podkladem pro další diskusi o této problematice. Dále mohou být podnětem pro nejrůznější vzdělávací a osvětové programy pro rodiče, ale i širokou veřejnost.
Seznam doporučené literatury
PLUNKETT, I. A., 2019. Sharenthood - Why We Should Think before We Talk about Our Kids Online. Cambridge: The MIT Press. 240 s. ISBN 978-02-620-4269-7.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. 160 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
SIMON, L., 2011. Social media dangers - get informed - protect your child. United States of America: Xibris Corporation. 23 s. ISBN 978-14-568-4257-4.
SMEJKAL, V., 2018. Kybernetická kriminalita. 2. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. 934 s. ISBN 978-80-7380-720-7.
VÝROST, J. a kol., 2019. Sociální psychologie - Teorie, metody, aplikace. 2. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 760 s. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
PLUNKETT, I. A., 2019. Sharenthood - Why We Should Think before We Talk about Our Kids Online. Cambridge: The MIT Press. 240 s. ISBN 978-02-620-4269-7.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. 160 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
SIMON, L., 2011. Social media dangers - get informed - protect your child. United States of America: Xibris Corporation. 23 s. ISBN 978-14-568-4257-4.
SMEJKAL, V., 2018. Kybernetická kriminalita. 2. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. 934 s. ISBN 978-80-7380-720-7.
VÝROST, J. a kol., 2019. Sociální psychologie - Teorie, metody, aplikace. 2. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 760 s. ISBN 978-80-247-1428-8.