Předkládaná bakalářská práce je zaměřená na přírodovědné vzdělávání dětí předškolního věku s cílem aplikace vzdělávacích aktivit. V úvodní části práce jsou vymezena východiska environmentální výchovy, badatelsky orientované výuky a přírodovědné gramotnosti. Je zde akcentována důležitost pobytu dětí předškolního věku ve venkovním prostředí. Hlavním úkolem této práce je předložení námětů na edukační aktivity pro předškolní vzdělávání, které jsou zaměřeny na včelu medonosnou. Každá provedená aktivita obsahuje podrobný popis činnosti, vlastní realizaci a reflexi.
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis is focused on science education of preschool children with the aim to apply educational activities. The introductory part of the thesis defines the basis of. The importance of the stay of preschool children in the outdoor environment is emphasized. The main task of this thesis is to present ideas for educational activities for preschool education, which are focused on the honey bee. Each performed activity contains detailed description of the activity, its own implementation and reflection.
Předkládaná bakalářská práce je zaměřená na přírodovědné vzdělávání dětí předškolního věku s cílem aplikace vzdělávacích aktivit. V úvodní části práce jsou vymezena východiska environmentální výchovy, badatelsky orientované výuky a přírodovědné gramotnosti. Je zde akcentována důležitost pobytu dětí předškolního věku ve venkovním prostředí. Hlavním úkolem této práce je předložení námětů na edukační aktivity pro předškolní vzdělávání, které jsou zaměřeny na včelu medonosnou. Každá provedená aktivita obsahuje podrobný popis činnosti, vlastní realizaci a reflexi.
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis is focused on science education of preschool children with the aim to apply educational activities. The introductory part of the thesis defines the basis of. The importance of the stay of preschool children in the outdoor environment is emphasized. The main task of this thesis is to present ideas for educational activities for preschool education, which are focused on the honey bee. Each performed activity contains detailed description of the activity, its own implementation and reflection.
Vztah k okolní přírodě a životnímu prostředí je u dětí nutné rozvíjet již v předškolním věku. Hmyz je velice početná skupina organismů, která obsahuje řadu modelových zástupců vhodně využitelných v environmentalistických tématech. Jedním z nich je právě včela medonosná, která hraje důležitou roli v ekosystémech v pozici opylovače. \\
Zásady pro vypracování\\
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (environmentální výchova v MŠ, terénní výuka, včela medonosná ?)\\
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat tematický plán a nabídku vzdělávacích aktivit, které budou obsahovat příklady dobré praxe v rámci celku včela medonosná. \\
3) Ověření navržených aktivit v praxi a jejich následná diskuze.\\
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Zásady pro vypracování
Vztah k okolní přírodě a životnímu prostředí je u dětí nutné rozvíjet již v předškolním věku. Hmyz je velice početná skupina organismů, která obsahuje řadu modelových zástupců vhodně využitelných v environmentalistických tématech. Jedním z nich je právě včela medonosná, která hraje důležitou roli v ekosystémech v pozici opylovače. \\
Zásady pro vypracování\\
1) Přípravná fáze práce bude spočívat v literární rešerši dostupných zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce (environmentální výchova v MŠ, terénní výuka, včela medonosná ?)\\
2) Hlavním úkolem autorky bude vypracovat tematický plán a nabídku vzdělávacích aktivit, které budou obsahovat příklady dobré praxe v rámci celku včela medonosná. \\
3) Ověření navržených aktivit v praxi a jejich následná diskuze.\\
4) Autorka zpracuje na základě bodů 1, 2 a 3 vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.\\
Hachey, C. A., Butler, D. (2012). Creatures in the Classroom: Including Insects and Small Animals in Your Preschool Gardening Curriculum. Young Children, vol. 67, no. 2, p. 38-42.\\
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.\\
Křivánková, D. (2013). Hmyz v přírodní zahradě - malí, ale nepostradatelní. Brno: Lipka.\\
Matthews, R. W., Flage, L., R., Matthews, J., R. (1997). Insects as Teaching Tool in Primary and Secondary Education. Annu. Rev. Entomol., 42: 269-289 (dostupné na https://pdfs.semanticscholar.org/c815/a7ae0aef06eb2d342e8d9aef5ba1929ccc25.pdf)\\
Ryplová, R., Chmelová, Š., Vácha, Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Epika. 116. s. ISBN 978-80-7608-027-0.
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.\\
Hachey, C. A., Butler, D. (2012). Creatures in the Classroom: Including Insects and Small Animals in Your Preschool Gardening Curriculum. Young Children, vol. 67, no. 2, p. 38-42.\\
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.\\
Křivánková, D. (2013). Hmyz v přírodní zahradě - malí, ale nepostradatelní. Brno: Lipka.\\
Matthews, R. W., Flage, L., R., Matthews, J., R. (1997). Insects as Teaching Tool in Primary and Secondary Education. Annu. Rev. Entomol., 42: 269-289 (dostupné na https://pdfs.semanticscholar.org/c815/a7ae0aef06eb2d342e8d9aef5ba1929ccc25.pdf)\\
Ryplová, R., Chmelová, Š., Vácha, Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Epika. 116. s. ISBN 978-80-7608-027-0.