Tato bakalářská práce zkoumá vliv úzkosti na výkony žáků v hodinách anglického jazyka. V dnešní době se již tématem úzkosti zabývá mnoho odborníků a není přehlížené, jako dříve bývalo. Dobré psychické rozpoložení žáka je nezbytnou součástí k dosažení příznivých studijních výsledků a celkově k vývoji žáka. Tato teorie je potvrzena i v této bakalářské práci, která popisuje stavy úzkosti ve školním prostředí a jevy s ní spojené. Součástí je rozbor několika metod k redukci testové úzkosti a je zároveň navržena metoda ke snižování testové úzkosti. Lze konstatovat, že vliv úzkosti má vliv na žákův výkon a tato úzkost může být různými metodami zmírněna.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the impact of test anxiety on student's achievement in classes of English language. This theme is becoming more popular, and a lot of experts are looking into this issue. Good mental state of the pupil is necessary when achieving good results and the overall good development of the pupil. This theory is also confirmed in this bachelor's thesis, which describes the states of anxiety in the school environment and the phenomena associated with it. It includes an analysis of several methods to reduce test anxiety and at the same time a method to reduce test anxiety is proposed. It can be stated that the effect of anxiety affects the performance of students and this anxiety can be affected by mitigation methods.
Klíčová slova
úzkost, testová úzkost, školní výkon
Klíčová slova v angličtině
anxiety, test anxiety, school performance
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá vliv úzkosti na výkony žáků v hodinách anglického jazyka. V dnešní době se již tématem úzkosti zabývá mnoho odborníků a není přehlížené, jako dříve bývalo. Dobré psychické rozpoložení žáka je nezbytnou součástí k dosažení příznivých studijních výsledků a celkově k vývoji žáka. Tato teorie je potvrzena i v této bakalářské práci, která popisuje stavy úzkosti ve školním prostředí a jevy s ní spojené. Součástí je rozbor několika metod k redukci testové úzkosti a je zároveň navržena metoda ke snižování testové úzkosti. Lze konstatovat, že vliv úzkosti má vliv na žákův výkon a tato úzkost může být různými metodami zmírněna.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the impact of test anxiety on student's achievement in classes of English language. This theme is becoming more popular, and a lot of experts are looking into this issue. Good mental state of the pupil is necessary when achieving good results and the overall good development of the pupil. This theory is also confirmed in this bachelor's thesis, which describes the states of anxiety in the school environment and the phenomena associated with it. It includes an analysis of several methods to reduce test anxiety and at the same time a method to reduce test anxiety is proposed. It can be stated that the effect of anxiety affects the performance of students and this anxiety can be affected by mitigation methods.
Klíčová slova
úzkost, testová úzkost, školní výkon
Klíčová slova v angličtině
anxiety, test anxiety, school performance
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na zjištění hladiny úzkosti u žáků a studentů cizího jazyka pomocí standardizovaného testu a také na hlavní vlivy úzkostnosti v hodinách cizího jazyka v porovnání s dalšími předměty. Následně bude ověřován vliv působení relaxační techniky na tuto hladinu úzkosti a potažmo změny v získaném hodnocení.\\
Teoretická část je zaměřená na definici a vymezení úzkosti, její příčiny, následky a popis, jak právě to může ovlivnit výsledky žáků ve škole. Věnuje se také způsobům, kterými lze předejít, nebo alespoň snížit testovou úzkost u žáků.\\
Praktickou a stěžejní část tvoří test, srovnání jeho výsledků s mírou úzkosti, kdy se dle porovnání výsledků poměřuje, zda se testy výrazně liší, pokud si student před testem může pomoci metodami právě ke snížení testové úzkosti.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na zjištění hladiny úzkosti u žáků a studentů cizího jazyka pomocí standardizovaného testu a také na hlavní vlivy úzkostnosti v hodinách cizího jazyka v porovnání s dalšími předměty. Následně bude ověřován vliv působení relaxační techniky na tuto hladinu úzkosti a potažmo změny v získaném hodnocení.\\
Teoretická část je zaměřená na definici a vymezení úzkosti, její příčiny, následky a popis, jak právě to může ovlivnit výsledky žáků ve škole. Věnuje se také způsobům, kterými lze předejít, nebo alespoň snížit testovou úzkost u žáků.\\
Praktickou a stěžejní část tvoří test, srovnání jeho výsledků s mírou úzkosti, kdy se dle porovnání výsledků poměřuje, zda se testy výrazně liší, pokud si student před testem může pomoci metodami právě ke snížení testové úzkosti.
Seznam doporučené literatury
Baštecká, B., Goldmann, P. Základy klinické psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.\\
Harms, W. (2013). Writing about worries eases anxiety and improves test performance. Retrieved on 23 Dec, 2013 from http://news.uchicago.edu/article/2011/01/13/writing-about-worries-easesanxiety-and-improves-test-performance.\\
Homola, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972.\\
Hrabal V., Man F., Pavelková I. Psychologické otázky motivace ve škole, Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1989.\\
Kozelka P. Výkonová motivace a její zjišťování. Bakalářská práce (Bc.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta, 2010.\\
Liu, Meihua & Huang, Wenhong. (2011). An Exploration of Foreign Language Anxiety and English Learning Motivation. Education Research International. 12. 10.1155/2011/493167.\\
Pavelková, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002.\\
Plháková, A. Dějiny psychologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006.\\
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2007, c2003.\\
Schwarzer, R., Ploeg, H.M. van der and Spielberger, C.D. (Eds.) (1982). Advances in test anxiety research ,Vol. 1. Swets & Zeitlinger, Lisse, The Netherlands\\
Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. 2. vyd. Praha: Portál, 2007.\\
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-496-6, str.204.
Seznam doporučené literatury
Baštecká, B., Goldmann, P. Základy klinické psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.\\
Harms, W. (2013). Writing about worries eases anxiety and improves test performance. Retrieved on 23 Dec, 2013 from http://news.uchicago.edu/article/2011/01/13/writing-about-worries-easesanxiety-and-improves-test-performance.\\
Homola, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972.\\
Hrabal V., Man F., Pavelková I. Psychologické otázky motivace ve škole, Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1989.\\
Kozelka P. Výkonová motivace a její zjišťování. Bakalářská práce (Bc.). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta, 2010.\\
Liu, Meihua & Huang, Wenhong. (2011). An Exploration of Foreign Language Anxiety and English Learning Motivation. Education Research International. 12. 10.1155/2011/493167.\\
Pavelková, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002.\\
Plháková, A. Dějiny psychologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006.\\
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2007, c2003.\\
Schwarzer, R., Ploeg, H.M. van der and Spielberger, C.D. (Eds.) (1982). Advances in test anxiety research ,Vol. 1. Swets & Zeitlinger, Lisse, The Netherlands\\
Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. 2. vyd. Praha: Portál, 2007.\\
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-496-6, str.204.