Cílem této bakalářské práce je zjistit, zda v anglickém jazyce vznikly neologismy v souvislosti s pandemií Covid-19, jak jsou časté a zda jsou to opravdu nové výrazy. Práce nejprve popisuje globální situaci týkající se této pandemie mezi březnem 2020 a červnem 2021. Poté se věnuje jazykovým změnám a vlivu internetu na jazyk. Dále také představuje hlavní slovotvorné procesy v anglickém jazyce, vymezuje pojem neologismy, uvádí některé příklady nově vzniklých slov/sousloví a určuje u nich slovotvorný proces. V praktické části je zanalyzován výsledek korpusového výzkumu. Ten zahrnuje deset vybraných článků z britských a amerických online novin, blogů apod. Pomocí programu #Lancsbox je vytvořen vlastní korpus. Z Oxford English Dictionary jsou vybrána slova, která vznikla v dubnu 2020 a týkají se pandemie Covid-19. Nejen tato slova jsou poté hledána v rámci korpusu. Poté práce analyzuje, jak často jsou nově vzniklá covid-slova užívaná a jaká je míra jejich novosti. Práce je psaná v angličtině.
Anotace v angličtině
The main goal of this Bachelor's thesis is to find out if there are any new words coined in relation to the Covid-19 pandemic, what is their frequency and level of novelty. First the work descries the global situation of Covid-19 pandemic between March 2020 and June 2021. Then it introduces the main word formation processes, explains what neologisms are, lists some of the examples of newly coined words/phrases and determines their word-formation process. In the Practical part it contains an analysis of the results of the corpus research. The research contains ten chosen articles from British and American online news platforms, blogs etc. and with the help of the programme #Lancsbox, own corpus is created. Then the work analyses the frequency of the newly coined covid-words and what is the level of their novelty. The work is written in English language.
Cílem této bakalářské práce je zjistit, zda v anglickém jazyce vznikly neologismy v souvislosti s pandemií Covid-19, jak jsou časté a zda jsou to opravdu nové výrazy. Práce nejprve popisuje globální situaci týkající se této pandemie mezi březnem 2020 a červnem 2021. Poté se věnuje jazykovým změnám a vlivu internetu na jazyk. Dále také představuje hlavní slovotvorné procesy v anglickém jazyce, vymezuje pojem neologismy, uvádí některé příklady nově vzniklých slov/sousloví a určuje u nich slovotvorný proces. V praktické části je zanalyzován výsledek korpusového výzkumu. Ten zahrnuje deset vybraných článků z britských a amerických online novin, blogů apod. Pomocí programu #Lancsbox je vytvořen vlastní korpus. Z Oxford English Dictionary jsou vybrána slova, která vznikla v dubnu 2020 a týkají se pandemie Covid-19. Nejen tato slova jsou poté hledána v rámci korpusu. Poté práce analyzuje, jak často jsou nově vzniklá covid-slova užívaná a jaká je míra jejich novosti. Práce je psaná v angličtině.
Anotace v angličtině
The main goal of this Bachelor's thesis is to find out if there are any new words coined in relation to the Covid-19 pandemic, what is their frequency and level of novelty. First the work descries the global situation of Covid-19 pandemic between March 2020 and June 2021. Then it introduces the main word formation processes, explains what neologisms are, lists some of the examples of newly coined words/phrases and determines their word-formation process. In the Practical part it contains an analysis of the results of the corpus research. The research contains ten chosen articles from British and American online news platforms, blogs etc. and with the help of the programme #Lancsbox, own corpus is created. Then the work analyses the frequency of the newly coined covid-words and what is the level of their novelty. The work is written in English language.
Rok 2020 je/byl neoddiskutovatelně spjat s pandemií Covid-19, která svým rozsahem přímo ovlivnila životy mnoha lidí. Jelikož jazyk bezprostředně reaguje na dění ve společnosti, vznikla a stále vznikají nová slova spojená s tímto tématem, zejména pak v prostoru internetu, kde je Covid-19 hojně diskutován odborníky, ale i laickou veřejností. Tato práce se bude zabývat anglickými neologismy, které vznikly v souvislosti s pandemií Covid-19.
V teoretické části práce autorka po prostudování relevantní odborné literatury vymezí pojem neologie v rámci slovotvorby a nastíní zastoupení tohoto slovotvorného procesu v anglickém jazyce. Blíže se pak bude věnovat hlavnímu rozdělení chápání neologismů na (i) nová slova a (ii) nové významy slov již existujících.
V praktické části autorka vytvoří s pomocí programu #LancsBox vlastní korpus, který následně použije pro sběr a analýzu neologismů v textech týkajících se Covid-19.
Cílem práce je sestavit autentický seznam neologismů spjatých a pandemií Covid-19, včetně frekvence jednotlivých položek.
Zásady pro vypracování
Rok 2020 je/byl neoddiskutovatelně spjat s pandemií Covid-19, která svým rozsahem přímo ovlivnila životy mnoha lidí. Jelikož jazyk bezprostředně reaguje na dění ve společnosti, vznikla a stále vznikají nová slova spojená s tímto tématem, zejména pak v prostoru internetu, kde je Covid-19 hojně diskutován odborníky, ale i laickou veřejností. Tato práce se bude zabývat anglickými neologismy, které vznikly v souvislosti s pandemií Covid-19.
V teoretické části práce autorka po prostudování relevantní odborné literatury vymezí pojem neologie v rámci slovotvorby a nastíní zastoupení tohoto slovotvorného procesu v anglickém jazyce. Blíže se pak bude věnovat hlavnímu rozdělení chápání neologismů na (i) nová slova a (ii) nové významy slov již existujících.
V praktické části autorka vytvoří s pomocí programu #LancsBox vlastní korpus, který následně použije pro sběr a analýzu neologismů v textech týkajících se Covid-19.
Cílem práce je sestavit autentický seznam neologismů spjatých a pandemií Covid-19, včetně frekvence jednotlivých položek.
Seznam doporučené literatury
Bauer, L.; Lieber, R.; Plag, I.: The Oxford Reference Guide to English Morphology. Oxford: OUP, 2013.
Crystal, D.: Internet Linguistics: A Student Guide. Routledge, 2011.
Huddleston, R.D.; Pullum, G.K.: The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Lieber, R.; Štekauer, P. (eds.): Handbook of Word-Formation. Dordrecht: Springer, 2005.
Lipka, L.: English Lexicology. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2002.
Plag, I.: Word-Formation in English. Cambridge University Press, 2003.
Sinclair, J. M. (2004) Trust the Text: Language, Corpus and Discourse. London: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Bauer, L.; Lieber, R.; Plag, I.: The Oxford Reference Guide to English Morphology. Oxford: OUP, 2013.
Crystal, D.: Internet Linguistics: A Student Guide. Routledge, 2011.
Huddleston, R.D.; Pullum, G.K.: The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Lieber, R.; Štekauer, P. (eds.): Handbook of Word-Formation. Dordrecht: Springer, 2005.
Lipka, L.: English Lexicology. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2002.
Plag, I.: Word-Formation in English. Cambridge University Press, 2003.
Sinclair, J. M. (2004) Trust the Text: Language, Corpus and Discourse. London: Routledge.