Předmětem zkoumání práce je žánr literární dystopie v současné angloamerické literatuře pro dospívající čtenáře. Práce v úvodní části na základě studia sekundárních pramenů představí dystopický žánr v porovnání s žánrem literární utopie ve stručném historickém přehledu britské literatury 20. století (Orwell, Huxley, Burgess, Golding) a dále nastíní vývoj žánru v tvorbě současných amerických autorů (Cormac McCarthy, Suzanne Collins, Kiera Cass, James Dashner). Práce vytyčí základní motivy a témata literární dystopie a v interpretační analýze se bude zabývat trilogií Veroniky Roth Divergence (2011-13). Práce se zaměří na změnu v pojetí prostředí trilogie a na dospívání hlavní hrdinky a v závěru se pokusí zhodnotit význam žánru dystopie v literatuře pro dospívající čtenáře.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis is the genre of literary dystopia in contemporary Anglo-American literature for young adult readers. Firstly, the thesis will introduce the dystopian genre in comparison with the genre of literary utopia in a brief historical overview of 20th century British literature (Orwell, Huxley, Burgess, Golding) and will outline the development of the genre in the works of contemporary American authors (Cormac McCarthy, Suzanne Collins, Kiera Cass, James Dashner). The thesis will outline the basic motives and themes of literary dystopia and in the interpretive analysis, it will deal with the trilogy of Veronica Roth, Divergent (2011-13). The thesis will focus on the change in the concept of the environment in the trilogy and on the growing up of the main heroine, and in the end, it will try to evaluate the importance of the dystopian genre in literature for young adult readers.
dystopia, utopia, dystopian fiction, young adult literature, Divergent
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
AN
Anotace
Předmětem zkoumání práce je žánr literární dystopie v současné angloamerické literatuře pro dospívající čtenáře. Práce v úvodní části na základě studia sekundárních pramenů představí dystopický žánr v porovnání s žánrem literární utopie ve stručném historickém přehledu britské literatury 20. století (Orwell, Huxley, Burgess, Golding) a dále nastíní vývoj žánru v tvorbě současných amerických autorů (Cormac McCarthy, Suzanne Collins, Kiera Cass, James Dashner). Práce vytyčí základní motivy a témata literární dystopie a v interpretační analýze se bude zabývat trilogií Veroniky Roth Divergence (2011-13). Práce se zaměří na změnu v pojetí prostředí trilogie a na dospívání hlavní hrdinky a v závěru se pokusí zhodnotit význam žánru dystopie v literatuře pro dospívající čtenáře.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis is the genre of literary dystopia in contemporary Anglo-American literature for young adult readers. Firstly, the thesis will introduce the dystopian genre in comparison with the genre of literary utopia in a brief historical overview of 20th century British literature (Orwell, Huxley, Burgess, Golding) and will outline the development of the genre in the works of contemporary American authors (Cormac McCarthy, Suzanne Collins, Kiera Cass, James Dashner). The thesis will outline the basic motives and themes of literary dystopia and in the interpretive analysis, it will deal with the trilogy of Veronica Roth, Divergent (2011-13). The thesis will focus on the change in the concept of the environment in the trilogy and on the growing up of the main heroine, and in the end, it will try to evaluate the importance of the dystopian genre in literature for young adult readers.
dystopia, utopia, dystopian fiction, young adult literature, Divergent
Zásady pro vypracování
Předmětem zkoumání práce je žánr literární dystopie v současné angloamerické literatuře pro dospívající čtenáře. Práce v úvodní části na základě studia sekundárních pramenů představí dystopický žánr v porovnání s žánrem literární utopie ve stručném historickém přehledu britské literatury 20. století (Orwell, Huxley, Burgess, Golding) a dále nastíní vývoj žánru v tvorbě současných amerických autorů (Cormac McCarthy, Suzanne Collins, Kiera Cass, James Dashner). Práce vytyčí základní motivy a témata literární dystopie a v interpretační analýze se bude zabývat trilogií Veroniky Roth Divergence (2011-13). Práce se zaměří na změnu v pojetí prostředí trilogie a na dospívání hlavní hrdinky a v závěru se pokusí zhodnotit význam žánru dystopie v literatuře pro dospívající čtenáře.
Zásady pro vypracování
Předmětem zkoumání práce je žánr literární dystopie v současné angloamerické literatuře pro dospívající čtenáře. Práce v úvodní části na základě studia sekundárních pramenů představí dystopický žánr v porovnání s žánrem literární utopie ve stručném historickém přehledu britské literatury 20. století (Orwell, Huxley, Burgess, Golding) a dále nastíní vývoj žánru v tvorbě současných amerických autorů (Cormac McCarthy, Suzanne Collins, Kiera Cass, James Dashner). Práce vytyčí základní motivy a témata literární dystopie a v interpretační analýze se bude zabývat trilogií Veroniky Roth Divergence (2011-13). Práce se zaměří na změnu v pojetí prostředí trilogie a na dospívání hlavní hrdinky a v závěru se pokusí zhodnotit význam žánru dystopie v literatuře pro dospívající čtenáře.
Seznam doporučené literatury
Basu, B., Katherine R. Broad, Carrie Hintz (Eds.), Contemporary Dystopian Fiction for Young Adults: Brave New Teenagers (Children's Literature and Culture). New York: Routledge 2013.
Booker, M. K., Dystopian Literature: A Theory and Research Guide. London: Greenwood Press 1994.
Booker, M. K., The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism. London: Greenwood Press 1994.
BOULD, M. and VINT, S., The Routledge Concise History of Science Fiction. New York: Routledge 2011.
Campbell, J. W., The Order and the Other: Young Adult Dystopian Literature and Science Fiction (Children's Literature Association Series). University Press of Mississippi 2019.
Claeys, G., The Cambridge Companion to Utopian Literature. Cambridge University Press 2010.
Claeys, G., Dystopia: A Natural History. Oxford University Press 2017.
Galdón Rodríguez, A., Urban and Natural Spaces in Dystopian Literature Depicted as Opposed Scenarios. On-line. Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, vol. 6, núm. 2, 2014, pp. 85-100.
http://www.ucm.es/info/angulo/volumen/Volumen06-2/articulos05.htm. ISSN: 1989-4015
Gottlieb, E., Dystopian Fiction East and West: Universe of Terror and Trial. McGill-Queen's University Press 2001.
Haschak, P. G., Utopian/Dystopian Literature: a bibliography of literary criticism. Scarecrow Press 1994.
Tate, A., Apocalyptic Fiction. Bloomsbury Academic 2017.
Seznam doporučené literatury
Basu, B., Katherine R. Broad, Carrie Hintz (Eds.), Contemporary Dystopian Fiction for Young Adults: Brave New Teenagers (Children's Literature and Culture). New York: Routledge 2013.
Booker, M. K., Dystopian Literature: A Theory and Research Guide. London: Greenwood Press 1994.
Booker, M. K., The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism. London: Greenwood Press 1994.
BOULD, M. and VINT, S., The Routledge Concise History of Science Fiction. New York: Routledge 2011.
Campbell, J. W., The Order and the Other: Young Adult Dystopian Literature and Science Fiction (Children's Literature Association Series). University Press of Mississippi 2019.
Claeys, G., The Cambridge Companion to Utopian Literature. Cambridge University Press 2010.
Claeys, G., Dystopia: A Natural History. Oxford University Press 2017.
Galdón Rodríguez, A., Urban and Natural Spaces in Dystopian Literature Depicted as Opposed Scenarios. On-line. Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, vol. 6, núm. 2, 2014, pp. 85-100.
http://www.ucm.es/info/angulo/volumen/Volumen06-2/articulos05.htm. ISSN: 1989-4015
Gottlieb, E., Dystopian Fiction East and West: Universe of Terror and Trial. McGill-Queen's University Press 2001.
Haschak, P. G., Utopian/Dystopian Literature: a bibliography of literary criticism. Scarecrow Press 1994.
Tate, A., Apocalyptic Fiction. Bloomsbury Academic 2017.