Bakalářská práce se zabývá poruchami autistického spektra, sociálním životem zdravých dětí v porovnání s dětmi s poruchami autistického spektra, triádou poškození u dětí s PAS- sociálním chováním, komunikací a představivostí. Také popisuje sociální život rodiny s dětmi s PAS nebo pohled okolí na děti s touto poruchou a jejich rodiny. Empirická část se zabývá zkoumáním sociálního života dvou rodin, ve kterých jsou chlapci v předškolním věku s poruchou autistického spektra. Data budou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s matkami chlapců. Hlavním cílem práce je postihnout sociální život děti v předškolním věku s PAS.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the theme of autism spectrum disorders, social life of healthy children in comparison with children with autism spectrum disorders, triad of damage of this children - communication, social behavior and imagination. It also describes the social life of families with ASD or the view from other people of children with this disorder and their families. The empirical part deals with the study of the social life of two families in which preschool boys with ASD are. Data will be obtained through semi-structured interviews. This bachelar work wants to describe the social life of preschool children with ASD.
Klíčová slova
sociální život, rodina, porucha autistického spektra, předškolní dítě
Klíčová slova v angličtině
social life, family, preschool child, autism spectrum disord
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá poruchami autistického spektra, sociálním životem zdravých dětí v porovnání s dětmi s poruchami autistického spektra, triádou poškození u dětí s PAS- sociálním chováním, komunikací a představivostí. Také popisuje sociální život rodiny s dětmi s PAS nebo pohled okolí na děti s touto poruchou a jejich rodiny. Empirická část se zabývá zkoumáním sociálního života dvou rodin, ve kterých jsou chlapci v předškolním věku s poruchou autistického spektra. Data budou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s matkami chlapců. Hlavním cílem práce je postihnout sociální život děti v předškolním věku s PAS.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the theme of autism spectrum disorders, social life of healthy children in comparison with children with autism spectrum disorders, triad of damage of this children - communication, social behavior and imagination. It also describes the social life of families with ASD or the view from other people of children with this disorder and their families. The empirical part deals with the study of the social life of two families in which preschool boys with ASD are. Data will be obtained through semi-structured interviews. This bachelar work wants to describe the social life of preschool children with ASD.
Klíčová slova
sociální život, rodina, porucha autistického spektra, předškolní dítě
Klíčová slova v angličtině
social life, family, preschool child, autism spectrum disord
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude člěněna do několika následujících kapitol - poruchy autistického spektra (vymezení pojmu, popis jednotlivých poruch), sociální život zdravých dětí a dětí s poruchami autistického spektra v předškolním věku (sociální interakce a sociální chování, komunikace, představivost, zájmy a hra), ekomapa, metodologická východiska empirického výzkumu a následná interpretace výzkumných dat.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude člěněna do několika následujících kapitol - poruchy autistického spektra (vymezení pojmu, popis jednotlivých poruch), sociální život zdravých dětí a dětí s poruchami autistického spektra v předškolním věku (sociální interakce a sociální chování, komunikace, představivost, zájmy a hra), ekomapa, metodologická východiska empirického výzkumu a následná interpretace výzkumných dat.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen, MAROTZ, Lynn R. a VLČKOVÁ, Petra. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2008.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007.
HRDLIČKA, Michal a KOMÁREK, Vladimír. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005.
RICHMAN, Shira a JELÍNKOVÁ, Miroslava. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2008.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen, MAROTZ, Lynn R. a VLČKOVÁ, Petra. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2008.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007.
HRDLIČKA, Michal a KOMÁREK, Vladimír. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005.
RICHMAN, Shira a JELÍNKOVÁ, Miroslava. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2008.