Tato bakalářská práce se zabývá analýzou témat mořské biologie v učebnicích přírodopisu žáků základních škol. Literární přehled je věnován obecné charakteristice pojmu učebnice. Dále je pak zaměřen na analýzu jednotlivých učebnic přírodopisu, především na jejich obsah, týkající se mořských druhů živočichů. Následně jsou v bakalářské práci uvedeny rozšířené informace o daných taxonech. Praktická část je zaměřena na tvorbu výukových listů pro žáky základní školy se zaměřením na konkrétní mořské živočichy.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is focused on the analysis of marine biology in pupils' textbooks of natural history in elementary schools. The literary survey is devoted to a general characteristics of the concept of "a textbook". Furthermore, the survey is focused on the analysis of particular textbooks of natural history, especially on their content relating to marine species of animals. In the Bachelor thesis are also mentioned extended information about those animal taxa. The practical part is represented by created (by the author herself) educational sheets for elementary school pupils with the focus on the specific marine animals.
Klíčová slova
Klíčová slova: učebnice, přírodopis, moře a oceány, výukový list
Klíčová slova v angličtině
Keywords: textbook, biology, seas and oceans, educational program
Rozsah průvodní práce
122
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou témat mořské biologie v učebnicích přírodopisu žáků základních škol. Literární přehled je věnován obecné charakteristice pojmu učebnice. Dále je pak zaměřen na analýzu jednotlivých učebnic přírodopisu, především na jejich obsah, týkající se mořských druhů živočichů. Následně jsou v bakalářské práci uvedeny rozšířené informace o daných taxonech. Praktická část je zaměřena na tvorbu výukových listů pro žáky základní školy se zaměřením na konkrétní mořské živočichy.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is focused on the analysis of marine biology in pupils' textbooks of natural history in elementary schools. The literary survey is devoted to a general characteristics of the concept of "a textbook". Furthermore, the survey is focused on the analysis of particular textbooks of natural history, especially on their content relating to marine species of animals. In the Bachelor thesis are also mentioned extended information about those animal taxa. The practical part is represented by created (by the author herself) educational sheets for elementary school pupils with the focus on the specific marine animals.
Klíčová slova
Klíčová slova: učebnice, přírodopis, moře a oceány, výukový list
Klíčová slova v angličtině
Keywords: textbook, biology, seas and oceans, educational program
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je analyzovat témata mořské biologie, která jsou dostupná v aktuálních učebnicích přírodopisu, a následně připravit výukové materiály s touto tématikou.\\
Základní cíle a úkoly:\\
Analyzovat témata mořské biologie, která jsou dostupná v aktuálních učebnicích přírodopisu.
Připravit výukové materiály s aktualizovanými a doplněnými tématy mořské biologie.
Základní kroky při řešení úkolů:\\
Analyzovat dostupné učebnice přírodopisu z hlediska mořské biologie.
Studiem odborné a popularizační literatury získat širší povědomí tématech mořské biologie, která jsou v učebnicích zahrnutá.
Studiem odborné a popularizační literatury získat širší povědomí o tématech mořské biologie, která mohou být pro žáky atraktivní a přitom se v učebnicích neobjevují.
Na základě prostudované literatury navrhnout výukové materiály mořské biologie pro žáky ZŠ, případně vybraná témata podrobněji.
Sepsat bakalářskou práci (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2012).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je analyzovat témata mořské biologie, která jsou dostupná v aktuálních učebnicích přírodopisu, a následně připravit výukové materiály s touto tématikou.\\
Základní cíle a úkoly:\\
Analyzovat témata mořské biologie, která jsou dostupná v aktuálních učebnicích přírodopisu.
Připravit výukové materiály s aktualizovanými a doplněnými tématy mořské biologie.
Základní kroky při řešení úkolů:\\
Analyzovat dostupné učebnice přírodopisu z hlediska mořské biologie.
Studiem odborné a popularizační literatury získat širší povědomí tématech mořské biologie, která jsou v učebnicích zahrnutá.
Studiem odborné a popularizační literatury získat širší povědomí o tématech mořské biologie, která mohou být pro žáky atraktivní a přitom se v učebnicích neobjevují.
Na základě prostudované literatury navrhnout výukové materiály mořské biologie pro žáky ZŠ, případně vybraná témata podrobněji.
Sepsat bakalářskou práci (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2012).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Bergbauer M. a Humberg B. 2005:. Co žije ve Středozemním moři? Určovací příručka pro potapěče. Svojtka.
Evans, K. L. (1997). Aquaria and marine environmental education. Aquarium Sciences and Conservation, 1(4), 239-250.
Gaisler, J. & Zima, J. (2007) Zoologie obratlovců, Vyd. 2., přeprac. edn. Academia, Praha.
Hrdličková, P. (2012). Ostnokožci v učebnicích a dětských encyklopediích. Bakalářská práce, PF ZCU
Karleskint, G., Turner, R., & Small, J. (2012). Introduction to marine biology. Cengage Learning.
Rulík, M., Bednařík, A., Gabriš, R., Trnka, F., Kuřavová, K., Mačát, Z., 2016. Zajímavosti z biologie a výzkumu živočichů Baltského moře a písečné kosy poloostrova Hel. Živa 1/2016, s. 46 (dostupné z https://ziva.avcr.cz/2016-1/zajimavosti-z-biologie-a-vyzkumu-zivocichu-baltskeho-more-a-pisecne-kosy-poloostrova-hel.html)
Zrzavý, J. (2006) Fylogeneze živočišné říše, 1. vyd. Scientia, Praha.
Dostupné učebnice přírodopisu - viz např. Fikarová, V. (2017) Pohled zoologů na systém obratlovců v učivu přírodopisu a biologie. Bakalářská práce (Bc.), Pedagogická fakulta JU v Českých Budějovicích; Bohdalová (2020) Analýza didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ. Bakalářská práce (Bc.), Pedagogická fakulta JU v Českých Budějovicích
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Bergbauer M. a Humberg B. 2005:. Co žije ve Středozemním moři? Určovací příručka pro potapěče. Svojtka.
Evans, K. L. (1997). Aquaria and marine environmental education. Aquarium Sciences and Conservation, 1(4), 239-250.
Gaisler, J. & Zima, J. (2007) Zoologie obratlovců, Vyd. 2., přeprac. edn. Academia, Praha.
Hrdličková, P. (2012). Ostnokožci v učebnicích a dětských encyklopediích. Bakalářská práce, PF ZCU
Karleskint, G., Turner, R., & Small, J. (2012). Introduction to marine biology. Cengage Learning.
Rulík, M., Bednařík, A., Gabriš, R., Trnka, F., Kuřavová, K., Mačát, Z., 2016. Zajímavosti z biologie a výzkumu živočichů Baltského moře a písečné kosy poloostrova Hel. Živa 1/2016, s. 46 (dostupné z https://ziva.avcr.cz/2016-1/zajimavosti-z-biologie-a-vyzkumu-zivocichu-baltskeho-more-a-pisecne-kosy-poloostrova-hel.html)
Zrzavý, J. (2006) Fylogeneze živočišné říše, 1. vyd. Scientia, Praha.
Dostupné učebnice přírodopisu - viz např. Fikarová, V. (2017) Pohled zoologů na systém obratlovců v učivu přírodopisu a biologie. Bakalářská práce (Bc.), Pedagogická fakulta JU v Českých Budějovicích; Bohdalová (2020) Analýza didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ. Bakalářská práce (Bc.), Pedagogická fakulta JU v Českých Budějovicích
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.
\end{quote}