Ve své bakalářské práci se zaměřuji na zmapování formy výuky Výchovy ke zdraví na základních školách Jihočeského kraje. Hlavním cílem bylo zjistit, jestli se předmět Výchova ke zdraví vyučuje na základních školách a pakliže ne, jak velký je zájem o zařazení tohoto předmětu do rozvrhu. V teoretické části jsem se zaměřila na vysvětlení pojmu zdraví, program Zdraví 21, výchova ke zdraví, charakteristiku a obsah předmětu Výchova ke zdraví a celkově na zdravý životní styl. V praktické části byl výzkumnou metodou anonymní dotazník zasílaný přímo ředitelům všech základních škol Jihočeského kraje, kterých je celkem 250. Návratnost byla, že z 250 škol odpovědělo 148.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis, I focus on outlining the form of teaching Health Education in elementary schools of South Bohemian Region. The main goal was to determine, whether the subject Health Education is taught in elementary schools and if not, how much interest is shown concerning an inclusion of this subject into the schedule. In the theoretical part, I concern myself with the explanation of the term health, the program Zdraví 21, health education, characteristics and content of the subject Health Education and healthy lifestyle in total. In contrast, my practical part comprised a research method in form of an anonymous questionnaire sent to directors of all elementary schools of South Bohemian Region, which are 250 in total. Questionnaire was returned by 148 out of 250 schools
Klíčová slova
zdraví, vzdělávání, edukace ve zdraví, výchova ke zdraví, zdravý životní styl, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
health, health education, healthy lifestyle, general education program
Rozsah průvodní práce
45
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se zaměřuji na zmapování formy výuky Výchovy ke zdraví na základních školách Jihočeského kraje. Hlavním cílem bylo zjistit, jestli se předmět Výchova ke zdraví vyučuje na základních školách a pakliže ne, jak velký je zájem o zařazení tohoto předmětu do rozvrhu. V teoretické části jsem se zaměřila na vysvětlení pojmu zdraví, program Zdraví 21, výchova ke zdraví, charakteristiku a obsah předmětu Výchova ke zdraví a celkově na zdravý životní styl. V praktické části byl výzkumnou metodou anonymní dotazník zasílaný přímo ředitelům všech základních škol Jihočeského kraje, kterých je celkem 250. Návratnost byla, že z 250 škol odpovědělo 148.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis, I focus on outlining the form of teaching Health Education in elementary schools of South Bohemian Region. The main goal was to determine, whether the subject Health Education is taught in elementary schools and if not, how much interest is shown concerning an inclusion of this subject into the schedule. In the theoretical part, I concern myself with the explanation of the term health, the program Zdraví 21, health education, characteristics and content of the subject Health Education and healthy lifestyle in total. In contrast, my practical part comprised a research method in form of an anonymous questionnaire sent to directors of all elementary schools of South Bohemian Region, which are 250 in total. Questionnaire was returned by 148 out of 250 schools
Klíčová slova
zdraví, vzdělávání, edukace ve zdraví, výchova ke zdraví, zdravý životní styl, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
health, health education, healthy lifestyle, general education program
Zásady pro vypracování
Hlavním důvodem pro zpracování, v rámci bakalářské práce , je měnící se způsob života, a význam vzdělávání v primární prevenci v kontextu zdraví a kvality života. Cílem práce je zmapovat formy výuky výchovy ke zdraví na základních školách ve výše uvedeném regionu. Zjistit, v kterých ročnících a v jaké časové dotaci se předmět výchova ke zdraví vyučuje, zda je koncipována jako samostatný předmět nebo jako průřezové téma v rámci jiných předmětů, podle jaké učebnice se vyučuje, zda školy mají zájem vyučovat tento předmět v rámci kurikula. Hlavní metoda zjišťování údajů je dotazník. Výzkumný soubor tvoří ředitelé základních škol v Jihočeském kraji (rozsah cca 250 osob) jako odpovědné osoby za výuku.
Postup:\\
1.Monitoring výuky výchovy ke zdraví pomocí dotazníku distribuovaného elektronickou cestou ve školním roce 2020/21\\
2.Administrace dotazníku\\
3.Statistické zpracování dat.\\
Výzkumný soubor:\\
a)Viz výše \\
Pracovní úkoly: \\
1)Tvorba dotazníku.\\
2)Sestavit výzkumný soubor a připravit jej pro první sběr dat .\\
3)Studium základní literatury.\\
4)Prosinec 2020 - leden 2021 sběr dat.\\
5)Únor 2021 zpracování výsledků, analýza pramenů, tvorba teoretické části zpracování.\\
6)Sepsaní výzkumné části práce - březen 2021 .\\
7)Sepsaní zprávy - březen, duben 2021\\
8)Pravidelné konzultace minimálně jedenkrát za měsíc od zadání až po odevzdání práce.\\
Zásady pro vypracování
Hlavním důvodem pro zpracování, v rámci bakalářské práce , je měnící se způsob života, a význam vzdělávání v primární prevenci v kontextu zdraví a kvality života. Cílem práce je zmapovat formy výuky výchovy ke zdraví na základních školách ve výše uvedeném regionu. Zjistit, v kterých ročnících a v jaké časové dotaci se předmět výchova ke zdraví vyučuje, zda je koncipována jako samostatný předmět nebo jako průřezové téma v rámci jiných předmětů, podle jaké učebnice se vyučuje, zda školy mají zájem vyučovat tento předmět v rámci kurikula. Hlavní metoda zjišťování údajů je dotazník. Výzkumný soubor tvoří ředitelé základních škol v Jihočeském kraji (rozsah cca 250 osob) jako odpovědné osoby za výuku.
Postup:\\
1.Monitoring výuky výchovy ke zdraví pomocí dotazníku distribuovaného elektronickou cestou ve školním roce 2020/21\\
2.Administrace dotazníku\\
3.Statistické zpracování dat.\\
Výzkumný soubor:\\
a)Viz výše \\
Pracovní úkoly: \\
1)Tvorba dotazníku.\\
2)Sestavit výzkumný soubor a připravit jej pro první sběr dat .\\
3)Studium základní literatury.\\
4)Prosinec 2020 - leden 2021 sběr dat.\\
5)Únor 2021 zpracování výsledků, analýza pramenů, tvorba teoretické části zpracování.\\
6)Sepsaní výzkumné části práce - březen 2021 .\\
7)Sepsaní zprávy - březen, duben 2021\\
8)Pravidelné konzultace minimálně jedenkrát za měsíc od zadání až po odevzdání práce.\\
Seznam doporučené literatury
Čeledová, L. (2010). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.\\
Frömel,K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinatropologii. Olomouc:UP.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.\\
Machová, J.,& Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.\\
Seznam doporučené literatury
Čeledová, L. (2010). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.\\
Frömel,K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinatropologii. Olomouc:UP.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.\\
Machová, J.,& Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.\\