Tato práce přináší výsledky výzkumu, jenž se zaměřuje na úroveň znalostí žáků osmých a devátých tříd základních škol a víceletých gymnázií o rostlinné biomase a její fotosyntetické produkci ve výuce přírodopisu. Tento výzkum byl realizovaný na jednom víceletém gymnáziu a na čtyřech základních školách. Bakalářská práce také řeší pohled učitelů a jejich přístup k vyučování tohoto tématu. Úvodní část práce je věnována tématu rostlinná biomasa a fotosyntetické produkce. Práce se dále věnuje problematice miskoncepcí, které za pomoci vyučujícího a jeho přístupem k výuce může tyto mylné představy odstranit. Práce se také věnuje zařazení téma fotosyntézy do výuky na základních školách a nižších víceletých gymnáziích s ohledem na didaktické učebnice. K závěru práce jsou zmíněny výsledky respondentů z řad učitelů i žáků zjišťované pomocí dotazníkového šetření provedeného na pěti školách. Výsledky ukazují, že úroveň znalostí téma biomasy a její fotosyntetické produkce je poměrně nízká. Lze tedy usuzovat, že důvodem může být abstraktnost tohoto téma a žáci nejsou schopni si tuto problematiku představit a správně ji pochopit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis presents the results of a research that focuses on the level of the eighth and ninth grade of primary schools and multi-year high schools student knowledge about plant biomass and its photosynthetic production in science education. This research was conducted at a multi-year high school and four elementary schools. The bachelor thesis also addresses the teachers' perspective and their teaching approach of this topic. The introductory part of the thesis is devoted to the topic of plant biomass and photosynthetic production. The thesis also addresses the issue of misconceptions that, with the help of the teacher and their approach to teaching, can remove these misconceptions. The thesis also discusses the inclusion of the topic of photosynthesis in the teaching of primary schools and multi-year high schools with regard to didactic textbooks. Towards the end of the thesis, the results of the teacher and student respondents collected through a questionnaire survey conducted in five schools are mentioned. The results show that the level of knowledge on the topic of biomass and its photosynthetic production is relatively low. Therefore, it can be concluded that the reason may be the abstractness of the subject and the pupils are not able to visualize and understand the issue properly.
Klíčová slova
rostlinná biomasa, fotosyntéza, miskoncepce
Klíčová slova v angličtině
plant biomass, photosynthesis, misconception
Rozsah průvodní práce
50s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce přináší výsledky výzkumu, jenž se zaměřuje na úroveň znalostí žáků osmých a devátých tříd základních škol a víceletých gymnázií o rostlinné biomase a její fotosyntetické produkci ve výuce přírodopisu. Tento výzkum byl realizovaný na jednom víceletém gymnáziu a na čtyřech základních školách. Bakalářská práce také řeší pohled učitelů a jejich přístup k vyučování tohoto tématu. Úvodní část práce je věnována tématu rostlinná biomasa a fotosyntetické produkce. Práce se dále věnuje problematice miskoncepcí, které za pomoci vyučujícího a jeho přístupem k výuce může tyto mylné představy odstranit. Práce se také věnuje zařazení téma fotosyntézy do výuky na základních školách a nižších víceletých gymnáziích s ohledem na didaktické učebnice. K závěru práce jsou zmíněny výsledky respondentů z řad učitelů i žáků zjišťované pomocí dotazníkového šetření provedeného na pěti školách. Výsledky ukazují, že úroveň znalostí téma biomasy a její fotosyntetické produkce je poměrně nízká. Lze tedy usuzovat, že důvodem může být abstraktnost tohoto téma a žáci nejsou schopni si tuto problematiku představit a správně ji pochopit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis presents the results of a research that focuses on the level of the eighth and ninth grade of primary schools and multi-year high schools student knowledge about plant biomass and its photosynthetic production in science education. This research was conducted at a multi-year high school and four elementary schools. The bachelor thesis also addresses the teachers' perspective and their teaching approach of this topic. The introductory part of the thesis is devoted to the topic of plant biomass and photosynthetic production. The thesis also addresses the issue of misconceptions that, with the help of the teacher and their approach to teaching, can remove these misconceptions. The thesis also discusses the inclusion of the topic of photosynthesis in the teaching of primary schools and multi-year high schools with regard to didactic textbooks. Towards the end of the thesis, the results of the teacher and student respondents collected through a questionnaire survey conducted in five schools are mentioned. The results show that the level of knowledge on the topic of biomass and its photosynthetic production is relatively low. Therefore, it can be concluded that the reason may be the abstractness of the subject and the pupils are not able to visualize and understand the issue properly.
Klíčová slova
rostlinná biomasa, fotosyntéza, miskoncepce
Klíčová slova v angličtině
plant biomass, photosynthesis, misconception
Zásady pro vypracování
Fotosyntéza je jedním z nejobtížnějších a žáky nejméně oblíbených témat ve výuce přírodopisu na ZŠ. Výsledkem fotosyntetické produkce je však rostlinná biomasa, která se stává stále využívanějším energetickým zdrojem. Aby při využívání rostlinné biomasy nedocházelo do budoucna k devastaci krajiny (např. degradace půdy, vysoušení krajiny) je potřeba ji využívat v souladu s tzv. trvale udržitelným hospodařením v krajině. Proto je důležité, aby mladá generace základům fotosyntézy rozuměla.\\
Cílem práce bude v teoretickém úvodu popsat problematiku výuky fotosyntézy v souvislosti s tvorbou biomasy a cíli trvale udržitelného rozvoje, těžištěm pak bude dotazníkové šetření znalostí žáků ZŠ a víceletých gymnázií a názorů učitelů na výuku tohoto tématu. Konkrétní výběr škol bude upřesněn po dohodě s vedoucí práce, tak ab nedocházelo k duplicitě s dotazníkovým šetřením dalších studentů zpracovávajících obdobné téma. Zjištěná data budou statisticky vyhodnocena a výsledky prezentovány ve formě grafů a tabulek. Výsledky budou okomentovány v diskusi a závěry porovnány s relevantní domácí i zahraniční literaturou.
Zásady pro vypracování
Fotosyntéza je jedním z nejobtížnějších a žáky nejméně oblíbených témat ve výuce přírodopisu na ZŠ. Výsledkem fotosyntetické produkce je však rostlinná biomasa, která se stává stále využívanějším energetickým zdrojem. Aby při využívání rostlinné biomasy nedocházelo do budoucna k devastaci krajiny (např. degradace půdy, vysoušení krajiny) je potřeba ji využívat v souladu s tzv. trvale udržitelným hospodařením v krajině. Proto je důležité, aby mladá generace základům fotosyntézy rozuměla.\\
Cílem práce bude v teoretickém úvodu popsat problematiku výuky fotosyntézy v souvislosti s tvorbou biomasy a cíli trvale udržitelného rozvoje, těžištěm pak bude dotazníkové šetření znalostí žáků ZŠ a víceletých gymnázií a názorů učitelů na výuku tohoto tématu. Konkrétní výběr škol bude upřesněn po dohodě s vedoucí práce, tak ab nedocházelo k duplicitě s dotazníkovým šetřením dalších studentů zpracovávajících obdobné téma. Zjištěná data budou statisticky vyhodnocena a výsledky prezentovány ve formě grafů a tabulek. Výsledky budou okomentovány v diskusi a závěry porovnány s relevantní domácí i zahraniční literaturou.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Kalhous Z., Obst O. a kol. 2009: Školní didaktika, Portál, Praha
Gavora, P., 2000: Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno
Pokorný, J., Šarapatka, B., Energie v agroekosystémech. In: Šarapatka, B., a kol.,Agroekologie, východiska pro udržitelné zemědělské hospodaření. Bioinstitut, o.p.s. Olomouc 2010, str 120 - 137
Vágnerová, P., Mergl, M., Benediktová, L., Kout, J. et al (2019) Kritická místa kurikula přírodopisu na druhém stupni základní školy I, ZČU Plzeň 116 s.
Canal, P. (1999). Photosynthesis and 'inverse respiration' in plants: an inevitable misconception? International Journal of Science education 21, 363-371.
Keles, E.& Kefeli, P. (2010). Determination of student misconceptions in "photosynthesis and respiration" unit and correcting them with the help of cai material. Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 3111-3118.
Marmaroti, P. & Galanopoulou, D. (2006). Pupils' Understanding of Photosynthesis: A questionnaire for the simultaneous assessment of all aspects. International Journal of Science education 28, 383-403.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Kalhous Z., Obst O. a kol. 2009: Školní didaktika, Portál, Praha
Gavora, P., 2000: Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno
Pokorný, J., Šarapatka, B., Energie v agroekosystémech. In: Šarapatka, B., a kol.,Agroekologie, východiska pro udržitelné zemědělské hospodaření. Bioinstitut, o.p.s. Olomouc 2010, str 120 - 137
Vágnerová, P., Mergl, M., Benediktová, L., Kout, J. et al (2019) Kritická místa kurikula přírodopisu na druhém stupni základní školy I, ZČU Plzeň 116 s.
Canal, P. (1999). Photosynthesis and 'inverse respiration' in plants: an inevitable misconception? International Journal of Science education 21, 363-371.
Keles, E.& Kefeli, P. (2010). Determination of student misconceptions in "photosynthesis and respiration" unit and correcting them with the help of cai material. Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 3111-3118.
Marmaroti, P. & Galanopoulou, D. (2006). Pupils' Understanding of Photosynthesis: A questionnaire for the simultaneous assessment of all aspects. International Journal of Science education 28, 383-403.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}