Cílem této bakalářské práce je pomocí dotazníkového šetření zjistit znalosti o fotosyntéze u žáků na 2. stupni ZŠ. V literárním přehledu je popsána fotosyntéza a její fáze, její zařazení do RVP, výskyt fotosyntézy v učebnicích a miskoncepce žáků o fotosyntéze. Metodika popisuje dotazníky pro žáky i učitele, dále organizaci dotazování ve školách a vyhodnocení výsledků. Výsledková část obsahuje vyhodnocení vybraných otázek z dotazníku. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 186 žáků z pěti základních škol.
Vyhodnocení dotazníků potvrzuje výskyt miskoncepcí u žáků na téma fotosyntéza, které jsou zmíněny v literárním přehledu, v dotazovaných školách. Dále z dotazníku vyplývá, že žáci by ocenili jinou formu výuky botaniky v předmětu přírodopis (výuka s reálnými přírodninami, kvízy, laboratorními či terénními úlohami).
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to use a questionnaire survey to determine the bachelor's knowledge of photosynthesis of pupils at the 2nd grade of primary school. The literature review describes photosynthesis and its phases, its inclusion in the FEP, the occurrence of photosynthesis in textbooks and misconceptions of students about photosynthesis. The methodology describes questionnaires for students and teachers, as well as the organization of surveys in schools and evaluation of results. The final part contains an evaluation of selected questions from the questionnaire. There were 186 pupils from five primary schools who took part in the questionnaire survey.
The evaluation of the questionnaires confirms the occurrence of misconceptions among pupils regarding photosynthesis, which are mentioned in the literature review, at the interviewed schools. Furthermore, the questionnaire shows that students appreciated another form of teaching botany in the subject of biology (teaching with real natural products, quizzes, laboratory tasks).
Klíčová slova
fotosyntéza, miskoncepce, výuka přírodopisu, žáci 2. stupně základní školy, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
photosynthesis, misconception, biology teaching, upper primary school students, questionnaire survey
Rozsah průvodní práce
70 s. (78 051 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je pomocí dotazníkového šetření zjistit znalosti o fotosyntéze u žáků na 2. stupni ZŠ. V literárním přehledu je popsána fotosyntéza a její fáze, její zařazení do RVP, výskyt fotosyntézy v učebnicích a miskoncepce žáků o fotosyntéze. Metodika popisuje dotazníky pro žáky i učitele, dále organizaci dotazování ve školách a vyhodnocení výsledků. Výsledková část obsahuje vyhodnocení vybraných otázek z dotazníku. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 186 žáků z pěti základních škol.
Vyhodnocení dotazníků potvrzuje výskyt miskoncepcí u žáků na téma fotosyntéza, které jsou zmíněny v literárním přehledu, v dotazovaných školách. Dále z dotazníku vyplývá, že žáci by ocenili jinou formu výuky botaniky v předmětu přírodopis (výuka s reálnými přírodninami, kvízy, laboratorními či terénními úlohami).
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to use a questionnaire survey to determine the bachelor's knowledge of photosynthesis of pupils at the 2nd grade of primary school. The literature review describes photosynthesis and its phases, its inclusion in the FEP, the occurrence of photosynthesis in textbooks and misconceptions of students about photosynthesis. The methodology describes questionnaires for students and teachers, as well as the organization of surveys in schools and evaluation of results. The final part contains an evaluation of selected questions from the questionnaire. There were 186 pupils from five primary schools who took part in the questionnaire survey.
The evaluation of the questionnaires confirms the occurrence of misconceptions among pupils regarding photosynthesis, which are mentioned in the literature review, at the interviewed schools. Furthermore, the questionnaire shows that students appreciated another form of teaching botany in the subject of biology (teaching with real natural products, quizzes, laboratory tasks).
Klíčová slova
fotosyntéza, miskoncepce, výuka přírodopisu, žáci 2. stupně základní školy, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
photosynthesis, misconception, biology teaching, upper primary school students, questionnaire survey
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura).
Výběr vhodného souboru škol pro uskutečnění průzkumu s ohledem na téma závěrečné práce.
Vytvoření vhodného výzkumného nástroje (dotazníku).
S využitím dotazníkové šetření autor provede sondu znalostí ověřující žákovské znalosti v oblasti fotosyntézy suchozemských rostlin.
Autor zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura).
Výběr vhodného souboru škol pro uskutečnění průzkumu s ohledem na téma závěrečné práce.
Vytvoření vhodného výzkumného nástroje (dotazníku).
S využitím dotazníkové šetření autor provede sondu znalostí ověřující žákovské znalosti v oblasti fotosyntézy suchozemských rostlin.
Autor zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 265 s.
Procházka a kol. (1998) Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Kincl M. a Krpeš, V., 2006: Základy fyziologie rostlin. Ostrava: Tiskárny Baloušek, 220 s.
Larcher W. (1988). Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha.
Luštinec, J. a Žárský, V. (2003). Úvod do fyziologie vyšších rostlin. Praha: Nakladatelství Karolinum, 261 s.
Procházka a kol. (1998) Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Ryplová, R. (2014) Fyziologie rostlin. Skriptum pro studující Učitelství přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 113 s.
+ aktuální články k tématu v odborných periodikách
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 265 s.
Procházka a kol. (1998) Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Kincl M. a Krpeš, V., 2006: Základy fyziologie rostlin. Ostrava: Tiskárny Baloušek, 220 s.
Larcher W. (1988). Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha.
Luštinec, J. a Žárský, V. (2003). Úvod do fyziologie vyšších rostlin. Praha: Nakladatelství Karolinum, 261 s.
Procházka a kol. (1998) Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Ryplová, R. (2014) Fyziologie rostlin. Skriptum pro studující Učitelství přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 113 s.
+ aktuální články k tématu v odborných periodikách
\end{quote}