Zdravý životní styl je nezanedbatelnou složkou života každého z nás. Z toho důvodu je potřeba vědět, co je pro naše tělo prospěšné a co mu naopak škodí. Návyky ovlivňující chování se formují již od nejútlejšího věku, a proto by měl být zdravý životní styl jakýmsi základem v každé rodině. Mateřská škola zajišťuje dětem předškolní vzdělávání, doplňuje rodinnou výchovu, a tak může dětem nastínit nové návyky. Hlavním cílem této diplomové práce je evaluace zásad zdravého životního stylu v mateřských školách. Výsledky diplomové práce dokazují základní znalost vyučujících i dětí zásad zdravého životního stylu. Na základě získaných výsledků se zjistilo, že ze sledovaného souboru (n = 20) se celkem 90 % pedagogů zajímá o zdravý životní styl. Rovněž bylo zjištěno, že 70 % pedagogů v dotazovaných v mateřských školách nejvíce dbá na správné a pestré stravování. Za méně pozitivní zprávu se pak dá považovat to, že až 55 % dětí (dle pedagogů) trpí psychickými problémy. Práce klade důraz na znalost a následnou aplikaci zásad zdravého životního stylu. Na druhé straně poukazuje i na to, jak neznalost těchto zásad negativně působí na vývoj předškolního dítěte.
Anotace v angličtině
A healthy lifestyle is an essential part of everyone's life. For this reason, it is necessary to know what is beneficial for our body and what is harmful to it. Behavioural habits are formed from a very early age, which is why a healthy lifestyle should be something of a staple in every family. Kindergarten provides pre-school education for children, complements family education and can thus introduce children to new habits. The main aim of this thesis is to evaluate the principles of healthy lifestyle in kindergartens. The results of the thesis demonstrate the basic knowledge of teachers and children of the principles of healthy lifestyle. Based on the results obtained, it was found that out of the study population (n = 20) a total of 90% of the teachers are interested in healthy lifestyle. It was also found that 70% of the teachers surveyed in kindergartens were most concerned about eating a proper and varied diet. A less positive message is that up to 55% of children (according to the educators) suffer from psychological problems. The paper emphasises the knowledge and subsequent application of healthy lifestyle principles. On the other hand, it also points out how ignorance of these principles negatively affects the development of the pre-school child.
Klíčová slova
Mateřská škola, předškolní věk, zásady zdravého životního stylu, zdraví
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preschool age, healthy lifestyle principles, health
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Zdravý životní styl je nezanedbatelnou složkou života každého z nás. Z toho důvodu je potřeba vědět, co je pro naše tělo prospěšné a co mu naopak škodí. Návyky ovlivňující chování se formují již od nejútlejšího věku, a proto by měl být zdravý životní styl jakýmsi základem v každé rodině. Mateřská škola zajišťuje dětem předškolní vzdělávání, doplňuje rodinnou výchovu, a tak může dětem nastínit nové návyky. Hlavním cílem této diplomové práce je evaluace zásad zdravého životního stylu v mateřských školách. Výsledky diplomové práce dokazují základní znalost vyučujících i dětí zásad zdravého životního stylu. Na základě získaných výsledků se zjistilo, že ze sledovaného souboru (n = 20) se celkem 90 % pedagogů zajímá o zdravý životní styl. Rovněž bylo zjištěno, že 70 % pedagogů v dotazovaných v mateřských školách nejvíce dbá na správné a pestré stravování. Za méně pozitivní zprávu se pak dá považovat to, že až 55 % dětí (dle pedagogů) trpí psychickými problémy. Práce klade důraz na znalost a následnou aplikaci zásad zdravého životního stylu. Na druhé straně poukazuje i na to, jak neznalost těchto zásad negativně působí na vývoj předškolního dítěte.
Anotace v angličtině
A healthy lifestyle is an essential part of everyone's life. For this reason, it is necessary to know what is beneficial for our body and what is harmful to it. Behavioural habits are formed from a very early age, which is why a healthy lifestyle should be something of a staple in every family. Kindergarten provides pre-school education for children, complements family education and can thus introduce children to new habits. The main aim of this thesis is to evaluate the principles of healthy lifestyle in kindergartens. The results of the thesis demonstrate the basic knowledge of teachers and children of the principles of healthy lifestyle. Based on the results obtained, it was found that out of the study population (n = 20) a total of 90% of the teachers are interested in healthy lifestyle. It was also found that 70% of the teachers surveyed in kindergartens were most concerned about eating a proper and varied diet. A less positive message is that up to 55% of children (according to the educators) suffer from psychological problems. The paper emphasises the knowledge and subsequent application of healthy lifestyle principles. On the other hand, it also points out how ignorance of these principles negatively affects the development of the pre-school child.
Klíčová slova
Mateřská škola, předškolní věk, zásady zdravého životního stylu, zdraví
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preschool age, healthy lifestyle principles, health
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Do jaké míry a jakým způsobem podporují učitelé pozitivní přístup ke zdravému životnímu stylu v mateřské školce? Jak často se tomuto tématu věnují? Jak efektivněji zařadit téma zdravého životního stylu do výuky dětí předškolního věku? Jaké oblasti postrádají učitelé v mateřské školce z hlediska výchovy ke zdraví?\\
Cíl práce:\\
Zmapování poskytované výchovy ke zdraví v mateřské školce a následně vytvoření metodických listů dané tématiky.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu odborných a vědeckých zdrojů-českých i zahraničních.\\
2. Stanovit metody z hlediska cíle práce: dotazníkové šetření týkající se učitelek v mateřské školce.\\
3. Provést výběr respondentů - 25 dětí.\\
4. Provést šetření, sběr dat.\\
5. Vyhodnotit a interpretovat výsledky.\\
6. Vytvořit metodické listy.\\
7. Diskuse.\\
8. Stanovit závěry.\\
9. Vyjádřit doporučení pro praxi.\\
Výzkumný soubor: Soubor 25 dětí.\\
Využití výsledků: Výstup na konferenci, využití v praxi\\
Specializace v disciplině: Pedagogika, výchova ke zdraví \\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Do jaké míry a jakým způsobem podporují učitelé pozitivní přístup ke zdravému životnímu stylu v mateřské školce? Jak často se tomuto tématu věnují? Jak efektivněji zařadit téma zdravého životního stylu do výuky dětí předškolního věku? Jaké oblasti postrádají učitelé v mateřské školce z hlediska výchovy ke zdraví?\\
Cíl práce:\\
Zmapování poskytované výchovy ke zdraví v mateřské školce a následně vytvoření metodických listů dané tématiky.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu odborných a vědeckých zdrojů-českých i zahraničních.\\
2. Stanovit metody z hlediska cíle práce: dotazníkové šetření týkající se učitelek v mateřské školce.\\
3. Provést výběr respondentů - 25 dětí.\\
4. Provést šetření, sběr dat.\\
5. Vyhodnotit a interpretovat výsledky.\\
6. Vytvořit metodické listy.\\
7. Diskuse.\\
8. Stanovit závěry.\\
9. Vyjádřit doporučení pro praxi.\\
Výzkumný soubor: Soubor 25 dětí.\\
Využití výsledků: Výstup na konferenci, využití v praxi\\
Specializace v disciplině: Pedagogika, výchova ke zdraví \\
Seznam doporučené literatury
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 291 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2715-8.\\
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R., 2010. Výchova ke zdraví. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8\\
Glanz, Karen, Barbara K. Rimer, and K. Viswanath. Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2008. ISBN 978-0787957155\\
ALLEN, K. Eileen a SCHWARTZ, Ilene S. The exceptional child: inclusion in early childhood education. 3rd ed. Albany: Delmar, 1996. ISBN 0-8273-6698-1\\
ALLEN, K. E. Přehled vývoje dítěte od prenatálního věku do osmi let. Praha: Portál, s. r. o., 2002. ISBN 80-7367-055-0 2\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Jana HAVLOVÁ, Ivana LACINOVÁ, Nina PETRASOVÁ, Ludmila ŠPRACHTOVÁ a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, s. r. o., 2000. ISBN 80-7178-383-8v\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, a. s., 1998. ISBN: 80-7169-195-X\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. ISBN 80-247-1568-1\\
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana; PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785857\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, VUP, Praha: 2005\\ Zákon č. 561/2004 Sb. - školský zákon vzdělávání v ČR\\
Seznam doporučené literatury
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 291 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2715-8.\\
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R., 2010. Výchova ke zdraví. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8\\
Glanz, Karen, Barbara K. Rimer, and K. Viswanath. Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2008. ISBN 978-0787957155\\
ALLEN, K. Eileen a SCHWARTZ, Ilene S. The exceptional child: inclusion in early childhood education. 3rd ed. Albany: Delmar, 1996. ISBN 0-8273-6698-1\\
ALLEN, K. E. Přehled vývoje dítěte od prenatálního věku do osmi let. Praha: Portál, s. r. o., 2002. ISBN 80-7367-055-0 2\\
HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Jana HAVLOVÁ, Ivana LACINOVÁ, Nina PETRASOVÁ, Ludmila ŠPRACHTOVÁ a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, s. r. o., 2000. ISBN 80-7178-383-8v\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, a. s., 1998. ISBN: 80-7169-195-X\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. ISBN 80-247-1568-1\\
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana; PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785857\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, VUP, Praha: 2005\\ Zákon č. 561/2004 Sb. - školský zákon vzdělávání v ČR\\