Cílem bakalářské práce je posoudit jazykové znalosti německého jazyka českých občanů, kteří mají nebo dříve měli zkušenost s prací v některých z německy mluvících zemí. Bakalářská práce se především zaměřuje na to, jakým způsobem se tyto osoby učily a naučily německy, jak důležitou roli pro ně sehrála výuka němčiny na základní a střední škole, zda se zmíněné osoby účastnily jazykových kurzů a jaká byla jejich role a jak vypadají jejich reálné jazykové potřeby. Úvodní teoretická stať obsahuje informace o tom, kolik Čechů žije a pracuje v zahraničí, ve kterých zemích pracují nejčastěji a jaká povolání vykonávají. Empirická část bakalářské práce je tvořena z dotazníku, jenž je zaměřený na výše uvedené skutečnosti týkající se jazykové vybavenosti Čechů pracujících v zahraničí. Závěrem bakalářské práce je vyhodnocení zmíněného dotazníku a vymezení tematických okruhů pro rozvoj slovní zásoby a jejich porovnání s aktuálními učebnicemi pro výuku německého jazyka. Zároveň jsou v závěru práce vyznačena témata, která jsou definována jako potřebná pro pracovní uplatnění v německy mluvících zemích.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to assess the German language skills of Czech citizens who have or used to have experience in working in a German speaking country. The bachelor thesis focuses on the method of learning German, how important it was to learn the German language at a primary and secondary school, if these people had attended any language courses and how much they need the German language for their job. The introduction of the theoretical part of the thesis contains information about the number of Czech people living and working abroad, the countries they work the most and about the most common jobs they do. The empirical part of the bachelor thesis is formed by a questionnaire which is focused on abovementioned issues regarding the language skills of the Czech people working abroad. The conclusion of the thesis is the evaluation of the abovementioned questionnaire and the delimitation of the areas of interest for the development of the vocabulary and their comparison with up-to-date coursebooks. There are also topics that are important for getting a job in the German speaking countries.
Klíčová slova
německý jazyk, německy mluvící země, práce v zahraničí, učebnice německého jazyka
Klíčová slova v angličtině
German language, German speaking country, working abroad, coursebook
Rozsah průvodní práce
44 s. (67 576 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je posoudit jazykové znalosti německého jazyka českých občanů, kteří mají nebo dříve měli zkušenost s prací v některých z německy mluvících zemí. Bakalářská práce se především zaměřuje na to, jakým způsobem se tyto osoby učily a naučily německy, jak důležitou roli pro ně sehrála výuka němčiny na základní a střední škole, zda se zmíněné osoby účastnily jazykových kurzů a jaká byla jejich role a jak vypadají jejich reálné jazykové potřeby. Úvodní teoretická stať obsahuje informace o tom, kolik Čechů žije a pracuje v zahraničí, ve kterých zemích pracují nejčastěji a jaká povolání vykonávají. Empirická část bakalářské práce je tvořena z dotazníku, jenž je zaměřený na výše uvedené skutečnosti týkající se jazykové vybavenosti Čechů pracujících v zahraničí. Závěrem bakalářské práce je vyhodnocení zmíněného dotazníku a vymezení tematických okruhů pro rozvoj slovní zásoby a jejich porovnání s aktuálními učebnicemi pro výuku německého jazyka. Zároveň jsou v závěru práce vyznačena témata, která jsou definována jako potřebná pro pracovní uplatnění v německy mluvících zemích.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to assess the German language skills of Czech citizens who have or used to have experience in working in a German speaking country. The bachelor thesis focuses on the method of learning German, how important it was to learn the German language at a primary and secondary school, if these people had attended any language courses and how much they need the German language for their job. The introduction of the theoretical part of the thesis contains information about the number of Czech people living and working abroad, the countries they work the most and about the most common jobs they do. The empirical part of the bachelor thesis is formed by a questionnaire which is focused on abovementioned issues regarding the language skills of the Czech people working abroad. The conclusion of the thesis is the evaluation of the abovementioned questionnaire and the delimitation of the areas of interest for the development of the vocabulary and their comparison with up-to-date coursebooks. There are also topics that are important for getting a job in the German speaking countries.
Klíčová slova
německý jazyk, německy mluvící země, práce v zahraničí, učebnice německého jazyka
Klíčová slova v angličtině
German language, German speaking country, working abroad, coursebook
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce Evy Kolářové je zmapovat jazykové znalosti němčiny českých občanů, kteří dočasně nebo i dlouhodobě pracují v některé z německy mluvících zemí. Zaměří se zejména na to, jakým způsobem se tyto osoby učily a naučily německy, jakou roli u nich sehrála běžná výuka němčiny na ZŠ a SŠ, jakou roli sehrály různé jazykové kurzy a jak vypadají jejich reálné jazykové potřeby. Eva Kolářová se v úvodní teoretické stati pokusí zjistit základní data o tom, kolik Čechů žije a pracuje v zahraničí, v jakých zemích nejčastěji, jaká povolání vykonávají apod. Vzhledem k tomu, že žádné přesné statistiky neexistují, bude muset vycházet jen z dostupných internetových zdrojů.
Pro empirickou část své práce připraví dotazník, v němž se zaměří na výše uvedené skutečnosti týkající se jazykové vybavenosti Čechů, kteří pracují v zahraničí. Dotazníky následně vyhodnotí a formuluje závěry pro výuku - např. vymezí tematické okruhy pro rozvoj slovní zásoby a zjistí, do jaké míry korespondují aktuální učebnice výuky němčiny s tématy, které ona definuje jako potřebná pro pracovní uplatnění v německy mluvích zemích.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce Evy Kolářové je zmapovat jazykové znalosti němčiny českých občanů, kteří dočasně nebo i dlouhodobě pracují v některé z německy mluvících zemí. Zaměří se zejména na to, jakým způsobem se tyto osoby učily a naučily německy, jakou roli u nich sehrála běžná výuka němčiny na ZŠ a SŠ, jakou roli sehrály různé jazykové kurzy a jak vypadají jejich reálné jazykové potřeby. Eva Kolářová se v úvodní teoretické stati pokusí zjistit základní data o tom, kolik Čechů žije a pracuje v zahraničí, v jakých zemích nejčastěji, jaká povolání vykonávají apod. Vzhledem k tomu, že žádné přesné statistiky neexistují, bude muset vycházet jen z dostupných internetových zdrojů.
Pro empirickou část své práce připraví dotazník, v němž se zaměří na výše uvedené skutečnosti týkající se jazykové vybavenosti Čechů, kteří pracují v zahraničí. Dotazníky následně vyhodnotí a formuluje závěry pro výuku - např. vymezí tematické okruhy pro rozvoj slovní zásoby a zjistí, do jaké míry korespondují aktuální učebnice výuky němčiny s tématy, které ona definuje jako potřebná pro pracovní uplatnění v německy mluvích zemích.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
Hendl, Jan Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2004.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
Hendl, Jan Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2004.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.