Cílem diplomové práce bylo navrhnout, vytvořit a ověřit využití autorských didaktických pomůcek při výuce vybraných orgánových soustav lidského těla na základní škole. Teoretická část popisuje metody a formy výuky, které lze zvolit v souvislosti s užitím didaktických pomůcek ve výuce. Více se zabývá příklady aktivizačních metod, které je vhodné používat v kombinaci s tradičními metodami a formami výuky, zejména z důvodu zatraktivnění a potření stereotypů ve výuce, ale i jako prostředku pro rozvoj tvořivosti žáka. Zmíněna je i technologie 3D tisku, která byla využita při tvorbě jedné z autorských didaktických pomůcek - obkreslovacích šablon. Část věnovaná metodice popisuje postup při tvorbě didaktických materiálů. Nejprve byly prostudovány vybrané učebnice přírodopisu pro 2. stupeň základní školy, následně proběhlo seznámení s didaktickými pomůckami/ hrami, které nabízí dnešní trh v internetových i kamenných obchodech v České republice. Další podkapitola vysvětluje volbu témat pro tvorbu pomůcek ve vztahu k výsledkům rozhovorů s učiteli z praxe, ale také závěrů z dalších kvalifikačních prací a odborných studií. Ve výsledkové části jsou popsány konkrétní vytvořené autorské didaktické pomůcky - šablony, pracovní listy s animacemi vytvořenými v softwaru Doodly, karetní hra Kvarteto a Dobble a puzzle. Ověření těchto pomůcek z větší části proběhlo přes dotazníkové šetření, z důvodu neumožněného osobního kontaktu s žáky ve školách.
Anotace v angličtině
The master thesis aimed to design, create and verify the use of author's teaching aids in teaching selected organ systems of the human body at elementary school. The theoretical part describes the methods and forms of teaching that can be chosen in connection with the use of teaching aids in teaching. It deals more with examples of activation methods that are suitable for use in combination with traditional methods and forms of teaching, especially due to the attractiveness and the suppress for stereotypes in teaching, but also as a tool for developing student´s creativity. The technology of 3D printing is also mentioned. It was used in the creation process of one of the author's didactic aids - drawing templates. The section devoted to methodology describes the procedure for creating didactic materials. First, selected textbooks of natural history for the secondary school were studied thoroughly, followed by an acquaintance with didactic aids/games offered by today's market online and in stores in the Czech Republic. The next subchapter explains the choice of topics for the creation of aids related to the results of interviews with teachers in practice and also the conclusions from other qualifications and professional studies. The final part describes the specific author's teaching aids - templates, worksheets with animations created in Doodly software, the card game Quartet and Dobble and puzzles. The verification of these aids was mostly carried out through a questionnaire survey, due to unauthorized personal contact with students in schools due to COVID.
teaching aids, teaching human biology, drawing templates, teaching natural history
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo navrhnout, vytvořit a ověřit využití autorských didaktických pomůcek při výuce vybraných orgánových soustav lidského těla na základní škole. Teoretická část popisuje metody a formy výuky, které lze zvolit v souvislosti s užitím didaktických pomůcek ve výuce. Více se zabývá příklady aktivizačních metod, které je vhodné používat v kombinaci s tradičními metodami a formami výuky, zejména z důvodu zatraktivnění a potření stereotypů ve výuce, ale i jako prostředku pro rozvoj tvořivosti žáka. Zmíněna je i technologie 3D tisku, která byla využita při tvorbě jedné z autorských didaktických pomůcek - obkreslovacích šablon. Část věnovaná metodice popisuje postup při tvorbě didaktických materiálů. Nejprve byly prostudovány vybrané učebnice přírodopisu pro 2. stupeň základní školy, následně proběhlo seznámení s didaktickými pomůckami/ hrami, které nabízí dnešní trh v internetových i kamenných obchodech v České republice. Další podkapitola vysvětluje volbu témat pro tvorbu pomůcek ve vztahu k výsledkům rozhovorů s učiteli z praxe, ale také závěrů z dalších kvalifikačních prací a odborných studií. Ve výsledkové části jsou popsány konkrétní vytvořené autorské didaktické pomůcky - šablony, pracovní listy s animacemi vytvořenými v softwaru Doodly, karetní hra Kvarteto a Dobble a puzzle. Ověření těchto pomůcek z větší části proběhlo přes dotazníkové šetření, z důvodu neumožněného osobního kontaktu s žáky ve školách.
Anotace v angličtině
The master thesis aimed to design, create and verify the use of author's teaching aids in teaching selected organ systems of the human body at elementary school. The theoretical part describes the methods and forms of teaching that can be chosen in connection with the use of teaching aids in teaching. It deals more with examples of activation methods that are suitable for use in combination with traditional methods and forms of teaching, especially due to the attractiveness and the suppress for stereotypes in teaching, but also as a tool for developing student´s creativity. The technology of 3D printing is also mentioned. It was used in the creation process of one of the author's didactic aids - drawing templates. The section devoted to methodology describes the procedure for creating didactic materials. First, selected textbooks of natural history for the secondary school were studied thoroughly, followed by an acquaintance with didactic aids/games offered by today's market online and in stores in the Czech Republic. The next subchapter explains the choice of topics for the creation of aids related to the results of interviews with teachers in practice and also the conclusions from other qualifications and professional studies. The final part describes the specific author's teaching aids - templates, worksheets with animations created in Doodly software, the card game Quartet and Dobble and puzzles. The verification of these aids was mostly carried out through a questionnaire survey, due to unauthorized personal contact with students in schools due to COVID.
teaching aids, teaching human biology, drawing templates, teaching natural history
Zásady pro vypracování
Autorka práce naváže na svou bakalářskou práci a další práce vznikající na katedře biologie, které identifikovaly problémy žáků a studentů při zakreslování orgánových soustav lidského těla. V rámci práce bude navržena sada didaktických pomůcek, které budou zachycovat a zprostředkovat učivo související s vybranými orgánovými soustavami a budou snadno aplikovatelné do výuky.\\
V první fázi autorka provede syntézu závěru plynoucí z předchozích výzkumů a společně s vybranými učiteli z praxe identifikuje problematické soustavy, k nimž by měly být pomůcky vytvořeny.\\
Ve druhé fázi práce budou navržené pomůcky prakticky vyzkoušeny ve výuce přírodopisu na vybraných základních školách či při mimoškolní zájmové činnosti. Autorka ověří využitelnost šablon a sepíše metodologická doporučení pro práci s nimi, která doplní i osobními názory učitelů a žáků získaných z rozhovorů.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s problematikou dětské kresby ve vztahu ke stavbě lidského těla a miskoncepcí spojených s tímto učivem.
Provést rozhovory s vybranými učiteli a identifikovat problematické soustavy, ke kterým budou vytvořeny šablony.
Vytvoření sady didaktických pomůcek vztahujících se k vybraným orgánovým soustavám lidského těla.
Praktické ověření navržených didaktických pomůcek v praxi, získání osobních názorů učitelů a žáků na práci s nimi.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Zásady pro vypracování
Autorka práce naváže na svou bakalářskou práci a další práce vznikající na katedře biologie, které identifikovaly problémy žáků a studentů při zakreslování orgánových soustav lidského těla. V rámci práce bude navržena sada didaktických pomůcek, které budou zachycovat a zprostředkovat učivo související s vybranými orgánovými soustavami a budou snadno aplikovatelné do výuky.\\
V první fázi autorka provede syntézu závěru plynoucí z předchozích výzkumů a společně s vybranými učiteli z praxe identifikuje problematické soustavy, k nimž by měly být pomůcky vytvořeny.\\
Ve druhé fázi práce budou navržené pomůcky prakticky vyzkoušeny ve výuce přírodopisu na vybraných základních školách či při mimoškolní zájmové činnosti. Autorka ověří využitelnost šablon a sepíše metodologická doporučení pro práci s nimi, která doplní i osobními názory učitelů a žáků získaných z rozhovorů.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s problematikou dětské kresby ve vztahu ke stavbě lidského těla a miskoncepcí spojených s tímto učivem.
Provést rozhovory s vybranými učiteli a identifikovat problematické soustavy, ke kterým budou vytvořeny šablony.
Vytvoření sady didaktických pomůcek vztahujících se k vybraným orgánovým soustavám lidského těla.
Praktické ověření navržených didaktických pomůcek v praxi, získání osobních názorů učitelů a žáků na práci s nimi.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
GUNSTONE, R. (2015). Encyclopedia of Science Education. Cham: Springer.
CHRÁSKA, M. (2011). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
KATZ, P. (2017). Drawing for Science Education: An International Perspective. Rotterdam: Sense Publishers.
MACHOVÁ, J. (2016). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
MARIEB E. N., MITCHELL S. J. & SMITH L. A. (2013). Human Anatomy & Physiology Laboratory Manual (11th Edition). Pearson.
PAPÁČEK, M., ČÍŽKOVÁ, V., KUBIATKO, M., PETR, J., & ZÁVODSKÁ, R. (2015). Didaktika biologie: didaktika v rekonstrukci. In I. Stuchlíková & T.
Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (225-257). Brno: Masarykova univerzita.
PATRICK, P. G. & TUNNICLIFE, S. D. (2010). Science Teachers' Drawing of What is inside the Human Body. Journal of Biological Education, 44(2), 81-87.
PROKOP, P. & FANČOVIČOVÁ, J. (2006). Students' Ideas about the Human Body: Do They Really Draw What They Know? Journal of Baltic Science Education, 10(2), 86-95.
ROKOS, L., & HOLEC, J. (Eds.) (2019). Podkladová studie k revizi rámcových vzdělávacích programů v oblasti vzdělávání o živé a neživé přírodě: Jak budeme učit přírodopis, biologii a geologii v příštích letech?. Praha: NÚV.
RYBSKA, E. (2016). A model for conceptualizing drawing as a teaching-learning activity in biology education. Edukacja Biologiczna, Środowiskowa, 58(1), 74-81.
SILBERNAGL, S. (2016). Atlas fyziologie člověka. Praha: Grada.
VÁGNEROVÁ, P., BENEDIKTOVÁ, L., & KOUT, J. (2018). Kritická místa ve výuce přírodopisu na ZŠ. Arnica, 8(1), 56-62.
Další relevantní publikace, učebnice přírodopisu pro základní školy, články z odborných časopisů či internetové zdroje
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
GUNSTONE, R. (2015). Encyclopedia of Science Education. Cham: Springer.
CHRÁSKA, M. (2011). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
KATZ, P. (2017). Drawing for Science Education: An International Perspective. Rotterdam: Sense Publishers.
MACHOVÁ, J. (2016). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
MARIEB E. N., MITCHELL S. J. & SMITH L. A. (2013). Human Anatomy & Physiology Laboratory Manual (11th Edition). Pearson.
PAPÁČEK, M., ČÍŽKOVÁ, V., KUBIATKO, M., PETR, J., & ZÁVODSKÁ, R. (2015). Didaktika biologie: didaktika v rekonstrukci. In I. Stuchlíková & T.
Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (225-257). Brno: Masarykova univerzita.
PATRICK, P. G. & TUNNICLIFE, S. D. (2010). Science Teachers' Drawing of What is inside the Human Body. Journal of Biological Education, 44(2), 81-87.
PROKOP, P. & FANČOVIČOVÁ, J. (2006). Students' Ideas about the Human Body: Do They Really Draw What They Know? Journal of Baltic Science Education, 10(2), 86-95.
ROKOS, L., & HOLEC, J. (Eds.) (2019). Podkladová studie k revizi rámcových vzdělávacích programů v oblasti vzdělávání o živé a neživé přírodě: Jak budeme učit přírodopis, biologii a geologii v příštích letech?. Praha: NÚV.
RYBSKA, E. (2016). A model for conceptualizing drawing as a teaching-learning activity in biology education. Edukacja Biologiczna, Środowiskowa, 58(1), 74-81.
SILBERNAGL, S. (2016). Atlas fyziologie člověka. Praha: Grada.
VÁGNEROVÁ, P., BENEDIKTOVÁ, L., & KOUT, J. (2018). Kritická místa ve výuce přírodopisu na ZŠ. Arnica, 8(1), 56-62.
Další relevantní publikace, učebnice přírodopisu pro základní školy, články z odborných časopisů či internetové zdroje
\end{quote}