Diplomová práce je zaměřena na mezipředmětové vztahy a integrovanou výuku přírodovědných předmětů na 2. stupni základní školy. Literární přehled popisuje vývoj výuky přírodovědných předmětů, začlenění mezipředmětových vztahů v kurikulárních dokumentech a zmiňuje metody výuky podporující integrovanou výuku. Druhá část je zaměřena na vytvořené pracovní listy a jejich praktické ověření s žáky sedmých a osmých ročníků základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on cross-curricular relations and integrated teaching methods in natural science subjects at the upper grade of elementary schools. The literature review describes the development of natural sciences subjects teaching methods and it further explores cross-curricular relations and integrated teaching alongside the with its incorporation into curricular documents and mentions teaching methods that support integrated teaching.The second part is focused on the created worksheets and their practical verification with pupils of 7th and 8th grade in an elementary school.
Diplomová práce je zaměřena na mezipředmětové vztahy a integrovanou výuku přírodovědných předmětů na 2. stupni základní školy. Literární přehled popisuje vývoj výuky přírodovědných předmětů, začlenění mezipředmětových vztahů v kurikulárních dokumentech a zmiňuje metody výuky podporující integrovanou výuku. Druhá část je zaměřena na vytvořené pracovní listy a jejich praktické ověření s žáky sedmých a osmých ročníků základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on cross-curricular relations and integrated teaching methods in natural science subjects at the upper grade of elementary schools. The literature review describes the development of natural sciences subjects teaching methods and it further explores cross-curricular relations and integrated teaching alongside the with its incorporation into curricular documents and mentions teaching methods that support integrated teaching.The second part is focused on the created worksheets and their practical verification with pupils of 7th and 8th grade in an elementary school.
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů v určitých tématech je žádoucím krokem, aby žáci měli možnost propojení si odděleně osvojovaných znalostí do komplexního pohledu na danou problematiku. Vhodné zařazení úloh, které využívají mezipředmětové vztahy, může být pro žáky i zajímavým zpestřením běžně pojatých hodin daného předmětu.\\
V první fázi se autorka zaměří na studium dostupné literatury ve vztahu k současnému pohledu na integrovanou výuku, výskyt zmínek o mezipředmětových vztazích v českých kurikulárních dokumentech a způsoby rozvoje mezipředmětového propojení. Popíše dostupné laboratorní systémy pro žáky, včetně jejich možností a limitů.\\
Hlavním cílem práce je navržení úloh zaměřených na učivo biologie člověka, které by podporovaly mezipředmětové vztahy. Úlohy budou vždy vytvořené ve dvou variantách: 1) varianta využívající vybraná čidla laboratorních systémů pro žáky a 2) varianta, která je realizovatelná bez daných čidel. Autorka provede ověření úloh v praxi, doplní metodická doporučení zjištěná při realizaci, včetně reflexe učitele z praxe. Následně srovná subjektivní pohled žáků na úlohy využívající čidla a na úlohy, v nichž laboratorní systémy využity nebyly.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou mezipředmětových vztahů v přírodovědných předmětech a užití laboratorních systémů ve výuce.
Vytvořit návrh dvou variant výukových aktivit zaměřených na učivo biologie člověka (první varianta bude využívat laboratorní systémy, druhá bude realizována bez jejich užití). Úlohy budou pilotně ověřeny s malým vzorkem žáků.
Vyhodnotit pilotní ověření úlohy a dle potřeb upravit návrh zadání.
Vybrat a oslovit školu, ve které proběhne ověření navržených materiálů.
Provést výzkum na vybrané škole.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Zásady pro vypracování
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů v určitých tématech je žádoucím krokem, aby žáci měli možnost propojení si odděleně osvojovaných znalostí do komplexního pohledu na danou problematiku. Vhodné zařazení úloh, které využívají mezipředmětové vztahy, může být pro žáky i zajímavým zpestřením běžně pojatých hodin daného předmětu.\\
V první fázi se autorka zaměří na studium dostupné literatury ve vztahu k současnému pohledu na integrovanou výuku, výskyt zmínek o mezipředmětových vztazích v českých kurikulárních dokumentech a způsoby rozvoje mezipředmětového propojení. Popíše dostupné laboratorní systémy pro žáky, včetně jejich možností a limitů.\\
Hlavním cílem práce je navržení úloh zaměřených na učivo biologie člověka, které by podporovaly mezipředmětové vztahy. Úlohy budou vždy vytvořené ve dvou variantách: 1) varianta využívající vybraná čidla laboratorních systémů pro žáky a 2) varianta, která je realizovatelná bez daných čidel. Autorka provede ověření úloh v praxi, doplní metodická doporučení zjištěná při realizaci, včetně reflexe učitele z praxe. Následně srovná subjektivní pohled žáků na úlohy využívající čidla a na úlohy, v nichž laboratorní systémy využity nebyly.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou mezipředmětových vztahů v přírodovědných předmětech a užití laboratorních systémů ve výuce.
Vytvořit návrh dvou variant výukových aktivit zaměřených na učivo biologie člověka (první varianta bude využívat laboratorní systémy, druhá bude realizována bez jejich užití). Úlohy budou pilotně ověřeny s malým vzorkem žáků.
Vyhodnotit pilotní ověření úlohy a dle potřeb upravit návrh zadání.
Vybrat a oslovit školu, ve které proběhne ověření navržených materiálů.
Provést výzkum na vybrané škole.
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
FELDER, R. M., & BRENT, R. (2016). Teaching and Learning STEM: a practical guide. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
JOHNSON, D. A. (2009). 40 Inquiry Exercises for the College Biology Lab. National Science Teachers Association, 514 pg.
MARIEB E. N., MITCHELL S. J. & SMITH L. A. (2013). Human Anatomy & Physiology Laboratory Manual (11th Edition). Pearson.
NAKHLED, M. B. (1994) A review of microcomputer-based labs: how have they affected science learning? Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, č. 13, s. 368-381.
NEWTON, R. L. (2000) Data-logging in practical science: research and reality. International Journal of Science Education, č. 22, s. 1247-1259.
ŠORGO, A., HAJDINJAK, Z., BRIŠKI, D. (2008) The journey of a sandwich: computer-based laboratory experiments about the human digestive system in high school biology teaching. Advances in Physiology Education, č. 32, s. 92-99.
Vybrané učebnice přírodopisu pro 2. stupeň základní školy
Další relevantní publikace, články z odborných časopisů či internetové zdroje
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
FELDER, R. M., & BRENT, R. (2016). Teaching and Learning STEM: a practical guide. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
JOHNSON, D. A. (2009). 40 Inquiry Exercises for the College Biology Lab. National Science Teachers Association, 514 pg.
MARIEB E. N., MITCHELL S. J. & SMITH L. A. (2013). Human Anatomy & Physiology Laboratory Manual (11th Edition). Pearson.
NAKHLED, M. B. (1994) A review of microcomputer-based labs: how have they affected science learning? Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, č. 13, s. 368-381.
NEWTON, R. L. (2000) Data-logging in practical science: research and reality. International Journal of Science Education, č. 22, s. 1247-1259.
ŠORGO, A., HAJDINJAK, Z., BRIŠKI, D. (2008) The journey of a sandwich: computer-based laboratory experiments about the human digestive system in high school biology teaching. Advances in Physiology Education, č. 32, s. 92-99.
Vybrané učebnice přírodopisu pro 2. stupeň základní školy
Další relevantní publikace, články z odborných časopisů či internetové zdroje
\end{quote}