Cílem bakalářské práce bylo vytvoření pěti autorských didaktických her k tématu endokrinní soustavy člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Didaktické hry byly vytvořeny s cílem upevnit základní znalosti a osvojit si rozšiřující a doplňkové znalosti. Výuka prostřednictvím didaktických her a výuka konvenční proběhla
na základní škole hlavního proudu, která se nachází ve Středočeském kraji, ve městě s počtem obyvatel 1 až 8 tisíc po domluvě s vedením školy a vyučujícím předmětu. Testování v kontrolní a experimentální skupině proběhlo pomocí pretestu, posttestu I. a posttestu II.
Anotace v angličtině
The main goal of the bachelor thesis was to create five original didactic games on the topic of the human endocrine system for pupils of the 2nd grade of primary school. The didactic games were created in order to consolidate the basic knowledge and to acquire extension and supplementary knowledge.Teaching through the didactic games and conventional teaching were used at a mainstream primary school located in the Central Bohemian Region, in a town with a population of 1 to 8 thousand, after the consultation with the school administration and the subject teacher.The control and experimental groups were tested using pretest, posttest I and posttest II.
Cílem bakalářské práce bylo vytvoření pěti autorských didaktických her k tématu endokrinní soustavy člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Didaktické hry byly vytvořeny s cílem upevnit základní znalosti a osvojit si rozšiřující a doplňkové znalosti. Výuka prostřednictvím didaktických her a výuka konvenční proběhla
na základní škole hlavního proudu, která se nachází ve Středočeském kraji, ve městě s počtem obyvatel 1 až 8 tisíc po domluvě s vedením školy a vyučujícím předmětu. Testování v kontrolní a experimentální skupině proběhlo pomocí pretestu, posttestu I. a posttestu II.
Anotace v angličtině
The main goal of the bachelor thesis was to create five original didactic games on the topic of the human endocrine system for pupils of the 2nd grade of primary school. The didactic games were created in order to consolidate the basic knowledge and to acquire extension and supplementary knowledge.Teaching through the didactic games and conventional teaching were used at a mainstream primary school located in the Central Bohemian Region, in a town with a population of 1 to 8 thousand, after the consultation with the school administration and the subject teacher.The control and experimental groups were tested using pretest, posttest I and posttest II.
Cílem práce je ověření autorského výukového projektu zaměřeného na téma endokrinní systém člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Autorský výukový projekt v experimentální skupině a výuka běžná téhož tématu v kontrolní skupině budou na podkladě výsledků pretestu a dvou posttestů statisticky vyhodnoceny. Experimentální a kontrolní skupiny budou tvořit žáci 2. stupně základní školy. V rámci literární rešerše bude využita česká i zahraniční literatura včetně zhodnocení obsahu alespoň dvou edičních řad častěji užívaných učebnic v tématu endokrinní soustavy člověka pro žáky 2. stupně základní školy (předměty přírodopis, výchova ke zdraví a příp. další).\\
Postup práce:\\
Seznámení s problematikou (listopad-prosinec 2020).
Seznámení s dostupnou literaturou a vytvoření podkladů k výuce experimentální a kontrolní skupiny (leden až březen 2021).
Realizace výuky a sběr potřebných dat pretestem a dvěma posttesty u všech probandů (březen-červen 2021).
Statistické vyhodnocení dat, práce na textu (červenec-říjen 2021).
Posouzení a interpretace výsledků, srovnání s údaji v literatuře (listopad 2021 - leden 2022).
Stanovení závěrů (únor - březen 2022).
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověření autorského výukového projektu zaměřeného na téma endokrinní systém člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Autorský výukový projekt v experimentální skupině a výuka běžná téhož tématu v kontrolní skupině budou na podkladě výsledků pretestu a dvou posttestů statisticky vyhodnoceny. Experimentální a kontrolní skupiny budou tvořit žáci 2. stupně základní školy. V rámci literární rešerše bude využita česká i zahraniční literatura včetně zhodnocení obsahu alespoň dvou edičních řad častěji užívaných učebnic v tématu endokrinní soustavy člověka pro žáky 2. stupně základní školy (předměty přírodopis, výchova ke zdraví a příp. další).\\
Postup práce:\\
Seznámení s problematikou (listopad-prosinec 2020).
Seznámení s dostupnou literaturou a vytvoření podkladů k výuce experimentální a kontrolní skupiny (leden až březen 2021).
Realizace výuky a sběr potřebných dat pretestem a dvěma posttesty u všech probandů (březen-červen 2021).
Statistické vyhodnocení dat, práce na textu (červenec-říjen 2021).
Posouzení a interpretace výsledků, srovnání s údaji v literatuře (listopad 2021 - leden 2022).
Stanovení závěrů (únor - březen 2022).
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
KRÁLÍČKOVÁ S., DITRICH T., 2012 a novější: Pf.jcu.cz [online]: Podklady pro psaní kvalifikačních prací. [cit.24.11.2016 a později]. Dostupné z: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/Podklady_kvalifikacni_prace.pdf
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Překlad Jiří Foltýn. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
ŘEHÁK, Bohuslav. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecně vzdělávací škole: příspěvek k didaktice biologie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. 271 stran.
STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0.
Vyhledání další literatury (časopisecké, české a zahraniční) je součástí zadaného úkolu.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
KRÁLÍČKOVÁ S., DITRICH T., 2012 a novější: Pf.jcu.cz [online]: Podklady pro psaní kvalifikačních prací. [cit.24.11.2016 a později]. Dostupné z: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/Podklady_kvalifikacni_prace.pdf
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Překlad Jiří Foltýn. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
ŘEHÁK, Bohuslav. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecně vzdělávací škole: příspěvek k didaktice biologie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. 271 stran.
STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0.
Vyhledání další literatury (časopisecké, české a zahraniční) je součástí zadaného úkolu.
\end{quote}