ová práce Dětská univerzita z pohledu mezipředmětových vztahů popisuje akti-vity, které je možno využít mezipředmětově v rámci poznávání světa.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část práce analyzuje poznatky v rámci neformálního vzdělávání, pohled na vzdělávání z oblasti didaktiky, charakterizuje vzdělávací oblasti matematika a její apli-kace, jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět a umění a kultura z Rámcového vzdělávacího programu. Dále se zabývá motivací, organizačními formami výuky, mezi-předmětovými vztahy v rámci dětské univerzity, neformálním vzděláváním a integrova-nou výukou.
Praktická část se zaměřuje na výukovou lekci ?Obeplujeme svět s chobotnicí? v rámci dětské univerzity. Je rozdělena do tří částí. V první jsou rozebrány jednotlivé aktivity na stanovištích, ve druhé jsou rozebrány aktivity, které jsou zaměřené na frontální vyučo-vání. V poslední části je rozebrán průběh dětské univerzity.
Anotace v angličtině
The diploma thesis ?The Children´s University from the Perspective of the Cross-Subject Relations? describes the activities which can be used in the cross-subject curriculum in connection with exploring the world.
The thesis is divided into two parts: theoretical and practical.
The theoretical part analyses the findings within the scope of informal education and it also discusses the idea of education with respect to didactics. It characterizes the educa-tional area of mathematics and its applications, language and language communication, men and their world, as well as art and culture within the framework curricula for school education. Last but not least, it deals with motivation, the organizational forms of teach-ing, the cross-subject relations within the Children´s University, the informal education, and the integrated teaching programme.
The practical part concentrates on the teaching lesson ?Sailing around the World with an Octopus? as part of the Children´s University. It is divided into three sections. In the first section particular activities are evaluated at the checkpoints. The second section examines the activities aimed at the frontal teaching. In the third section the course of the Children´s University is analysed.
cross-subject relations, integrated teaching, Children´s University, motiva-tion, informal education, the framework curricula for school education
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
ová práce Dětská univerzita z pohledu mezipředmětových vztahů popisuje akti-vity, které je možno využít mezipředmětově v rámci poznávání světa.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část práce analyzuje poznatky v rámci neformálního vzdělávání, pohled na vzdělávání z oblasti didaktiky, charakterizuje vzdělávací oblasti matematika a její apli-kace, jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět a umění a kultura z Rámcového vzdělávacího programu. Dále se zabývá motivací, organizačními formami výuky, mezi-předmětovými vztahy v rámci dětské univerzity, neformálním vzděláváním a integrova-nou výukou.
Praktická část se zaměřuje na výukovou lekci ?Obeplujeme svět s chobotnicí? v rámci dětské univerzity. Je rozdělena do tří částí. V první jsou rozebrány jednotlivé aktivity na stanovištích, ve druhé jsou rozebrány aktivity, které jsou zaměřené na frontální vyučo-vání. V poslední části je rozebrán průběh dětské univerzity.
Anotace v angličtině
The diploma thesis ?The Children´s University from the Perspective of the Cross-Subject Relations? describes the activities which can be used in the cross-subject curriculum in connection with exploring the world.
The thesis is divided into two parts: theoretical and practical.
The theoretical part analyses the findings within the scope of informal education and it also discusses the idea of education with respect to didactics. It characterizes the educa-tional area of mathematics and its applications, language and language communication, men and their world, as well as art and culture within the framework curricula for school education. Last but not least, it deals with motivation, the organizational forms of teach-ing, the cross-subject relations within the Children´s University, the informal education, and the integrated teaching programme.
The practical part concentrates on the teaching lesson ?Sailing around the World with an Octopus? as part of the Children´s University. It is divided into three sections. In the first section particular activities are evaluated at the checkpoints. The second section examines the activities aimed at the frontal teaching. In the third section the course of the Children´s University is analysed.
cross-subject relations, integrated teaching, Children´s University, motiva-tion, informal education, the framework curricula for school education
Zásady pro vypracování
Množství změn, které současnou českou školu provází, je odpovědí na globální společenské změny jak vzdělávat žáky. Nové trendy ve vzdělávání jsou spojené s požadavkem získávání klíčových kompetencí jako základu pro celoživotní učení s proměnou vzdělávacího obsahu, jako prostředku k získávání klíčových kompetencí a jako prostředku rozvoje osobnosti dítěte, nikoli pouze jako cíle. V této souvislosti mluvíme o výuce integrované, výuce interdisciplinárního vzdělávacího obsahu o výuce multidisciplinární o popularizaci vědního obsahu apod. Popularizace vědy je široce používaný termín, který shrnuje aktivity vedoucí k rozšiřování obecného povědomí o vědě. Cílem popularizace matematiky jako vědní disciplíny ve škole je je poskytnout informace žákům o matematice a s ní souvisejících disciplínách a vzbudit u nich zájem, probudit zvídavost potenciálního vědce.
Teoretická část práce bude věnována vymezení pojmů výuka v mezipředmětových vztazích na 1. st. ZŠ, popularizace vědy, vzdělávací obsah a jeho výběr pro plánované kurikulum Dětské univerzity, jako volnočasové aktivity žáků prvního stupně. Studentka prostuduje RVP ZV pro 1. Stupeň ZŠ, vybere a zdůvodní výběr obsahu, očekávaných výstupů a kurikula vzdělávací oblasti Matemaika a její aplikace a dalších disciplín, které podpoří multidisciplinární přístup pro konstrukci programu Dětské university. V praktické části práce popíše konstrukci obsahu vzděláváníí v Dětské univerzitě, popíše jednotlivé activity jak z pohledu celku, tak jednotlivých částí. Autorka popíše pomůcky pro realizaci aktivit, jejich postup výroby a uvede metodické komentáře pro přenositelnost aktivit do jiných školních zařízení. Součástí práce bude popis z realizovaných seminářů Dětské univerzity.
Zásady pro vypracování
Množství změn, které současnou českou školu provází, je odpovědí na globální společenské změny jak vzdělávat žáky. Nové trendy ve vzdělávání jsou spojené s požadavkem získávání klíčových kompetencí jako základu pro celoživotní učení s proměnou vzdělávacího obsahu, jako prostředku k získávání klíčových kompetencí a jako prostředku rozvoje osobnosti dítěte, nikoli pouze jako cíle. V této souvislosti mluvíme o výuce integrované, výuce interdisciplinárního vzdělávacího obsahu o výuce multidisciplinární o popularizaci vědního obsahu apod. Popularizace vědy je široce používaný termín, který shrnuje aktivity vedoucí k rozšiřování obecného povědomí o vědě. Cílem popularizace matematiky jako vědní disciplíny ve škole je je poskytnout informace žákům o matematice a s ní souvisejících disciplínách a vzbudit u nich zájem, probudit zvídavost potenciálního vědce.
Teoretická část práce bude věnována vymezení pojmů výuka v mezipředmětových vztazích na 1. st. ZŠ, popularizace vědy, vzdělávací obsah a jeho výběr pro plánované kurikulum Dětské univerzity, jako volnočasové aktivity žáků prvního stupně. Studentka prostuduje RVP ZV pro 1. Stupeň ZŠ, vybere a zdůvodní výběr obsahu, očekávaných výstupů a kurikula vzdělávací oblasti Matemaika a její aplikace a dalších disciplín, které podpoří multidisciplinární přístup pro konstrukci programu Dětské university. V praktické části práce popíše konstrukci obsahu vzděláváníí v Dětské univerzitě, popíše jednotlivé activity jak z pohledu celku, tak jednotlivých částí. Autorka popíše pomůcky pro realizaci aktivit, jejich postup výroby a uvede metodické komentáře pro přenositelnost aktivit do jiných školních zařízení. Součástí práce bude popis z realizovaných seminářů Dětské univerzity.
Seznam doporučené literatury
JANÁS, J. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Brno: Univerzita J. E. Turkyně v Brně, 1985. \\
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Fraus, 2002. RAKOUŠOVÁ, Alena. Integrace obsahu vyucování. Praha: Grada, 2008. PRUCHA, Jan a kol. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. \\
Jacobs, H. H. (1989) Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria (VA): Association for Supervision and Curriculum Development.\\
Savage, J. (2011) Cross-curricular teaching and learning in the secondary school. New York: Routledge.\\
Kovalik, S., & Olsen, K. D. (1995). Integrovaná tematická výuka: model (2. opr. vyd). Kroměříž: Spirála.\\
Kovaliková, S. (1995) Integrovaná tematická výuka, . Kroměříž : Spirála\\
Kratochvílová, J. (2009). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.\\
Homerová, M. (2012). Mezipředmětové vztahy ve výuce společenskovědních předmětů (výsledky evropského výzkumu [online]. 20.8.2012 [cit. 2018- 04-07]. Dostupné z: http://www.ucitelske-listy.cz/2012/07/marie-homerova-mezipredmetove-vztahy-ve.html\\
RVP ZV\\
Učebnice matematiky pro ZŠ\\
Seznam doporučené literatury
JANÁS, J. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Brno: Univerzita J. E. Turkyně v Brně, 1985. \\
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Fraus, 2002. RAKOUŠOVÁ, Alena. Integrace obsahu vyucování. Praha: Grada, 2008. PRUCHA, Jan a kol. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. \\
Jacobs, H. H. (1989) Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria (VA): Association for Supervision and Curriculum Development.\\
Savage, J. (2011) Cross-curricular teaching and learning in the secondary school. New York: Routledge.\\
Kovalik, S., & Olsen, K. D. (1995). Integrovaná tematická výuka: model (2. opr. vyd). Kroměříž: Spirála.\\
Kovaliková, S. (1995) Integrovaná tematická výuka, . Kroměříž : Spirála\\
Kratochvílová, J. (2009). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.\\
Homerová, M. (2012). Mezipředmětové vztahy ve výuce společenskovědních předmětů (výsledky evropského výzkumu [online]. 20.8.2012 [cit. 2018- 04-07]. Dostupné z: http://www.ucitelske-listy.cz/2012/07/marie-homerova-mezipredmetove-vztahy-ve.html\\
RVP ZV\\
Učebnice matematiky pro ZŠ\\