Tato bakalářská práce se zaměřuje na otázku, jaké hodnoty přináší současné české mládeži alternativní religiozita. Tradiční náboženství v České republice postupně ustupuje a nahrazují ho nové formy alternativních náboženství. V bakalářské práci jsou nejprve vysvětleny pojmy jako je víra, ateismus, spiritualita a religiozita, která se dále rozděluje na institucionalizovanou a alternativní formu. S pomocí provedeného kvalitativního výzkumu se bakalářská práce ve své praktické části pokouší najít a popsat faktory, které ovlivňují náboženské přesvědčení mladých lidí a díky tomu lépe porozumět, jak vnímají náboženství, víru a spiritualitu a jaký k nim mají vztah. Ke sběru dat byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s celkem 15 oslovenými informanty ve věku 15-18 let a analýza získaných dat byla provedena metodou zakotvené teorie s cílem poskytnout ucelený pohled na to, jak alternativní náboženství ovlivňuje hodnotové vnímání české mládeže.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the subject of what values alternative religiosity brings to contemporary Czech youth. Traditional religion in the Czech Republic is on the decline, being replaced by new forms of alternative religiosity. The Bachelor's thesis first explains terms, such as faith, atheism, spirituality and religiosity, which is further divided into institutionalized and alternative forms. Using a qualitative research, the practical part of the Bachelor's thesis strives to find and describe factors which affect religious beliefs of young people to better understand how they perceive and relate to religion, faith and spirituality. A semi-structured interview method was used to collect data from a total of 15 participants aged 15-18. The analysis of the collected data was performed using the grounded theory research method to provide comprehensive insight of how alternative religion affects the perception of values of Czech youth.
faith, spirituality, atheism, religiosity, alternative religiosity, youth, factors affecting religiosity
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na otázku, jaké hodnoty přináší současné české mládeži alternativní religiozita. Tradiční náboženství v České republice postupně ustupuje a nahrazují ho nové formy alternativních náboženství. V bakalářské práci jsou nejprve vysvětleny pojmy jako je víra, ateismus, spiritualita a religiozita, která se dále rozděluje na institucionalizovanou a alternativní formu. S pomocí provedeného kvalitativního výzkumu se bakalářská práce ve své praktické části pokouší najít a popsat faktory, které ovlivňují náboženské přesvědčení mladých lidí a díky tomu lépe porozumět, jak vnímají náboženství, víru a spiritualitu a jaký k nim mají vztah. Ke sběru dat byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s celkem 15 oslovenými informanty ve věku 15-18 let a analýza získaných dat byla provedena metodou zakotvené teorie s cílem poskytnout ucelený pohled na to, jak alternativní náboženství ovlivňuje hodnotové vnímání české mládeže.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the subject of what values alternative religiosity brings to contemporary Czech youth. Traditional religion in the Czech Republic is on the decline, being replaced by new forms of alternative religiosity. The Bachelor's thesis first explains terms, such as faith, atheism, spirituality and religiosity, which is further divided into institutionalized and alternative forms. Using a qualitative research, the practical part of the Bachelor's thesis strives to find and describe factors which affect religious beliefs of young people to better understand how they perceive and relate to religion, faith and spirituality. A semi-structured interview method was used to collect data from a total of 15 participants aged 15-18. The analysis of the collected data was performed using the grounded theory research method to provide comprehensive insight of how alternative religion affects the perception of values of Czech youth.
faith, spirituality, atheism, religiosity, alternative religiosity, youth, factors affecting religiosity
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce si klade za cíl zjistit jaké hodnoty přináší současné české mládeži alternativní religiozita.
V teoretické části se zaměřím na odborné zpracování aktuálních literárních pramenů k otázce alternativní religiozita. Rozliším její různé podoby a alternativy. Dále se pak budu zabývat psychologickým a sociálním vývojem adolescentů a problematikou hodnotové orientace české mládeže.
V praktické části oslovím cílovou skupinu mládeže ve věkové kategorii 15 - 20 let. Odpověď na výzkumnou otázku této bakalářské práce budu hledat pomocí kvalitativního výzkumu, kdy hlavním nástrojem budou polostrukturované rozhovory s respondenty. Cílem bude ověřit poznatky vzešlé z teoretické části na vybraném vzorku respondentů a odpověď na výzkumnou otázku.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce si klade za cíl zjistit jaké hodnoty přináší současné české mládeži alternativní religiozita.
V teoretické části se zaměřím na odborné zpracování aktuálních literárních pramenů k otázce alternativní religiozita. Rozliším její různé podoby a alternativy. Dále se pak budu zabývat psychologickým a sociálním vývojem adolescentů a problematikou hodnotové orientace české mládeže.
V praktické části oslovím cílovou skupinu mládeže ve věkové kategorii 15 - 20 let. Odpověď na výzkumnou otázku této bakalářské práce budu hledat pomocí kvalitativního výzkumu, kdy hlavním nástrojem budou polostrukturované rozhovory s respondenty. Cílem bude ověřit poznatky vzešlé z teoretické části na vybraném vzorku respondentů a odpověď na výzkumnou otázku.
Seznam doporučené literatury
HAMPLOVÁ, Dana a Blanka ŘEHÁKOVÁ. Česká religiozita na počátku 3. tisíciletí: výsledky Mezinárodního programu sociálního výzkumu ISSP 2008 - Náboženství. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009. Sociologické studie. ISBN 978-80-7330-163-7.
HAMPLOVÁ, Dana. Náboženství v české společnosti na prahu 3. tisíciletí. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2244-6.
LUŽNÝ, Dušan a Zdeněk R. NEŠPOR. Náboženství v menšině: religiozita a spiritualita v současné české společnosti. Praha: Malvern, 2008. ISBN 978-80-86702-53-7.
NEŠPOR, Zdeněk R. a Dušan LUŽNÝ. Sociologie náboženství. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-251-5.
CAKIRPALOGLU, P, Psychologie hodnot. ISBN 80Q7220Q195Q6.
EYROVI, L. a R. Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál, 2007. ISBN 798Q80Q7367Q275Q1.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. ISBN 80Q7178Q303QX
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80Q7178Q927Q5
HUČÍN, J., MACEK, P. Dospívající hraje dvojí roli. Praha : Portál, 1996. ISBN 80Q7842Q912Q4
HUDEČEK, J. Hodnotová orientace v motivační sféře osobnosti. Praha: Academia, 1986.ISBN 80Q7953Q912Q2.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha : Triton, 2003. ISBN 80Q7254Q329Q6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. ISBN 80Q7169Q195QX.
MACEK, P. Adolescence ? psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha:Portál, 1999. ISBN 80Q7176Q931Q5.
NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha : Academia, 1995. ISBN 80Q200Q0525Q0.
PÁVKOVÁ, J. et al. Pedagogika volného času. 2. aktualit. Vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80Q7178Q569Q5
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978Q80Q2471Q174Q4.
SAK, P. Proměny české mládeže. Praha : Petrklíč, 2006. ISBN 80Q7229Q040Q8.
Seznam doporučené literatury
HAMPLOVÁ, Dana a Blanka ŘEHÁKOVÁ. Česká religiozita na počátku 3. tisíciletí: výsledky Mezinárodního programu sociálního výzkumu ISSP 2008 - Náboženství. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009. Sociologické studie. ISBN 978-80-7330-163-7.
HAMPLOVÁ, Dana. Náboženství v české společnosti na prahu 3. tisíciletí. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2244-6.
LUŽNÝ, Dušan a Zdeněk R. NEŠPOR. Náboženství v menšině: religiozita a spiritualita v současné české společnosti. Praha: Malvern, 2008. ISBN 978-80-86702-53-7.
NEŠPOR, Zdeněk R. a Dušan LUŽNÝ. Sociologie náboženství. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-251-5.
CAKIRPALOGLU, P, Psychologie hodnot. ISBN 80Q7220Q195Q6.
EYROVI, L. a R. Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál, 2007. ISBN 798Q80Q7367Q275Q1.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. ISBN 80Q7178Q303QX
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80Q7178Q927Q5
HUČÍN, J., MACEK, P. Dospívající hraje dvojí roli. Praha : Portál, 1996. ISBN 80Q7842Q912Q4
HUDEČEK, J. Hodnotová orientace v motivační sféře osobnosti. Praha: Academia, 1986.ISBN 80Q7953Q912Q2.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha : Triton, 2003. ISBN 80Q7254Q329Q6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. ISBN 80Q7169Q195QX.
MACEK, P. Adolescence ? psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha:Portál, 1999. ISBN 80Q7176Q931Q5.
NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha : Academia, 1995. ISBN 80Q200Q0525Q0.
PÁVKOVÁ, J. et al. Pedagogika volného času. 2. aktualit. Vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80Q7178Q569Q5
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978Q80Q2471Q174Q4.
SAK, P. Proměny české mládeže. Praha : Petrklíč, 2006. ISBN 80Q7229Q040Q8.