Bakalářská práce pojednává o významu pohybových aktivit ve waldorfské pedagogice.
V teoretické části jsou vysvětleny pojmy a přístup waldorfské pedagogiky k pohybovým aktivitám, včetně jejich pramenů. Práce dokládá historii a vznik Waldorfské školy v Českých Budějovicích. Dále uvádí vzdělávací plán pro 1. až 9. ročník waldorfské školy ve vyučovacích předmětech eurytmie a tělesná výchova.
Praktická část práce se zaměřuje na pohybové aktivity na Waldorfské škole v Českých Budějovicích v současnosti. Mapuje aktuální situaci, podmínky ve Waldorfské škole v Českých Budějovicích. Součástí praktické časti je výzkum, který je veden formou rozhovorů s pedagogy této školy. V nich jsou zachyceny jejich osobní náhledy a přístupy k jednotlivým pohybovým aktivitám. Další součástí jsou záznamy z vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The present bachelor's thesis deals with the importance of physical activities in Waldorf education.
The theoretical part defines the Waldorf principles and approach to physical activities and provides the relevant sources. The study introduces the history and the foundation of the Waldorf school in České Budějovice. Further, it states the curriculum for years 1 up to 9 in Eurythmy and Physical Education. The practical part comprises of a research based on interviews with the teachers in the particular school, in which their personal views and approaches to particular activities are captured, it ex-amines the actual physical activities and maps the current situation and conditions at Waldorf school in České Budějovice. The lesson records are included.
Klíčová slova
pohybová aktivita, waldorfská pedagogika, Bothmerova gymnastika, eurytmie, České Budějovice, antroposofie
Klíčová slova v angličtině
physical activity, Waldorf education, Bothmer gymnastics, Eurythmy, České Budějovice, anthroposophy
Rozsah průvodní práce
53 s
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o významu pohybových aktivit ve waldorfské pedagogice.
V teoretické části jsou vysvětleny pojmy a přístup waldorfské pedagogiky k pohybovým aktivitám, včetně jejich pramenů. Práce dokládá historii a vznik Waldorfské školy v Českých Budějovicích. Dále uvádí vzdělávací plán pro 1. až 9. ročník waldorfské školy ve vyučovacích předmětech eurytmie a tělesná výchova.
Praktická část práce se zaměřuje na pohybové aktivity na Waldorfské škole v Českých Budějovicích v současnosti. Mapuje aktuální situaci, podmínky ve Waldorfské škole v Českých Budějovicích. Součástí praktické časti je výzkum, který je veden formou rozhovorů s pedagogy této školy. V nich jsou zachyceny jejich osobní náhledy a přístupy k jednotlivým pohybovým aktivitám. Další součástí jsou záznamy z vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The present bachelor's thesis deals with the importance of physical activities in Waldorf education.
The theoretical part defines the Waldorf principles and approach to physical activities and provides the relevant sources. The study introduces the history and the foundation of the Waldorf school in České Budějovice. Further, it states the curriculum for years 1 up to 9 in Eurythmy and Physical Education. The practical part comprises of a research based on interviews with the teachers in the particular school, in which their personal views and approaches to particular activities are captured, it ex-amines the actual physical activities and maps the current situation and conditions at Waldorf school in České Budějovice. The lesson records are included.
Klíčová slova
pohybová aktivita, waldorfská pedagogika, Bothmerova gymnastika, eurytmie, České Budějovice, antroposofie
Klíčová slova v angličtině
physical activity, Waldorf education, Bothmer gymnastics, Eurythmy, České Budějovice, anthroposophy
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Specifický pohybový program ve waldorfské pedagogice.\\
Cíl práce:\\
Zjistit, jaká má specifika pohybový program na waldorfské škole, popsat tento program a zjistit, jak vypadá praktická výuka tohoto speciálního programu.\\
Postup řešení - metody:\\
Zjistit historii waldorfské pedagogiky, zaznamenat vývoj specifického pohybového programu ve walfdorské pedagogice. Zúčastnit se a zaznamenat užití tohoto programu v praxi.\\
Výzkumný soubor:\\
Skupina dětí ve Waldorfské škole v Českých Budějovicích.\\
Využití výsledků: Předpokládá se využití výsledků v praxi, možnost publikování výsledků.\\
Specializace v disciplině: Výchova a pedagogika, sport\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Specifický pohybový program ve waldorfské pedagogice.\\
Cíl práce:\\
Zjistit, jaká má specifika pohybový program na waldorfské škole, popsat tento program a zjistit, jak vypadá praktická výuka tohoto speciálního programu.\\
Postup řešení - metody:\\
Zjistit historii waldorfské pedagogiky, zaznamenat vývoj specifického pohybového programu ve walfdorské pedagogice. Zúčastnit se a zaznamenat užití tohoto programu v praxi.\\
Výzkumný soubor:\\
Skupina dětí ve Waldorfské škole v Českých Budějovicích.\\
Využití výsledků: Předpokládá se využití výsledků v praxi, možnost publikování výsledků.\\
Specializace v disciplině: Výchova a pedagogika, sport\\
Seznam doporučené literatury
RICHTER, Tobias, ed. Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy: pedagogické pojetí a vzdělávací cíle. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-5-1.\\
KISCHNICK, Rudolf. Tělesná cvičení a rozvoj vědomí. Bratislava: Sophia, 2000. ISBN 80-968045-3-7.\\
STEINER, Rudolf. Waldorfská pedagogika: metodika a didaktika : čtrnáct přednášek konaných ve Stuttgartě od 21. srpna do 5. září 1919 a závěrečný proslov ze 6. září 1919 u příležitosti založení Svobodné waldorfské školy. Přeložil Karel DOLISTA, přeložil Jan DOSTAL, přeložil Václav JAKUBEC. Semily: Opherus, 2003. ISBN 80-902647-7-8.\\
Utváření výuky v 1. až 8. třídě waldorfské školy: pracovní náměty k hlavnímu vyučování : přehled odborného vyučování : podněty k vedení třídy a k práci s rodičispolečný projekt Pedagogické sekce při Goetheanu (Dornach, Švýcarsko) a Výzkumného pedagogického pracoviště při Svazu Svobodných waldorfských škol (Stuttgart, Německo). Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. ISBN 80-7042-167-3.\\
KONVALINKOVÁ, Jana. Waldorfská pedagogika - ucelený tvořivý koncept ve výuce: hlouběji rozpracované téma hudba a hudební výchova. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-924-0.\\
VALENTA, Milan. Waldorfská pedagogika a jiné alternatívy. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-274-9.\\
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996. ISBN 80-85783-09-6.\\
Seznam doporučené literatury
RICHTER, Tobias, ed. Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy: pedagogické pojetí a vzdělávací cíle. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-5-1.\\
KISCHNICK, Rudolf. Tělesná cvičení a rozvoj vědomí. Bratislava: Sophia, 2000. ISBN 80-968045-3-7.\\
STEINER, Rudolf. Waldorfská pedagogika: metodika a didaktika : čtrnáct přednášek konaných ve Stuttgartě od 21. srpna do 5. září 1919 a závěrečný proslov ze 6. září 1919 u příležitosti založení Svobodné waldorfské školy. Přeložil Karel DOLISTA, přeložil Jan DOSTAL, přeložil Václav JAKUBEC. Semily: Opherus, 2003. ISBN 80-902647-7-8.\\
Utváření výuky v 1. až 8. třídě waldorfské školy: pracovní náměty k hlavnímu vyučování : přehled odborného vyučování : podněty k vedení třídy a k práci s rodičispolečný projekt Pedagogické sekce při Goetheanu (Dornach, Švýcarsko) a Výzkumného pedagogického pracoviště při Svazu Svobodných waldorfských škol (Stuttgart, Německo). Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. ISBN 80-7042-167-3.\\
KONVALINKOVÁ, Jana. Waldorfská pedagogika - ucelený tvořivý koncept ve výuce: hlouběji rozpracované téma hudba a hudební výchova. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372-924-0.\\
VALENTA, Milan. Waldorfská pedagogika a jiné alternatívy. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-274-9.\\
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996. ISBN 80-85783-09-6.\\