Jedním z největších světových témat dnešní doby je rasismus a rasová tolerance. Tato problematika se řeší takřka po celém světě napříč věkovými skupinami. V diplomové práci se nejprve autor práce v teoretické části pokusí definovat klíčové pojmy jako rasismus, xenofobie, etnikum, multikulturalismus či předsudky, a to z pohledu teoretického, zejména společenskovědního pojetí tak, aby toto bylo dobře provázáno s následující prakticky orientovanou částí, věnující se vzdělávacímu procesu a otázce rasismu. Důležitá pak bude zejména praktická část, kde autor práce navrhne metody a konkrétní výukové aktivity, které by žákům měly pomoci v utváření si názorů a postojů v otázce rasové tolerance ve smyslu stávajícího platného kurikula pro autorem zvolený typ školy a věk žáků. V práci se autor pokusí též popsat vztah dětí, žáků k dané problematice.
Anotace v angličtině
Racism and racial tolerance are one of the greatest issues of today. These issues are addressed around almost the entire globe across all age groups. In the diploma thesis, student first defines key terms such as racism, xenophobia, ethnicity, multi culturalism or prejudice, from the theoretical, especially social sciences, point of view so that it is well connected with the following, practically oriented, part, dedicated to the educational process and the issue of racism. The practical part will be of special importance, as the author proposes methods and specific teaching activities that should help students to form opinions and attitudes on the issue of racial tolerance in terms of the current curriculum for the author's chosen type of school and age. In the thesis, the author will also try to describe the relationship of children towards these issues.
Klíčová slova
Rasismus, rasová tolerance, etnikum
Klíčová slova v angličtině
Racism, racial tolerance, ethnicity
Rozsah průvodní práce
75 s. (110 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Jedním z největších světových témat dnešní doby je rasismus a rasová tolerance. Tato problematika se řeší takřka po celém světě napříč věkovými skupinami. V diplomové práci se nejprve autor práce v teoretické části pokusí definovat klíčové pojmy jako rasismus, xenofobie, etnikum, multikulturalismus či předsudky, a to z pohledu teoretického, zejména společenskovědního pojetí tak, aby toto bylo dobře provázáno s následující prakticky orientovanou částí, věnující se vzdělávacímu procesu a otázce rasismu. Důležitá pak bude zejména praktická část, kde autor práce navrhne metody a konkrétní výukové aktivity, které by žákům měly pomoci v utváření si názorů a postojů v otázce rasové tolerance ve smyslu stávajícího platného kurikula pro autorem zvolený typ školy a věk žáků. V práci se autor pokusí též popsat vztah dětí, žáků k dané problematice.
Anotace v angličtině
Racism and racial tolerance are one of the greatest issues of today. These issues are addressed around almost the entire globe across all age groups. In the diploma thesis, student first defines key terms such as racism, xenophobia, ethnicity, multi culturalism or prejudice, from the theoretical, especially social sciences, point of view so that it is well connected with the following, practically oriented, part, dedicated to the educational process and the issue of racism. The practical part will be of special importance, as the author proposes methods and specific teaching activities that should help students to form opinions and attitudes on the issue of racial tolerance in terms of the current curriculum for the author's chosen type of school and age. In the thesis, the author will also try to describe the relationship of children towards these issues.
Klíčová slova
Rasismus, rasová tolerance, etnikum
Klíčová slova v angličtině
Racism, racial tolerance, ethnicity
Zásady pro vypracování
Jedním z největších světových témat dnešní doby je rasismu a rasová tolerance. Tyto otázky se řeší takřka po celém světě napříč věkovými skupinami. \\
V diplomové práci se nejprve student v teoretické části pokusí definovat klíčové pojmy jako rasismus, xenofobie, etnikum, multikulturalismus či předsudky a to z pohledu teoretického, zejména společenskovědního pojetí tak, aby toto bylo dobře provázáno s následující prakticky orientovanou částí, věnující se vzdělávacímu procesu a otázce rasismu. Důležitá pak bude zejména praktická část, kde autor práce navrhne metody a konkrétní výukové aktivity, které by žákům měly pomoci v utváření si názorů a postojů v otázce rasové tolerance ve smyslu stávajícího platného kurikula pro autorem zvolený typ školy a věk žáků. V práci se autor pokusí též popsat vztah dětí, žáků k dané problematice.
Zásady pro vypracování
Jedním z největších světových témat dnešní doby je rasismu a rasová tolerance. Tyto otázky se řeší takřka po celém světě napříč věkovými skupinami. \\
V diplomové práci se nejprve student v teoretické části pokusí definovat klíčové pojmy jako rasismus, xenofobie, etnikum, multikulturalismus či předsudky a to z pohledu teoretického, zejména společenskovědního pojetí tak, aby toto bylo dobře provázáno s následující prakticky orientovanou částí, věnující se vzdělávacímu procesu a otázce rasismu. Důležitá pak bude zejména praktická část, kde autor práce navrhne metody a konkrétní výukové aktivity, které by žákům měly pomoci v utváření si názorů a postojů v otázce rasové tolerance ve smyslu stávajícího platného kurikula pro autorem zvolený typ školy a věk žáků. V práci se autor pokusí též popsat vztah dětí, žáků k dané problematice.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Přeložil Eduard GEISSLER. Praha: Prostor, 2004. Obzor (Prostor). ISBN 80-7260-125-3.\\
BALVÍN Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Radix, 2012.\\
HLADÍK Jakub. Multikulturní výchova (Socializace a integrace menšin. Zlín: UTB ve Zlíně, 2006.\\
JIRÁSKOVÁ Věra. Multikulturní výchova. Praha: Epocha, 2006\\
MAREŠ, Petr a Tomáš SIROVÁTKA. Sociální vyloučení (exkluze) a sociální začleňování (inkluze) - koncepty, diskurz, agenda *online+. 2008. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/Socialni_vylouceni_exkluze _a_socialni_zaclenovani_inkluze.pdf\\
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. První pomoc pro pedagogy. ISBN 8072548662.\\
PRŮCHA Jan. Interkulturní výchova: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál, 2004.\\
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: *multikulturní výchova v praxi+. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.\\
ŠIŠKOVÁ Tatjana. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001.\\
Wolf, Josef. Lidské rasy a rasismus v dějinách a v současnosti. Praha: 2000.\\
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Přeložil Eduard GEISSLER. Praha: Prostor, 2004. Obzor (Prostor). ISBN 80-7260-125-3.\\
BALVÍN Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Radix, 2012.\\
HLADÍK Jakub. Multikulturní výchova (Socializace a integrace menšin. Zlín: UTB ve Zlíně, 2006.\\
JIRÁSKOVÁ Věra. Multikulturní výchova. Praha: Epocha, 2006\\
MAREŠ, Petr a Tomáš SIROVÁTKA. Sociální vyloučení (exkluze) a sociální začleňování (inkluze) - koncepty, diskurz, agenda *online+. 2008. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/Socialni_vylouceni_exkluze _a_socialni_zaclenovani_inkluze.pdf\\
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. První pomoc pro pedagogy. ISBN 8072548662.\\
PRŮCHA Jan. Interkulturní výchova: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál, 2004.\\
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: *multikulturní výchova v praxi+. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.\\
ŠIŠKOVÁ Tatjana. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001.\\
Wolf, Josef. Lidské rasy a rasismus v dějinách a v současnosti. Praha: 2000.\\