Bakalářská práce je zaměřena na hru mladších a starších předškolních dětí. Teoretická část je věnovaná významu a důležitosti hry pro dítě, uvádí rozdíly mezi hrami a v souvislosti s tím přibližuje celkový motorický, psychický a sociální vývoj jednotlivých věkových skupin dětí, a to 3-4 roky, 4-5 let a 5-6 let. Praktická část je zaměřena na pozorování hry dětí v mateřské škole. Bylo zjištěno, jak u mladších a starších dětí hry probíhají, jaké hračky si volí, kolik času u hry stráví, zda dokážou mezi sebou dobře komunikovat, vycházet si vstříc a spolupracovat, jak hru ukončují nebo jaké jsou rozdíly ve hře jednotlivých věkových skupin. Zjištěné informace jsou v závěru práce porovnány s teoretickými východisky.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on playing of younger and older preschool children. The theoretical part is dedicated to the meaning and importance of playing for a child and its division, lists differences between games and, in connection with it, the thesis clarifies the overall motor, mental and social development of the individual age groups of children, meaning 3-4 years, 4-5 years and 5-6 years. The practical part is focused on observing games of children in a kindergarten. It was found how both younger and older children play games, which toys they choose, how much time they spend playing a game, how they end a game, what are the differences in playing between the individual age groups. This gathered information are in the conclusion of the thesis compared with the theoretical basis.
Klíčová slova
hra, vývoj hry, předškolní věk, mateřská škola, hračka
Klíčová slova v angličtině
game, development of playing, preschool age, kindergarten, toy
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na hru mladších a starších předškolních dětí. Teoretická část je věnovaná významu a důležitosti hry pro dítě, uvádí rozdíly mezi hrami a v souvislosti s tím přibližuje celkový motorický, psychický a sociální vývoj jednotlivých věkových skupin dětí, a to 3-4 roky, 4-5 let a 5-6 let. Praktická část je zaměřena na pozorování hry dětí v mateřské škole. Bylo zjištěno, jak u mladších a starších dětí hry probíhají, jaké hračky si volí, kolik času u hry stráví, zda dokážou mezi sebou dobře komunikovat, vycházet si vstříc a spolupracovat, jak hru ukončují nebo jaké jsou rozdíly ve hře jednotlivých věkových skupin. Zjištěné informace jsou v závěru práce porovnány s teoretickými východisky.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on playing of younger and older preschool children. The theoretical part is dedicated to the meaning and importance of playing for a child and its division, lists differences between games and, in connection with it, the thesis clarifies the overall motor, mental and social development of the individual age groups of children, meaning 3-4 years, 4-5 years and 5-6 years. The practical part is focused on observing games of children in a kindergarten. It was found how both younger and older children play games, which toys they choose, how much time they spend playing a game, how they end a game, what are the differences in playing between the individual age groups. This gathered information are in the conclusion of the thesis compared with the theoretical basis.
Klíčová slova
hra, vývoj hry, předškolní věk, mateřská škola, hračka
Klíčová slova v angličtině
game, development of playing, preschool age, kindergarten, toy
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na hru mladších a starších dětí v mateřské škole, na rozdíly ve hře a hračkách u těchto věkových skupin.
Teoretická část bude věnována obecné charakteristice hry, klasifikaci her, hračce, jejím druhům a současným hračkám pro předškolní děti. Podrobně bude popsán vývoj hry v předškolním věku v souvislosti s celkovým vývojem motorickým, psychickým i sociálním, hračky v jednotlivých věkových obdobích.
Výzkumné šetření v praktické části bude zjišťovat, jak a s čím si hrají děti nejmladší věkové skupiny v mateřské škole (3-4 roky) a děti 5-6 leté, jaké rozdíly jsou ve hře těchto věkových skupin. Šetření bude kvalitativní, využita bude metoda pozorování, zaměřeno bude na druhy her a hraček dle volného výběru, průběh a způsob hry /výběr hry a hračky chlapců a děvčat, délka soustředění na hru, půjčování a úklid hraček, vzájemnou komunikaci a spolupráci dětí, chování při hře/. V diskuzi autorka porovná svá zjištění s teoretickými východisky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na hru mladších a starších dětí v mateřské škole, na rozdíly ve hře a hračkách u těchto věkových skupin.
Teoretická část bude věnována obecné charakteristice hry, klasifikaci her, hračce, jejím druhům a současným hračkám pro předškolní děti. Podrobně bude popsán vývoj hry v předškolním věku v souvislosti s celkovým vývojem motorickým, psychickým i sociálním, hračky v jednotlivých věkových obdobích.
Výzkumné šetření v praktické části bude zjišťovat, jak a s čím si hrají děti nejmladší věkové skupiny v mateřské škole (3-4 roky) a děti 5-6 leté, jaké rozdíly jsou ve hře těchto věkových skupin. Šetření bude kvalitativní, využita bude metoda pozorování, zaměřeno bude na druhy her a hraček dle volného výběru, průběh a způsob hry /výběr hry a hračky chlapců a děvčat, délka soustředění na hru, půjčování a úklid hraček, vzájemnou komunikaci a spolupráci dětí, chování při hře/. V diskuzi autorka porovná svá zjištění s teoretickými východisky.
Seznam doporučené literatury
DANĚK, J., ed., ŠMEJKALOVÁ, M., ed. Didaktická pomůcka, hra a hračka jako edukační prostředek. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. Didaktické studie; roč. 1 (5), 2009, č. 1.
DARBYSHIRE L. Encyklopedie sběratele Hračky a panenky. Praha: Svojtka &Co. 1999.
HELUS, Zdeněk . Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004.
KNÁPEK, Z., TINTĚRA, D. Rukověť sběratele hraček. Olomouc: Rubico,2002.
KOŤÁTKOVÁ Soňa, Hry v mateřské škole v teorii a praxi, Praha: Grada 2005
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005.
MIŠURCOVÁ, Věra; FIŠER Jiří; FIXL Viktor. Hra a hračka v životě dítěte. 2. vyd. Praha: SPN, 1989.
OPRAVILOVÁ E. a Gebhartová V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. aktual. a dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2012.
Seznam doporučené literatury
DANĚK, J., ed., ŠMEJKALOVÁ, M., ed. Didaktická pomůcka, hra a hračka jako edukační prostředek. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. Didaktické studie; roč. 1 (5), 2009, č. 1.
DARBYSHIRE L. Encyklopedie sběratele Hračky a panenky. Praha: Svojtka &Co. 1999.
HELUS, Zdeněk . Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004.
KNÁPEK, Z., TINTĚRA, D. Rukověť sběratele hraček. Olomouc: Rubico,2002.
KOŤÁTKOVÁ Soňa, Hry v mateřské škole v teorii a praxi, Praha: Grada 2005
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005.
MIŠURCOVÁ, Věra; FIŠER Jiří; FIXL Viktor. Hra a hračka v životě dítěte. 2. vyd. Praha: SPN, 1989.
OPRAVILOVÁ E. a Gebhartová V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. aktual. a dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2012.