Cílem práce bylo přispět do řady dostupné teoretické charakteristiky osob-nosti (dobrého) učitele, jsou východiskem pro část praktickou. Ta porovnává objektivní hodnocení čtyř učitelů s jejich sebehodnocením. Za objektivní hod-nocení slouží jednak hodnocení učitelů jejich žáky - anonymně pomocí ratin-gového dotazníku, jednak vlastní pozorování autorky práce. Podle hodnocení žáky jsou všichni čtyři sledovaní učitelé dobrými učiteli, každý z nich je však jedinečnou osobností s individuálními vlastnostmi, které se většinou liší od teoretických předpokladů z literatury.
Anotace v angličtině
A purpose of this study was to contribute to the subject of an available theoretical characteristic of the teachers personality. To complete such a study seemed to be good reason for a practical excersize. The task was to conduct an objective evaluation of four teachers and compare it with their own selfevaluation. To achieve that, teachers were first rated anonimously by their students and afterwords through an observation technique by the author of this study. As per the students rating, all four teachers passed as good teachers. However, personality of each teacher was found to be very specific, showing some unique characteristics. That led to a final conclusion, which differs substantially from the theoretical opinion on the same subject, found in the literature.
The personality of teacher, prevention, sociopathology
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo přispět do řady dostupné teoretické charakteristiky osob-nosti (dobrého) učitele, jsou východiskem pro část praktickou. Ta porovnává objektivní hodnocení čtyř učitelů s jejich sebehodnocením. Za objektivní hod-nocení slouží jednak hodnocení učitelů jejich žáky - anonymně pomocí ratin-gového dotazníku, jednak vlastní pozorování autorky práce. Podle hodnocení žáky jsou všichni čtyři sledovaní učitelé dobrými učiteli, každý z nich je však jedinečnou osobností s individuálními vlastnostmi, které se většinou liší od teoretických předpokladů z literatury.
Anotace v angličtině
A purpose of this study was to contribute to the subject of an available theoretical characteristic of the teachers personality. To complete such a study seemed to be good reason for a practical excersize. The task was to conduct an objective evaluation of four teachers and compare it with their own selfevaluation. To achieve that, teachers were first rated anonimously by their students and afterwords through an observation technique by the author of this study. As per the students rating, all four teachers passed as good teachers. However, personality of each teacher was found to be very specific, showing some unique characteristics. That led to a final conclusion, which differs substantially from the theoretical opinion on the same subject, found in the literature.
The personality of teacher, prevention, sociopathology
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce je součástí většího projektu. Autorka má za úkol vyhledat 4 až 6 zkušených učitelů ZŠ s pověstí velmi dobrých učitelů a navázat s nimi pozitivní kontakty. Pak s pomocí nástrojů navržených vedoucím práce porovnat jejich objektivní osobnostní charakteristiky jak s jejich sebehodnocením, tak s vlastním pozorováním diplomantky (při výuce i mimo ni) a s hodnocením učitelů jejich žáky. Hledat společné osobnostní rysy a dovednosti, tyto pak porovnat jak s teoretickými předpoklady z literatury, tak s výsledky dřívějších DP a ZP studentů PF JU na toto téma.\\
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce je součástí většího projektu. Autorka má za úkol vyhledat 4 až 6 zkušených učitelů ZŠ s pověstí velmi dobrých učitelů a navázat s nimi pozitivní kontakty. Pak s pomocí nástrojů navržených vedoucím práce porovnat jejich objektivní osobnostní charakteristiky jak s jejich sebehodnocením, tak s vlastním pozorováním diplomantky (při výuce i mimo ni) a s hodnocením učitelů jejich žáky. Hledat společné osobnostní rysy a dovednosti, tyto pak porovnat jak s teoretickými předpoklady z literatury, tak s výsledky dřívějších DP a ZP studentů PF JU na toto téma.\\
Seznam doporučené literatury
BROCKET Siegfried, - Braunová Gabriele: TESTY EMOCIONÁLNÍ INTELIGENCE, Praha, Ikar 1997\\
FONTANA David: PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI, Praha, Portál 1997\\
GOLEMAN Daniel: EMOČNÍ INTELIGENCE, Praha, Columbus 1997\\
GOODMANOVÁ, L., ZNAMENÍ VZTAHŮ, Jota, Brno 1999, ISBN 80-7217-085-6\\
HENNIG C.- Keller G.: ANTISTRESOVÝ PROGRAM PRO UČITELE, Praha, Portál 1995\\
KOPŘIVA Karel: LIDSKÝ VZTAH JAKO SOUČÁST PROFESE, Praha, Hestia 1995, Portál 1997\\
KARNASOVÁ M.: JAK BUDOVAT DOBRÝ VZTAH MEZI UČITELEM A ŽÁKEM, Praha, Portál 1995\\
Kritické myšlení jako metoda i cíl: (RWCT) http://www.kritickemysleni.cz\\
Morris, D., BODYTALK, ŘEČ TĚLA, Ivo Železný, Praha 1999\\
Pařízek, V., UČITEL V NEZVYKLÉ ŠKOLNÍ SITUACI, SPN, Praha 1990, ISBN 80-04-23897-1\\
Psychologie dnes http://psychologie.studovna.cz/ http://www.studovna.cz/\\
Psychologie http://www.portal.cz/psycho/\\
Peaseovi A.a B., PROČ MUŽI NEPOSLOUCHAJÍ A ŽENY NEUMÍ ČÍST V MAPÁCH, Alman, Brno 2000, ISBN 80-86135-15-2\\
ÚLEHLA Ivan: UMĚNÍ POMÁHAT, Písek, Renesance 1996, později jako učebnice VŠ\\
VALIŠOVÁ Alena: ASERTIVITA V RODINĚ A VE ŠKOLE, event. jakákoliv další publikace o asertivitě\\
Schandl B.: IMPLICITNÍ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI UČITELE PRO 3. TISÍCILETÍ: JAK K NIM PŘISPÍVAJÍ UČITELÉ BUDOUCÍCH UČITELŮ, záv. práce DPS, PF JU 2003\\
ŠVEC Vlastimil (ed.): MONITOROVÁNÍ A ROZVOJ PEDAGOGICKÝCH DOVEDNOSTÍ, PAIDO, Brno 2000\\
Zaviačič, J.: IMPLICITNÍ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI UČITELE PRO 3. TISÍCILETÍ: JAK K NIM PŘISPÍVAJÍ UČITELÉ BUDOUCÍCH UČITELŮ, záv. práce DPS, PF JU 2003\\
Seznam doporučené literatury
BROCKET Siegfried, - Braunová Gabriele: TESTY EMOCIONÁLNÍ INTELIGENCE, Praha, Ikar 1997\\
FONTANA David: PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI, Praha, Portál 1997\\
GOLEMAN Daniel: EMOČNÍ INTELIGENCE, Praha, Columbus 1997\\
GOODMANOVÁ, L., ZNAMENÍ VZTAHŮ, Jota, Brno 1999, ISBN 80-7217-085-6\\
HENNIG C.- Keller G.: ANTISTRESOVÝ PROGRAM PRO UČITELE, Praha, Portál 1995\\
KOPŘIVA Karel: LIDSKÝ VZTAH JAKO SOUČÁST PROFESE, Praha, Hestia 1995, Portál 1997\\
KARNASOVÁ M.: JAK BUDOVAT DOBRÝ VZTAH MEZI UČITELEM A ŽÁKEM, Praha, Portál 1995\\
Kritické myšlení jako metoda i cíl: (RWCT) http://www.kritickemysleni.cz\\
Morris, D., BODYTALK, ŘEČ TĚLA, Ivo Železný, Praha 1999\\
Pařízek, V., UČITEL V NEZVYKLÉ ŠKOLNÍ SITUACI, SPN, Praha 1990, ISBN 80-04-23897-1\\
Psychologie dnes http://psychologie.studovna.cz/ http://www.studovna.cz/\\
Psychologie http://www.portal.cz/psycho/\\
Peaseovi A.a B., PROČ MUŽI NEPOSLOUCHAJÍ A ŽENY NEUMÍ ČÍST V MAPÁCH, Alman, Brno 2000, ISBN 80-86135-15-2\\
ÚLEHLA Ivan: UMĚNÍ POMÁHAT, Písek, Renesance 1996, později jako učebnice VŠ\\
VALIŠOVÁ Alena: ASERTIVITA V RODINĚ A VE ŠKOLE, event. jakákoliv další publikace o asertivitě\\
Schandl B.: IMPLICITNÍ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI UČITELE PRO 3. TISÍCILETÍ: JAK K NIM PŘISPÍVAJÍ UČITELÉ BUDOUCÍCH UČITELŮ, záv. práce DPS, PF JU 2003\\
ŠVEC Vlastimil (ed.): MONITOROVÁNÍ A ROZVOJ PEDAGOGICKÝCH DOVEDNOSTÍ, PAIDO, Brno 2000\\
Zaviačič, J.: IMPLICITNÍ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI UČITELE PRO 3. TISÍCILETÍ: JAK K NIM PŘISPÍVAJÍ UČITELÉ BUDOUCÍCH UČITELŮ, záv. práce DPS, PF JU 2003\\