Informace o kvalifikační práci Individuální program rozvoje zrakové percepce dítěte s postižením zraku prostřednictvím LiteScout tabule a příslušenství
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem zrakového vnímání u dítěte se zrakovým postižením pomocí tabule LiteScout a jejího příslušenství. Teoretická část této práce se zaměřuje na charakteristiku zrakového postižení, pojednává o nápravě funkce postiženého orgánu, o rozvoji nepostižených smyslů a funkcí, které nahrazují funkci postiženého zraku a popisuje metodiku rozvoje zrakového vnímání, tzv. zrakovou stimulaci. Hlavní část bakalářské práce se zabývá popisem samotného diagnostického a intervenčního nástroje a vytvořením individuálního plánu rozvoje zrakového vnímání. Výsledkem této bakalářské práce je vytvořený individuální plán s cvičeními na míru konkrétního dítěte se zrakovým postižením. Dalším výsledkem této práce je překlad metodických materiálů k LiteScout tabuli, který je v příloze této práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of visual perception of a visually impaired child using the LiteScout board and its accessories. The theoretical part of this work focuses on the characteristics of visual impairment, discusses the correction of the function of the affected organ, the development of unaffected senses and functions that replace the function of the affected vision and describes the methodology of developing visual perception so-called visual stimulation. The main part of the bachelor's thesis deals with the description of the diagnostic and intervention tool itself and the creation of an individual plan for the development of visual perception. The result of this bachelor's thesis is an individual plan with exercises tailored to a specific visually impaired child. Another result of this work is the translation of methodical materials for the LiteScout board, which is in the appendix of this work.
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem zrakového vnímání u dítěte se zrakovým postižením pomocí tabule LiteScout a jejího příslušenství. Teoretická část této práce se zaměřuje na charakteristiku zrakového postižení, pojednává o nápravě funkce postiženého orgánu, o rozvoji nepostižených smyslů a funkcí, které nahrazují funkci postiženého zraku a popisuje metodiku rozvoje zrakového vnímání, tzv. zrakovou stimulaci. Hlavní část bakalářské práce se zabývá popisem samotného diagnostického a intervenčního nástroje a vytvořením individuálního plánu rozvoje zrakového vnímání. Výsledkem této bakalářské práce je vytvořený individuální plán s cvičeními na míru konkrétního dítěte se zrakovým postižením. Dalším výsledkem této práce je překlad metodických materiálů k LiteScout tabuli, který je v příloze této práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of visual perception of a visually impaired child using the LiteScout board and its accessories. The theoretical part of this work focuses on the characteristics of visual impairment, discusses the correction of the function of the affected organ, the development of unaffected senses and functions that replace the function of the affected vision and describes the methodology of developing visual perception so-called visual stimulation. The main part of the bachelor's thesis deals with the description of the diagnostic and intervention tool itself and the creation of an individual plan for the development of visual perception. The result of this bachelor's thesis is an individual plan with exercises tailored to a specific visually impaired child. Another result of this work is the translation of methodical materials for the LiteScout board, which is in the appendix of this work.
Teoretické vymezení problematiky:
Narodí-li se dítě se zrakovým postižením nebo dojde-li k postižení zraku v průběhu perinatálního období, snažíme se o systematický rozvoj poškozeného zrakového vnímání. Nejčastěji se využívá metoda zrakové stimulace. Důležité je zbylé funkce zraku rozvíjet a stimulovat. Reedukační postup (zraková stimulace) vychází z teorie plasticity dětského mozku v raném období vývoje dítěte. Zmíněný reedukační postup je důležitou součástí komplexní podpory vývoje dětí se zrakovým postižením.
Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je na podkladě aktuálního odborného poznání tématu zpracovat případovou studii dětí (příp. žáků) se zrakovým postižením a na podkladě sesbíraných kvalitativních dat zpracovat individuální plán rozvoje zrakové percepce prostřednictvím LiteScout tabule a příslušenství.
V souladu s výše formulovaným cílem bakalářské práce jsou definovány následující dílčí cíle:
provést kompletaci a překlad metodických materiálů k LiteScout tabuli a příslušenství;
provést evaluaci realizovaných individuálních plánů rozvoje.
Metodika:
Pro naplnění výše formulovaných cílů bude využita kvalitativní strategie v designu případové studie. Ke sběru dat budou využity techniky analýzy dokumentů, hloubkového rozhovoru a pozorování.
Soubor bude záměrným výběrem tvořen dětmi se zrakovým postižením, u nichž je žádoucí využití reedukačního postupu zrakové stimulace.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Bakalářská práce bude mít praktický výstup využitelný v přímé práci s dětmi se zrakovým postižením. Text bude mít svou upotřebitelnost při výuce studentů pedagogicky zaměřených studijních programů.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Narodí-li se dítě se zrakovým postižením nebo dojde-li k postižení zraku v průběhu perinatálního období, snažíme se o systematický rozvoj poškozeného zrakového vnímání. Nejčastěji se využívá metoda zrakové stimulace. Důležité je zbylé funkce zraku rozvíjet a stimulovat. Reedukační postup (zraková stimulace) vychází z teorie plasticity dětského mozku v raném období vývoje dítěte. Zmíněný reedukační postup je důležitou součástí komplexní podpory vývoje dětí se zrakovým postižením.
Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je na podkladě aktuálního odborného poznání tématu zpracovat případovou studii dětí (příp. žáků) se zrakovým postižením a na podkladě sesbíraných kvalitativních dat zpracovat individuální plán rozvoje zrakové percepce prostřednictvím LiteScout tabule a příslušenství.
V souladu s výše formulovaným cílem bakalářské práce jsou definovány následující dílčí cíle:
provést kompletaci a překlad metodických materiálů k LiteScout tabuli a příslušenství;
provést evaluaci realizovaných individuálních plánů rozvoje.
Metodika:
Pro naplnění výše formulovaných cílů bude využita kvalitativní strategie v designu případové studie. Ke sběru dat budou využity techniky analýzy dokumentů, hloubkového rozhovoru a pozorování.
Soubor bude záměrným výběrem tvořen dětmi se zrakovým postižením, u nichž je žádoucí využití reedukačního postupu zrakové stimulace.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Bakalářská práce bude mít praktický výstup využitelný v přímé práci s dětmi se zrakovým postižením. Text bude mít svou upotřebitelnost při výuce studentů pedagogicky zaměřených studijních programů.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 159 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 119 s. ISBN 978-80-244-2742-3.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 176 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
MORAVCOVÁ, D., 2004. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton, 203 s. ISBN 80-7254-476-4.
SKALICKÁ, M., 2011. Stimulace zraku a zrakový trénink. Časopis Středisek pro ranou péči Liberec, Plzeň, Praha. 2011(1), s. 18-19.
SKALICKÁ, M., 1997. Zraková stimulace v rané péči o děti s těžkým zrakovým postižením. Speciální pedagogika. 7 (5), s. 30-32. ISSN 1211-2720.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2 vydání. Praha: Portál, 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 159 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 119 s. ISBN 978-80-244-2742-3.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 176 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
MORAVCOVÁ, D., 2004. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton, 203 s. ISBN 80-7254-476-4.
SKALICKÁ, M., 2011. Stimulace zraku a zrakový trénink. Časopis Středisek pro ranou péči Liberec, Plzeň, Praha. 2011(1), s. 18-19.
SKALICKÁ, M., 1997. Zraková stimulace v rané péči o děti s těžkým zrakovým postižením. Speciální pedagogika. 7 (5), s. 30-32. ISSN 1211-2720.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2 vydání. Praha: Portál, 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6.