Bakalářská práce se věnuje tématu finanční gramotnosti a připravenosti na samostatný život mladých dospělých z dětských domovů a jejich vrstevníků, kteří vyrůstají v rodinném prostředí. Cílem práce je srovnání finanční gramotnosti obou skupin.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny pojmy ústavní výchova a dětský domov, včetně jeho funkcí se zaměřením na oblast financí. Dále definuji finanční gramotnost, a především pojmy úvěry (se zaměřením na krátkodobé a střednědobé úvěry), jejich splácení a rizika, která mohou mít negativní dopad do života dospělého člověka. Další část tvoří popis finančního vzdělávání v jednotlivých typech škol, které podstupují děti z rodin i dětských domovů.
V praktické části byla použita kvalitativní strategie výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 10 komunikačních partnerů ve věku 18 - 20 let. Jedná se o 5 osob z dětského domova a 5 osob vyrůstajících v rodinách. Výzkumné otázky byly zaměřeny na úroveň finanční gramotnosti, práci s osobním rozpočtem, příjmy a výdaje, názory na úvěrování. Část otázek je orientována na posouzení vlivu dětského domova a rodinného prostředí na finanční rozhodování mladých dospělých.
Práce by mohla být přínosná v novém úhlu pohledu při srovnání finanční gramotnosti mladých lidí z dětských domovů a jejich vrstevníků vyrůstajících v rodinách. Může také pomoci se zaměřením přípravy na samostatný život pro pracovníky dětských domovů a sociální pracovníky, kteří se v rámci poradenství mohou setkat s klienty vyžadující pomoc s finančními záležitostmi.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with the topic of financial literacy and readiness for independant living of young adults leaving children's homes and their peers growing up in families. The aim of the thesis is the comparison of these two groups.
The thesis is divided into theoretical and practical parts. The first one defines terms of institutional education and children's home, including their functions in the area of financial education. In addition, the theoretical part defines the term financial literacy, mainly the terms loans (focusing on short and medium term loans), their payments and risks that might have impact on the life of an adult. Another part comprises the description of financial education in various types of schools that children from children's homes as well as children with family background undertake.
In the practical part there were used the following methods: qualitative research, questioning and semi-structured interview. There were involved 10 communication partners at the age from 18 to 20; half of them young adults from children's homes and the other half young adults with family background. The research questions focused on the level of financial literacy, personal budgeting abilities, income and expenses, opinions on loans. A part of the questions dealt with assessing the influence of children's home and family background on financial literacy of young adults.
The thesis could be beneficial as it introduces a new view on the comparison of financial literacy of young adults from children's homes and their peers growing up in families. Moreover, it can provide useful information for employees of children's homes and other social workers who meet clients in need of help in the area of financial matters and thus it can improve the preparation of young adults leaving children's homes for their independent life.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, finanční vzdělávání, úvěry, dětský domov, připravenost na život
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, financial education, loans, children´s home, readiness for life
Rozsah průvodní práce
62 s. (108 538 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu finanční gramotnosti a připravenosti na samostatný život mladých dospělých z dětských domovů a jejich vrstevníků, kteří vyrůstají v rodinném prostředí. Cílem práce je srovnání finanční gramotnosti obou skupin.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny pojmy ústavní výchova a dětský domov, včetně jeho funkcí se zaměřením na oblast financí. Dále definuji finanční gramotnost, a především pojmy úvěry (se zaměřením na krátkodobé a střednědobé úvěry), jejich splácení a rizika, která mohou mít negativní dopad do života dospělého člověka. Další část tvoří popis finančního vzdělávání v jednotlivých typech škol, které podstupují děti z rodin i dětských domovů.
V praktické části byla použita kvalitativní strategie výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 10 komunikačních partnerů ve věku 18 - 20 let. Jedná se o 5 osob z dětského domova a 5 osob vyrůstajících v rodinách. Výzkumné otázky byly zaměřeny na úroveň finanční gramotnosti, práci s osobním rozpočtem, příjmy a výdaje, názory na úvěrování. Část otázek je orientována na posouzení vlivu dětského domova a rodinného prostředí na finanční rozhodování mladých dospělých.
Práce by mohla být přínosná v novém úhlu pohledu při srovnání finanční gramotnosti mladých lidí z dětských domovů a jejich vrstevníků vyrůstajících v rodinách. Může také pomoci se zaměřením přípravy na samostatný život pro pracovníky dětských domovů a sociální pracovníky, kteří se v rámci poradenství mohou setkat s klienty vyžadující pomoc s finančními záležitostmi.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with the topic of financial literacy and readiness for independant living of young adults leaving children's homes and their peers growing up in families. The aim of the thesis is the comparison of these two groups.
The thesis is divided into theoretical and practical parts. The first one defines terms of institutional education and children's home, including their functions in the area of financial education. In addition, the theoretical part defines the term financial literacy, mainly the terms loans (focusing on short and medium term loans), their payments and risks that might have impact on the life of an adult. Another part comprises the description of financial education in various types of schools that children from children's homes as well as children with family background undertake.
In the practical part there were used the following methods: qualitative research, questioning and semi-structured interview. There were involved 10 communication partners at the age from 18 to 20; half of them young adults from children's homes and the other half young adults with family background. The research questions focused on the level of financial literacy, personal budgeting abilities, income and expenses, opinions on loans. A part of the questions dealt with assessing the influence of children's home and family background on financial literacy of young adults.
The thesis could be beneficial as it introduces a new view on the comparison of financial literacy of young adults from children's homes and their peers growing up in families. Moreover, it can provide useful information for employees of children's homes and other social workers who meet clients in need of help in the area of financial matters and thus it can improve the preparation of young adults leaving children's homes for their independent life.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, finanční vzdělávání, úvěry, dětský domov, připravenost na život
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, financial education, loans, children´s home, readiness for life
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Každý rok opouští dětský domov přibližně 250 lidí. Přechod z dětského domova do běžného života je těžký. Ze dne na den, kdy dětský domov zařídí vše potřebné, přichází normální život a s ním platby za nájemné, energie, jídlo, oblečení. Bakalářská práce si klade za cíl porovnat, jak jsou na to připraveni a jak by ve stejné situaci obstáli jejich vrstevníci vyrůstající v rodinách.
Cíl práce a výzkumné otázky
Srovnání finanční gramotnosti a připravenosti mladých lidí při odchodu z dětského domova se stejnou věkovou skupinou vyrůstající v rodinách.
Výzkumná otázka:Jaká je finanční gramotnost mladých lidí při odchodu z dětského domova a těch, kteří vyrůstají v rodinách? Jakým způsobem jsou mladí lidé z pohledu finanční gramotnosti připravováni na samostatný život?
Metodika: Použita bude kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika rozhovor. Bude použita technika snowball sampling (technika "sněhové koule").
Výběrový soubor: Předpokládaná velikost výběrového souboru není zatím stanovena, dle zásad kvalitativního výzkumu budou data sbírána do "vysycení" odpovědí. Komunikační partneři budou z dětského doma a mladí lidé vyrůstající v rodinném prostředí.
Předpokládaný přínos pro praxi: Přínos práce může být v novém úhlu pohledu při srovnání finanční gramotnosti mladých lidí z dětských domovů a vrstevníků vyrůstajících v rodinách. Může také sloužit jako podklad pro změnu přípravy na samostatný život.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Každý rok opouští dětský domov přibližně 250 lidí. Přechod z dětského domova do běžného života je těžký. Ze dne na den, kdy dětský domov zařídí vše potřebné, přichází normální život a s ním platby za nájemné, energie, jídlo, oblečení. Bakalářská práce si klade za cíl porovnat, jak jsou na to připraveni a jak by ve stejné situaci obstáli jejich vrstevníci vyrůstající v rodinách.
Cíl práce a výzkumné otázky
Srovnání finanční gramotnosti a připravenosti mladých lidí při odchodu z dětského domova se stejnou věkovou skupinou vyrůstající v rodinách.
Výzkumná otázka:Jaká je finanční gramotnost mladých lidí při odchodu z dětského domova a těch, kteří vyrůstají v rodinách? Jakým způsobem jsou mladí lidé z pohledu finanční gramotnosti připravováni na samostatný život?
Metodika: Použita bude kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika rozhovor. Bude použita technika snowball sampling (technika "sněhové koule").
Výběrový soubor: Předpokládaná velikost výběrového souboru není zatím stanovena, dle zásad kvalitativního výzkumu budou data sbírána do "vysycení" odpovědí. Komunikační partneři budou z dětského doma a mladí lidé vyrůstající v rodinném prostředí.
Předpokládaný přínos pro praxi: Přínos práce může být v novém úhlu pohledu při srovnání finanční gramotnosti mladých lidí z dětských domovů a vrstevníků vyrůstajících v rodinách. Může také sloužit jako podklad pro změnu přípravy na samostatný život.
Seznam doporučené literatury
Bertl, I., 2017. Finanční gramotnost jako nástroj sociální adaptace a příležitost k překonání negativních důsledků sociálních problémů. Praha: Česká andragogická společnost. 123 s. ISBN 978-80-905460-8-0
Klínský, P., Münch, O., Chromá, D., 2017. Ekonomika : ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 8. vydání. Praha: Eduko, s.r.o. 179 s. ISBN 978-80-88057-40-6
Langmeier, J., Krejčířová, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. vydání. Praha: Grada. 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0
Matějček, Z., 2013. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 6. vydání. Praha: Portál. 143 s. ISBN 978-80-262-0519-7
Matějček, Z., 2017. Rodiče a děti. 3. vydání. Praha: Vyšehrad. 353 s. ISBN 978-80-7429-797-7
Seznam doporučené literatury
Bertl, I., 2017. Finanční gramotnost jako nástroj sociální adaptace a příležitost k překonání negativních důsledků sociálních problémů. Praha: Česká andragogická společnost. 123 s. ISBN 978-80-905460-8-0
Klínský, P., Münch, O., Chromá, D., 2017. Ekonomika : ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 8. vydání. Praha: Eduko, s.r.o. 179 s. ISBN 978-80-88057-40-6
Langmeier, J., Krejčířová, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. vydání. Praha: Grada. 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0
Matějček, Z., 2013. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 6. vydání. Praha: Portál. 143 s. ISBN 978-80-262-0519-7
Matějček, Z., 2017. Rodiče a děti. 3. vydání. Praha: Vyšehrad. 353 s. ISBN 978-80-7429-797-7