Práce se zabývá procesem volby povolání učitele informatiky a faktory, které mají na tuto volbu vliv. V práci jsou zmíněny již provedené výzkumy na po-dobná témata a problematiku volby učitelského zaměstnání. Pro získání po-třebných dat je použit kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných hloubkových rozhovorů se studenty prvního ročníku učitelství informatiky pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Získaná data jsou následně zpra-covávána metodami kvalitativní analýzy. Cílem práce je zjistit hlavní po-hnutky a důvody nových studentů pedagogické fakulty, přesněji pak stu-dentů oboru informační technologie, k volbě studia učitelství informatiky, a zdůvodnit dlouhodobý nedostatek učitelů s aprobací informační technolo-gie. Z výsledků je patrné, že nejvýznamnějšími faktory, které vedou k volbě povolání učitele informatiky jsou, celkový náhled na učitelskou profesi, dří-vější vliv učitelů ze základních a středních škol na studenty, dále dobré zku-šenosti s informatikou v předchozím vzdělání, ať už při základní, nebo poz-ději při střední škole, a určitě i případy, kdy studenti zvolí pedagogickou fakultu až po zanechání jiné vysoké školy, kterou ukončují ať už z důvodu obtížnosti, nebo nenaplnění představ.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the process of choosing the profession of computer science teacher and the factors that influence this choice. The work mentions already conducted research on similar topics and the issue of choosing a teaching job. Qualitative research is used to obtain the necessary data by means of semi-structured in-depth interviews with students of the first year of computer science teaching at the Faculty of Education of the University of South Bohemia. The obtained data are then processed by methods of qualitative analysis and conclusions are drawn from the results. The aim of the work is to find out the main motives and reasons for new students of the Faculty of Education, more precisely students with a field of study in com-puter science, to choose the study of computer science teaching, and to jus-tify the long-term lack of teachers with computer science approval. The re-sults show that the most important factors that lead to the choice of the pro-fession of computer science teacher are the overall view of the teaching pro-fession, the previous influence of primary and secondary school teachers on students, as well as good experience with computer science in previous edu-cation. primary, or later at secondary school, and certainly also cases where students choose the faculty of education only after leaving another universi-ty, which they graduate either due to difficulty or failure to fulfill their ide-as.
Klíčová slova
Učitelství, Volba, Škola, Povolání, Motivy, Studium
Klíčová slova v angličtině
Teaching, Choice, School, Profession, Motives, Study
Rozsah průvodní práce
63 s. (84 348 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá procesem volby povolání učitele informatiky a faktory, které mají na tuto volbu vliv. V práci jsou zmíněny již provedené výzkumy na po-dobná témata a problematiku volby učitelského zaměstnání. Pro získání po-třebných dat je použit kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných hloubkových rozhovorů se studenty prvního ročníku učitelství informatiky pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Získaná data jsou následně zpra-covávána metodami kvalitativní analýzy. Cílem práce je zjistit hlavní po-hnutky a důvody nových studentů pedagogické fakulty, přesněji pak stu-dentů oboru informační technologie, k volbě studia učitelství informatiky, a zdůvodnit dlouhodobý nedostatek učitelů s aprobací informační technolo-gie. Z výsledků je patrné, že nejvýznamnějšími faktory, které vedou k volbě povolání učitele informatiky jsou, celkový náhled na učitelskou profesi, dří-vější vliv učitelů ze základních a středních škol na studenty, dále dobré zku-šenosti s informatikou v předchozím vzdělání, ať už při základní, nebo poz-ději při střední škole, a určitě i případy, kdy studenti zvolí pedagogickou fakultu až po zanechání jiné vysoké školy, kterou ukončují ať už z důvodu obtížnosti, nebo nenaplnění představ.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the process of choosing the profession of computer science teacher and the factors that influence this choice. The work mentions already conducted research on similar topics and the issue of choosing a teaching job. Qualitative research is used to obtain the necessary data by means of semi-structured in-depth interviews with students of the first year of computer science teaching at the Faculty of Education of the University of South Bohemia. The obtained data are then processed by methods of qualitative analysis and conclusions are drawn from the results. The aim of the work is to find out the main motives and reasons for new students of the Faculty of Education, more precisely students with a field of study in com-puter science, to choose the study of computer science teaching, and to jus-tify the long-term lack of teachers with computer science approval. The re-sults show that the most important factors that lead to the choice of the pro-fession of computer science teacher are the overall view of the teaching pro-fession, the previous influence of primary and secondary school teachers on students, as well as good experience with computer science in previous edu-cation. primary, or later at secondary school, and certainly also cases where students choose the faculty of education only after leaving another universi-ty, which they graduate either due to difficulty or failure to fulfill their ide-as.
Klíčová slova
Učitelství, Volba, Škola, Povolání, Motivy, Studium
Klíčová slova v angličtině
Teaching, Choice, School, Profession, Motives, Study
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapování procesu volby zaměstnání učitele informatiky. Student se zaměří především na pohnutky vedoucí k volbě tohoto povolání. Výzkum bude realizován formou kvalitativního výzkumu. Student se studenty učitelství informatiky realizuje polostrukturované hloubkové rozhovory. Tyto rozhovory budou následně analyzovány metodami kvalitativní analýzy. V teoretické části práce student popíše dosavadní zdroje mapující volbu učitele informatiky v obecné rovině a stručně shrne způsoby a zásady realizace kvalitativního výzkumu
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapování procesu volby zaměstnání učitele informatiky. Student se zaměří především na pohnutky vedoucí k volbě tohoto povolání. Výzkum bude realizován formou kvalitativního výzkumu. Student se studenty učitelství informatiky realizuje polostrukturované hloubkové rozhovory. Tyto rozhovory budou následně analyzovány metodami kvalitativní analýzy. V teoretické části práce student popíše dosavadní zdroje mapující volbu učitele informatiky v obecné rovině a stručně shrne způsoby a zásady realizace kvalitativního výzkumu
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, R., K. ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
TOMŠIK, R, 2019. CHOOSING TEACHING AS A PROFESSION: VALIDATION OF AN SMVUP-4-S ASSESSMENT TOOL. Problems of Education in the 21st Century. 77(4), 545-559. DOI: 10.33225/pec/19.77.545. ISSN 2538-7111. Dostupné také z: http://www.scientiasocialis.lt/pec/node/1232
TOMŠIK, R. 2016. Prečo sme sa stali učiteľmi? : demogeografické prostredie ako faktor ovplyvňujúci motiváciu voľby učiteľského povolania. Báčsky Petrovec: SVC, 2016. 96 s. ISBN 978-86-7103-465-4.
WATT, Helen M.G. a Paul W. RICHARDSON, 2008. Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction. 18(5), 408-428. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2008.06.002. ISSN 09594752. Dostupné také z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0959475208000674
WATT, Helen M.G., Paul W. RICHARDSON, Uta KLUSMANN, Mareike KUNTER, Beate BEYER, Ulrich TRAUTWEIN a Jürgen BAUMERT, 2012. Motivations for choosing teaching as a career: An international comparison using the FIT-Choice scale. Teaching and Teacher Education. 28(6), 791-805. DOI: 10.1016/j.tate.2012.03.003. ISSN 0742051X. Dostupné také z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0742051X12000479
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, R., K. ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
TOMŠIK, R, 2019. CHOOSING TEACHING AS A PROFESSION: VALIDATION OF AN SMVUP-4-S ASSESSMENT TOOL. Problems of Education in the 21st Century. 77(4), 545-559. DOI: 10.33225/pec/19.77.545. ISSN 2538-7111. Dostupné také z: http://www.scientiasocialis.lt/pec/node/1232
TOMŠIK, R. 2016. Prečo sme sa stali učiteľmi? : demogeografické prostredie ako faktor ovplyvňujúci motiváciu voľby učiteľského povolania. Báčsky Petrovec: SVC, 2016. 96 s. ISBN 978-86-7103-465-4.
WATT, Helen M.G. a Paul W. RICHARDSON, 2008. Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction. 18(5), 408-428. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2008.06.002. ISSN 09594752. Dostupné také z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0959475208000674
WATT, Helen M.G., Paul W. RICHARDSON, Uta KLUSMANN, Mareike KUNTER, Beate BEYER, Ulrich TRAUTWEIN a Jürgen BAUMERT, 2012. Motivations for choosing teaching as a career: An international comparison using the FIT-Choice scale. Teaching and Teacher Education. 28(6), 791-805. DOI: 10.1016/j.tate.2012.03.003. ISSN 0742051X. Dostupné také z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0742051X12000479