Tématem bakalářské práce je ontogeneze dětské řeči. Cílem teoretické části práce je podat ucelený přehled o tom, jakým způsobem osvojení řeči probíhá. Představuje historicky rozdílná pojetí osvojování jazyka a fáze vývoje dle Ohnesorga a Lejska. Uvádí jednotlivá řečová období v životě dítěte a speciální pozornost věnuje období kolem druhého roku věku. Nakonec podává stručný přehled poruch řeči. Praktická část práce je založena na kvalitativními výzkumu a zkoumá slovní zásobu jedenácti dvouletých dětí a pozoruje rysy, které se v jednotlivých slovních zásobách objevují. Zjišťuje také, jak matky přistupují ke komunikaci s dětmi.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is the ontogenesis of children's speech. The theoretical part of the work aims to give a comprehensive overview of the acquisition of speech. It presents historically different concepts of language acquisition and describes development phases according to Ohnesorg and Lejsek. It introduces the periods of speech development and pays special attention to the second year of age. Finally gives a brief overview of speech disorders. The practical part of the work is based on qualitative research and vocabulary testing of eleven two-year-old children and observes the features that appear in individual
Klíčová slova
ontogeneze dětské řeči, osvojování jazyka, vývojová psycholingvistika, poruchy řeči
Klíčová slova v angličtině
ontogenesis of children's speech, language acquisition, developmental psycholinguistics, speech disorders
Rozsah průvodní práce
62 s. (111 550 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je ontogeneze dětské řeči. Cílem teoretické části práce je podat ucelený přehled o tom, jakým způsobem osvojení řeči probíhá. Představuje historicky rozdílná pojetí osvojování jazyka a fáze vývoje dle Ohnesorga a Lejska. Uvádí jednotlivá řečová období v životě dítěte a speciální pozornost věnuje období kolem druhého roku věku. Nakonec podává stručný přehled poruch řeči. Praktická část práce je založena na kvalitativními výzkumu a zkoumá slovní zásobu jedenácti dvouletých dětí a pozoruje rysy, které se v jednotlivých slovních zásobách objevují. Zjišťuje také, jak matky přistupují ke komunikaci s dětmi.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is the ontogenesis of children's speech. The theoretical part of the work aims to give a comprehensive overview of the acquisition of speech. It presents historically different concepts of language acquisition and describes development phases according to Ohnesorg and Lejsek. It introduces the periods of speech development and pays special attention to the second year of age. Finally gives a brief overview of speech disorders. The practical part of the work is based on qualitative research and vocabulary testing of eleven two-year-old children and observes the features that appear in individual
Klíčová slova
ontogeneze dětské řeči, osvojování jazyka, vývojová psycholingvistika, poruchy řeči
Klíčová slova v angličtině
ontogenesis of children's speech, language acquisition, developmental psycholinguistics, speech disorders
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je ontogeneze dětské řeči. Teoretická část práce se věnuje základním otázkám tématu, podává přehled fází vývoje dle více autorů. Dále popisuje sociální, biologické a psychologické faktory, které vývoj řeči determinují. Zabývá se i vybranými poruchami řeči. Výzkumná část práce si stanovuje za cíl zmapovat úroveň slovní zásoby několika dětí v určité fázi vývoje a následně porovnat výsledky praktického pozorování s poznatky odborné literatury.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je ontogeneze dětské řeči. Teoretická část práce se věnuje základním otázkám tématu, podává přehled fází vývoje dle více autorů. Dále popisuje sociální, biologické a psychologické faktory, které vývoj řeči determinují. Zabývá se i vybranými poruchami řeči. Výzkumná část práce si stanovuje za cíl zmapovat úroveň slovní zásoby několika dětí v určité fázi vývoje a následně porovnat výsledky praktického pozorování s poznatky odborné literatury.
Seznam doporučené literatury
Kutálková, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2010
Matějček, Z. Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005
Ohnesorg, K. Naše dítě se učí mluvit. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976
Pačesová, J. Dětská řeč a obecné zákonitosti jazykového vývoje. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1968
Průcha, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky z vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011
Seeman, M. Poruchy dětské řeči. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1955
Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012
Seznam doporučené literatury
Kutálková, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2010
Matějček, Z. Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005
Ohnesorg, K. Naše dítě se učí mluvit. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976
Pačesová, J. Dětská řeč a obecné zákonitosti jazykového vývoje. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1968
Průcha, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky z vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011
Seeman, M. Poruchy dětské řeči. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1955
Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012