Tato práce se zaměřuje na supervidovaná pracoviště pracující s konceptem Bazální stimulace. Hlavním cílem je zmapovat supervidovaná pracoviště pracující s Bazální stimulací v Jihočeském kraji, popsat požadavky, které tato pracoviště musejí splňovat a zjistit konkrétní, často využívané prvky Bazální stimulace při výuce a výchově. Zabývá se nastavením Bazální stimulace při ošetřovatelské péči tak, aby zkvalitňovala život všem jejím uživatelům.
Teoretická část práce popisuje definice, cíle a historii konceptu Bazální stimulace. Definuje cílové skupiny, které využívají koncept Bazální stimulace, a vymezuje základní i nástavbové prvky, s kterými pracuje. Dále také stručně seznamuje s průběhem základních kurzů i následných supervizí.
Praktická část práce vymezuje etiku výzkumu a charakterizuje výzkumný soubor. Ke zpracování dat byla využita metoda kvalitativního výzkumu za pomoci polostandardizovaných rozhovorů, kde byla využita metoda otevřeného kódování. Na základě zjištěných výsledků lze konstatovat, že všechna zařízení využívají koncept Bazální stimulace v maximálním rozsahu. Ukazuje se, že kvalitní supervize je zárukou pro dodržení všech pravidel a podmínek aplikace konceptu Bazální stimulace, garantuje zkušenost terapeuta, kvalitní provádění konceptu, udržuje v zařízení odbornost a povědomí o novém vývoji. Zásadní je schopnost veškerého personálu kombinovat jednotlivé metody Bazální stimulace mezi sebou i s jinými metodami tak, aby byl co nejvíce podpořen individualizovaný přístup ke každému pacientovi. Jako limitující se ukázala časová náročnost v poskytování konceptu Bazální stimulace v péči.
Anotace v angličtině
This work is focused on supervised workplaces occupied with the concept of Basal Stimulation. The main goal of this work is to map supervised workplaces working with Basal stimulation in the South Bohemian region, describe the requirements that this workplace has to fulfil and find out specific, frequently used elements of Basal stimulation in teaching and education. The work deals with the setting of Basal stimulation during nursing care so that improve the quality of life for all its users.
The theoretical part of work describes the definitions, goals and historical concept of Basal Stimulation. Defines target groups that use the concept of Basal stimulation and demarcate essential and super structured elements with which it works. Further it also briefly introduces the process of basic courses and subsequent supervisions.
The practical part of the work defines the ethics of research and characterizes the research file. The method of qualitative research was used for data processing with the help of semi-standardized interviews where the method of open coding was used. Based on the results, it can be stated that all devices using the Basal stimulation concept use it to the maximum range. It turns out that quality supervision is a guarantee for compliance with all the rules and conditions of application of Basal stimulation concept, guarantees the therapist's experience, quality implementation of the concept, maintains expertise and awareness of new developments in the facility. The ability of all staff to combine individual methods of with each other and with other methods is essential to support an individualized approach to each patient as much as possible. The time duration required to provide the concept of Basal stimulation in care proved to be limiting.
Klíčová slova
Bazální stimulace, vnímání, komunikace, supervize, klienti s postižením
Klíčová slova v angličtině
Basal Stimulation, perception, communication, supervision, clients with disabilities
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na supervidovaná pracoviště pracující s konceptem Bazální stimulace. Hlavním cílem je zmapovat supervidovaná pracoviště pracující s Bazální stimulací v Jihočeském kraji, popsat požadavky, které tato pracoviště musejí splňovat a zjistit konkrétní, často využívané prvky Bazální stimulace při výuce a výchově. Zabývá se nastavením Bazální stimulace při ošetřovatelské péči tak, aby zkvalitňovala život všem jejím uživatelům.
Teoretická část práce popisuje definice, cíle a historii konceptu Bazální stimulace. Definuje cílové skupiny, které využívají koncept Bazální stimulace, a vymezuje základní i nástavbové prvky, s kterými pracuje. Dále také stručně seznamuje s průběhem základních kurzů i následných supervizí.
Praktická část práce vymezuje etiku výzkumu a charakterizuje výzkumný soubor. Ke zpracování dat byla využita metoda kvalitativního výzkumu za pomoci polostandardizovaných rozhovorů, kde byla využita metoda otevřeného kódování. Na základě zjištěných výsledků lze konstatovat, že všechna zařízení využívají koncept Bazální stimulace v maximálním rozsahu. Ukazuje se, že kvalitní supervize je zárukou pro dodržení všech pravidel a podmínek aplikace konceptu Bazální stimulace, garantuje zkušenost terapeuta, kvalitní provádění konceptu, udržuje v zařízení odbornost a povědomí o novém vývoji. Zásadní je schopnost veškerého personálu kombinovat jednotlivé metody Bazální stimulace mezi sebou i s jinými metodami tak, aby byl co nejvíce podpořen individualizovaný přístup ke každému pacientovi. Jako limitující se ukázala časová náročnost v poskytování konceptu Bazální stimulace v péči.
Anotace v angličtině
This work is focused on supervised workplaces occupied with the concept of Basal Stimulation. The main goal of this work is to map supervised workplaces working with Basal stimulation in the South Bohemian region, describe the requirements that this workplace has to fulfil and find out specific, frequently used elements of Basal stimulation in teaching and education. The work deals with the setting of Basal stimulation during nursing care so that improve the quality of life for all its users.
The theoretical part of work describes the definitions, goals and historical concept of Basal Stimulation. Defines target groups that use the concept of Basal stimulation and demarcate essential and super structured elements with which it works. Further it also briefly introduces the process of basic courses and subsequent supervisions.
The practical part of the work defines the ethics of research and characterizes the research file. The method of qualitative research was used for data processing with the help of semi-standardized interviews where the method of open coding was used. Based on the results, it can be stated that all devices using the Basal stimulation concept use it to the maximum range. It turns out that quality supervision is a guarantee for compliance with all the rules and conditions of application of Basal stimulation concept, guarantees the therapist's experience, quality implementation of the concept, maintains expertise and awareness of new developments in the facility. The ability of all staff to combine individual methods of with each other and with other methods is essential to support an individualized approach to each patient as much as possible. The time duration required to provide the concept of Basal stimulation in care proved to be limiting.
Klíčová slova
Bazální stimulace, vnímání, komunikace, supervize, klienti s postižením
Klíčová slova v angličtině
Basal Stimulation, perception, communication, supervision, clients with disabilities
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky: Koncept Bazální stimulace má původ v oblasti speciální pedagogiky a dnes je často součástí ošetřovatelsko - pečovatelských procesů ve zdravotnické, sociální i domácí péči. Vyznačuje se jednoduchostí, kreativním rozsahem stimulace a nenáročností na vybavení pomůckami. V komplexu se snaží všem, kteří s ním pracují, dát prostředky, pomocí kterých je možno navázat kontakt i bez mluveného slova. To je cenné zejména u osob, které mohou obtížně komunikovat. Je vhodná pro všechny osoby, které mají sníženou úroveň chápání toho, co se nimi i kolem nich děje. Cílem je, aby se příjemci Bazální stimulace cítili dobře a díky dalším vhodným stimulům pro rozvoj došlo ke zlepšení kvality jejich života. Zařízení proškolená INSTITUTem Bazální stimulace, která integrovala koncept Bazální stimulace do péče ve zdravotnických zařízeních či v sociálních službách nebo ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mohou být supervidována. Supervizor na základě zjištěných fakt, která musí splňovat kritéria pro péči v konceptu Bazální stimulace, rozhodne o vydání certifikátu "Pracoviště pracující s konceptem Bazální stimulace". Certifikát je pod garancí Mezinárodní asociace Bazální stimulace a jeho platnost je 36 měsíců. Proto se tato práce zaměří na supervidovaná pracoviště pracující s Bazální stimulací v Jihočeském kraji. Cíle práce: 1. Zmapovat supervidovaná pracoviště pracující s Bazální stimulací v Jihočeském kraji. 2. Popsat požadavky, které musí splňovat supervidované pracoviště Bazální stimulace. 3. Zjistit konkrétní, často využívané prvky Bazální stimulace, používané při výuce a výchově. Popis metodiky: Výzkumná část bakalářské práce bude realizována s využitím kvalitativního typu výzkumu. Metodou sběru dat bude dotazování, technika polostrukturovaný rozhovor. Dále bude využita sekundární analýza dokumentů. Výzkumný soubor bude tvořen vedoucími pracovníky supervidovaných pracovišť používající Bazální stimulaci v Jihočeském kraji. Využití v praxi: Bakalářská práce může inspirovat k využití Bazální stimulace další pracoviště, např. školská a výchovná zařízení a díky popsaným zkušenostem zjednodušit její zavádění. Zároveň může být návodem pro rodinné příslušníky či pečující osoby, jak zlepšit kvalitu života osob s nemocí i s postižením.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky: Koncept Bazální stimulace má původ v oblasti speciální pedagogiky a dnes je často součástí ošetřovatelsko - pečovatelských procesů ve zdravotnické, sociální i domácí péči. Vyznačuje se jednoduchostí, kreativním rozsahem stimulace a nenáročností na vybavení pomůckami. V komplexu se snaží všem, kteří s ním pracují, dát prostředky, pomocí kterých je možno navázat kontakt i bez mluveného slova. To je cenné zejména u osob, které mohou obtížně komunikovat. Je vhodná pro všechny osoby, které mají sníženou úroveň chápání toho, co se nimi i kolem nich děje. Cílem je, aby se příjemci Bazální stimulace cítili dobře a díky dalším vhodným stimulům pro rozvoj došlo ke zlepšení kvality jejich života. Zařízení proškolená INSTITUTem Bazální stimulace, která integrovala koncept Bazální stimulace do péče ve zdravotnických zařízeních či v sociálních službách nebo ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mohou být supervidována. Supervizor na základě zjištěných fakt, která musí splňovat kritéria pro péči v konceptu Bazální stimulace, rozhodne o vydání certifikátu "Pracoviště pracující s konceptem Bazální stimulace". Certifikát je pod garancí Mezinárodní asociace Bazální stimulace a jeho platnost je 36 měsíců. Proto se tato práce zaměří na supervidovaná pracoviště pracující s Bazální stimulací v Jihočeském kraji. Cíle práce: 1. Zmapovat supervidovaná pracoviště pracující s Bazální stimulací v Jihočeském kraji. 2. Popsat požadavky, které musí splňovat supervidované pracoviště Bazální stimulace. 3. Zjistit konkrétní, často využívané prvky Bazální stimulace, používané při výuce a výchově. Popis metodiky: Výzkumná část bakalářské práce bude realizována s využitím kvalitativního typu výzkumu. Metodou sběru dat bude dotazování, technika polostrukturovaný rozhovor. Dále bude využita sekundární analýza dokumentů. Výzkumný soubor bude tvořen vedoucími pracovníky supervidovaných pracovišť používající Bazální stimulaci v Jihočeském kraji. Využití v praxi: Bakalářská práce může inspirovat k využití Bazální stimulace další pracoviště, např. školská a výchovná zařízení a díky popsaným zkušenostem zjednodušit její zavádění. Zároveň může být návodem pro rodinné příslušníky či pečující osoby, jak zlepšit kvalitu života osob s nemocí i s postižením.
Seznam doporučené literatury
1. FRIEDLOVÁ, K., 2015. Bazální stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy: praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. 202 s. ISBN 978-80-904668-9-0. 2. HÁJKOVÁ, V., 2009, Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením: monografie. Praha: Somatopedická společnost. 160 s. ISBN 978-809-0446-403. 3. FRIEDLOVÁ, K., ed., 2009, Bazální stimulace v ošetřovatelské a pedagogické praxi. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwächter, 70 s. ISBN 978-80-254-5815-0. 4. BENDOVÁ, P., ZIKL P., 2011, Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). 144 s. ISBN 978-802-4738-543. 5. FRIEDLOVÁ, K., 2017, Skriptum pro akreditovaný vzdělávací program základní kurz Bazální stimulace, základní modul I. Frýdek-Místek: INSTITUT Bazální stimulace
Seznam doporučené literatury
1. FRIEDLOVÁ, K., 2015. Bazální stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy: praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. 202 s. ISBN 978-80-904668-9-0. 2. HÁJKOVÁ, V., 2009, Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením: monografie. Praha: Somatopedická společnost. 160 s. ISBN 978-809-0446-403. 3. FRIEDLOVÁ, K., ed., 2009, Bazální stimulace v ošetřovatelské a pedagogické praxi. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwächter, 70 s. ISBN 978-80-254-5815-0. 4. BENDOVÁ, P., ZIKL P., 2011, Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). 144 s. ISBN 978-802-4738-543. 5. FRIEDLOVÁ, K., 2017, Skriptum pro akreditovaný vzdělávací program základní kurz Bazální stimulace, základní modul I. Frýdek-Místek: INSTITUT Bazální stimulace