Bakalářská práce se zaměřuje na vymezení a rozklíčování hlavních prvků, které se vážou k humoru a k pojetí komiky jako takové. Také se snaží tyto prvky zachytit v samotné tvorbě Divadla Járy Cimrmana.
Zároveň se snaží postihnout prvky, jež stojí na opačném pólu, než je idea tzv. "laskavého humoru", která je obvykle v souvislosti s poetikou těchto her (a také celkové autorské tvorby Zdeňka Svěráka) zdůrazňována. Práce se zaměřuje se na to, jakým způsobem je v komice Divadla Járy Cimrmana prezentována postava ženy, postava monstra, lascivnosti, voyeurství a vulgarity. Má za cíl ukázat, že i hry z pera Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka v sobě nosí cosi zvráceného. Práce si také v duchu kulturní historie klade otázku provázanosti této tematické složky s kulturní tradicí, která má nejspíš kořeny již v tom, co lidé obdivovali v 19. století například při cirkusových "freak show", při kterých jim byla nabízena deviantní podívaná plná stvůr a hendikepovaných lidí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will focus on definition and decoding of main elements, that are connected to humor and to concept of comedy as it is. It also strives to capture those elements in creations of the Jára Cimrman Theatre.
At the same time it endeavors to befall the elemets, that stand on the opposite pole than the idea of "gentle humor", which is usually highlighted in relation with poetry of said plays (and also with whole work of author Zdeňek Svěrák).
The thesis focuses on the means by which is in the comedy of Jára Cimrman Theatre represented female character, character of monster, obscenity, voyeurism and vulgarity. It aims to show that even plays from the pen of Ladislav Smoljak and Zdeněk Svěrák bear in themselves something wicked. Thesis shall as well in a spirit of cultural history ask itself a question about conection between this thematic part with cultural tradition, whose roots are probably in what people admired in 19. century during circus "freak show", during which they were offered a deviant spectacle full of monsters and handicapped people.
Klíčová slova
Jára Cimrman, Zdeněk Svěrák, divadlo, freak show, vulgarismy, lascivita, voyeurství
Klíčová slova v angličtině
Jára Cimrman, Zdeněk Svěrák, theatre, freak show, vulgarisms, lasciviousness, voyeurism.
Rozsah průvodní práce
47 s. (87 900 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na vymezení a rozklíčování hlavních prvků, které se vážou k humoru a k pojetí komiky jako takové. Také se snaží tyto prvky zachytit v samotné tvorbě Divadla Járy Cimrmana.
Zároveň se snaží postihnout prvky, jež stojí na opačném pólu, než je idea tzv. "laskavého humoru", která je obvykle v souvislosti s poetikou těchto her (a také celkové autorské tvorby Zdeňka Svěráka) zdůrazňována. Práce se zaměřuje se na to, jakým způsobem je v komice Divadla Járy Cimrmana prezentována postava ženy, postava monstra, lascivnosti, voyeurství a vulgarity. Má za cíl ukázat, že i hry z pera Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka v sobě nosí cosi zvráceného. Práce si také v duchu kulturní historie klade otázku provázanosti této tematické složky s kulturní tradicí, která má nejspíš kořeny již v tom, co lidé obdivovali v 19. století například při cirkusových "freak show", při kterých jim byla nabízena deviantní podívaná plná stvůr a hendikepovaných lidí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will focus on definition and decoding of main elements, that are connected to humor and to concept of comedy as it is. It also strives to capture those elements in creations of the Jára Cimrman Theatre.
At the same time it endeavors to befall the elemets, that stand on the opposite pole than the idea of "gentle humor", which is usually highlighted in relation with poetry of said plays (and also with whole work of author Zdeňek Svěrák).
The thesis focuses on the means by which is in the comedy of Jára Cimrman Theatre represented female character, character of monster, obscenity, voyeurism and vulgarity. It aims to show that even plays from the pen of Ladislav Smoljak and Zdeněk Svěrák bear in themselves something wicked. Thesis shall as well in a spirit of cultural history ask itself a question about conection between this thematic part with cultural tradition, whose roots are probably in what people admired in 19. century during circus "freak show", during which they were offered a deviant spectacle full of monsters and handicapped people.
Klíčová slova
Jára Cimrman, Zdeněk Svěrák, divadlo, freak show, vulgarismy, lascivita, voyeurství
Klíčová slova v angličtině
Jára Cimrman, Zdeněk Svěrák, theatre, freak show, vulgarisms, lasciviousness, voyeurism.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude analyzovat odvrácenou stranu komiky her Divadla Járy Cimrmana. Bude se snažit vystihnout prvky, jež stojí na opačném pólu, než je idea "laskavého humoru", která je obvykle v souvislosti s poetikou těchto her (a také celkové autorské tvorby Zdeňka Svěráka) zdůrazňována. Práce se zaměří se na to, jakým způsobem je v komice Divadla Járy Cimrmana prezentována lascivnost, oplzlost, erotické loudilství, voyérství, podlost, krutost či vypočítavost. Bude mít za cíl ukázat, že i hry z pera Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka v sobě nosí cosi zvráceného. Práce si v duchu kulturní historie bude klást otázku provázanosti této tematické složky s kulturní tradicí, která má nejspíš kořeny již v tom, co lidé obdivovali už v 19. století při cirkusových "freak show", při kterých jim byla nabízena deviantní podívaná plná stvůr a hendikepovaných lidí. Práce si bude klást i otázku role a funkce těchto tematických prvků v celku jednotlivých her i v celku jejich konvolutu: nakolik jde jen o další způsob vytváření komického efektu a nakolik se tyto prvky podílejí i na utváření obrazu světa, jež dané hry nabízejí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude analyzovat odvrácenou stranu komiky her Divadla Járy Cimrmana. Bude se snažit vystihnout prvky, jež stojí na opačném pólu, než je idea "laskavého humoru", která je obvykle v souvislosti s poetikou těchto her (a také celkové autorské tvorby Zdeňka Svěráka) zdůrazňována. Práce se zaměří se na to, jakým způsobem je v komice Divadla Járy Cimrmana prezentována lascivnost, oplzlost, erotické loudilství, voyérství, podlost, krutost či vypočítavost. Bude mít za cíl ukázat, že i hry z pera Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka v sobě nosí cosi zvráceného. Práce si v duchu kulturní historie bude klást otázku provázanosti této tematické složky s kulturní tradicí, která má nejspíš kořeny již v tom, co lidé obdivovali už v 19. století při cirkusových "freak show", při kterých jim byla nabízena deviantní podívaná plná stvůr a hendikepovaných lidí. Práce si bude klást i otázku role a funkce těchto tematických prvků v celku jednotlivých her i v celku jejich konvolutu: nakolik jde jen o další způsob vytváření komického efektu a nakolik se tyto prvky podílejí i na utváření obrazu světa, jež dané hry nabízejí.
Seznam doporučené literatury
Bergson, Henri: Smích, Naše vojsko, Praha 1993, přeložili Eva Majorová a Ladislav Major\\
Borecký, Vladimír: Odvrácená tvář humoru, Praha, Dauphin 1996\\
Borecký, Vladimír: Teorie komiky, Praha, Hynek 2000\\
Borecký, Vladimír: Imaginace, hra a komika Praha, Triton 2005; (rozšíř. a opravená verze knihy Imaginace a kultura)\\
Seznam doporučené literatury
Bergson, Henri: Smích, Naše vojsko, Praha 1993, přeložili Eva Majorová a Ladislav Major\\
Borecký, Vladimír: Odvrácená tvář humoru, Praha, Dauphin 1996\\
Borecký, Vladimír: Teorie komiky, Praha, Hynek 2000\\
Borecký, Vladimír: Imaginace, hra a komika Praha, Triton 2005; (rozšíř. a opravená verze knihy Imaginace a kultura)\\