Cílem bakalářské práce je popsat v teoretické rovině přínosy realizace canisterapie ve školách a školských zařízeních, pro žáky s kombinovaným postižením v Českých Budějovicích a okolí z pohledu pedagogických pracovníků.
Dílčím cílem bakalářské práce je zmapovat, která organizace je nejčastěji volena pro výkon canisterapie. Dále jaké bylo prvotní seznámení pedagogů s touto metodou.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to carry out a qualitative analysis of selected schools and school institutions that use canistherapy in the educational process of pupils with multiple disabilities at České Budějovice and surroudings of this city. Another aim of this thesis is to describe benefits of canistherapy from the pedagogical staff¨s point of wiew,
A partial aim of the bachelor´s thesis will be to describe organization that is selected in most cases and the first meeting of pedagogical staff and canisteraphy.
Klíčová slova
canisterapie, kombinované postižení, pedagog, školy, školská zařízení, terapie
Klíčová slova v angličtině
canistherapy, combined disability, schools, school institution, pedagog, therapy
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je popsat v teoretické rovině přínosy realizace canisterapie ve školách a školských zařízeních, pro žáky s kombinovaným postižením v Českých Budějovicích a okolí z pohledu pedagogických pracovníků.
Dílčím cílem bakalářské práce je zmapovat, která organizace je nejčastěji volena pro výkon canisterapie. Dále jaké bylo prvotní seznámení pedagogů s touto metodou.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to carry out a qualitative analysis of selected schools and school institutions that use canistherapy in the educational process of pupils with multiple disabilities at České Budějovice and surroudings of this city. Another aim of this thesis is to describe benefits of canistherapy from the pedagogical staff¨s point of wiew,
A partial aim of the bachelor´s thesis will be to describe organization that is selected in most cases and the first meeting of pedagogical staff and canisteraphy.
Klíčová slova
canisterapie, kombinované postižení, pedagog, školy, školská zařízení, terapie
Klíčová slova v angličtině
canistherapy, combined disability, schools, school institution, pedagog, therapy
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Canisterapii aktuálně řadíme mezi terapeuticko-formativní postupy využívané v rámci speciální pedagogiky. Cílem terapií s využitím zvířete je pozitivním směrem ovlivnit prožívání, jednání a celý socializační proces jedinců se speciálními potřebami. Tělesné, mentální či kombinované postižení limituje jedince především v oblasti schopnosti adaptace na každodenní požadavky společnosti a samostatné mobilitě. Canisterapie může pozitivním způsobem vstupovat do budování kompetencí, které u jedince se specifickými potřebami, kompenzují již zmíněné limity, a tak se podílet na edukaci, celkovém rozvoji osobnosti tohoto jedince i zlepšování jeho kvality života.
Cíl práce a metodika
Cílem bakalářské práce je na podkladě aktuální teoretické báze tématu provést kvalitativní analýzu vybraných škol a školských zařízení, které v rámci edukačního procesu žáků s kombinovaným postižením využívají canisterapii. V souladu s formulovaným cílem bude kvalitativní šetření zaměřeno na níže uvedené dílčí cíle:
Popsat přínosy realizace canisterapie pro cílovou skupinu dané instituce i organizaci samotnou.
Popsat materiální, personální a organizační souvislosti realizace canisterapie v konkrétní instituci.
Rozkrýt motivy managementu škol a školských institucí k zařazení canisterapie do programu instituce.
V souladu s výše formulovanými cíli byla stanovena následující výzkumná otázka:
VO1: Jaké jsou motivy managementu škol a školských institucí k zařazení canisterapie do programu instituce.
Pro sběr kvalitativních dat bude využit polostrukturovaný rozhovor, zúčastněné pozorování a analýza dokumentů. V souladu se zvolenou strategií bude výběr výzkumného vzorku záměrný a bude zaměřenna školy a školská zařízení v Českých Budějovicích a okolí, které poskytují svým žákům (příp. klientům) canisterapii. Získaná kvalitativní data budou analyzována v souladu se zvolenou strategií a utříděna dle kategorií, které budou nastaveny v souladu s formulovanými cíli a výzkumnými otázkami.
Předpokládaný přínos práce:
Výsledky bakalářské práce mohou být využitelné v rovině teoretické jako studijní materiál pro studenty studijních programů, které se zaměřují na pomáhající profese. V rovině praktické mohou výstupy bakalářské práce přinést odborné podněty pro proces zavádění a realizaci canisterapie do škol a školských zařízení zaměřených na vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Canisterapii aktuálně řadíme mezi terapeuticko-formativní postupy využívané v rámci speciální pedagogiky. Cílem terapií s využitím zvířete je pozitivním směrem ovlivnit prožívání, jednání a celý socializační proces jedinců se speciálními potřebami. Tělesné, mentální či kombinované postižení limituje jedince především v oblasti schopnosti adaptace na každodenní požadavky společnosti a samostatné mobilitě. Canisterapie může pozitivním způsobem vstupovat do budování kompetencí, které u jedince se specifickými potřebami, kompenzují již zmíněné limity, a tak se podílet na edukaci, celkovém rozvoji osobnosti tohoto jedince i zlepšování jeho kvality života.
Cíl práce a metodika
Cílem bakalářské práce je na podkladě aktuální teoretické báze tématu provést kvalitativní analýzu vybraných škol a školských zařízení, které v rámci edukačního procesu žáků s kombinovaným postižením využívají canisterapii. V souladu s formulovaným cílem bude kvalitativní šetření zaměřeno na níže uvedené dílčí cíle:
Popsat přínosy realizace canisterapie pro cílovou skupinu dané instituce i organizaci samotnou.
Popsat materiální, personální a organizační souvislosti realizace canisterapie v konkrétní instituci.
Rozkrýt motivy managementu škol a školských institucí k zařazení canisterapie do programu instituce.
V souladu s výše formulovanými cíli byla stanovena následující výzkumná otázka:
VO1: Jaké jsou motivy managementu škol a školských institucí k zařazení canisterapie do programu instituce.
Pro sběr kvalitativních dat bude využit polostrukturovaný rozhovor, zúčastněné pozorování a analýza dokumentů. V souladu se zvolenou strategií bude výběr výzkumného vzorku záměrný a bude zaměřenna školy a školská zařízení v Českých Budějovicích a okolí, které poskytují svým žákům (příp. klientům) canisterapii. Získaná kvalitativní data budou analyzována v souladu se zvolenou strategií a utříděna dle kategorií, které budou nastaveny v souladu s formulovanými cíli a výzkumnými otázkami.
Předpokládaný přínos práce:
Výsledky bakalářské práce mohou být využitelné v rovině teoretické jako studijní materiál pro studenty studijních programů, které se zaměřují na pomáhající profese. V rovině praktické mohou výstupy bakalářské práce přinést odborné podněty pro proces zavádění a realizaci canisterapie do škol a školských zařízení zaměřených na vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Seznam doporučené literatury
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-879-1.
JANKOVSKÝ, J., 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton. ISBN 80-7254-730-5.
NERANDŽIČ, Z., 2006. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros Plus. ISBN 80-00-01809-8.
ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. Praha: Ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze vydalo nakl. Brázda. ISBN 978-80-209-0356-3.
VELEMÍNSKÝ, M., 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona. ISBN 9788073221096.
ZIKL, P., 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN isbn:978-80-247-3856-7.
Seznam doporučené literatury
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-879-1.
JANKOVSKÝ, J., 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton. ISBN 80-7254-730-5.
NERANDŽIČ, Z., 2006. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros Plus. ISBN 80-00-01809-8.
ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. Praha: Ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze vydalo nakl. Brázda. ISBN 978-80-209-0356-3.
VELEMÍNSKÝ, M., 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona. ISBN 9788073221096.
ZIKL, P., 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN isbn:978-80-247-3856-7.