Bakalářská práce se zabývá problematikou realizace tělesné výchovy u žáků se zrakovým postižením v základních školách hlavního vzdělávacího proudu.
Práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části se čtenář dozví co to znamená zrakové postižení a jakým způsobem se dá zrakové postižení kompenzovat pomocí sluchu, čichu, hmatu a chuti. Dále se dozví o vývoji zrakově postiženého dítěte ať už se jedná o vývoj kognitivních funkcí, pohybu či sociálního vývoje. Teoretická část je rozdělena na 2 základní části, kdy druhou část tvoří systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
Praktická část je zaměřena na 3 zrakově postižené žáky, kteří navštěvují základní školu hlavního vzdělávacího proudu. S těmito žáky, jejich rodiči a pedagogickými pracovníky byl proveden polostandardizovaný rozhovor. Dále je zde popis hodiny tělesné výchovy, která byla součástí výzkumu této práce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the implementation of physical education for visually impaired pupils in mainstream primary schools.
The work is divided into a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, the reader will learn what visual impairment means and how visual impairment can be compensated by hearing, smell, touch and taste. They will also learn about the development of a visually impaired child, whether it is the development of cognitive functions, movement or social development. The theoretical part is divided into 2 basic parts, where the second part is the system of education of visually impaired students.
The practical part is focused on 3 visually impaired pupils who attend mainstream primary school. A semi-standardized interview was conducted with these pupils, their parents and teachers. There is also a description of a physical education class, which was part of the research of this work.
Visual impairment, vision, compensation, Physical Education, movement development, support measures
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou realizace tělesné výchovy u žáků se zrakovým postižením v základních školách hlavního vzdělávacího proudu.
Práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části se čtenář dozví co to znamená zrakové postižení a jakým způsobem se dá zrakové postižení kompenzovat pomocí sluchu, čichu, hmatu a chuti. Dále se dozví o vývoji zrakově postiženého dítěte ať už se jedná o vývoj kognitivních funkcí, pohybu či sociálního vývoje. Teoretická část je rozdělena na 2 základní části, kdy druhou část tvoří systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
Praktická část je zaměřena na 3 zrakově postižené žáky, kteří navštěvují základní školu hlavního vzdělávacího proudu. S těmito žáky, jejich rodiči a pedagogickými pracovníky byl proveden polostandardizovaný rozhovor. Dále je zde popis hodiny tělesné výchovy, která byla součástí výzkumu této práce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the implementation of physical education for visually impaired pupils in mainstream primary schools.
The work is divided into a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, the reader will learn what visual impairment means and how visual impairment can be compensated by hearing, smell, touch and taste. They will also learn about the development of a visually impaired child, whether it is the development of cognitive functions, movement or social development. The theoretical part is divided into 2 basic parts, where the second part is the system of education of visually impaired students.
The practical part is focused on 3 visually impaired pupils who attend mainstream primary school. A semi-standardized interview was conducted with these pupils, their parents and teachers. There is also a description of a physical education class, which was part of the research of this work.
Visual impairment, vision, compensation, Physical Education, movement development, support measures
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Pohyb a pohybové aktivity jsou podstatným činitelem podmiňující zdraví vývoj každého jedince. Pohybový vývoj dětí se zrakovým postižením je ovlivněn limitovanou zrakovou percepcí. Znevýhodnění má nejen sekundární dopad na pohybový rozvoj, ale omezuje i spontánní pohyb dětí. Tělesná výchova je nedílnou součástí závazných kurikulárních dokumentů základního vzdělávání. Získávání kompetencí z předmětové oblasti "Výchova ke zdraví" má u žáků s postižením zraku svá didaktická a metodická specifika, která se musí v realizaci vzdělávacího procesu uplatňovat pokud má edukační proces ve zmíněné předmětové oblasti směřovat k nabytí očekávaných a žádoucích kompetencí a výstupů.
Cíl práce a metodika
Cílem bakalářské práce bude zpracování vymezeného problému v rovině teoretické a v tomto kontextu provést kvalitativní šetření organizace edukačního procesu předmětu tělesné výchovy u žáků se zrakovým postižením v základních školách hlavního vzdělávacího proudu.
K naplnění výše definovaného cíle bakalářské práce bude zvolena kvalitativní strategie. Použitými technikami sběru dat budou polostandardizované rozhovory s pedagogickými pracovníky základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Dále bude použita ke sběru dat analýza kurikulárních dokumentů a pedagogické dokumentace žáků se zrakovým postižením. Triangulační přístup budou dotvářet kvalitativní data z pozorování v edukačních jednotkách tělesné výchovy. V souladu se zvolenou strategií bude proveden záměrný výběr výzkumného vzorku. Sebraná data budou analyzována postupy otevřeného kódování.
Předpokládaný přínos pro praxi
Text bakalářské práce může sloužit jako zpětná vazba pro případné úpravy v kurikulárních dokumentech konkrétní vzdělávací instituce a pro optimalizaci edukačního procesu žáků se zrakovým postižením v předmětové oblasti "Výchova ke zdraví".
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Pohyb a pohybové aktivity jsou podstatným činitelem podmiňující zdraví vývoj každého jedince. Pohybový vývoj dětí se zrakovým postižením je ovlivněn limitovanou zrakovou percepcí. Znevýhodnění má nejen sekundární dopad na pohybový rozvoj, ale omezuje i spontánní pohyb dětí. Tělesná výchova je nedílnou součástí závazných kurikulárních dokumentů základního vzdělávání. Získávání kompetencí z předmětové oblasti "Výchova ke zdraví" má u žáků s postižením zraku svá didaktická a metodická specifika, která se musí v realizaci vzdělávacího procesu uplatňovat pokud má edukační proces ve zmíněné předmětové oblasti směřovat k nabytí očekávaných a žádoucích kompetencí a výstupů.
Cíl práce a metodika
Cílem bakalářské práce bude zpracování vymezeného problému v rovině teoretické a v tomto kontextu provést kvalitativní šetření organizace edukačního procesu předmětu tělesné výchovy u žáků se zrakovým postižením v základních školách hlavního vzdělávacího proudu.
K naplnění výše definovaného cíle bakalářské práce bude zvolena kvalitativní strategie. Použitými technikami sběru dat budou polostandardizované rozhovory s pedagogickými pracovníky základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Dále bude použita ke sběru dat analýza kurikulárních dokumentů a pedagogické dokumentace žáků se zrakovým postižením. Triangulační přístup budou dotvářet kvalitativní data z pozorování v edukačních jednotkách tělesné výchovy. V souladu se zvolenou strategií bude proveden záměrný výběr výzkumného vzorku. Sebraná data budou analyzována postupy otevřeného kódování.
Předpokládaný přínos pro praxi
Text bakalářské práce může sloužit jako zpětná vazba pro případné úpravy v kurikulárních dokumentech konkrétní vzdělávací instituce a pro optimalizaci edukačního procesu žáků se zrakovým postižením v předmětové oblasti "Výchova ke zdraví".
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 158 s. ISBN 9788024418575
HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I., 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
JANEČKA, Z., 2012. Vybrané kapitoly ze sportu osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 113 s. ISBN 9788024431079.
KUDLÁČEK, M.; JEŠINA, O., 2013. Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 178 s. ISBN 978-80-244-3964-8.
LECHTA, V., 2016. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 600 s. ISBN 978-80-262-1123-5.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 158 s. ISBN 9788024418575
HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I., 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
JANEČKA, Z., 2012. Vybrané kapitoly ze sportu osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 113 s. ISBN 9788024431079.
KUDLÁČEK, M.; JEŠINA, O., 2013. Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 178 s. ISBN 978-80-244-3964-8.
LECHTA, V., 2016. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 600 s. ISBN 978-80-262-1123-5.