Bakalářská práce se zabývá aktuálním problémem dyslalie u předškolních dětí.
Teoretická část se člení na tři kapitoly, které obsahují teoretický základ ke zpracovávané problematice. První kapitola vymezuje komunikaci, narušenou komunikační schopnost a představuje obor logopedie a logopeda, jakožto klíčovou osobu, která provádí nápravu narušené komunikační schopnosti.
Praktická část se zabývá postojem rodičů k problematice dyslalie u předškolních dětí. Pro sběr dat bylo využito dotazníkové šetření a polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné šetření obsahuje vzorek 178 respondentů - rodičů a k nim pak vztažený rozhovor s učitelkou v mateřské škole hlavního vzdělávacího proudu s více než 30letou praxí.
Z výzkumného šetření vyplývá, že neexistuje vztah závislosti mezi úrovní znalosti a informovanosti a úrovní dosaženého vzdělání osloveného rodiče a ani v rámci dodatečných analýz nebyla nalezena žádná další souvislost. Dle výsledků z provedeného šetření, ale i dle odborníkůzáleží především na rodiči, na jeho svědomitosti a odpovědnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the current problem of dyslalia in preschool children.
The theoretical part is divided into three chapters, which contain a theoretical basis for the issues addressed. The first chapter defines communication, impaired communication ability and presents the field of speech therapy and speech therapist, as a key person who corrects the impaired communication ability.
The practical part deals with the attitude of parents to the issue of dyslalia in preschool children. A questionnaire survey and a semi-structured interview were used for data collection. The research survey contains a sample of 178 respondents - parents and a related interview with a teacher in a mainstream kindergarten with more than 30 years of experience.
The research survey shows that there is no connection between the level of knowledge and information and the level of education of the addressed parent, and no further connection was found in the additional analyzes. According to the results of the survey, but also according to experts, it depends primarily on the parent, his conscientiousness and responsibility.
Klíčová slova
logopedie, narušená komunikační schopnost, dyslalie, předškolní děti
Klíčová slova v angličtině
logopedics, impaired communication ability, dyslalia, preschool children
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá aktuálním problémem dyslalie u předškolních dětí.
Teoretická část se člení na tři kapitoly, které obsahují teoretický základ ke zpracovávané problematice. První kapitola vymezuje komunikaci, narušenou komunikační schopnost a představuje obor logopedie a logopeda, jakožto klíčovou osobu, která provádí nápravu narušené komunikační schopnosti.
Praktická část se zabývá postojem rodičů k problematice dyslalie u předškolních dětí. Pro sběr dat bylo využito dotazníkové šetření a polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné šetření obsahuje vzorek 178 respondentů - rodičů a k nim pak vztažený rozhovor s učitelkou v mateřské škole hlavního vzdělávacího proudu s více než 30letou praxí.
Z výzkumného šetření vyplývá, že neexistuje vztah závislosti mezi úrovní znalosti a informovanosti a úrovní dosaženého vzdělání osloveného rodiče a ani v rámci dodatečných analýz nebyla nalezena žádná další souvislost. Dle výsledků z provedeného šetření, ale i dle odborníkůzáleží především na rodiči, na jeho svědomitosti a odpovědnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the current problem of dyslalia in preschool children.
The theoretical part is divided into three chapters, which contain a theoretical basis for the issues addressed. The first chapter defines communication, impaired communication ability and presents the field of speech therapy and speech therapist, as a key person who corrects the impaired communication ability.
The practical part deals with the attitude of parents to the issue of dyslalia in preschool children. A questionnaire survey and a semi-structured interview were used for data collection. The research survey contains a sample of 178 respondents - parents and a related interview with a teacher in a mainstream kindergarten with more than 30 years of experience.
The research survey shows that there is no connection between the level of knowledge and information and the level of education of the addressed parent, and no further connection was found in the additional analyzes. According to the results of the survey, but also according to experts, it depends primarily on the parent, his conscientiousness and responsibility.
Klíčová slova
logopedie, narušená komunikační schopnost, dyslalie, předškolní děti
Klíčová slova v angličtině
logopedics, impaired communication ability, dyslalia, preschool children
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Úroveň komunikačních schopností zastává v životě člověka důležitou roli. Správný vývoj řeči je nezbytný pro jeho další vývoj, zejména pro získávání vědomostí, dovedností a návyků. Dyslalie je vadná výslovnost jedné nebo více hlásek mateřského jazyka a je funkční poruchou v předškolním věku. Vývoj výslovnosti u dítěte je závislý na jazykových schopnostech, na řečovém a sociálním prostředí, a také na motorické úrovni mluvidel. S vadnou výslovností se setkáme nejčastěji, objevuje se téměř u dvou třetin dětí přijatých do logopedické péče. Pokud se rodiče dětem s touto poruchou věnují, zahájí logopedickou terapii, je velká pravděpodobnost, že se dítě správné výslovnosti nejpozději během prvních tříd základní školy doučí.
Cíle práce a metodika:
Cílem bakalářské práce bude zpracovat teoretický rámec vymezené problematiky a na jeho podkladě provést kvantitativní výzkum zaměřený na analýzu role rodičů v oblasti nápravy a komplexu logopedické péče. Výše formulovaný cíl práce je následně rozpracovaný na dílčí cíle: Zjistit jaká je informovanost rodičů dětí předškolního věku o problematice dyslalie. Zjistit jaké jsou rodičovské kompetence ve vztahu k participaci na nápravě dyslalie. Věcná (pracovní) hypotéza: Vyšší znalosti a informovanost z oblasti dyslalie mají rodiče s vyšší úrovní dosaženého vzdělání. Studie bude koncipována do formy kvantitativního výzkumu. Sběr dat se uskuteční pomocí dotazníkového šetření ve vybraných zařízeních předškolního vzdělávání. Výzkumný soubor budou tvořit rodiče předškolních dětí. V souladu se zvolenou strategií bude při volbě výzkumného souboru dodržen princip náhody. Kvantitativní data budou zpracována na úrovni prvního a druhého stupně třídění. Hypotéza bude ověřena postupy frekvenční statistiky.
Využití v praxi:
Bakalářská práce by mohla sloužit jako vzor pro rodiče, učitele či pedagogickou veřejnost v oblasti nápravy komplexu logopedické péče. Výzkum může také sloužit jako podklad k diplomové práci.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Úroveň komunikačních schopností zastává v životě člověka důležitou roli. Správný vývoj řeči je nezbytný pro jeho další vývoj, zejména pro získávání vědomostí, dovedností a návyků. Dyslalie je vadná výslovnost jedné nebo více hlásek mateřského jazyka a je funkční poruchou v předškolním věku. Vývoj výslovnosti u dítěte je závislý na jazykových schopnostech, na řečovém a sociálním prostředí, a také na motorické úrovni mluvidel. S vadnou výslovností se setkáme nejčastěji, objevuje se téměř u dvou třetin dětí přijatých do logopedické péče. Pokud se rodiče dětem s touto poruchou věnují, zahájí logopedickou terapii, je velká pravděpodobnost, že se dítě správné výslovnosti nejpozději během prvních tříd základní školy doučí.
Cíle práce a metodika:
Cílem bakalářské práce bude zpracovat teoretický rámec vymezené problematiky a na jeho podkladě provést kvantitativní výzkum zaměřený na analýzu role rodičů v oblasti nápravy a komplexu logopedické péče. Výše formulovaný cíl práce je následně rozpracovaný na dílčí cíle: Zjistit jaká je informovanost rodičů dětí předškolního věku o problematice dyslalie. Zjistit jaké jsou rodičovské kompetence ve vztahu k participaci na nápravě dyslalie. Věcná (pracovní) hypotéza: Vyšší znalosti a informovanost z oblasti dyslalie mají rodiče s vyšší úrovní dosaženého vzdělání. Studie bude koncipována do formy kvantitativního výzkumu. Sběr dat se uskuteční pomocí dotazníkového šetření ve vybraných zařízeních předškolního vzdělávání. Výzkumný soubor budou tvořit rodiče předškolních dětí. V souladu se zvolenou strategií bude při volbě výzkumného souboru dodržen princip náhody. Kvantitativní data budou zpracována na úrovni prvního a druhého stupně třídění. Hypotéza bude ověřena postupy frekvenční statistiky.
Využití v praxi:
Bakalářská práce by mohla sloužit jako vzor pro rodiče, učitele či pedagogickou veřejnost v oblasti nápravy komplexu logopedické péče. Výzkum může také sloužit jako podklad k diplomové práci.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., 2014. Logopedická prevence v MŠ. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-491-5.
FISCHER, S., 2014. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-792-7.
KLENKOVÁ, J., B. BOČKOVÁ a I. BYTEŠNÍKOVÁ, 2012. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-229-1.
KRAHULCOVÁ, B., 2013. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-1-0.
LECHTA, V., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
NEUBAUER, K., 2018 Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.
VALENTA, M., 2015. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0937-9.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., 2014. Logopedická prevence v MŠ. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-491-5.
FISCHER, S., 2014. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-792-7.
KLENKOVÁ, J., B. BOČKOVÁ a I. BYTEŠNÍKOVÁ, 2012. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-229-1.
KRAHULCOVÁ, B., 2013. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-1-0.
LECHTA, V., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
NEUBAUER, K., 2018 Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.
VALENTA, M., 2015. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0937-9.