Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace dítěte s PAS a přidruženou poruchou intelektového vývoje. Cílem práce je odhalit dosavadní způsoby komunikace
u vybraného dítěte s PAS v kombinaci s poruchami intelektového vývoje vstupujícího do prostředí mateřské školy a nastavit vhodný způsob komunikace pro dané dítě. Dílčím cílem je poté ověřit funkčnost a vhodnost vybrané techniky a zmapovat samotný nácvik komunikace u daného dítěte.
Práce je rozdělena na tři části - teoretickou, metodologii a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje oblasti autismu. Je zde popsána základní charakteristika autismu, jeho projevy, etiologie a jednotlivé druhy autismu. Druhá kapitola se zabývá poruchou intelektového vývoje, její terminologií, etiologií, klasifikací a projevech v kombinaci s autismem. Třetí kapitola se věnuje problematice autismu a poruch intelektového vývoje v předškolním období. Poslední kapitola teoretické části práce se zabývá komunikačními dovednostmi.
Následující část práce se věnuje metodologii výzkumu. Praktická část práce obsahuje stanovené cíle a výzkumné otázky. Pro výzkum je zvolen kvalitativní způsob šetření, konkrétně design případové studie. Jako metoda sběru dat byla použita technika pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a analýza dokumentů. Výzkumné šetření obsahuje případovou studii vybraného dítěte, které splňuje stanovená kritéria.
Případová studie ukazuje zvolené postupy pro komunikaci dítěte s poruchou autistického spektra a přidruženou poruchou intelektového vývoje a představuje nácvik komunikace u vybraného dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of communication a child with ASD and intellectual disability. The aim of the work is to reveal the current ways of communication for the child with ASD and intellectual disability entering the kindergarten and to set a suitable way of communication for the child. The partial goal is then to verify the functionality and suitability of the selected technique and to map the practice the childs communication .
The work is divided into three parts - theoretical part, methodology and practical part. The theoretical part contains four chapters. The first chapter deals with the field of autism. It describes the basic characteristics of autism, manifestations, etiology and various types of autism. The second chapter deals with the intellectual disability, terminology, etiology, classification and manifestations in combination with autism. The third chapter deals with the issue of autism and intellectual disability in the preschool period. The last chapter of the theoretical part of the thesis deals with communication skills.
The practical part of the work contains set goals and research questions. The research methodology is also described. A qualitative method of research is chosen for the research, specifically the design of a case study. The technique of observation, semi-structured interviews and document analysis was used as a method of data collection. The research survey includes a case study a child who meets the set criteria.
The case study shows the chosen comunication methods of a child with autism spectrum disorder and intellectual disability and presents communication training with the child.
Klíčová slova
Komunikace; poruchy autistického spektra; poruchy intelektového vývoje; předškolní období
Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace dítěte s PAS a přidruženou poruchou intelektového vývoje. Cílem práce je odhalit dosavadní způsoby komunikace
u vybraného dítěte s PAS v kombinaci s poruchami intelektového vývoje vstupujícího do prostředí mateřské školy a nastavit vhodný způsob komunikace pro dané dítě. Dílčím cílem je poté ověřit funkčnost a vhodnost vybrané techniky a zmapovat samotný nácvik komunikace u daného dítěte.
Práce je rozdělena na tři části - teoretickou, metodologii a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje oblasti autismu. Je zde popsána základní charakteristika autismu, jeho projevy, etiologie a jednotlivé druhy autismu. Druhá kapitola se zabývá poruchou intelektového vývoje, její terminologií, etiologií, klasifikací a projevech v kombinaci s autismem. Třetí kapitola se věnuje problematice autismu a poruch intelektového vývoje v předškolním období. Poslední kapitola teoretické části práce se zabývá komunikačními dovednostmi.
Následující část práce se věnuje metodologii výzkumu. Praktická část práce obsahuje stanovené cíle a výzkumné otázky. Pro výzkum je zvolen kvalitativní způsob šetření, konkrétně design případové studie. Jako metoda sběru dat byla použita technika pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a analýza dokumentů. Výzkumné šetření obsahuje případovou studii vybraného dítěte, které splňuje stanovená kritéria.
Případová studie ukazuje zvolené postupy pro komunikaci dítěte s poruchou autistického spektra a přidruženou poruchou intelektového vývoje a představuje nácvik komunikace u vybraného dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of communication a child with ASD and intellectual disability. The aim of the work is to reveal the current ways of communication for the child with ASD and intellectual disability entering the kindergarten and to set a suitable way of communication for the child. The partial goal is then to verify the functionality and suitability of the selected technique and to map the practice the childs communication .
The work is divided into three parts - theoretical part, methodology and practical part. The theoretical part contains four chapters. The first chapter deals with the field of autism. It describes the basic characteristics of autism, manifestations, etiology and various types of autism. The second chapter deals with the intellectual disability, terminology, etiology, classification and manifestations in combination with autism. The third chapter deals with the issue of autism and intellectual disability in the preschool period. The last chapter of the theoretical part of the thesis deals with communication skills.
The practical part of the work contains set goals and research questions. The research methodology is also described. A qualitative method of research is chosen for the research, specifically the design of a case study. The technique of observation, semi-structured interviews and document analysis was used as a method of data collection. The research survey includes a case study a child who meets the set criteria.
The case study shows the chosen comunication methods of a child with autism spectrum disorder and intellectual disability and presents communication training with the child.
Klíčová slova
Komunikace; poruchy autistického spektra; poruchy intelektového vývoje; předškolní období
Teoretické vymezení problematiky:
Problematika PAS v MŠ je stále aktuálnějším tématem vzhledem k ranější diagnostice a vzhledem k četnějšímu zastoupení těchto dětí v populaci. Důvodů pro nárůst dětí s poruchou autistického spektra je mnoho a doposud tato problematika není vyjasněna (Zablotsky, 2015). Mateřské školy tuto problematiku začínají řešit stále častěji. Jednou z podstatných oblastí vzdělávání v MŠ je nastavit správný způsob komunikace s vybraným dítětem tak, aby byla funkční. Bakalářská práce si proto klade za cíl odhalit dosavadní způsoby komunikace vybraného dítěte, nastavit vhodný způsob komunikace, který bude uplatnitelný pro dané dítě v budoucnosti a prověřit jeho funkčnost v praxi, vč. samotného nácviku zvolené komunikační techniky.
Cílem bakalářské práce je tedy: Odhalit dosavadní způsoby komunikace u vybraného dítěte s PAS v kombinaci s poruchami intelektového vývoje vstupujícího do prostředí mateřské školy a nastavit vhodný způsob komunikace, který bude uplatnitelný pro dané dítě v budoucnosti. Dílčím cílem je poté ověřit funkčnost a vhodnost vybrané techniky a zmapovat samotný nácvik komunikace u daného dítěte.
Pro naplnění cíle BP bude zvolen kvalitativní způsob šetření, konkrétně výzkumný design případové studie.
Výběrový soubor: dítě s PAS a poruchami intelektového vývoje vstupující do prvního roku mateřské školy.
Předpokládaným přínosem pro praxi je na základě testování jednotlivých komunikačních technik ukázat, jakým způsobem může dítě s obdobnou diagnózou reagovat a které techniky se uplatnily a na základě jakých atributů. Tento poznatek přispěje k rozvoji pedagogické praxe v prostředí mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Problematika PAS v MŠ je stále aktuálnějším tématem vzhledem k ranější diagnostice a vzhledem k četnějšímu zastoupení těchto dětí v populaci. Důvodů pro nárůst dětí s poruchou autistického spektra je mnoho a doposud tato problematika není vyjasněna (Zablotsky, 2015). Mateřské školy tuto problematiku začínají řešit stále častěji. Jednou z podstatných oblastí vzdělávání v MŠ je nastavit správný způsob komunikace s vybraným dítětem tak, aby byla funkční. Bakalářská práce si proto klade za cíl odhalit dosavadní způsoby komunikace vybraného dítěte, nastavit vhodný způsob komunikace, který bude uplatnitelný pro dané dítě v budoucnosti a prověřit jeho funkčnost v praxi, vč. samotného nácviku zvolené komunikační techniky.
Cílem bakalářské práce je tedy: Odhalit dosavadní způsoby komunikace u vybraného dítěte s PAS v kombinaci s poruchami intelektového vývoje vstupujícího do prostředí mateřské školy a nastavit vhodný způsob komunikace, který bude uplatnitelný pro dané dítě v budoucnosti. Dílčím cílem je poté ověřit funkčnost a vhodnost vybrané techniky a zmapovat samotný nácvik komunikace u daného dítěte.
Pro naplnění cíle BP bude zvolen kvalitativní způsob šetření, konkrétně výzkumný design případové studie.
Výběrový soubor: dítě s PAS a poruchami intelektového vývoje vstupující do prvního roku mateřské školy.
Předpokládaným přínosem pro praxi je na základě testování jednotlivých komunikačních technik ukázat, jakým způsobem může dítě s obdobnou diagnózou reagovat a které techniky se uplatnily a na základě jakých atributů. Tento poznatek přispěje k rozvoji pedagogické praxe v prostředí mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
BOČKOVÁ, Barbora. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6.
BONDY, Andy a Lori FROST. Vizuální komunikační strategie v autismu. Přeložil Iva STRNADOVÁ. Praha: Grada, 2007. Psyché. ISBN 978-80-247-2053-1.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem: (pro děti předškolního věku a pro děti se sníženými rozumovými schopnostmi). Praha: Pasparta, [2017]. ISBN 978-80-88163-49-7.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
ZABLOTSKY, B. et al. Estimated Prevalence of Autism and Other Developmental Disabilities Following Questionnaire Changes in the 2014 National Health Interview Survey. National Health Statistics Reports 87, 2015.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
BOČKOVÁ, Barbora. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6.
BONDY, Andy a Lori FROST. Vizuální komunikační strategie v autismu. Přeložil Iva STRNADOVÁ. Praha: Grada, 2007. Psyché. ISBN 978-80-247-2053-1.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem: (pro děti předškolního věku a pro děti se sníženými rozumovými schopnostmi). Praha: Pasparta, [2017]. ISBN 978-80-88163-49-7.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
ZABLOTSKY, B. et al. Estimated Prevalence of Autism and Other Developmental Disabilities Following Questionnaire Changes in the 2014 National Health Interview Survey. National Health Statistics Reports 87, 2015.