Bakalářská práce se zabývá ranou diagnostikou PAS a zařazením dětí s PAS do systému předškolního vzdělávání. Cílem práce je zjistit, jak školská poradenská zařízení v Jihočeském kraji s problematikou PAS pracují. Dílčí cíl má za úkol odhalit, jaké mají tato pracoviště zkušenosti se zařazováním dětí s PAS do systému předškolního vzdělávání.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část má 4 hlavní kapitoly. Kapitoly se věnují vymezení pojmu PAS, klasifikaci jednotlivých poruch, rané diagnostice PAS a předškolnímu vzdělávání se zaměřením na děti s PAS. Na začátku praktické části bakalářské práce je popsána problematika vybraného tématu, cíl práce a výzkumné otázky. Pro praktickou část je zvolen kvalitativní výzkum, při kterém je ke sběru dat využita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Součástí praktické části je předvýzkum, který je zaměřen na spolupráci mezi jednotlivými školskými poradenskými zařízeními v Jihočeském kraji. Na konci praktické části práce jsou uvedeny výsledky výzkumné části, odpovědi na jednotlivé výzkumné otázky a výzkumný cíl.
Bakalářská práce poukazuje na průběh vyšetření dětí s PAS a s tím spojenou dobu čekaní na konkrétní vyšetření a konečnou diagnózu. Zabývá se spoluprací mezi školskými poradenskými zařízeními a jednotlivými odborníky. Dle získaných informací z výzkumné části napomáhá spolupráce ke snadnějšímu a lepšímu zvolení vzdělávací intervence pro děti s PAS. Dále bakalářská práce představuje průběh procesu začlenění dětí s PAS do systému předškolního vzdělávání, na kterém se podílí speciálně pedagogické centrum. V neposlední řadě pojednává o aktuálních problémech, které komplikují diagnostický proces.
Výsledky práce jsou přínosem pro ty, kteří se zabývají problematikou rané diagnostiky PAS. Posloužit mohou také rodičům, studentům a novým příchozím pracovníkům školských poradenských zařízení k pochopení systému jejich práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with an early diagnosis of Autism Spectrum Disorders in children and their placement into the preschool education system. The purpose of this work is to determine how the schools' advisory councils in the Czech South Bohemian region deal with issues related to ASD. Partial goal is to find out what experience the advisory councils have on placing children with ASD into the preschool education system.
The research is divided into a theoretical and practical portion. The theoretical portion has four main chapters. Chapters consist of defining the ASD term, classification of certain disorders, early diagnosis of ASD, and preschool education of children with ASD. The beginning of the practical portion of this thesis describes the issues associated with the selected subject, the target of the work and research questions. Qualitative research has been chosen for the practical portion. The method of conducting semi-structured interviews has been selected for data collection. A component of the practical portion is preliminary research, which is focused on the collaboration within individual advisory councils in the Czech South Bohemian region.
The end of the practical portion states the research results, answers to respective research questions and the research goal. The bachelor's thesis identifies the course of examination of children with ASD and its associated length of waiting period for specific examinations as well as final diagnosis. It deals with the cooperation of school advisory councils and individual specialists. Upon the obtained information from the research, cooperation is beneficial to selecting an easier and better education intervention for children with ASD. Further on, the bachelor's thesis examines the course of the process of placing children with ASD into the preschool system, during which the pedagogical cabinet partakes significantly. Lastly, the thesis discusses current issues which complicate the diagnosis process. The results of the research are beneficial to those dealing with early childhood diagnostics of ASD. It can also aid parents, students and newcomer professionals in understanding how the systems of given institutions work.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra; školská poradenská zařízení; předškolní vzdělávání;
raná diagnostika
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders; school advisory councils; preschool education;
early childhood diagnosis
Rozsah průvodní práce
76 s. (131 079 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá ranou diagnostikou PAS a zařazením dětí s PAS do systému předškolního vzdělávání. Cílem práce je zjistit, jak školská poradenská zařízení v Jihočeském kraji s problematikou PAS pracují. Dílčí cíl má za úkol odhalit, jaké mají tato pracoviště zkušenosti se zařazováním dětí s PAS do systému předškolního vzdělávání.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část má 4 hlavní kapitoly. Kapitoly se věnují vymezení pojmu PAS, klasifikaci jednotlivých poruch, rané diagnostice PAS a předškolnímu vzdělávání se zaměřením na děti s PAS. Na začátku praktické části bakalářské práce je popsána problematika vybraného tématu, cíl práce a výzkumné otázky. Pro praktickou část je zvolen kvalitativní výzkum, při kterém je ke sběru dat využita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Součástí praktické části je předvýzkum, který je zaměřen na spolupráci mezi jednotlivými školskými poradenskými zařízeními v Jihočeském kraji. Na konci praktické části práce jsou uvedeny výsledky výzkumné části, odpovědi na jednotlivé výzkumné otázky a výzkumný cíl.
Bakalářská práce poukazuje na průběh vyšetření dětí s PAS a s tím spojenou dobu čekaní na konkrétní vyšetření a konečnou diagnózu. Zabývá se spoluprací mezi školskými poradenskými zařízeními a jednotlivými odborníky. Dle získaných informací z výzkumné části napomáhá spolupráce ke snadnějšímu a lepšímu zvolení vzdělávací intervence pro děti s PAS. Dále bakalářská práce představuje průběh procesu začlenění dětí s PAS do systému předškolního vzdělávání, na kterém se podílí speciálně pedagogické centrum. V neposlední řadě pojednává o aktuálních problémech, které komplikují diagnostický proces.
Výsledky práce jsou přínosem pro ty, kteří se zabývají problematikou rané diagnostiky PAS. Posloužit mohou také rodičům, studentům a novým příchozím pracovníkům školských poradenských zařízení k pochopení systému jejich práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with an early diagnosis of Autism Spectrum Disorders in children and their placement into the preschool education system. The purpose of this work is to determine how the schools' advisory councils in the Czech South Bohemian region deal with issues related to ASD. Partial goal is to find out what experience the advisory councils have on placing children with ASD into the preschool education system.
The research is divided into a theoretical and practical portion. The theoretical portion has four main chapters. Chapters consist of defining the ASD term, classification of certain disorders, early diagnosis of ASD, and preschool education of children with ASD. The beginning of the practical portion of this thesis describes the issues associated with the selected subject, the target of the work and research questions. Qualitative research has been chosen for the practical portion. The method of conducting semi-structured interviews has been selected for data collection. A component of the practical portion is preliminary research, which is focused on the collaboration within individual advisory councils in the Czech South Bohemian region.
The end of the practical portion states the research results, answers to respective research questions and the research goal. The bachelor's thesis identifies the course of examination of children with ASD and its associated length of waiting period for specific examinations as well as final diagnosis. It deals with the cooperation of school advisory councils and individual specialists. Upon the obtained information from the research, cooperation is beneficial to selecting an easier and better education intervention for children with ASD. Further on, the bachelor's thesis examines the course of the process of placing children with ASD into the preschool system, during which the pedagogical cabinet partakes significantly. Lastly, the thesis discusses current issues which complicate the diagnosis process. The results of the research are beneficial to those dealing with early childhood diagnostics of ASD. It can also aid parents, students and newcomer professionals in understanding how the systems of given institutions work.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra; školská poradenská zařízení; předškolní vzdělávání;
raná diagnostika
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders; school advisory councils; preschool education;
early childhood diagnosis
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Raná diagnostika poruch autistického spektra je velmi komplikované téma. Nejnovější diagnostické nástroje umožňují diagnostiku PAS již od 18. měsíce života dítěte. Stanovit diagnózu v tomto období je otázkou odborných diskuzí, avšak pro zajištění potřeby další podpory (a to zejména v oblasti vzdělávání) je třeba jednoznačné diagnózy. Vzniká tedy otázka, jak jednotlivá školská poradenská zařízení s touto problematikou pracují.
Dalším problémem je, že existuje jen málo pracovišť, kde se diagnostika PAS realizuje. S tím se pojí i dlouhá čekací doba. Rodiče dětí s PAS tak jsou nuceni rozhodnout se o zařazení dítěte do vzdělávacího proudu mnohdy v době, kdy není stanovena diagnóza, aniž by měli dostatečnou podporu pro následné vzdělávání
Cíl práce a výzkumné otázky:
Cílem bakalářské práce je nastínit problematiku rané diagnostiky osob s PAS v ČR. Praktická část BP se pak přímo zaměří na to, jak jednotlivá ŠPZ přistupují k této problematice.
Výzkumný cíl tedy zní: Odhalit, jak ŠPZ v jihočeském kraji přistupují k rané diagnostice PAS.
Metodika:
V souladu s cíli bakalářské práce bude téma zpracováno kvalitativním způsobem a to v rámci rozhovorů analyzované formou otevřeného kódování. Data budou sbírána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru.
Výběrový soubor:
Školská poradenská zařízení
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky bakalářské práce budou využitelné pro studenty speciální pedagogiky a pro osoby, které se touto problematikou zabývají.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Raná diagnostika poruch autistického spektra je velmi komplikované téma. Nejnovější diagnostické nástroje umožňují diagnostiku PAS již od 18. měsíce života dítěte. Stanovit diagnózu v tomto období je otázkou odborných diskuzí, avšak pro zajištění potřeby další podpory (a to zejména v oblasti vzdělávání) je třeba jednoznačné diagnózy. Vzniká tedy otázka, jak jednotlivá školská poradenská zařízení s touto problematikou pracují.
Dalším problémem je, že existuje jen málo pracovišť, kde se diagnostika PAS realizuje. S tím se pojí i dlouhá čekací doba. Rodiče dětí s PAS tak jsou nuceni rozhodnout se o zařazení dítěte do vzdělávacího proudu mnohdy v době, kdy není stanovena diagnóza, aniž by měli dostatečnou podporu pro následné vzdělávání
Cíl práce a výzkumné otázky:
Cílem bakalářské práce je nastínit problematiku rané diagnostiky osob s PAS v ČR. Praktická část BP se pak přímo zaměří na to, jak jednotlivá ŠPZ přistupují k této problematice.
Výzkumný cíl tedy zní: Odhalit, jak ŠPZ v jihočeském kraji přistupují k rané diagnostice PAS.
Metodika:
V souladu s cíli bakalářské práce bude téma zpracováno kvalitativním způsobem a to v rámci rozhovorů analyzované formou otevřeného kódování. Data budou sbírána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru.
Výběrový soubor:
Školská poradenská zařízení
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky bakalářské práce budou využitelné pro studenty speciální pedagogiky a pro osoby, které se touto problematikou zabývají.
Seznam doporučené literatury
Thorová, K., 2012. Poruchy autistického spektra, Praha: Portál.
Čadilová, V. & Žampachová, Z., 2008. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami, Praha: Portál, ISBN: 978-80-7367-475-5.
Hrdlička, M. & Komárek, V., 2011. Dětský autismus - Přehled současných poznatků,
Praha: Portál, ISBN: 978-80-262-0686-6.
Čadilová, V. & Žampachová, Z., 2015. Edukačně hodnotící profil dítěte s poruchami autistického spektra (do 7 let), Pasparta, ISBN: 978-80-905993-6-9.
Čadilová, V. & Žampachová, Z ., 2013. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem, Pasparta.
Seznam doporučené literatury
Thorová, K., 2012. Poruchy autistického spektra, Praha: Portál.
Čadilová, V. & Žampachová, Z., 2008. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami, Praha: Portál, ISBN: 978-80-7367-475-5.
Hrdlička, M. & Komárek, V., 2011. Dětský autismus - Přehled současných poznatků,
Praha: Portál, ISBN: 978-80-262-0686-6.
Čadilová, V. & Žampachová, Z., 2015. Edukačně hodnotící profil dítěte s poruchami autistického spektra (do 7 let), Pasparta, ISBN: 978-80-905993-6-9.
Čadilová, V. & Žampachová, Z ., 2013. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem, Pasparta.