Tato bakalářská práce se zabývá využitím hudebního nástroje djembe u klientů Střediska výchovné péče. V práci byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem bylo "Zpracovat návrh výchovného programu volnočasových aktivit s využitím hudebního nástroje djembe u klientů Střediska výchovné péče". Jako druhý cíl jsem si stanovila "Zmapovat možnosti využití hudebního nástroje djembe při tvorbě volnočasových programů pro klienty Střediska výchovné péče". Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. Kapitola první, kromě charakteristiky etopedie a jejího postavení ve speciální pedagogice, specifikuje poruchy chování a faktory, které jejich vznik ovlivňují. Nakonec popisuje Středisko výchovné péče. Druhá část je věnována charakteristice volnočasových aktivit obecně a jejich funkci při působení na klienty s poruchou chování. Tématem třetí kapitoly je muzikoterapie, včetně bubnování, a její využití u klientů s poruchami chování. Ve čtvrté kapitole jsou přiblíženy hudební nástroj djembe a zásady bubnování. V praktické části je popsána metodologie výzkumu, vlastní realizace a výsledky výzkumu. Jako výzkumné metody byly zvoleny metody kvalitativního výzkumu: pozorování, rozhovory a sekundární analýza dokumentů. Autorka připravila pro pilotní ověření 180minutový program, který realizovala se šesti klienty. Na základě tohoto ověření byl sestaven a odzkoušen 60minutový program se třemi různými skupinami klientů, kterých bylo celkem čtrnáct. Po zrealizování 60minutových programů bylo zjištěno, že časová dotace těchto programů je nedostačující. Proto byla připravena a odzkoušena výsledná 90minutová verze se skupinou pěti klientů. Součástí bakalářské práce je příloha, ve které jsou uvedeny návrhy pro relaxační části programu bubnování na djembe. Součástí kapitoly Výsledky jsou kromě výsledné 90minutové verze programu i závěry z rozhovorů s pracovníky Střediska výchovné péče o dalším využití hudebního nástroje djembe.
Anotace v angličtině
This bacelor thesis deals with the use of the musical instrument called the djembe by the clients of the Centre for Educational Care. Two goals were determined in this work. The first goal was to "Develop a proposal for an educational program of leisure activities using the djembe for the clients of the Centre for Educational Care" and the second goal was to "Map the possibilities of using the djembe in creating the leisure programs for the clients of the Centre of Educational Care". The thesis consists of the theoretical and practical part. The theoretical part includes four chapters. In addition to the characteristics of special education of children with behavioural disorders and its position in special pedagogy, the first chapter specifies behavioural disorders and the factors that influence their origin, and finally it describes the Centre for Educational Care. The second part is devoted to the characteristics of leisure activities in general and their function in influencing the clients with behavioural disorders. The topic of the third chapter is music therapy and its use in clients with behavioural disorders, including drumming. The fourth chapter introduces the djembe and the principles of drumming. The practical part describes the research methodology, actual implementation and the results of the research. The methods of qualitative research such as observation, interviews and secondary analysis of the documents were used as the research methods. The author prepared a 180 minute program for pilot verification. Based on this verification, a 60 minute program was compiled and tested with three different groups of clients. Following implementation of the 60 minute programs, it was found that the time allocation for these programs was insufficient. Therefore, the final 90 minute version was prepared and tested. A part of the thesis is the annex that contains suggestions for the relaxation parts of the djembe drumming program. In addition to the final 90 minute version of the program, the chapter with the results also includes conclusions from interviews with the employees of the Centre for Educational Care regarding further use of the djembe.
Klíčová slova
středisko výchovné péče; poruchy chování; muzikoterapie; djembe; bubnování
Klíčová slova v angličtině
Education Childern Care Center; behavioral Disorders; Music Therapy; Djembe; drumming
Rozsah průvodní práce
75 s. (132 030 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá využitím hudebního nástroje djembe u klientů Střediska výchovné péče. V práci byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem bylo "Zpracovat návrh výchovného programu volnočasových aktivit s využitím hudebního nástroje djembe u klientů Střediska výchovné péče". Jako druhý cíl jsem si stanovila "Zmapovat možnosti využití hudebního nástroje djembe při tvorbě volnočasových programů pro klienty Střediska výchovné péče". Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. Kapitola první, kromě charakteristiky etopedie a jejího postavení ve speciální pedagogice, specifikuje poruchy chování a faktory, které jejich vznik ovlivňují. Nakonec popisuje Středisko výchovné péče. Druhá část je věnována charakteristice volnočasových aktivit obecně a jejich funkci při působení na klienty s poruchou chování. Tématem třetí kapitoly je muzikoterapie, včetně bubnování, a její využití u klientů s poruchami chování. Ve čtvrté kapitole jsou přiblíženy hudební nástroj djembe a zásady bubnování. V praktické části je popsána metodologie výzkumu, vlastní realizace a výsledky výzkumu. Jako výzkumné metody byly zvoleny metody kvalitativního výzkumu: pozorování, rozhovory a sekundární analýza dokumentů. Autorka připravila pro pilotní ověření 180minutový program, který realizovala se šesti klienty. Na základě tohoto ověření byl sestaven a odzkoušen 60minutový program se třemi různými skupinami klientů, kterých bylo celkem čtrnáct. Po zrealizování 60minutových programů bylo zjištěno, že časová dotace těchto programů je nedostačující. Proto byla připravena a odzkoušena výsledná 90minutová verze se skupinou pěti klientů. Součástí bakalářské práce je příloha, ve které jsou uvedeny návrhy pro relaxační části programu bubnování na djembe. Součástí kapitoly Výsledky jsou kromě výsledné 90minutové verze programu i závěry z rozhovorů s pracovníky Střediska výchovné péče o dalším využití hudebního nástroje djembe.
Anotace v angličtině
This bacelor thesis deals with the use of the musical instrument called the djembe by the clients of the Centre for Educational Care. Two goals were determined in this work. The first goal was to "Develop a proposal for an educational program of leisure activities using the djembe for the clients of the Centre for Educational Care" and the second goal was to "Map the possibilities of using the djembe in creating the leisure programs for the clients of the Centre of Educational Care". The thesis consists of the theoretical and practical part. The theoretical part includes four chapters. In addition to the characteristics of special education of children with behavioural disorders and its position in special pedagogy, the first chapter specifies behavioural disorders and the factors that influence their origin, and finally it describes the Centre for Educational Care. The second part is devoted to the characteristics of leisure activities in general and their function in influencing the clients with behavioural disorders. The topic of the third chapter is music therapy and its use in clients with behavioural disorders, including drumming. The fourth chapter introduces the djembe and the principles of drumming. The practical part describes the research methodology, actual implementation and the results of the research. The methods of qualitative research such as observation, interviews and secondary analysis of the documents were used as the research methods. The author prepared a 180 minute program for pilot verification. Based on this verification, a 60 minute program was compiled and tested with three different groups of clients. Following implementation of the 60 minute programs, it was found that the time allocation for these programs was insufficient. Therefore, the final 90 minute version was prepared and tested. A part of the thesis is the annex that contains suggestions for the relaxation parts of the djembe drumming program. In addition to the final 90 minute version of the program, the chapter with the results also includes conclusions from interviews with the employees of the Centre for Educational Care regarding further use of the djembe.
Klíčová slova
středisko výchovné péče; poruchy chování; muzikoterapie; djembe; bubnování
Klíčová slova v angličtině
Education Childern Care Center; behavioral Disorders; Music Therapy; Djembe; drumming
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Střediska výchovné péče (dále jen střediska) jsou od r. 1991 součástí sítě školských zařízení preventivně výchovné péče a školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy. Střediska výchovné péče jsou zřízena dle § 16 Zákona 109/2002 Sb., v platném znění. Základem péče ve střediscích je poskytování speciálně pedagogických a psychologických služeb v oblastech poradenství, prevence a reedukace. Kromě diagnostických a poradenských služeb poskytují střediska i služby preventivně výchovné péče, které mají za cíl předcházet negativním projevům chování, zmírňovat a odstraňovat vzniklé poruchy chování a v neposlední řadě přispívat ke zdravému osobnostnímu vývoji. Jednotlivé programy středisek jsou koncipovány na základě dlouhodobých zkušeností s danou problematikou. Jsou zaměřeny na hledání cesty k sobě samému a získání schopností řešit svoje životní potíže. V rámci poskytovaných služeb jsou uskutečňovány volnočasové aktivity, které jsou zaměřeny na rozvoj zájmových činností, osobnostní růst a řešení problémů klientů. Součástí těchto programů může i realizace estetickovýchovných zájmových činností. Ty utvářejí estetické vztahy k přírodě, společnosti a ke kulturním hodnotám. Rozvíjejí výtvarný, hudební, literární, dramatický a hudebně-pohybový projev. Okruhy estetickovýchovných zájmových činností jsou mimo jiné tvořeny hudebními zájmovými činnostmi. Ty lze například realizovat pomocí vedených programů bubnování na djembe s využitím muzikoterapeutických prvků. Djembe se řadí mezi africké perkusové nástroje, které jsou oblíbené i u dnešní mladé generace.
Cíle práce:
1) Zpracovat návrh výchovného programu volnočasových aktivit s využitím hudebního nástroje djembe pro klienty Střediska výchovné péče.
2) Zmapovat možnosti využití hudebního nástroje djembe při tvorbě volnočasových programů pro klienty Střediska výchovné péče.
Popis metodiky:
Při realizaci výzkumné části bakalářské práce bude využit kvalitativní typ výzkumu, technika rozhovor, pozorování a sekundární analýza dokumentů. Na základě získaných informací bude sestaven vlastní výchovný program, který bude ověřen v interakci s klienty Střediska výchovné péče.
Využití v praxi:
Bakalářská práce si klade za cíl seznámit čtenáře s možnostmi využití hudebního nástroje djembe formou vedených skupinových programů u klientů Středisek výchovné péče. Zjištěné výsledky a připravený výchovný program budou moci využít studenti oboru Speciální pedagogika, pracovníci Středisek výchovné péče a další zájemci o etopedickou problematiku. Lze je také využít u dalších cílových skupin v rámci realizace estetickovýchovných zájmových činností.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Střediska výchovné péče (dále jen střediska) jsou od r. 1991 součástí sítě školských zařízení preventivně výchovné péče a školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy. Střediska výchovné péče jsou zřízena dle § 16 Zákona 109/2002 Sb., v platném znění. Základem péče ve střediscích je poskytování speciálně pedagogických a psychologických služeb v oblastech poradenství, prevence a reedukace. Kromě diagnostických a poradenských služeb poskytují střediska i služby preventivně výchovné péče, které mají za cíl předcházet negativním projevům chování, zmírňovat a odstraňovat vzniklé poruchy chování a v neposlední řadě přispívat ke zdravému osobnostnímu vývoji. Jednotlivé programy středisek jsou koncipovány na základě dlouhodobých zkušeností s danou problematikou. Jsou zaměřeny na hledání cesty k sobě samému a získání schopností řešit svoje životní potíže. V rámci poskytovaných služeb jsou uskutečňovány volnočasové aktivity, které jsou zaměřeny na rozvoj zájmových činností, osobnostní růst a řešení problémů klientů. Součástí těchto programů může i realizace estetickovýchovných zájmových činností. Ty utvářejí estetické vztahy k přírodě, společnosti a ke kulturním hodnotám. Rozvíjejí výtvarný, hudební, literární, dramatický a hudebně-pohybový projev. Okruhy estetickovýchovných zájmových činností jsou mimo jiné tvořeny hudebními zájmovými činnostmi. Ty lze například realizovat pomocí vedených programů bubnování na djembe s využitím muzikoterapeutických prvků. Djembe se řadí mezi africké perkusové nástroje, které jsou oblíbené i u dnešní mladé generace.
Cíle práce:
1) Zpracovat návrh výchovného programu volnočasových aktivit s využitím hudebního nástroje djembe pro klienty Střediska výchovné péče.
2) Zmapovat možnosti využití hudebního nástroje djembe při tvorbě volnočasových programů pro klienty Střediska výchovné péče.
Popis metodiky:
Při realizaci výzkumné části bakalářské práce bude využit kvalitativní typ výzkumu, technika rozhovor, pozorování a sekundární analýza dokumentů. Na základě získaných informací bude sestaven vlastní výchovný program, který bude ověřen v interakci s klienty Střediska výchovné péče.
Využití v praxi:
Bakalářská práce si klade za cíl seznámit čtenáře s možnostmi využití hudebního nástroje djembe formou vedených skupinových programů u klientů Středisek výchovné péče. Zjištěné výsledky a připravený výchovný program budou moci využít studenti oboru Speciální pedagogika, pracovníci Středisek výchovné péče a další zájemci o etopedickou problematiku. Lze je také využít u dalších cílových skupin v rámci realizace estetickovýchovných zájmových činností.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika. Praha: Triton. s. 205. ISBN 978-80-7387-014-0.
2. GERLICHOVÁ, M., 2014. Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada. s. 136. ISBN 978-80-247-4581-7.
3. JANSKÝ, P., 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. s. 169. ISBN 978-80-7435-534-9.
4. MASTNAK, W., KANTOR, J., Muzikoterapie. In: MÜLLER, O., et al., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. s.269-333. ISBN 978-80-247-4172-7.
5. VOJTOVÁ, V. 2008. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, s 127. ISBN 978-80-7315-166-9.
6. PEJŘIMOVSKÁ J., ZELEIOVÁ, J., 2011. Dimenzie muzikoterapie. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavské univerzity. s. 400. ISBN 978-80.8082-331-3.
7. ZELEIOVÁ J, 2007. Muzikoterapie. Bratislava: Ústav hudobnej vedy SAV. s. 254. ISBN 978-80-7367-237-9.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika. Praha: Triton. s. 205. ISBN 978-80-7387-014-0.
2. GERLICHOVÁ, M., 2014. Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada. s. 136. ISBN 978-80-247-4581-7.
3. JANSKÝ, P., 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. s. 169. ISBN 978-80-7435-534-9.
4. MASTNAK, W., KANTOR, J., Muzikoterapie. In: MÜLLER, O., et al., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. s.269-333. ISBN 978-80-247-4172-7.
5. VOJTOVÁ, V. 2008. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, s 127. ISBN 978-80-7315-166-9.
6. PEJŘIMOVSKÁ J., ZELEIOVÁ, J., 2011. Dimenzie muzikoterapie. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavské univerzity. s. 400. ISBN 978-80.8082-331-3.
7. ZELEIOVÁ J, 2007. Muzikoterapie. Bratislava: Ústav hudobnej vedy SAV. s. 254. ISBN 978-80-7367-237-9.